لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


خشکی پوست داخل و اطراف گوش تا حدودی می تواند ناراحت کننده و حتی دردناک و با خارش بسیار همراه باشد. در این شرایط حتی ممکن است پوست اطراف گوش شما قرمز و پوسته پوسته به نظر برسد. در موارد شدید، پوست اطراف گوش حتی می تواند عفونی شود. خشکی پوست دلایل مختلفی دارد و پوست اطراف گوش به دلیل عوامل محیطی مانند هوای سرد، خشک یا بیماری های مزمن پوستی مانند پسوریازیس ممکن است دچار خشکی بیش از حد شود.

چرا پوست روی گوش خشک و زبر می شود؟

دلایل متعددی برای خشکی پوست در گوش‌ها وجود دارد. این در حالی است که اکثر این موارد را می‌توان به‌عنوان محیطی، بخشی از پیری یا یک بیماری مزمن پوستی طبقه‌بندی کرد.

خشکی گوش|| پزشکتمحیطی

خشکی گوش خارجی ممکن است در اثر عوامل حساسیت زا یا محرک های محیطی بروز پیدا کند. پوست در اثر تحریک بیش از حد ممکن است خشک، قرمز و خارش شود. در صورتی که پوست شما زیادی حساس باشد احتمال ابتلا به درماتیت تماسی در شما بیشتر می شود. نمونه هایی از محرک های محیطی که ممکن است بر گوش تأثیر بگذارند، عبارتند از:

  • صابون
  • عطر
  • شامپو
  • حالت دهنده
  • مرطوب کننده
  • محصولات مراقبت از مو

اگر خشکی پوست در گوش خود را تجربه کرده اید، به تمام محصولاتی که ممکن است با گوش های شما تماس داشته باشند فکر کنید. آیا اخیراً شامپوی خود را عوض کرده اید؟ پس بهتر است استفاده از محصول جدید را قطع کنید و ببینید که آیا پوست شما بهتر می شود یا خیر.

همچنین ممکن است خشکی و سوزش پوست ناشی از سوراخ شدن جای گوشواره را تجربه کنید. احتمال تحریک پذیری گوش هایی که اخیرا سوراخ شده اند وجود دارد. اکثر افراد متوجه می شوند که به دلیل حساسیت به نیکل نمی توانند گوشواره های ساخته شده از نیکل را تحمل کنند. سعی کنید گوشواره‌هایی را انتخاب کنید که برچسب «هیپوآلرژنیک» دارند تا از بروز آلرژی به نیکل یا طلا پیشگیری کنید.

سن

خشکی پوست نیز می تواند به سن مربوط باشد. با افزایش سن و بروز 60 سالگی تقریباً کل بدن دچار خشکی پوست می شود. سایر عوامل خطر خشکی پوست عبارتند از:

  • دیابت
  • درمان سرطان
  • بی اشتهایی
  • سیگار کشیدن
  • بیماری تیروئید یا کلیوی
  • کمبود ویتامین یا مواد معدنی
  • مصرف استاتین ها یا دیورتیک ها

بیماری های پوستی

بیماری های مزمن پوستی که باعث خشکی و خارش پوست می شوند شامل مواردی مانند اگزما، پسوریازیس و درماتیت سبورئیک می شوند. همه این شرایط می توانند در گوش و اطراف گوش ظاهر شوند:

اگزما

همچنین به عنوان درماتیت آتوپیک شناخته می شود، اگزما یک بیماری التهابی است که منجر به درد، قرمزی و خارش پوست می شود. این وضعیت می تواند در هر فرد با هر سن و سالی بروز پپیدا کند، اما در کودکان خردسال شایع تر است. هنگامی که اگزما بر گوش ها تأثیر می گذارد، معمولاً در چین های گوش، پشت گوش ها و نواحی که لاله های گوش ظاهر می شود. زخم های اگزما را می توان در لاله گوش، دهانه گوش، مجرای گوش و پرده گوش نیز مشاهده کرد. علائم اگزما معمولا شامل پوست قرمز و ملتهب است که با احساس خشکی و خارش همراه است. لکه های خشک در قسمت گوش ها حتی ممکن است هنگام خارش بیش از حد و خاراندن دچار خونریزی و در نهایت عفونت شود.

پسوریازیس

این یک بیماری خود ایمنی است که باعث رشد سریع سلول های پوستی می شود. در این شرایط سلول‌های قدیمی پوست نمی‌توانند از بین بروند و به پلاک‌های ضخیم و خارش‌دار پوست تبدیل می شوند. لکه ها معمولا به رنگ صورتی یا قرمز شروع و سپس به پلاک سفید نقره ای تبدیل می شوند. خارش و احساس ناراحتی ناشی از پلاک ها کاملا طبیعی است. پسوریازیس ممکن است در گوش خارجی یا پوست اطراف گوش ایجاد شود.

درماتیت سبورئیک

این یک بیماری التهابی پوستی است که باعث ایجاد لکه های خشک می شود. لکه ها ممکن است در پوسته های سفید یا زرد پوسته پوسته شوند. معمولاً روی پوست سر، صورت یا گوش داخلی ظاهر می شود. درماتیت سبورئیک اغلب در پوست سر نوزاد رخ می دهد و به عنوان کلاهک گهواره نیز شناخته می شود. حتی در این شرایط احتمال خارش پوست وجود دارد، به خصوص اگر عفونی شود. علت دقیق این بیماری هنوز مشخص نیست، اما عواملی مانند پوست چرب، استرس، خستگی، چاقی، شرایط آب و هوایی شدید، مصرف زیاد الکل یا اختلالات سیستم عصبی می توانند در بروز آن تاثیر داشته باشند.

بیماری های گوش و حلق و بینی

در خشکی پوست گوش چه زمانی باید با پزشک تماس گرفت؟

در صورت بروز هر گونه علائم نگران کننده بر روی گوش خود بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. برخی از دلایل خشکی پوست در گوش، مانند اگزما، در صورت عدم درمان می تواند بر شنوایی شما تأثیر بگذارد. اگر پوست گوش شما قرمز شده و با خارش همراه است به پزشک مراجعه کنید. اگر درمان های خانگی هیچ تسکینی ایجاد نکرد، با متخصص پوست خود مشورت کنید.

به خصوص در شرایطی که فکر می کنید پوست گوش شما عفونی شده است، فوراً به پزشک مراجعه کنید. علائم عفونت پوستی شامل درد، تورم، ترشح یا بوی بد گوش است.

درمان خشکی پوست گوش

درمان خشکی پوست گوش به شدت خشکی و همچنین علت اصلی آن بستگی دارد. اگر خشکی پوست شما به دلیل آلرژی یا محرک محیطی است، تنها راه درمان آن حذف خود محرک است. بیماری‌های پوستی مزمن را می‌توان با داروهای پزشک و همچنین مراقبت خوب از پوست در خانه درمان کرد.

مراقبت در منزل

برای درمان خشکی پوست گوش در خانه، کمی وقت بگذارید و از خود بپرسید که آیا اخیراً محصولات جدیدی برای مو یا پوست امتحان کرده اید یا خیر. اگر اخیرا گوش های خود را سوراخ کرده یا گوشواره های خود را عوض کرده اید، ممکن است گوش های شما نسبت به آن واکنش نشان داده باشد. در صورت امکان، استفاده از محصولات جدید را قطع کنید و علائم خود را زیر نظر بگیرید.

اگر خشکی پوست بهبود پیدا نکرد، از مصرف مجدد محصول در آینده جدا اجتناب کرده و به متخصص پوست خود مراجعه کنید تا علت اصلی خشکی پوست شما بررسی و تشخیص داده شود. از طرفی می توانید پوست خشک خود را با یک نرم کننده با کیفیت درمان کنید. به دنبال یک مرطوب کننده ملایم بدون عطر یا رنگ مصنوعی باشید.

دارو

از داروها می توان برای تسکین درد پوست خشک و درمان علل زمینه ای استفاده کرد. برخی از گزینه های درمانی آنها عبارتند از:

استروئید موضعی

یک استروئید موضعی می تواند برای درمان قرمزی و التهاب ناشی از خشکی پوست در گوش استفاده شود که خارش را تسکین می دهد. مراقب باشید از کرم های استروئیدی یا سایر کرم ها در داخل مجرای گوش استفاده نکنید زیرا ممکن است باعث انسداد کانال شود.

آنتی بیوتیک

اگر پوست خشک گوش شما عفونی شده باشد، پزشک یک آنتی بیوتیک را برای از بین بردن عفونت تجویز می کند که ممکن است یک کرم آنتی بیوتیک موضعی یا یک قرص خوراکی باشد.

شامپوی دارویی

اگر خشکی گوش شما ناشی از درماتیت سبورئیک باشد، متخصص پوست احتمالا به شما توصیه می کند به آرامی ناحیه را با یک شامپوی دارویی تمیز کنید. از حرکات نرم و ملایم استفاده کرده و از مالش پوست در حین شستشو خودداری کنید. پس از تمیز شدن، محل را با یک حوله تمیز کاملا خشک و مرطوب کنید.

فتوتراپی

فتوتراپی از اشعه ماوراء بنفش (UV) برای درمان پسوریازیس و درماتیت سبورئیک استفاده می کند. با پزشک خود در مورد اینکه آیا این درمان می تواند برای پوست خشک گوش مفید باشد مشورت کنید.

اگزمای گوش || پزشکتچگونه از خشک شدن پوست گوش جلوگیری کنیم؟

برای کمک به جلوگیری از خشکی پوست در گوش، روال های مراقبت از پوست را در خانه انجام دهید. سعی کنید با شستن هر روز گوش های خود را تمیز و خشک نگه دارید. دوش گرفتن را به 10 دقیقه محدود کنید و از دوش با آب داغ پرهیز کنید. بعد از دوش گرفتن گوش های خود را کاملا خشک کنید. استفاده از سشوار گرم ممکن است به شما در خشک کردن کامل آنها کمک کند. فقط مطمئن شوید که از آب داغ استفاده نکنید. پس از خشک شدن گوش، از یک مرطوب کننده ملایم و بدون عطر استفاده کنید تا از ترک خوردن آن جلوگیری شود.

بیماری های مزمن پوستی مانند پسوریازیس و درماتیت سبورئیک قابل پیشگیری نیستند، اما با درمان قابل کنترل هستند. به هرگونه محرک یا محرکی که به نظر می رسد همیشه منجر به خشکی پوست برای شما می شود توجه کرده و در صورت لزوم استفاده از آنها را متوقف کنید.

سوالات متداول

علت خشکی پوست در گوش چیست؟ خشکی پوست در گوش ممکن است به دلیل یک بیماری مزمن پوستی یا یک عامل تحریک کننده در محیط شما ایجاد شود. بیماری های پوستی که می توانند گوش را تحت تاثیر قرار دهند شامل اگزما، پسوریازیس و درماتیت سبورئیک هستند. محرک های محیطی ممکن است شامل شامپو، نرم کننده، اسپری مو، لوسیون، صابون، شوینده لباسشویی، عطر، یا محصولات آرایشی باشد. گوشواره ها نیز ممکن است باعث تحریک پوست گوش شوند، به خصوص اگر از نیکل ساخته شده باشند.

چگونه از شر خشکی پوست گوش خلاص شویم؟

درمان خشکی پوست در گوش بستگی به علت اصلی آن دارد. اگر پوست شما از موادی مانند عطر یا شامپو تحریک شده است، مهم است که فوراً استفاده از آن را متوقف کنید. اگر خشکی پوست شما ناشی از یک بیماری مزمن پوستی مانند اگزما است، برای تهیه یک برنامه درمانی به متخصص پوست مراجعه کنید. در صورتی که پوست عفونی شده باشد، پزشک ممکن است یک استروئید موضعی برای بهبود تورم یا یک آنتی بیوتیک تجویز کند.

اگزمای گوش چگونه است؟

اگزمای گوش مانند لکه هایی از پوست قرمز، ملتهب و خشک در گوش خارجی یا حتی داخل مجرای گوش است. پوست معمولاً احساس سوزش و خارش می کند. خاراندن می تواند باعث خونریزی لکه های خشک و ترشح مایع شفاف شود.

سخن آخر

تجربه خشکی پوست در گوش ها ناراحت کننده است و احتمالاً می خواهید در سریع ترین زمان ممکن از آن مراقبت کنید. اولین قدم، تعیین علت خشکی پوست است. درمان ممکن است شامل قطع یک محصول تحریک کننده یا استفاده از یک داروی جدید مانند استروئید موضعی یا آنتی بیوتیک باشد. اگر پوست خشک شما بسیار خارش دار و دردناک می شود یا اگر علائم عفونت پوستی از جمله تورم، ترشح یا بوی بد از گوش در شما ظاهر می شود، با پزشک خود تماس بگیرید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز