لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

بیماری های گوارشی

متاستاز های کبدی

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

متاستاز های کبدی، به شرایطی اطلاق می شوند که سرطانی، که در ابتدا در قسمت دیگری از بدن شکل گرفته است، به کبد منتقل شده و باعث بیماری آن شود. برخی از پزشکان و جراحان، ممکن است که این اختلالات را، «سرطان ثانویه کبد» بنامند. در متاستاز های کبدی، سلول های سرطانی، از سایر قسمت های بدن، به کبد مهاجرت می کنند. آن ها، سلول هایی از اندام هایی از بدن هستند که سرطان، در ابتدا، از آن جا شروع شده است.

پس از ایجاد سرطان در یک اندام، نهایتا، سلول های سرطانی، می توانند‌ به کبد مهاجرت کنند. از آن جایی که در این اختلال، سرطان، از قسمت دیگری از بدن به کبد راه پیدا کرده است، پزشک ممکن است این اختلالات را به عنوان مرحله 4 یا سرطان پیشرفته معرفی کند. سرطان اولیه کبد، کمتر از متاستاز های کبدی، شایع است. به طور معمول، افراد مبتلا به سرطان اولیه کبد، با عوامل مستعد کننده ای، مانند سیروز یا هپاتیت رو به رو می شوند.

علائم شایع متاستاز های کبدی

با پیشرفت و رشد تومور، علائم این اختلال، ممکن است شامل حالت تهوع، نفخ شکم و از دست دادن اشتها باشد. در مراحل اولیه این اختلالات، افراد مبتلا، ممکن است علائم قابل توجهی نداشته باشند. با پیشرفت تومور در کبد، این عضو ممکن است متورم شود. بروز تورم در کبد، می تواند باعث انسداد جریان خون و صفرا شود. هنگامی که این شرایط، اتفاق می افتد، فرد ممکن است علائمی مانند موارد زیر را تجربه کند:

  • تب
  • گیجی
  • تعریق
  • خستگی
  • نفخ شکم
  • کاهش وزن
  • بزرگ شدن کبد
  • از دست دادن اشتها
  • دفع ادرار تیره رنگ
  • حالت تهوع و استفراغ
  • احساس درد در شانه راست
  • یرقان یا زردی پوست و چشم
  • احساس درد در سمت راست بالای شکم

به طور کلی، فرد مبتلا به سرطان، در ناحیه دیگری از بدن که متوجه علائم جدید می شود، باید در اسرع وقت، به پزشک خود اطلاع دهد.

تشخیص

یک پزشک یا جراح، ممکن است انجام سی تی اسکن شکم را، برای تشخیص این اختلالات، تجویز کند. علاوه براین، در صورتی که فرد، علائم سرطان کبد را نیز تجربه کرده باشد، ممکن است پزشک، نسبت به ابتلا او به متاستاز کبد، مشکوک شود.

به طور کلی، پس از انجام معاینه اولیه و پرسیدن چند سوال، پزشک معالج تان، باید آزمایش هایی را برای تأیید ابتلا فرد به سرطان کبد، انجام دهد. برخی از آزمایشاتی که ممکن است نیاز به انجام دادن آن ها وجود داشته باشد، عبارت اند از:

  • سونوگرافی کبد
  • سی تی اسکن شکم
  • روش تصویربرداری و اسکن MRI
  • تست‌ های عملکرد کبد، که تعیین می ‌کنند که کبد به چه شکلی فعالیت می کند.
  • آنژیوگرافی، که در آن پزشک از رنگ، برای تهیه تصاویری از کبد، با کنتراست بالا، استفاده می کند.
  • لاپاراسکوپی، که شامل استفاده از یک لوله انعطاف پذیر است که به پزشک اجازه می دهد تا بیوپسی از کبد را انجام دهد.

روش های درمانی

به طور کلی، درمان متاستاز های کبدی، معمولاً با هدف کاهش علائم و افزایش امید به زندگی فرد مبتلا، انجام می شوند. در بیشتر موارد، هیچ راهی برای درمان قطعی متاستاز های کبدی، وجود ندارد. به طور کلی، دو روش درمانی برای مبارزه با متاستاز های کبدی وجود دارد: موضعی و سیستماتیک.

سن و وضعیت سلامتی کلی فرد تعیین می کند که پزشک، چه روش درمانی را پیشنهاد کند. همچنین، روش درمانی اتخاذ شده، به محل بروز سرطان اولیه، اندازه و تعداد تومورهای موجود در کبد و درمان‌ های قبلی که فرد آن ها را امتحان کرده است، بستگی دارد.

برخی از گزینه های درمانی موضعی برای مبارزه با متاستاز های کبدی، عبارت اند از:

  • پرتودرمانی، که در این روش، می توان از پرتوهای مخصوص، برای هدف قرار دادن سلول های سرطانی موجود در کبد و از بین بردن آن ها، استفاده کرد.
  • روش استفاده از فرکانس های رادیویی، که از جریان های الکتریکی با فرکانس بالا، برای ایجاد گرمای کافی برای کشتن سلول های سرطانی، استفاده می کنند.

درمان های سیستماتیک، ممکن است سرطان را در سراسر بدن، از طریق جریان خون، مورد هدف قرار دهند. برخی از گزینه های درمانی سیستماتیک، برای مبارزه با متاستاز های کبدی، عبارت اند از:

درمان اصلاح کننده پاسخ بیولوژیکی، که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند.

  • درمان هدفمند، روش دیگری برای مبارزه با سرطان ها است. این روش، مستقیماً سلول های سرطانی را هدف قرار می دهد.
  • شیمی درمانی، که در آن، از داروهای مخصوص، برای هدف قرار دادن سلول های دارای چرخه رشد سریع در سراسر بدن، استفاده می کنند.
  • هورمون درمانی، یکی دیگر از روش های درمانی سیستماتیک است. این روش، سرطان هایی را هدف قرار می دهد که برای رشد به هورمون ها متکی هستند، مانند سرطان سینه.

پیش آگهی و امید به زندگی

طول عمر افراد مبتلا به متاستاز های کبدی، فقط تخمین زده می شود. یعنی نمی توان به طور قطعی، درباره طول عمر این افراد، اظهار نظر کرد. به طور کلی، امید به زندگی و پیش آگهی افراد مبتلا به متاستاز های کبدی، معمولا ضعیف است. زیرا این سرطان، به طور قطعی قابل درمان نیست.

با این حال، روش های درمانی مختلف، ممکن است به کوچک شدن تومور، افزایش امید به زندگی و تسکین علائم فرد مبتلا، کمک کنند. به طور کلی، امید به زندگی و بقای 5 ساله افراد مبتلا به این اختلال، به منشاء سرطان بستگی دارد. عوامل دیگر، عبارت اند از جنس، سن و سلامت کلی فرد.

به عنوان مثال، با توجه به اطلاعات ارائه شده در یک مطالعه، میزان بقای 5 ساله، برای افراد مبتلا به متاستاز های کبدی، که منشأ آن از روده بزرگ است، به شرح زیر می باشد:

  • کمتر از 8 ماه بدون درمان
  • 11 درصد احتمال زنده ماندن با درمان

پزشک، بهترین فردی است که می تواند بقای بیمار خود را پیش بینی کند. در همه موارد، میزان بقای فرد، تنها مقداری تخمینی است. یک فرد مبتلا، ممکن است که بسیار طولانی تر یا کوتاه تر از حد انتظار، زندگی کند.

عوارض

در صورت ابتلا به متاستاز های کبدی، ممکن است که فرد علائم حاد را مشاهده کند. با مشاهده این علائم، فرد باید فوراً به دنبال مراقبت های پزشکی باشد. برخی از این علائم، عبارت اند از:

استفراغ مکرر، یا استفراغ دو یا چند بار در روز برای بیش از 1 روز

  • زردی
  • مشکل در بلع
  • استفراغ خونی
  • تورم غیر معمول در پاها یا شکم
  • کاهش وزن غیر قابل توضیح و غیر عادی

متاستاز های کبدی، از عوارض سرطان های پیشرفته تر هستند. بروز متاستاز های کبدی، نشانه گسترش سرطان از ناحیه ای به ناحیه دیگر است.

متاستاز کبد، می تواند سال ها پس از درمان موفقیت آمیز یک سرطان اولیه، رخ دهد. حتی یک فرد درمان شده نیز، باید به طور منظم معاینات لازم را انجام دهد تا مطمئن شود که به سرطان های دیگری مبتلا نشده است. همچنین، فرد درمان شده، باید علائم متاستاز کبدی را بداند تا در صورت تجربه هر کدام از آن علائم، به پزشک خود اطلاع دهد.

پیشگیری از بروز متاستاز های کبدی

به طور کلی، پیشگیری از بروز این اختلال، همیشه امکان پذیر نیست. متاستاز های کبدی، زمانی رخ می دهند که سرطان از ناحیه دیگری از بدن، گسترش یافته و وارد کبد فرد شده باشد. در برخی موارد، ممکن است قبل از تشخیص سرطان اولیه، متاستاز کبدی، در فرد بروز پیدا کند. در موارد دیگر، ممکن است ماه ها یا سال ها طول بکشد تا سرطان به کبد سرایت کند.

درمان سرطان اولیه می تواند به کاهش خطر گسترش سرطان به سایر اندام های بدن فرد، کمک کند. با این حال، این مسئله، تضمینی نیست. زیرا متاستاز های کبدی می توانند سال ها پس از درمان موفقیت آمیز نیز، ایجاد شوند. به طور کلی، انسان ها باید دستورالعمل های زندگی سالم را، برای کمک به پیشگیری از بروز انواع سرطان ها، دنبال کنند.

برخی از رفتارهایی که باید از انجام دادن آن ها اجتناب کرد، عبارت اند از نوشیدن زیاد الکل و سیگار کشیدن. علاوه براین، افراد باید سعی کنند که وزن خود را، از طریق رعایت یک رژیم غذایی مناسب و انجام ورزش، در محدوده مناسب و متعادل، حفظ کنند.

همچنین، تشخیص زودهنگام هر نوع سرطان، در اغلب اوقات، بهترین شانس را برای درمان موفقیت آمیز، به همراه خواهد داشت. به طور کلی، فرد باید معاینات منظم پزشکی داشته و علائم غیرعادی یا هشدار دهنده خود را، با پزشک خود در میان بگذارد.

پیش آگهی بلند مدت متاستاز کبدی

تقریباً در همه موارد ابتلا به این سرطان ها، هنگامی که سرطان اولیه گسترش یافته یا به کبد متاستاز داده است، هیچ درمانی وجود نخواهد داشت. با این حال، درمان های فعلی می توانند به بهبود امید به زندگی و تسکین علائم فرد بیمار، کمک کنند. ولی هیچ درمان قطعی وجود ندارد.

به طور کلی، موفقیت نسبی درمان، به محل بروز سرطان اولیه و میزان پیشرفت آن در کبد فرد بیمار، بستگی دارد. تحقیقات کنونی، به دنبال یافتن راه‌ های جدیدی برای مبارزه و کشتن سلول ‌های سرطانی است. برخی از این روش ها، شامل تحریک بیش از حد پاسخ ایمنی و اختلال در مراحل چرخه سرطان در فرآیند متاستاتیک، هستند.

به طور کلی، بهترین راه ممکن، این است که با انجام اقدامات پیشگیرانه و داشتن سبک زندگی خوب و مناسب، از بروز بیماری های مختلف، از جمله سرطان ها، پیشگیری کرد. اگر سوالات دیگری دارید، با یک پزشک تماس گرفته و با او مشورت کنید.

سخن آخر

بروز متاستاز های کبدی در یک فرد، به این معنی است که سرطان، در یک قسمت از بدن فرد ایجاد شده، و به کبد او، سرایت کرده است. در این موارد، گفته می شود که فرد، مبتلا به سرطان پیشرفته یا مرحله 4 است. پیش آگهی متاستاز های کبدی، ضعیف است. نرخ بقای افراد مبتلا به این اختلال، تقریباً 11٪ برای 5 سال می باشد.

روش های درمانی مختلف، می توانند به کاهش علائم و کوچک شدن تومور کمک کنند. اما به طور معمول، هیچ درمانی برای متاستاز های کبدی وجود ندارد. اگر سوالات بیشتری درباره متاستاز های کبدی دارید، می توانید با یک پزشک تماس گرفته و با او مشورت کنید.

منابع:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/325379

https://www.healthline.com/health/liver-metastases

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

  1. سلام دست گلت تون درنکنه بابت اطلاعات درموردسرطان کبدومتاستازکبدی بسیار عالی و مفیدهستند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز