لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

خرد شدن دندان های عقل و راهکارهای آن

خرد شدن دندان های عقل و راهکارهای آن | پزشکت

فهرست مطالب

خرد شدن دندان های عقل و راهکارهای آن

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


خرد شدن دندان های عقل در صورتی که فضای کافی برای بیرون آمدن از خط لثه و رشد طبیعی آنها وجود نداشته باشد، ممکن است بروز پیدا کند. خرد شدن زمانی رخ می دهد که دندان عقل به دلیل عدم رویش آن به زیر خط لثه ختم می شود. در این شرایط لثه احتمال دارد تا حدی تحت تأثیر قرار گیرد، در نتیجه یک فلپ لثه ایجاد می شود که می تواند به عنوان یک جیب برای تجمع انواع باکتری ها عمل کرده و لثه ها و دهان شما را با بیماری آلوده کند.

از آنجایی که امروزه اکثر افراد، فضای کافی در فک خود ندارند تا دندان عقل به درستی رشد کند شاید شواهدی باشد که زائده از نظر تئوریک هیچ عملکرد شناخته شده ای ندارد. نیاز است که این دندان ها با جراحی برداشته یا خارج شوند.

علائم خرد شدن دندان عقل چیست؟

معمولاً خرد شدن دندان عقل، نهفته و فاقد علائم واضح است. فقط زمانی واکنش نشان می دهند که بسیار دردناک شود. این درد معمولاً زمانی اتفاق می افتد که دندان آسیب دیده به دلیل تمیز نکردن، دچار عفونت می شود. جیب یا فلپ لثه ای که به دلیل ضربه خوردن ایجاد می شود، معمولاً به عنوان یک محل تجمع از باکتری های پاک نشده و تکه های غذا باقی مانده عمل می کند که باعث مشکلات مختلف دندان می شود. به طور بالقوه به دندان های مجاور آسیب می رساند.

رویش دندان عقل ممکن است منجر به بروز علائم زیر شود:
  • درد فک
  • بوی بد دهان
  • تورم در اطراف فک
  • لثه های قرمز یا متورم
  • مشکل در باز کردن دهان
  • حساسیت یا خونریزی لثه ها
  • طعم ناخوشایند در دهان شما

در صورت بروز عوارض جانبی، علائم یا عوارض در ناحیه پشت آخرین مولر خود که ممکن است با آسیب دندان عقل مرتبط باشد، باید به دندانپزشک مراجعه کنید. دندانپزشک وضعیت شما را بررسی کرده و متوجه می شود که چه مشکلی در دندان آسیب دیده شما وجود دارد.

علل خرد شدن دندان عقل چیست؟

خرد شدن دندان های عقل و راهکارهای آن | پزشکت

خرد شدن دندان عقل به این دلیل اتفاق می افتد که فضای کافی در پشت دهان یا دو فک شما وجود ندارد. در این شرایط آنها محکم فشار داده می شوند، در نتیجه اکثر آنها در زیر لثه باقی می مانند یا کمی بالاتر از آن قرار می گیرند. در نتیجه با توجه به دشواری تمیز کردن آن ناحیه، لبه های لثه ای ایجاد می شود که به عنوان یک باکتری و جمع کننده مواد غذایی باقی مانده عمل می کند.

مولرهای سوم معمولاً در حدود 17 تا 25 سالگی یا در آستانه بزرگسالی ظاهر می شوند. فک بعضی افراد به اندازه کافی بزرگ است یا مولرهای سوم آنقدر کوچک هستند که بدون هیچ مشکلی بیرون می آیند و دندان ها را به راحتی در پشت دندان های مولر دوم قرار می دهند. در بیشتر موارد، دهان آنقدر کوچک و شلوغ است که اجازه رشد طبیعی مولر سوم را نمی دهد.

خرد شدن زمانی اتفاق می افتد که دندان های مولر سوم توسط دندان های دائمی دیگر جمع شده و منجر به گیر افتادن یا بیرون آمدن جزئی آن می شود. حتی می تواند به هیچ ظاهر نشود و در زیر لثه به دام افتاده تا زمانی که شروع به سمی شدن و ایجاد مشکل کند. گیرکردن دندان در زیر لثه باعث ایجاد عفونت و جمع آوری باکتری در فلپ لثه ای شود.

انواع آسیب های دندان عقل چیست؟

چندین نوع آسیب دندان عقل وجود دارد. اولین مورد زمانی است که تا حدی تحت تاثیر قرار می گیرد یا دندان از خط لثه خارج شده و در نتیجه قسمتی از تاج دندان قابل مشاهده می شود. دندان کاملاً آسیب دیده در زیر خط لثه قرار دارد و به هیچ وجه نمی تواند ظاهر شود. ظاهر نشدن دندان باعث ایجاد خرابی در دندان مولر دوم مجاور و لثه اطراف با قرارگیری نادرست آن می شود.

معمولاً یک دندان آسیب دیده چه علائمی دارد؟ دندان عقل نهفته به طور کامل یا تا حدی ممکن است به صورت موارد زیر رشد کند:

  • پشت دهان: دندان آسیب دیده ممکن است در پشت دهان به صورت زاویه ای رشد کند.
  • به سمت دندانهای مجاور: دندان ضربه ای ممکن است نسبت به مولر دوم در زاویه ای رشد کند.
  • مستقیم: دندان ضربه ای ممکن است مانند دندان های عادی به بالا یا پایین رشد کند اما بیشتر آن در استخوان فک به دام می افتد.
  • دراز شدن: دندان ضربه ای ممکن است نسبت به مولر دوم در زاویه ای مناسب رشد کند، گویی در استخوان فک دراز کشیده است.

عوارض خرد شدن به عقل دندان

خرد شدن دندان های عقل و راهکارهای آن | پزشکت

چندین عارضه ممکن است به دلیل وجود دندان عقل خرد شده ظاهر شود. وقتی دندان عقل به دندان مولر دوم فشار می آورد، ممکن است به آن آسیب برساند. این حرکت در فضای شلوغ نیز ممکن است خطر عفونت را در آن منطقه افزایش دهد. فشار ناشی از دندان می تواند مشکلاتی مانند جابجایی نیش یا جمع شدن دندان های دیگر را در یک ناحیه ایجاد کند. ممکن است برای مدت طولانی پس از کشیدن دندان عقل یا بریس یا سایر درمان های ارتودنسی دچار عوارض های زیر شوید:

بزرگ شدن و سرایت کیست

ممکن است از جایی که دندان عقل تحت تأثیر قرار گرفته است آبسه ایجاد شود. این کیسه می تواند با مایعی پر شود که به صورت کیستی در می آید. حتی به استخوان فک و عصب ها و دندان های اطراف آسیب می رساند. حتی احتمال دارد یک تومور خوش خیم یا غیر سرطانی در این ناحیه نیز ایجاد شود. این عارضه نه تنها نیاز به کشیدن دندان عقل دارد بلکه نیاز به برداشتن استخوان و بافت هم خواهد داشت.

پوسیدگی دندان

دندان عقل که تا حدی آسیب دیده است، خطر پوسیدگی دندان را بیشتر می کند. آن زمان است که مینای دندان شما تا حدی ضعیف و دچار سوراخ شدن و ترک خوردگی می شود. غذا به راحتی در آنجا گیر می کند و نخ دندان کشیدن یا مسواک زدن آن ناحیه ممکن است بسیار دردناک یا غیرممکن باشد. وقتی باکتری بین فلپ لثه و دندان آسیب دیده گیر می کند، به یک محل عفونی و اسید باکتریایی تبدیل می شود.

بیماری لثه

مشکل در تمیز کردن دندان های عقل خطر ابتلا به التهاب لثه را افزایش می دهد که می تواند به وضعیت بدتری که به نام پریودنتیت و پریکورونیت منجر شود. بیماری پریودنتال زمانی اتفاق می افتد که رباط های پریودنتال از بین رفته و حفره های عمیقی بین لثه و ریشه دندان ایجاد می شود. پریکورونیتیک التهاب دردناک لثه است.

راه های درمان آسیب دندان عقل چیست؟

اگر دندان عقل شما آسیب دیده و با تسکین دهنده ها نیز درمان نشود، دندانپزشک شما احتمالاً شما را به متخصص جراح دهان و دندان ارجاع می دهد تا بهترین روش عمل را انجام دهد. معمولاً در موارد زیر نیاز به کشیدن دندان عقل جراحی است:

  • پوسیدگی دندان عقل
  • تومورها یا کیست های ناشی از ضربه
  • بیماری لثه و عفونت شامل دندان های آسیب دیده

کشیدن دندان تقریباً در یک نوبت سرپایی انجام می شود، بنابراین به شما امکان می دهد همان روز پس از اتمام عمل به خانه بروید.

فرآیند کشیدن دندان عقل با جراحی چگونه است؟

خرد شدن دندان های عقل و راهکارهای آن | پزشکت

کشیدن دندان عقل یا دندان های آسیب دیده با جراحی مستلزم موارد زیر است:

بیهوشی موضعی یا آرام بخش. بی حسی موضعی برای بی حسی دهان خود هنگام آماده شدن برای جراحی انجام می شود. همچنین می توانید بیهوشی عمومی یا تزریق آرام بخش انجام بگیرد. در واقع، آرام بخش باعث کاهش هوشیاری شما می شود در حالی که بیهوشی شما را کامل بیهوش می کند.

کشیدن واقعی دندان. در طول عمل کشیدن، جراح یا دندانپزشک، بر روی لثه شما برشی ایجاد می کند. هر استخوانی که دسترسی به ریشه دندان آسیب دیده را مسدود کند، برداشته می شود. سپس دندان یا به صورت سوراخ برداشته می شود. پس از آن، جراح محل زخم را با بخیه می بندد. سپس حفره یا فضای خالی را با گاز پر می کند تا از بروز خونریزی جلوگیری شود.

عوارض جانبی جراحی دندان عقل چیست؟

خرد شدن دندان های عقل و راهکارهای آن | پزشکت

برخی از درد ها و خونریزی ها ممکن است ناشی از کشیدن دندان عقل شما باشد، به ویژه از آنجایی که برای کشیدن دندان نیاز به کندن عمیق در استخوان فک شما است. لثه های محل جراحی نیز ممکن است همراه با ماهیچه های فک شما متورم شوند.

بعد از جراحی دستورالعمل های گام به گام در مورد نحوه مراقبت از زخم ها و تجویز دارو برای کنترل تورم و درد دریافت خواهید کرد. علاوه بر مصرف مسکن، می توانید از کمپرس سرد به منظور کاهش التهاب استفاده کنید.

به ندرت، برخی از بیماران ممکن است موارد زیر را تجربه کنند:

  • آسیب در نزدیکی محل جراحی: قسمت های نزدیک بدن مانند دندان ها، اعصاب، استخوان فک و سینوس ها ممکن است در اثر ضربه جراحی آسیب ببینند.
  • حفره خشک دردناک: اگر لخته خون بعد از جراحی از حفره دندان از بین برود، ممکن است در نهایت دچار عارضه دردناک حفره خشک دهانی شوید.
  • عفونت باکتریایی: حفره ها در لثه ممکن است به باکتری آلوده شده یا توسط ذرات غذایی به دام افتاده تحریک شود که همان باکتری ها نیز می توانند از آنها تغذیه کنند.

این مسائل را در اسرع وقت درمان کنید. در صورت تداوم علائم، با دندانپزشک خود مشورت کنید.

آسیب دیدن دندان قابل پیشگیری نیست. با این حال، مراجعه منظم شش ماهه دندانپزشکی که در آن شما دوبار در سال برای تمیز کردن، پیشگیری و برخی موارد دیگر چکاپ می کنید، بسیار کمک می کند. به طور طبیعی، شما باید بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید.

سخن آخر

دندان عقل نهفته یا خرد شده کاملاً دردناک است. از یک طرف، آنها اغلب مشکل ساز هستند و انواع مشکلات را برای دندان های دیگر و لثه های اطراف ایجاد می کنند. از سوی دیگر، مواردی وجود دارد که دندان عقل نهفته باعث ایجاد مشکلات فوری یا ظاهری نمی شود.

با این حال، ضربه های خاصی منجر به ایجاد فلپ های لثه می شود. حتی تمیز کردن آنها معمولاً با مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و دهانشویه دشوار است. این دندان ها می توانند دهان شما را در برابر بیماری های لثه و پوسیدگی دندان آسیب پذیرتر کنند. در چنین مواردی، بهتر است این دندان ها را بکشید تا از بیماری های احتمالی پریودنتال و عفونت ریشه دندان پیشگیری کنید. معمولاً یک جراح دهان می تواند دندان عقل را بکشد زیرا این یک فرآیند پیچیده است که شامل برش خود لثه و قطعه قطعه کردن دندان است.

منبع:

https://www.thantakit.com/wisdom-teeth-problems-and-treatments

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز