لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

رنگ جرم گوش نشانه چیست؟

رنگ جرم گوش || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


جرم گوش که به عنوان سرومن نیز شناخته می شود، یک ماده مومی شکلی است که توسط غدد چربی در کانال گوش ایجاد می شود. محافظت، تمیز کردن و روانکاری مجرای گوش، نقش بسیار مهمی در سلامت گوش ایفا می کند. هنگامی که بدن عملکرد عادی خود را داشته باشد، گوش می تواند عملکرد خودش را تنظیم کند. جرم گوش تولید می شود و سپس با حرکت یا صحبت کردن و جویدن، به سمت بالا و خارج از گوش حرکت می کند و سلول های خشک شده پوست و سایر مواد زائد را با خود از بین می برد.

رنگ ها و بافت های جرم گوش

رنگ جرم گوش می تواند از سفید تا سیاه متغیر باشد. در بیشتر موارد، جرم گوشی که می بینید به رنگ نارنجی کهربایی تا قهوه ای روشن است و حالتی مرطوب و چسبناک دارد. رنگ جرم گوش معمولاً به مدت زمان تشکیل آن مربوط می شود. هر چه رنگ روشن تر باشد جرم گوش جدیدتر است. این در مورد بافت گوش نیز صادق است. هر چه جرم گوش خشک‌تر باشد، کهنه تر است.

گاهی اوقات ممکن است متوجه تغییر رنگ جرم گوش خود شوید. معمولاً این  وضعیت نگران کننده نیست و فقط به این معنی است که موم شما کمی بیشتر یا کمی کمتر کثیفی را در مسیر عبور از کانال گوش شما جمع کرده است.

جرم گوش || پزشکت

تفاوت بین جرم گوش مرطوب و خشک چیست؟

دو نوع اصلی جرم گوش وجود دارد، جرم گوش “مرطوب” و “خشک” هر دو نوع کاملا طبیعی هستند و جای نگرانی وجود ندارد. تفاوت اصلی این است که جرم گوش «مرطوب» چسبناک تر و زردتر به نظر می رسد، در حالی که جرم گوش «خشک» معمولاً خاکستری تر و پوسته پوسته تر است.

نوع جرم گوش شما یک ویژگی ارثی است. اگر جرم گوش “مرطوب” دارید، این به احتمال زیاد به دلیل اصل و نسب شما است، زیرا در افراد آفریقایی یا اروپایی تبار شایع تر است. گوش‌های شما خودشان را تمیز می‌کنند، با این حال، تمیز کردن موم گوش «مرطوب» گاهی اوقات سخت‌تر می‌شود.

جرم گوش خشک یکی از دو نوع اصلی جرم گوش است و معمولاً در افرادی با نژاد آسیایی ظاهر می شود. نوع جرم گوش شما کاملاً از دست شما خارج است و فقط نتیجه ژن های خاص شماست. جرم گوش سالم و خشک معمولاً راحت‌تر از جرم گوش مرطوب از گوش خارج می‌شود و همچنین کمتر احتمال دارد که باعث عفونت گوش شود.

آیا جرم گوش تیره نشانه عفونت است؟

جرم گوش تیره معمولاً نشانه عفونت نیست. به طور معمول، علائمی که در صورت بروز عفونت ابتدا متوجه می شوید درد گوش، چرک یا خون در گوش یا تغییر در شنوایی شما است. چرک یا خون در گوش می تواند رنگ جرم گوش شما را تغییر دهد، بنابراین اگر متوجه شدید جرم گوش شما تیره تر است به این دلیل است که خون در آن وجود دارد.

جرم گوش تیره می تواند برای بسیاری از افراد طبیعی باشد. این ماده به صورت زرد کم رنگ یا قهوه ای روشن شروع می شود اما با حرکت در امتداد کانال گوش رنگ آن تغییر می کند. جرم گوش مسئول جمع آوری کثیفی و باکتری های گوش است و از بروز عفونت جلوگیری می کند بنابراین هر چه بیشتر جذب شود، تیره تر خواهد شد.

چرا جرم گوشم خونی است؟

اگر همزمان با خونی بودن جرم گوش علائم دیگری ندارید، این می تواند به این معنی باشد که گوش شما آسیب دیده است. این آسیب های کوچک می توانند به راحتی اتفاق بیفتند زیرا رگ های خونی زیادی در گوش شما وجود دارد. اغلب یک بریدگی کوچک به خودی خود از بین می رود، اما اگر از هرگونه بریدگی کوچک یا آسیب جزئی آگاه نیستید، همیشه بهترین کار این است به یک پزشک مراجعه کنید تا گوش شما را معاینه کند.

جدا از بریدگی ها و خراش ها، خون در مجرای گوش یا جرم گوش می تواند نشانه چیز جدی تری از جمله پارگی پرده گوش، ضربه فشاری یا عفونت باشد. اگر کودک شما جرم گوش مایل به قرمز دارد، این می تواند نشانه ای باشد که او یک «شیء خارجی» (اسباب بازی یا هر چیز دیگری که نباید آنجا باشد) در گوش خود فرو کرده است. مثل همیشه، سعی نکنید خودتان چیزی را از گوش خارج کنید، زیرا ممکن است جسم و موم را بیشتر به داخل کانال گوش فشار دهید.

بیماری های گوش و حلق و بینی

عملکرد جرم گوش چیست؟

جرم گوش از ورود مواد زائد، کثیفی و سایر موارد به کانال گوش و همچنین از بروز عفونت پیشگیری می کند. در واقع گوش ها خود تمیز شونده هستند و جرم گوش قدیمی همراه با سلول های مرده پوست از داخل گوش به دهانه گوش منتقل می شود و در نهایت می ریزد. جرم گوش می تواند در سایه های زرد، سفید، قهوه ای و حتی سیاه رنگ متفاوتی داشته باشد. همچنین می تواند نرم، سخت یا پوسته پوسته باشد. بسته به چندین متغیر، موم گوش دارای تنوع زیادی است.

به طور کلی، جرم گوش به طور طبیعی به زور از گوش خارج می شود. گاهی اوقات بدن ما بیش از حد جرم گوش تولید می کند، به خصوص اگر استرس یا ترس داشته باشیم. این وضعیت می تواند باعث انسداد شود.

دو نوع رایج جرم گوش وجود دارد که عبارتند از:

  • زرد مایل به قهوه ای، که تمایل به مرطوب دارد.
  • خاکستری سفید، که خشک است.

رنگ جرم گوش بسته به قومیت و سلامت فرد می تواند متفاوت باشد. یک مطالعه نشان داد که جرم گوش خشک، در میان مردم آسیای شرقی رایج است. جرم گوش خیس، در میان افراد دیگر قومیت ها رایج است. این به دلیل جهش ژنی است که به خیس شدن جرم گوش کمک می کند. انواع مختلفی از جرم گوش و سایر ترشحات گوش وجود دارد، بنابراین اگر در طول زمان طیف وسیعی از رنگ ها و بافت ها را مشاهده کردید، وحشت نکنید. همیشه بهتر است در صورت مشاهده جرم گوش یا ترشحات غیرعادی با پزشک خود مشورت کنید.

رنگ های مختلف جرم گوش

اکنون می دانیم که در مورد جرم گوش تیره یا قرمز باید به چه نکاتی توجه کنیم، در اینجا برخی از رنگ های رایج دیگر جرم گوش و آنچه که می تواند در مورد سلامت گوش شما معنی داشته باشد، آورده شده است.

رنگ جرم گوش سیاه

این می تواند کمی تعجب آور باشد، اما اغلب نشان دهنده جرم گوش قدیمی و کهنه در گوش است که تجمع پیدا کرده است. اگر از سمعک استفاده می کنید، ممکن است این رنگ موم و جرم گوش برای شما آشنا باشد.

رنگ جرم گوش سفید

جرم گوش بسیار روشن یا سفید نشانه آن است که پوست مجرای گوش شما بسیار خشک و پوسته پوسته شده است. هنگامی که پوست از بین می‌رود توسط جرم گوش گرفته می شود و رنگ آن را روشن تر می‌کند. اگر به بیماری پوستی مانند پسوریازیس یا اگزما مبتلا هستید، این وضعیت می تواند شایع تر باشد.

نحوه پاک کردن جرم گوش در خانه

هیچ دلیلی وجود ندارد که برای پاک کردن جرم گوش چیزی را وارد گوش کنید. جرم گوش فقط در یک سوم بیرونی مجرای گوش تشکیل می شود. استفاده از چیزهایی مانند سنجاق های بابی یا اپلیکاتورهای با نوک پنبه برای “پاک کردن” جرم گوش می تواند در واقع جرم گوش را فشار دهد و باعث انسداد شود.

شمع گوش به عنوان یک درمان جایگزین برای از بین بردن جرم گوش معرفی شده است، اما استفاده از این روش توصیه نمی شود، زیرا درمان موفقی نیست و در واقع می تواند باعث سوختگی یا آسیب شدید شود.

نحوه تمیز کردن گوش در خانه

در بیشتر مواقع گوش ها نیازی به تمیز کردن خاصی ندارند و جرم گوش نیز نیازی به برداشتن و خارج کردن ندارد. برای تمیز کردن گوش ها، فقط قسمت بیرونی گوش را با یک پارچه شستشوی نرم بشویید. هیچ کار دیگری لازم نیست در داخل انجام شود.

نحوه حذف تجمع جرم گوش

اگر تجمع جزئی جرم گوش وجود داشته باشد، در بسیاری از مواقع، درمان های خانگی موفقیت آمیز هستند. می توانید چند قطره روغن یا قطره های گوش تجاری را  به داخل گوش بریزید، انجام این عمل موم را نرم کرده و حذف آن را آسان تر می کند. روز بعد از استفاده از قطره از سرنگ لاستیکی برای ریختن آب گرم در گوش استفاده کنید. سر خود را خم کنید و گوش خارجی خود را به سمت بالا و عقب بکشید. این کار به صاف کردن مجرای گوش و به خارج شدن جرم گوش کمک می کند.

وقتی کارتان تمام شد، دوباره سرتان را به پهلو خم کنید و اجازه دهید آب خارج شود. بسته به سطح تجمع بهتر است این کار برای چند روز تکرار شود. اگر علائم شما بهتر نشد، با پزشک خود تماس بگیرید. تنها زمانی که جرم گوش باید به طور خاص برداشته شود زمانی است که تجمع آن به حدی شدید باشد که علائم زیر را ایجاد کند:

  • گوش درد
  • کم شنوایی جزئی
  • صدای زنگ زدن در گوش

معاینه || پزشکت

نحوه برداشتن جرم گوش توسط پزشکان چگونه است؟

یک پزشک می تواند جرم گوش را با استفاده از شستشو یا سرنگ گوش خارج کند. این شامل ریختن آب، نمک یا قطره های حل کننده موم در کانال گوش است. حدود نیم ساعت بعد، گوش ها آبیاری می شوند و موم خارج می شود. اگرچه کیت های خانگی وجود دارد، اما همیشه بهتر است مراقب باشید و از پزشک بخواهید این کار را انجام دهد. متخصص گوش و حلق و بینی همچنین می تواند جرم گوش را به صورت دستی خارج کند.

شما نباید خیلی نگران تفاوت های جزئی در رنگ باشید زیرا همه اینها از فردی به فرد دیگر متفاوت است. اما اگر جرم گوش شما آبکی است، بویی متفاوت با معمول دارد یا قوام غیرعادی دارد، ممکن است نشانه عفونت یا آسیب باشد و باید در اسرع وقت به متخصص گوش مراجعه کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

5 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز