لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

متاپلازی روده چیست؟

متاپلازی روده || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


متاپلازی روده (Intestinal metaplasia) وضعیتی است که در آن سلول های اپیتلیال (سلول هایی که معده و مری را پوشانده اند) تغییر پیدا می کنند یا با سلول های دیگری به نام سلول های جامی جایگزین می شوند. سلول های جام سلول های بزرگ، گرد و توخالی هستند که به طور معمول در روده ها یافت می شوند. آنها نباید در معده یا مری باشند.

عملکرد سلول های جامی حفظ و محافظت از روده ها با تولید و ترشح یک لایه خلط ضخیم است. بسیاری از متخصصان پزشکی متاپلازی روده را یک وضعیت پیش سرطانی می دانند. اگرچه علت اصلی متاپلازی روده ناشناخته است، یک نظریه قوی وجود دارد مبنی بر اینکه علت این بیماری ممکن است با نوع خاصی از باکتری، یعنی هلیکوباکتر پیلوری H. pylori مرتبط باشد.

علائم متاپلازی روده

اکثر مردم در صورت ابتلا به این وضعیت علائم زیادی را تجربه نمی کنند. در واقع، این وضعیت علائم زیاد واضحی ندارد. اما برخی از بیماران ممکن است علائم ناراحتی معده، مانند رفلاکس اسید، زخم، گاستریت، یا بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD) داشته باشند. با این حال، این علائم همچنین می تواند از یک علت بجز متاپلازی روده ایجاد شود.

علل متاپلازی روده

اگرچه علت دقیق Intestinal metaplasia هنوز شناخته نشده است، عفونت توسط هلیکوباکتر پیلوری معمولاً به عنوان علت اصلی این وضعیت در نظر گرفته می شود.

چه عواملی باعث ایجاد هلیکوباکتر پیلوری می شود و عوامل خطر برای تبدیل هلیکوباکتر پیلوری به متاپلازی روده چیست؟

هلیکوباکتر|| پزشکتهلیکوباکتر پیلوری چیست؟

بر اساس مطالعه ای که در مجله Gastroenterology منتشر شده است، بیش از 50 درصد از مردم در سراسر جهان ممکن است به عفونت هلیکوباکتر پیلوری مبتلا باشند. هلیکوباکتر پیلوری یک باکتری است که معده را آلوده می کند. عفونت با آن معمولا در دوران کودکی رخ می دهد و یکی از علل بسیار شایع بیماری زخم معده است. در واقع، یک مطالعه در سال 2019 در آفریقا بر روی افراد مبتلا به هلیکوباکتر پیلوری نشان داد که تقریباً 90٪ تا 100٪ از زخم های اثنی عشر (زخم در بخش اول روده کوچک) و 70٪ تا 80٪ از زخم های گوارشی ناشی از عفونت پیلوری است. این مطالعه همچنین نشان داد که 38.6٪ از مبتلایان به متاپلازی روده نیز عفونت هلیکوباکتر پیلوری داشته اند.

باکتری هلیکوباکتر پیلوری برای حمله به پوشش معده شناخته شده است. بسیاری از کارشناسان معتقدند عفونت مستقیماً با ایجاد متاپلازی روده مرتبط است. مطالعه دیگری که در چین انجام شد شامل بیش از 1600 شرکت کننده سالم (با میانگین سنی 42 سال) مبتلا به عفونت هلیکوباکتر پیلوری بود. تقریباً یک سوم از شرکت کنندگان (29.3٪) متاپلازی روده داشتند.

عوامل خطر متاپلازی روده

متاپلازی روده در سراسر جهان بسیار شایع است. از هر چهار نفری که آندوسکوپی فوقانی انجام داده اند، یک نفر به متاپلازی روده مبتلا است. جدای از وجود عفونت هلیکوباکتر پیلوری، عوامل خاصی که خطر متاپلازی روده را افزایش می دهند عبارتند از:

  • سیگار کشیدن
  • کمبود ویتامین C در رژیم غذایی
  • سن بالاتر (خطر با افزایش سن افزایش می یابد).
  • داشتن یکی از بستگان درجه یک مبتلا به سرطان معده

متاپلازی روده وضعیتی است که ممکن است پیش سرطانی باشد. هنگامی که درمان نمی شود، سلول های غیر طبیعی در دستگاه گوارش دچار تغییری می شوند که به آن دیسپلازی می گویند. دیسپلازی وجود سلول های غیر طبیعی در یک بافت است که ممکن است مرحله ای را تشکیل دهد که درست قبل از سرطانی شدن سلول وجود دارد. کاهش عوامل خطر ممکن است احتمال ابتلا به متاپلازی روده را کاهش دهد و همچنین شانس پیشرفت این سلول ها از دیسپلازی به مرحله سلول سرطانی را کاهش دهد.

پیشرفت Intestinal metaplasia به سرطان ممکن است در صورت وجود عوامل خطرزای زیر بیشتر رخ دهد:

  • مصرف الکل
  • بروز طولانی مدت ریفلاکس اسید
  • دود دست دوم (و سایر سموم موجود در محیط)
  • ژنتیک: داشتن سابقه خانوادگی سرطان معده یا سایر بیماری های دستگاه روده
  • سیگار کشیدن: این عامل سبک زندگی ممکن است خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌های مرتبط با سلامت از جمله افزایش خطر متاپلازی روده در مری که به مری بارت معروف است را افزایش دهد. سیگار باعث افزایش میزان سرطان معده در قسمت فوقانی معده، نزدیک مری می شود. میزان سرطان معده نیز در افراد سیگاری دو برابر است.

تشخیص متاپلازی روده

در بسیاری از موارد، متاپلازی روده زمانی که پزشک در حال بررسی علت سایر مشکلات گوارشی (به غیر از متاپلازی روده) باشد، تشخیص داده می شود. از آنجایی که متاپلازی روده به احتمال زیاد بدون علامت است، تشخیص بدون استفاده از یک آزمایش تشخیصی به نام آندوسکوپی فوقانی، امکان پذیر نیست. معاینه بافت شناسی (معاینه میکروسکوپی سلول های اپیتلیال معده) نیز برای ایجاد تشخیص لازم است.

آیا متاپلازی روده درمان پذیر است؟

بر اساس مطالعه‌ای در مجله جهانی انکولوژی گوارشی، سرطان معده دومین علت شایع مرگ و میر ناشی از سرطان در جهان است. علاوه بر این، این مطالعه خاطر نشان کرد که Intestinal metaplasia خطر ابتلا به سرطان معده را شش برابر افزایش می دهد.

بنابراین، درمان متاپلازی روده به منظور جلوگیری از پیشرفت سرطان معده مهم است. گزینه های درمان شامل پیگیری ضایعات پیش سرطانی است تا اطمینان حاصل شود که سلول های سرطانی شروع به رشد نکرده اند.

تغییرات رژیم غذایی

تحقیقات بالینی کافی تا به امروز وجود ندارد تا به طور قطعی ثابت کند که تغییرات سبک زندگی در درمان متاپلازی روده موثر است. با این حال، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما ممکن است تغییر رژیم غذایی را برای کاهش سطح اسید در معده توصیه کند.

تصور می شود که رعایت رژیم غذایی به جلوگیری از پیشرفت متاپلازی روده به سرطان معده کمک می کند، زیرا ریفلاکس مزمن اسید و شرایطی مانند GERD (شامل مقدار بیش از حد اسید معده) ممکن است خطر سرطانی شدن سلول های غیرطبیعی معده را افزایش دهد.

تغییرات رژیم غذایی که تصور می شود Intestinal metaplasia را درمان می کند ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • یک رژیم غذایی با مقدار زیادی سبزیجات تازه، آجیل و میوه
  • رژیم غذایی با غلات کامل (به جای غذاهای تهیه شده از آرد سفید)
  • یک رژیم غذایی ملایم (رژیم غذایی غیر تند، کم چربی و روغن)
  • مصرف رژیم غذایی با فیبر بالا و غذاهای کامل (غنی از میوه ها و سبزیجات تازه، بدون غذاهای فرآوری شده، شیرین یا چرب)
  • رژیم غذایی کم نمک (برخی مطالعات نشان می دهد که رژیم غذایی کم نمک ممکن است خطر ابتلا به سرطان معده را کاهش دهد).

آموکسی سیلین || پزشکتداروها

نویسندگان یک مطالعه در سال 2019 گزارش دادند: “یافتن راه هایی برای خلاص شدن از شر باکتری هلیکوباکتر پیلوری ممکن است به کاهش خطر Intestinal metaplasia کمک کند.”

اگر آزمایش هلیکوباکتر پیلوری در فرد مبتلا به متاپلازی روده مثبت باشد، آنتی بیوتیک ها درمان انتخابی برای از بین بردن عفونت هستند. درمان آنتی بیوتیکی معمولاً به مدت تقریباً 14 روز انجام می شود و ممکن است شامل داروهایی زیر باشد:

  • آموکسی سیلین
  • مترونیدازول
  • کلاریترومایسین
  • تتراسایکلین

درمان متاپلازی روده همچنین ممکن است شامل داروهایی باشد که اسید معده و مری را کاهش می‌دهند تا التهاب بافت‌هایی را کاهش دهند. داروهای بدون نسخه که اسید معده را کاهش می دهند عبارتند از:

  • پپتو بیسمول (بیسموت ساب سالیسیلات)
  • پریلوسک (امپرازول)

سوالات متداول

آیا متاپلازی روده نشانه سرطان است؟ Intestinal metaplasia، وضعیتی که در آن سلول های پوششی معده غیرطبیعی هستند و ممکن است نشانه ای باشد که شما در معرض خطر ابتلا به سرطان هستید. با این حال، لزوماً به این معنی نیست که شما سرطان دارید. شما همچنین ممکن است متاپلازی روده داشته باشید بدون اینکه هرگز به سرطان معده مبتلا شوید.

آیا غذاهایی وجود دارد که با متاپلازی روده باید از آنها اجتناب کنم؟ به طور کلی، به نظر می رسد یک سبک زندگی سالم و یک رژیم غذایی متعادل از بروز متاپلازی روده پیشگیری می کند. این ممکن است شامل پرهیز از غذاهای پرچرب، سرخ کردنی یا چرب باشد. دستورالعمل هایی که به کنترل هلیکوباکتر پیلوری  کمک می کند ممکن است برای افراد مبتلا به متاپلازی روده مفید باشد.

آیا مصرف الکل باعث متاپلازی روده می شود؟ نه. به نظر نمی رسد ارتباطی بین مصرف الکل و متاپلازی روده وجود داشته باشد.

انواع متاپلازی روده چیست؟ متاپلازی ناقص و کامل روده دو نوع هستند که سلول های معده را توصیف می کنند. با متاپلازی کامل روده، سلول های معده شما شبیه به سلول های روده کوچک می شوند. متاپلازی ناقص روده دارای سلول هایی است که شبیه سلول های روده بزرگ شما هستند.

چه مدت طول می کشد تا متاپلازی روده به سرطان تبدیل شود؟ برخی از مطالعات گزارش می دهند که متاپلازی روده می تواند بین چهار و نیم تا پنج سال بعد به سرطان تبدیل شود. اما به خاطر داشته باشید که اکثر موارد به سرطان تبدیل نمی شوند.

چند درصد از متاپلازی روده به سرطان تبدیل می شود؟ به گفته محققان، بروز سالانه سرطان معده برای بیماران مبتلا به متاپلازی روده 0.25 درصد است. میزان سرطان پس از 10 سال پیگیری 1.8 درصد است.

سخن آخر

توجه به این نکته ضروری است که هلیکوباکتر پیلوری یک نوع بسیار شایع باکتری است که در دستگاه گوارش رشد می کند. اما هنگامی که شروع به تکثیر می کند، در آن زمان می تواند باعث عدم تعادل در فلور روده و اغلب منجر به عفونت می شود. بنابراین، یکی از کلیدهای پیشگیری از متاپلازی روده، آزمایش منظم هلیکوباکتر پیلوری است. پیروی از یک رژیم غذایی مناسب سرشار از غذاهای کامل و کم چربی های اشباع شده و قند ناسالم ممکن است خطر متاپلازی روده را کاهش دهد.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

1.5 / 5. تعداد رای ها: 2

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

2

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

2 دیدگاه

  1. گاستریت معده مزمن خفیف همراه با متاپلازی روده آیا خوب میشود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز