لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

اندازه کبد و وضعیت سلامتی بدن

اندازه کبد و وضعیت سلامتی بدن || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


اندازه کبد می تواند نشان دهنده وضعیت سلامتی یا بیماری شما باشد. به طور کلی مردان معمولاً اندازه کبد بزرگتری نسبت به زنان دارند. چون بدن مردان بزرگتر است. در حالی که اندازه کبد می تواند کمی متفاوت باشد، مطالعاتی در مورد اندازه متوسط ​​کبد بر اساس سن وجود دارد. کبد بزرگترین و سنگین ترین اندام داخلی بدن است. اهداف مهم بسیاری از جمله تنظیم سطوح مواد شیمیایی در خون، ساخت صفرا برای هضم چربی ها و ساخت کلسترول، پروتئین های پلاسمای خون و عوامل ایمنی را انجام می دهد. در بزرگسالان، وزن کبد کمی بیشتر از 3 پوند است. با افزایش سن، اندازه کبد متفاوت است و برخی از بیماری های زمینه ای می تواند آن را بزرگ کند.

به گفته UPMC، کبد به عنوان یکی از سخت‌کوش‌ترین اندام‌های بدن، صدها عملکرد را انجام می‌دهد. نه تنها سموم را از خون پاک می‌کند، بلکه صفرا را نیز تولید می‌کند که برای هضم غذا استفاده می‌شود و انرژی بیشتری نسبت به اسموتی‌های پرغذا تولید می‌کند. در واقع، دانشمندان زمانی آن را نه تنها مرکز بدن، بلکه حیاتی ترین اندام می دانستند. این قبل از اینکه کسی بداند قلب چه می کند بود، اما حتی با این دانش، کبد یکی از مهم ترین اندام های بدن باقی می ماند، زیرا بدون آن نمی توانید زندگی کنید.

اندازه طبیعی کبد بر اساس سن

در یکی از مطالعاتی که در مجله Indian Pediatrics منتشر شد، محققان 597 کودک سالم بین سنین 1 تا 12 سال را با سونوگرافی ارزیابی کردند. نتایج حاصل از مطالعه اندازه گیری طول متوسط ​​کبد در مردان به شرح زیر است:

سن طول کبد (پسران)
1 تا 3 ماه 2.6 اینچ (6.5 سانتی متر)
3 تا 6 ماه 2.8 اینچ (7.1 سانتی متر)
6 تا 12 ماه 3.0 اینچ (7.5 سانتی متر)
1 تا 2 سال 3.4 اینچ (8.6 سانتی متر)
2 تا 4 سال 3.5 اینچ (9.0 سانتی متر)
4 تا 6 سال 4.1 اینچ (10.3 سانتی متر)
6 تا 8 سال 4.3 اینچ (10.8 سانتی متر)
8 تا 10 سال 4.7 اینچ (11.9 سانتی متر)
10 تا 12 سال 5.0 اینچ (12.6 سانتی متر)

نتایج زیر برای طول کبد در زنان است:

سن طول کبد (دختران)
1 تا 3 ماه 2.4 اینچ (6.2 سانتی متر)
3 تا 6 ماه 2.8 اینچ (7.2 سانتی متر)
6 تا 12 ماه 3.1 اینچ (7.9 سانتی متر)
1 تا 2 سال 3.3 اینچ (8.5 سانتی متر)
2 تا 4 سال 3.5 اینچ (8.9 سانتی متر)
4 تا 6 سال 3.9 اینچ (9.8 سانتی متر)
6 تا 8 سال 4.3 اینچ (10.9 سانتی متر)
8 تا 10 سال 4.6 اینچ (11.7 سانتی متر)
10 تا 12 سال 4.8 اینچ (12.3 سانتی متر)

اندازه کبد می تواند بر اساس جنسیت، شاخص توده بدنی، قد، مقدار الکل مصرفی و بسیاری عوامل دیگر متفاوت باشد. یک مطالعه قدیمی منتشر شده در مجله اولتراسوند در پزشکی میانگین قطر کبد بیش از 2080 شرکت‌کننده مرد و زن بین 18 تا 88 سال را در خط میانی ترقوه اندازه‌گیری کرد، که خطی خیالی است که از وسط استخوان ترقوه به سمت پایین بدن شما حرکت می‌کند.

نتایج این مطالعه موارد زیر را نشان داد:

سن متوسط ​​قطر کبد
18 تا 25 سال 5.4 اینچ (13.6 سانتی متر)
26 تا 35 سال 5.4 اینچ (13.7 سانتی متر)
36 تا 45 سال 5.5 اینچ (14.0 سانتی متر)
46 تا 55 سال 5.6 اینچ (14.2 سانتی متر)
56 تا 65 سال 5.7 اینچ (14.4 سانتی متر)
بیش از 66 سال 5.6 اینچ (14.1 سانتی متر)

این مطالعه نشان دهنده یکی از بزرگترین جمعیت های مورد مطالعه در رابطه با طول متوسط ​​کبد است و به این نتیجه رسید که اندازه متوسط ​​کبد در بزرگسالان 5.5 اینچ یا 14 سانتی متر است.

اندازه کبد چگونه اندازه گیری می شود؟

اندازه کبد و وضعیت سلامتی بدن || پزشکت

پزشکان از مطالعات تصویربرداری برای تخمین اندازه کبد استفاده می کنند. گاهی اوقات، زمانی که کبد به شدت بزرگ شده است، پزشک می تواند بزرگ شدن آن را در عکس رادیوگرافی تشخیص دهد. هنگامی که آنها می خواهند دقت بیشتری داشته باشند، معمولا از سونوگرافی استفاده می کنند.

اولتراسوند یک تکنیک تصویربرداری بدون درد است که از امواج صوتی برای مقایسه اندام های جامد با سایر محیط های اطراف مانند خون استفاده می کند. از آنجایی که اولتراسوند از امواج صوتی استفاده می کند، مانند بسیاری از تکنیک های تصویربرداری، فرد را در معرض تشعشع قرار نمی دهد.

به طور معمول، فردی که در سونوگرافی تخصص دارد، معروف به سونوگرافیست یا پزشک کبد، سونوگرافی را انجام می دهد. شما دراز خواهید کشید و آنها از یک دستگاه عصای مخصوص برای انتقال تصاویر کبد به صفحه اولتراسوند استفاده خواهند کرد. اندازه کبد بر روی صفحه نمایش اندازه گیری می شود.

کبد یک اندام متناسب نیست. لوب های آن اندازه های مختلفی دارند و بسته به جایی که متخصص سونوگرافی در حال انجام اندازه گیری است، می تواند در مناطق بزرگتر و کوچکتر باشد. این تفاوت ها می تواند باعث ایجاد دقت واریانس شود. پزشک معمولاً این نتایج را با سایر مطالعات تصویربرداری، که ممکن است شامل سی تی اسکن باشد، مقایسه می کند.

علل بزرگ شدن کبد

وضعیت بزرگ شدن کبد را هپاتومگالی می نامند. وقتی کبد بزرگتر می شود، همیشه علائمی ایجاد نمی کند. برخی از افراد ممکن است احساس پری یا فشار شکم را گزارش کنند. انواع شرایط پزشکی می تواند باعث بزرگ شدن کبد شود، از جمله:

هپاتیت حاد. هپاتیت حاد التهاب کبد است که توسط یکی از پنج ویروس هپاتیت ایجاد می شود. بدن ممکن است ویروس را پاک کند یا فرد به هپاتیت مزمن مانند هپاتیت B یا هپاتیت C مبتلا شود.

آترزی صفراوی. آترزی صفراوی یک بیماری نادر است که بر اندازه یا وجود مجاری صفراوی تأثیر می گذارد. اغلب برای درمان نیاز به جراحی دارد.

سیروز. سیروز می تواند نتیجه مصرف مزمن الکل، هپاتیت یا سایر بیماری های مرتبط با کبد باشد. درمان سیروز پیشرفت اسکار بیشتر را کند می کند.

کبد چرب. کبد چرب وضعیتی است که ممکن است به دلیل مصرف زیاد الکل یا داشتن وزن بیشتر ایجاد شود. در مراحل اولیه با کاهش وزن و پرهیز از الکل می توان آن را معکوس کرد.

مونونوکلئوز عفونی. مونونوکلئوز عفونی یک بیماری ویروسی است که توسط ویروس اپشتین بار ایجاد می شود. بسیاری از افراد در عرض 2 هفته تا چند ماه احساس بهتری خواهند داشت.

سرطان کبد. سرطان های مختلف می توانند بر کبد تأثیر بگذارند. درمان ها به نوع سرطان بستگی دارد اما ممکن است شامل جراحی و پرتودرمانی باشد.

نارسایی قلب راست

نارسایی قلب راست می تواند باعث تجمع مایع اضافی در رگ های خونی کبد شود. هدف از درمان‌ها کاهش تجمع مایع و بهبود عملکرد قلب در این عارضه جانبی نارسایی قلبی جدی است.

علاوه بر این، بیماری های نادر مانند بیماری گوچر، بیماری ویلسون یا بیماری نیمن پیک می توانند باعث بزرگ شدن کبد شوند. درمان این بیماری ها به شرایط بستگی دارد.

اگر کبد شما بزرگ شده باشد، پزشک احتمالاً علائم کلی، سابقه پزشکی، تصویربرداری و مطالعات خونی شما را قبل از تشخیص بررسی خواهد کرد.

چگونه سلامت کبد خود را افزایش دهیم؟

اندازه کبد و وضعیت سلامتی بدن || پزشکت

از آنجایی که کبد شما برای سلامتی شما بسیار حیاتی است، برای حفظ سلامت کبد باید موارد زیر را انجام دهید:

وزن مناسبی را برای خود حفظ کنید. داشتن وزن بیشتر می تواند منجر به بیماری به نام بیماری کبد چرب غیر الکلی شود.

حداقل 30 دقیقه در روز ورزش کنید. ورزش به سوزاندن چربی اضافی برای انرژی کمک می کند. این همچنین احتمال ابتلا به بیماری کبد چرب را کاهش می دهد. حتی اگر احساس می کنید 30 دقیقه وقت ندارید، سعی کنید ورزش را به دو جلسه 15 دقیقه ای یا سه جلسه 10 دقیقه ای تقسیم کنید.

سیگار نکشید. سیگار حاوی سمومی است که می تواند به سلول های کبد و اکثر سلول های دیگر بدن شما آسیب برساند. ترک می تواند بسیار دشوار باشد، اما یک پزشک می تواند به شما کمک کند تا برنامه ای مناسب برای خود ایجاد کنید.

از سموم دوری کنید. مواد شیمیایی مانند محصولات پاک کننده، آئروسل ها، حشره کش ها و مواد افزودنی همگی حاوی سمومی هستند که می توانند به کبد شما آسیب برسانند. اقدامات احتیاطی مناسب مانند پوشیدن ماسک و دستکش را انجام دهید و از آنها در یک منطقه تهویه شده استفاده کنید.

محافظت در برابر هپاتیت هپاتیت B و C دو نوع بیماری کبدی هستند که می توانند باعث آسیب مزمن شوند. آنها معمولاً از طریق جنسی یا از طریق سوزن مشترک با فردی که این شرایط را دارد منتقل می شود.

مواد مخدر و الکل را با هم مخلوط نکنید. کبد بسیاری از داروها و همچنین الکل را فیلتر می کند. ترکیب این دو می تواند تقاضای زیادی برای کبد شما ایجاد کند و منجر به آسیب شود. اگر داروهای زیادی از جمله مکمل‌ها مصرف می‌کنید، بهتر است فهرست را با پزشک مرور کنید تا مطمئن شوید که در مصرف آن زیاده‌روی نمی‌کنید.

واکسن بزنید. واکسن هایی برای هپاتیت A و هپاتیت B وجود دارد. آنها می توانند به محافظت از شما و کبد شما کمک کنند.

بهترین رژیم غذایی برای سلامت کبد چیست؟

اندازه کبد و وضعیت سلامتی بدن || پزشکت

در حالی که به طور خاص رژیم کبدی وجود ندارد (اگرچه کنترل کالری در صورت نیاز به  کاهش BMI مفید است) اما در برخی شرایط برای سلامت کبد رژیم غذایی مدیترانه ای توصیه می شود که سرشار از  میوه  و سبزیجات است. دلیل؟ کنترل کالری در این رژیم نه تنها به دلیل تمرکز  بر غذاهای گیاهی کم چربی طبیعی آسان تر است، بلکه این رژیم به تنظیم سطح گلوکز  نیز کمک می کند. گلوکز اضافی در کبد به چربی تبدیل می شود که می تواند در ایجاد بیماری کبد چرب نقش داشته باشد.

در اینجا توصیه های اضافی از بنیاد کبد آمریکا آورده شده است:

  • غذاهای پرفیبر، از جمله میوه و سبزیجات تازه، نان های سبوس دار، و برنج و غلات را انتخاب کنید.
  • از غذاهای حاوی چربی اشباع شده، قند و نمک پرهیز کنید. که شامل غذاهای سرخ شده می شود.
  • مقدار زیادی آب بنوشید تا از کم آبی بدن جلوگیری کنید و به کبدتان اجازه دهید عملکرد مطلوبی داشته باشد.

اگر سوالات بیشتری در مورد حفظ سلامت کبد خود دارید، با پزشکت مشورت کنید.

سخن آخر

کبد عضو مهمی است که با افزایش سن رشد می کند. اگر کبد بزرگ شده باشد، پزشک ممکن است مطالعات تصویربرداری مختلف و آزمایش‌های دیگری را برای تعیین علت زمینه‌ای انجام دهد. اگر نگران این هستید که علائم شما نتیجه بزرگ شدن کبد باشد، با پزشک صحبت کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

3.7 / 5. تعداد رای ها: 3

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز