لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

افزایش سطح اسید معده

افزایش سطح اسید معده || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


اسید معده که به نام شیره معده نیز شناخته می شود، برای هضم غذا ضروری است. سلول هایی که معده را می پوشانند، اسید هیدروکلریک تولید می کنند. این ماده شیمیایی قوی به تجزیه مواد غذایی به اساسی ترین اجزای مورد نیاز برای حفظ زندگی کمک می کند. گاهی اوقات، جهش در سلول‌های تولیدکننده اسید باعث افزایش سطح اسید معده می شود که می‌تواند منجر به علائم درد شکم، نفخ و سوزش سر دل شود. بر همین اساس ما سعی کرده ایم در این مقاله از پزشکت شایع‌ترین شرایط مرتبط با تولید بیش از حد اسید معده، علائم و نشانه‌های آن و راه‌هایی برای کاهش علائم ناشی از آن را مورد بررسی قرار دهیم. اگر شما هم از این مشکل رنج می برید و به دنبال راهکارهایی برای تسکین وضعیت خود هستید بهتر است ادامه مقاله را تا انتها بخوانید.

علائم و نشانه های اسید معده بیش از حد

وظیفه معده کمک به هضم غذایی است که می خورید. یکی از راه های انجام این کار استفاده از اسید معده است که به نام اسید معده نیز شناخته می شود. جزء اصلی اسید معده اسید هیدروکلریک است. پوشش داخلی معده شما به طور طبیعی اسید معده را ترشح می کند. این ترشح هم توسط هورمون ها و هم سیستم عصبی شما کنترل می شود. گاهی اوقات معده شما می تواند اسید معده بیش از حد تولید کند که می تواند منجر به چندین علامت ناخوشایند شود.

اسید زیاد در معده می تواند بر پروستاگلاندین ها (مواد شیمیایی هورمون مانند که بر درد و التهاب تأثیر می گذارد) در معده و اثنی عشر غلبه کند. این هورمون‌ها به محافظت از پوشش داخلی معده کمک می‌کنند، اما اگر مختل شوند، می‌توانند باعث زخم و همچنین تعدادی از علائم دیگر شوند، از جمله:

  • نفخ
  • اسهال
  • حالت تهوع
  • صدای خشن
  • بوی بد دهان
  • سوزش سردل
  • سرفه یا سکسکه مکرر
  • طعم ترش در دهان شما

در صورت بروز علائم گوارشی مداوم یا تکرار شونده، همیشه ایده خوبی است که به پزشک خود مراجعه کنید.

چه چیزی می تواند باعث افزایش اسید معده شود؟

افزایش سطح اسید معده || پزشکت

اسید معده، یکی از ابزارهایی است که دستگاه گوارش برای تبدیل مواد اولیه غذای ما به مواد مغذی و انرژی مورد نیاز برای زنده نگه داشتن ما استفاده می کند، اما شرایط خاصی وجود دارد که باعث می شود بدن ما بیش از حد اسید معده تولید کند.

شرایط مختلفی وجود دارد که می تواند منجر به اسید معده بالا شود. اغلب، این شرایط منجر به تولید بیش از حد هورمون گاسترین می شود. گاسترین هورمونی است که به معده شما می گوید اسید معده بیشتری تولید کند.

برخی از شایع ترین علل عبارتند از:

افزایش ترشح اسید برگشتی

مسدود کننده های H2 نوعی دارویی هستند که می توانند اسید معده را کاهش دهند. گاهی اوقات، افرادی که از این دارو استفاده نمی کنند، ممکن است اسید معده را افزایش دهند. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد این اتفاق می‌تواند پس از خارج شدن از مهارکننده‌های پمپ پروتون (PPI) نیز رخ دهد.

سندرم زولینگر-الیسون

با این وضعیت نادر، تومورهایی به نام گاسترینوما در پانکراس و روده کوچک شما ایجاد می‌شوند. گاسترینوما سطوح بالایی از گاسترین تولید می کند که باعث افزایش اسید معده می شود. نورواندوکرین ترشح کننده هورمون تومورهایی به نام گاسترینوما گاهی اوقات در کسانی که شرایط ژنتیکی نادری مانند نئوپلازی غدد درون ریز متعدد دارند، وجود دارد. نوع 1 (MEN1) این تومورها گاسترین تولید می کنند، هورمونی که تولید اسید را تحریک می کند. ترکیبی از اسید معده بیش از حد (به دلیل سطوح بالای گاسترین) و زخم در معده یا روده کوچک مشخصه یک بیماری نادر به نام ZES است.

عفونت هلیکوباکتر پیلوری

هلیکوباکتر پیلوری نوعی باکتری است که می تواند معده را مستعمره کند و باعث ایجاد زخم شود . برخی از افراد مبتلا به عفونت هلیکوباکتر پیلوری نیز ممکن است اسید معده بالایی داشته باشند. وجود عفونت حاد باکتریایی هلیکوباکتر پیلوری در معده ممکن است منجر به افزایش اسید معده شود، در حالی که عفونت مزمن ترشح اسید معده را کاهش می دهد.

سایر علل آن عبارتند از:

انسداد خروجی معده: وقتی مسیری که از معده به روده کوچک منتهی می‌شود مسدود شود، می‌تواند منجر به افزایش اسید معده شود.

نارسایی مزمن کلیه: در برخی موارد نادر، افراد مبتلا به نارسایی کلیه یا کسانی که تحت دیالیز قرار می گیرند ممکن است سطوح بالایی از گاسترین تولید کنند که منجر به افزایش تولید اسید معده می شود.

استرس. نشان داده شده است که استرس از تخلیه اسید معده جلوگیری می کند. استرس مزمن همچنین می‌تواند پروستاگلاندین‌ها را که از پوشش معده در برابر اسید محافظت می‌کنند، کاهش دهد و خطر ابتلا به زخم را افزایش دهد.

زخم ها. زخم ها در میان افرادی که استرس دارند، مقادیر زیادی NSAIDS مصرف می کنند یا به هلیکوباکتر پیلوری آلوده هستند شایع است که همه اینها عوامل مستقلی برای افزایش تولید اسید هستند.

دارو. داروهایی مانند مسدودکننده های H2 مانند پپسید (فاموتیدین) و مهارکننده های پمپ پروتون (PPIs) تولید اسید را در معده کاهش می دهند. اگر به طور منظم یکی از این موارد را مصرف کنید، ممکن است در صورت قطع ناگهانی، تولید اسید معده افزایش یابد.

همچنین توجه به این نکته مهم است که گاهی اوقات نمی توان علت خاصی برای اسید معده بالا شناسایی کرد. هنگامی که علت یک بیماری را نمی توان تعیین کرد، به آن ایدیوپاتیک می گویند.

آیا اسید زیاد معده عوارضی دارد؟

افزایش سطح اسید معده || پزشکت

مقادیر زیاد اسید معده باعث سه حالت زیر می شود:

زخم معده: زخم‌هایی که در اثر دفع اسید در پوشش معده ایجاد می‌شوند.

بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD): GERD یک وضعیت پزشکی است که با برگشت اسید معده به مری مشخص می شود.

خونریزی گوارشی: اسیدی که به دستگاه گوارش نشت می کند می تواند باعث زخم و خونریزی به ویژه در اندام های مرتبط با هضم مانند روده کوچک و پانکراس شود.

آیا عوامل خطر برای افزایش سطح اسید معده وجود دارد؟

برخی از عوامل خطر بالقوه برای ایجاد سطوح بالای اسید معده عبارتند از:

داروها: اگر دارویی برای کاهش تولید اسید معده مصرف می‌کنید و سپس از درمان خارج می‌شوید، ممکن است دوباره اسید معده بالا برود. با این حال، این معمولاً با گذشت زمان خود به خود برطرف می شود.

عفونت هلیکوباکتر پیلوری: وجود یک عفونت باکتریایی فعال هلیکوباکتر پیلوری در معده ممکن است منجر به افزایش اسید معده شود.

ژنتیک: درباره25 تا 30 درصد افراد مبتلا به گاسترینوم – تومورهایی که در لوزالمعده یا اثنی عشر تشکیل می شوند – یک بیماری ژنتیکی ارثی به نام نئوپلازی غدد درون ریز متعدد نوع 1 (MEN1) دارند.

نحوه درمان اسید اضافی معده

تعدادی از داروها وجود دارد که می توانید برای کاهش تولید اسید در معده استفاده کنید و به کاهش علائم سوزش سر دل کمک کنید.

مسدود کننده های هیستامین 2 (بلوکرهایH2): این داروها گیرنده های هیستامین را که اسید معده را در امتداد پوشش معده تولید می کنند، مسدود می کنند. آنها به سرعت عمل می کنند، اغلب در 15 تا 30 دقیقه، و اثرات ممکن است حدود 12 ساعت طول بکشد. به عنوان مثال می توان به Axid AR (nizatidine)، Pepcid Complete یا Pepcid AC (famotidine) اشاره کرد.

مهارکننده‌های پمپ پروتون (PPIs): اینها دسته دیگری از داروهای کاهش‌دهنده اسید قوی هستند، با این تفاوت که اثرات آنها بیشتر از مهارکننده‌های H2 باقی می‌ماند و تا 24 ساعت تسکین می‌دهد. زمانی که آنها برای چند روز متوالی مصرف شوند، اثر افزایش می یابد. برخی از PPIهای رایج فروخته شده عبارتند از:

  • دکسیلانت (دکسلانسوپرازول)
  • نکسیوم (اسومپرازول)
  • پریواسید (لانسوپرازول)
  • پریلوسک (امپرازول)
  • پروتونیکس (پانتوپرازول)
  • AcipHexرابپرازول

چگونه از افزایش سطح اسید معده پیشگیری کنیم؟

افزایش سطح اسید معده || پزشکت

شما می توانید با رعایت برخی راهکارها از افزایش و تولید اسید معده بالا جلوگیری کنید. به عنوان مثال، اگر علت اسید معده بیش از حد شما به دلیل عفونت هلیکوباکتر پیلوری باشد، آنتی بیوتیک ها می توانند عفونت شما را برطرف کرده و علائم شما را برطرف کنند.

اگر ZES دارید، ممکن است کنترل تولید اسید معده دشوارتر باشد. ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما ممکن است توصیه کند که تومورها را با جراحی برداشته و تحت شیمی درمانی قرار بگیرید. همچنین می‌توانید از PPI برای جلوگیری از عملکرد پمپ‌های کوچکی که اسید را به روده ترشح می‌کنند، استفاده کنید.

اگر علائم دائمی دارید که بدتر می شوند یا با درمان از بین نمی روند، فوراً به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

اگر سوزش سر دل یکی از علائم شماست، می توانید تغییراتی در رژیم غذایی ایجاد کنید تا به کاهش علائم کمک کنید:

  • خوردن وعده های غذایی کوچکتر و بیشتر
  • دنبال کردن یک رژیم کم کربوهیدرات
  • ترک مصرف الکل، کافئین و نوشیدنی های گازدار
  • اجتناب از غذاهایی که سوزش سر دل را بدتر می کنند.
سخن آخر

اسید معده بخشی طبیعی از سیستم گوارشی است که به بدن کمک می کند غذاها را به اساسی ترین اجزای خود تجزیه کند که اندام های شما می توانند از آنها استفاده کنند، اما زمانی که به مقدار زیاد تولید شود می تواند باعث زخم و سوزش معده شود که دارای طیف وسیعی از علائم مرتبط است.

اسید معده تنها زمانی مشکل ساز است که در مقادیر بیش از حد تولید شود یا زمانی که اسید به مری شما برگشت داده شود. اکثر مردم اختلالات نادری ندارند که باعث شود سطوح خطرناک اسید معده در بدن تولید شود.

معمولاً یا برخی از غذاهایی که خورده اید یا عادات سبک زندگی دلیل علائم سوزش سر دل شما هستند. اینها را می توان با ترکیبی از داروهای بدون نسخه، تغییر شیوه زندگی و زمان تسکین داد. با این حال، اگر نگرانی دارید، در اسرع وقت با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی تماس بگیرید.

سوالات متداول

چه چیزی باعث تولید بیش از حد اسید در معده می شود؟ دلایل متعددی برای تولید اسید اضافی در معده وجود دارد که از آن جمله می‌توان به عفونت هلیکوباکتر پیلوری، سندرم زولینگر-الیسون، و اثرات برگشتی ناشی از ترک دارو اشاره کرد.

آیا نوشیدن آب، اسید معده را کاهش می دهد؟ نوشیدن آب در مقادیر کم ممکن است به کاهش علائم رفلاکس اسید کمک کند، اما اسید معده را کاهش یا رقیق نمی کند.

چقدر طول می کشد تا سطح اسید معده به حالت عادی برگردد؟ مدت زمانی که طول می کشد تا اسید معده شما به سطح طبیعی خود برگردد از فردی به فرد دیگر بر اساس علت، شدت و اثربخشی درمان متفاوت است.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

1 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

3

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

3 دیدگاه

  1. سلام
    تمامی علائمی که در این مقاله برای ریفلاکس گفته شده، در سایتهای دیگه علت را کم بودن اسید معده
    گفتند. ظاهرا هر دو عامل ریفلاکس هستند(اسید بالا و پایین). بعضی مقالات ۲۰۲۲ ارائه داده‌اند.
    من نمیدونم اسید معده بالا و یا پایین دارم، اما تنها بعد از خوردن قورمه سبزی، که سبزی آن سرخ شده باشد حتما سوزش در مری حس میکنم. که با حذف روغن در هنگام تفت دادن سبزی این مشکل برطرف شد.

  2. سلام من تولد بودم و باهم خوردم همه چیز رو و از معدم هضم نشد و مجبور شدم فرداش با خوردن نوشابه و عرق نعنا و از این جور چیزا بالا بیارمشون یه بخشیش هم هضم کنم .
    از امروز که خوب شدم و میتونم چیزی بخورم احساس میکنم اونجوری که باید غذام پایین نمیزه و هضم صورت نمیگیره چه کار کنم؟!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز