لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

کد تخفیف روز روانشناس - پزشکت

سمعک برای وزوز گوش

سمعک برای وزوز گوش || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


کاهش شنوایی یکی از عوامل شایع وز وز گوش است. برهمین اساس کارشناسان توصیه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند در صورت داشتن وزوز گوش و کاهش شنوایی سمعک را امتحان کنید. اینکه چگونه سمعک ها وز وز گوش را تسکین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهند به طور کامل درک نشده است، اما شواهد علمی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌قوی وجود دارد که نشان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد آنها ممکن است وز وز گوش را تسکین دهند. برخی از سمعک‌ها «مولدهای صدای وزوز» ( TSG) داخلی دارند که با القاء چیز دیگری به ذهن شما برای تسکین وزوز گوش، نویز سفید تولید می‌کنند.

در صورتی که از وز وز گوش رنج می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌برید بهتر است برای دریافت کمک، با پزشک عمومی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یا یک متخصص شنوایی (شنوایی شناس یا دستگاه پخش سمعک) تماس بگیرید تا مشکل شما بررسی شود و در صورت نیاز سمعک را برای شما تجویز کند.

کاهش شنوایی و وزوز گوش

کاهش شنوایی و وزوز گوش اغلب دست به دست هم می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهند. به نحوی که همه افراد مبتلا به وز وز دچار کاهش شنوایی نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند، اما اغلب اتفاق می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌افتد . این در حالی است که مکانیسم یا مکانیسم‌های دقیقی که باعث وزوز گوش می‌شوند کاملاً شناخته شده نیست. مطالعات تحقیقاتی انجام شده با استفاده از حیوانات نشان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد که تقریباً هر چیزی که به طور مداوم باعث کاهش شنوایی شود باعث وزوز گوش نیز خواهد شد.

از آنجایی که گاهی اوقات وز وز و کم شنوایی با هم مرتبط هستند، استفاده از سمعک مدرن برای وز وز گوش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند یک درمان موثر برای وزوز گوش باشد. حدود 80 درصد از افرادی که از وزوز گوش رنج می‌برند کم شنوایی نیز دارند. اگر وزوز گوش و کم شنوایی، هر چند خفیف، دارید، سمعک ممکن است علائم شما را تسکین دهد. اگر چه سمعک را نباید به عنوان یک گزینه درمانی در نظر گرفت، متخصصان و انجمن وزوز گوش بریتانیا توصیه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند که سمعک برای مدیریت کم شنوایی توصیه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود و بهتر است به عنوان گزینه ای برای بیماران مبتلا به وزوز گوش و کم شنوایی در نظر گرفته شود.

سمعک گوش || پزشکت

سمعک چگونه به وزوز گوش کمک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند؟

برای درک اینکه چرا سمعک به کاهش وز وز گوش کمک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند، باید بدانیم که کم شنوایی نه تنها در افراد مبتلا به وزوز شایع است، بلکه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند باعث وزوز گوش نیز شود. کم شنوایی سیگنال های ارسال شده از گوش به مغز را تغییر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد. این تغییرات می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند مغز را گیج کند و باعث شود که فکر کنید صداهایی را می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شنوید در حالی که صدایی وجود ندارد.

اما به طور کلی سمعک یک درمان موثر برای وزوز گوش است زیرا به بازیابی ارتباط طبیعی بین گوش و مغز کمک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. اگرچه مکانیسم دقیق پشت این امر به طور کامل شناخته نشده است، برای بیش از 70 سال سمعک راهی موثر برای تسکین وزوز گوش در نظر گرفته شده است. پزشکان باید ارزیابی سمعک را برای بیماران مبتلا به کم شنوایی و وزوز گوش مزاحم و مزاحم توصیه کنند. شواهد علمی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌از سمعک‌ها برای تسکین وزوز گوش پشتیبانی می‌کنند، زیرا می‌توانند در کاهش موارد زیر موثر باشد:

حجم وزوز گوش

سمعک‌ها با تقویت دقیق صداهای پس‌زمینه طبیعی می‌توانند صداهای ناخوشایند وز وز گوش را کاهش دهند.

تاثیر بر خلق و خو

سمعک‌ها سلامت عاطفی و روانی افراد را بهبود می‌بخشند، از جمله افسردگی و اضطراب را کاهش می‌دهند. شواهد نشان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد که بهبود خلق و خوی افسرده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند شدت وزوز گوش را کاهش دهد. کاهش حجم وزوز باعث کاهش ناامیدی و بهبود خلق و خو می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. سمعک به شما این امکان را می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد تا صداهای پس زمینه را بشنوید. یکی دیگر از مزایای بالقوه سمعک بازیابی صداهای ظریف و آرام پس زمینه است. سمعک‌ها می‌توانند با افزایش صداهای محیطی در پس‌زمینه، مانند نسیم ملایم یا خش‌خش برگ‌ها در باد، کنتراست مغز با وزوز گوش را افزایش دهند.

مشکلات تمرکز و از دست دادن خواب

اگرچه وزوز گوش باعث کاهش شنوایی نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود، اما می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند حواس شما را پرت کند و تمرکز روی چیزهایی را که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خواهید بشنوید سخت کند. حتی ممکن است به دلیل ترس از شنیدن نادرست یا ناتوانی در پیگیری مکالمات گروهی شما را از معاشرت با دیگران دور کند.

ویژگی های سمعک برای وز وز گوش

برخی از سمعک ها نیز ویژگی های خاص و مفیدی دارند. فقط قرار دادن سمعک اغلب به کاهش علائم وز وز گوش کمک می‌کند. اما این دستگاه ها دارای ویژگی هایی هستند که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند تا حدودی موثر باشند.

بیماری های گوش و حلق و بینی

به عنوان مثال، بسیاری از سمعک‌ها دارای ویژگی‌های پوشاننده هستند. این صداهایی شبیه نویز سفید هستند (فکر کنید: صدای تند آب یا صدای باران). اینها به عنوان یک تولید کننده صدای وزوز گوش (TSG) شناخته می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند.

با روشن بودن آن، ممکن است متوجه شوید که وزوز، زنگ یا صدای وزوز گوش کاملاً پوشانده شده است. اما آنها در اصل به فرد کمک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند تا با وزوز گوش خود کنار بیاید و به فرد اجازه می‌دهند به روشی کنترل‌ شده به آن عادت کنند.

علاوه بر ویژگی‌های TSG و پوشش، بسیاری از سمعک‌ها به شما این امکان را می‌دهند که به راحتی به تلفن همراه متصل شوید، بنابراین می‌توانید صداها را از یک برنامه آرامش یا برنامه‌ای که طیف وسیعی از نویزهای سفید را ارائه می‌دهد پخش کنید.

برخی از سمعک ها شامل برنامه های “مولد صدا” هستند که به آنها سمعک «ترکیبی» گفته می‌شود، زیرا همه شرایط مورد نیاز شما را در یک بسته فشرده و منفرد به همراه دارند. این سمعک‌های ترکیبی صداهای پس‌زمینه‌ای آرام برای تسکین وز وز گوش شما تولید کرده و ذهن شما را آرام می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند.

تست شنوایی اولین قدم مهم است.

در صورت تجربه وز وز، آزمایش شنوایی اولین قدم مهم برای تشخیص علت اصلی آن است. پس در مرحله اول باید شنوایی خود را آزمایش کنید. تست شنوایی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند علل پزشکی که احتمال دارد منجر به وز وز گوش شما شده باشد را تشخیص دهد. در شرایطی که تست شنوایی، کاهش شنوایی همراه با وزوز گوش را تایید کند، ممکن است سمعک برای وز وز گوش شما موثر باشد.

درمان وزوز گوش || پزشکت

سایر درمان های وزوز گوش

در کنار سمعک، چندین گزینه دیگر برای درمان وز وز گوش وجود دارد. اینها شامل صدا درمانی، مشاوره و آرامش است. اما لازم نیست یک گزینه درمانی خاصی را انتخاب کنید. همه این روش ها در کنار هم می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند موثر باشند هدف برنامه های مدیریت وزوز گوش این است که به مغز بیاموزد که با صداهای وز وز گوش کمتر حواسش را پرت کند و در عین حال یاد بگیرد که روی دیگر چیزهای مهمتر زندگی تمرکز کند.

واقعیت تاسف بار وز وز گوش این است که هیچ درمانی برای آن وجود ندارد و نمی‌توانید آن را برای همیشه از بین ببرید.  سمعک به برخی افراد کمک زیادی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. اما هیچ تضمینی وجود ندارد که آنها در درمان قطعی وزوز موثر باشند. اما گزینه های دیگری برای درمان وجود دارد.

یکی دیگر از راهبردهای رایج برای مقابله با وزوز گوش، رفتار درمانی شناختی (CBT) است. این روش درمانی به افراد کمک می‌کند تا دریابند چگونه با چیزی که نمی‌توانند آن را تغییر دهند کنار بیایند. درمان بازآموزی وزوز گوش (TRT)، که راهبردهایی را برای نادیده گرفتن صداهای وزوز گوش ارائه می‌کند، یکی دیگر از گزینه‌های درمانی است. همچنین راهبردهای مقابله‌ای مانند تمدد اعصاب و تمرینات تجسم و مدیتیشن هم تا حدودی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند موثر باشند.

مقابله با استرس با اقدامات ضد اضطراب مانند گوش دادن به صداهای آرام بخش، ورزش و مدیتیشن نیز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند یک شکل موثر از درمان وز وز گوش باشد.

سوالات متداول

آیا باید برای سمعک به پزشک مراجعه کنم؟

بستگی دارد. برخی از سمعک ها به صورت آنلاین یا بدون نسخه بدون تجویز پزشک به فروش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رسند. اگر برای اولین بار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خواهید از سمعک استفاده کنید. ملاقات با یک متخصص شنوایی، مانند شنوایی شناس، برای تعیین میزان و نوع کم شنوایی شما ممکن است مفید باشد. سپس می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید تصمیم بگیرید که کدام سمعک، نسخه ای یا بدون نسخه، برای شما بهتر است.

آیا سمعک کم شنوایی را درمان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند؟

سمعک ها کم شنوایی را درمان نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند، اما به طور قابل توجهی توانایی شنوایی را برای اکثر افرادی که از آن استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند بازیابی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند.

چقدر طول می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کشد تا شنوایی من با یک سمعک جدید سازگار شود؟

تقریباً 6 تا 8 هفته طول می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کشد تا مغز با صدای جدیدی که توسط سمعک تولید می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود سازگاری پیدا کند.

اگر کم شنوایی دارید، سمعک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند کیفیت زندگی شما را به میزان قابل توجهی بهبود بخشد. از طرفی هم بررسی ها نشان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد زوال عقل به ویژه برای افراد 45 تا 64 ساله تا حدودی با کم شنوایی در ارتباط است. زندگی با کم شنوایی ممکن است شما را از شرکت در فعالیت های اجتماعی و آموزشی باز دارد.

سخن آخر

اگر وز وز گوش دارید، مهم است که با پزشک عمومی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یا متخصص شنوایی (شنوایی شناس یا دستگاه پخش سمعک) مشورت کنید. متخصصان شنوایی تجربه و تجهیزات لازم را دارند تا گوش، شنوایی و وزوز گوش شما را به طور کامل ارزیابی کنند و توصیه های تخصصی را برای کمک به شما در یافتن تسکین ارائه دهند. از طرفی هم بسیاری از افراد مبتلا به وز وز گوش درجاتی از کاهش شنوایی دارند، بهتر است شنوایی خود را توسط یک متخصص شنوایی معاینه کنید.

وزوز گوش به عنوان زنگ در گوش نیز شناخته می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. معمولاً با کم شنوایی همراه است. چندین سمعک دارای ویژگی های خاصی هستند که ممکن است وز وز گوش را کاهش دهند. اینها شامل پوشاندن صداها و برنامه هایی است که تمرینات آرامش بخشی را ارائه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهند.

سمعک برای وز وز گوش در انواع مختلفی وجود دارد. آنها همچنین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند برای سطوح مختلف کاهش شنوایی استفاده شوند. علاوه بر سمعک هایی که وزوز گوش را تسکین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهند، درمان های وز وز گوش شامل درمان هایی مانند CBT و داروهای تسکین دهنده اضطراب است.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز