لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


جوش لثه یک برآمدگی پر از چرک و متورم روی لثه است. این جوش ها زمانی ایجاد می شوند که باکتری ها ایجاد می شوند و باعث عفونت می شوند. این ناحیه ممکن است دردناک یا حساس باشد. جوش لثه یا آبسه نشانه عفونت باکتریایی است. آنها در افراد مبتلا به بیماری لثه یا افرادی که اخیراً جراحی دندان انجام داده اند بیشتر دیده می شود. در این موارد، پلاک و غذا می‌تواند وارد قسمت های لثه شده و منجر به رشد بیش از حد باکتری‌ها شود.

آیا گاهی اوقات برجستگی حساسی روی لثه خود احساس کرده اید که باعث ناراحتی شما می شود؟ این می تواند جوش لثه باشد. دیدن جوش لثه دردناک و آزاردهنده است. کارهای ساده جویدن و غذا خوردن به دلیل جای جوش می تواند باعث ایجاد عوارض شود. اگر جوش لثه درمان نشود، ممکن است منجر به عوارض سلامتی خاصی مانند سپتی سمی (عفونت خون) و شوک شود. در این مقاله، ما چند درمان جوش لثه و گزینه‌های درمانی موجود را بررسی خواهیم کرد.

انواع جوش لثه کدامند؟

دو نوع جوش لثه وجود دارد. یک نوع آن جدی‌تر است و نزدیک‌تر به دندان شکل می‌گیرد. عفونت زمینه ای نیاز به مراقبت فوری پزشکی و اغلب کانال ریشه دارد. عفونت لثه درمان نشده می تواند به سایر نواحی بدن سرایت کند. به طور معمول، آنتی بیوتیک ها و اقدامات دندانپزشکی برای درمان جوش لثه ضروری است. درمان های خانگی می توانند ناراحتی را کاهش داده و از مشکلات بعدی جلوگیری کنند.

عفونت باکتریایی یا پوسیدگی دندان می تواند باعث جوش لثه شود. جوش لثه یا آبسه ممکن است در اثر عفونت باکتریایی در بافت لثه ایجاد شود. نام پزشکی این آبسه پریودنتال است. در موارد دیگر، پوسیدگی دندان یا ضربه می تواند منجر به عفونتی شود که در داخل دندان ایجاد می شود و به لثه گسترش می یابد. یک فرد ممکن است متوجه ایجاد یک جوش در نزدیکی دندان، احتمالاً در نزدیکی ریشه شود. به این حالت آبسه پری آپیکال می گویند. هر کسی که فکر می کند آبسه پری اپیکال دارد باید فورا به دندانپزشک مراجعه کند، زیرا ممکن است برای حفظ دندان نیاز به ریشه دندان باشد.

به طور کلی تر، جوش لثه که به نام‌های پارولیس یا آبسه لثه نیز شناخته می‌شود، برجستگی‌های متورم و چرکی هستند که روی لثه‌ها ایجاد می‌شوند. جوش لثه نشانه عفونت باکتریایی است و زمانی ایجاد می شود که باکتری در ناحیه لثه تجمع پیدا کند. عواملی مانند مواد غذایی گیر کرده در دندان ها، پلاک ها، دندان های پوسیده یا بیماری لثه می توانند منجر به رشد بیش از حد باکتری ها در پاکت های لثه شوند.

دو نوع جوش لثه وجود دارد:
  • پریودنتال: نوعی آبسه که با تجمع چرک در داخل بافت لثه به نام پاکت پریودنتال مشخص می شود. آبسه پریودنتال یکی از رایج ترین شکل های کورک است که هر ساله نیاز به مراجعه به دندانپزشک دارد. آبسه پریودنتال که توسط باکتری های بی هوازی گرم منفی ایجاد می شود، ممکن است منجر به سرطان دهان شود.
  • پری آپیکال: که توسط گونه های استرپتوکوک و باکتریوئید ایجاد می شود، این آبسه ها در ریشه دندان ایجاد می شوند. به دلیل تجمع باکتری در ریشه باعث درد دندان و استخوان می شود.

در حالی که درد در لثه شما ممکن است اولین علامت جوش لثه باشد، ممکن است با چند علامت دیگر نیز همراه باشد.

علائم جوش در لثه چیست؟

جوش لثه چیست؟ || پزشکت

علائمی که با جوش لثه همراه است، عبارتند از:

  • تب
  • گوش درد
  • بوی بد دهان
  • حالت تهوع
  • درد، تورم و حساسیت در دهان
  • خونریزی یا ترشح از جای جوش یا لثه

جوش لثه نشانه عفونت است و درمان برای جلوگیری از انتشار عفونت به سایر قسمت های دهان و بدن بسیار مهم است. اگر عفونت انتشار یابد، می تواند منجر به از دست دادن دندان شود، یا برای مثال، اگر باکتری وارد جریان خون شود، می تواند جدی و خطرناک باشد. افراد مبتلا به جوش لثه باید برای تشخیص و درمان به دندانپزشک خود مراجعه کنند. معمولاً برای خلاص شدن از شر عفونت داروها ضروری است. با برطرف شدن عفونت، درمان‌های خانگی می‌توانند تسکین دهند و از ایجاد جوش‌های بیشتر جلوگیری کنند.

دارو و روش های دندانپزشکی برای جوش لثه

برای درمان عفونت و جلوگیری از جوش های بیشتر، دندانپزشک ممکن است یک یا ترکیبی از درمان های زیر را توصیه کند:

آنتی بیوتیک ها. اولین قدم از بین بردن باکتری هایی است که باعث عفونت می شوند. از آنجایی که کورک در زیر خط لثه ایجاد می شود، جایی که درمان های موضعی نمی توانند به آن برسند، آنتی بیوتیک ها معمولا ضروری هستند.

تمیزکاری کامل

معمولاً باکتری ها به دلیل بیماری لثه یا پوسیدگی دندان می توانند لثه ها را آلوده کنند. تمیز کردن عمیق و روشی مشابه به نام فلس و پلنینگ ریشه می تواند پلاک و جرم را از بین ببرد و به بهبود لثه کمک کند. اتخاذ عادات بهداشتی بهتر دهان اغلب می تواند به جلوگیری از بازگشت آبسه کمک کند. علاوه بر آن، دندان شما ممکن است نیاز به تخلیه چرک از برآمدگی داشته باشد. این می تواند هر گونه دردی را تسکین دهد و به بهبود سریعتر ناحیه کمک کند.

تنظیم دندان مصنوعی

جوش لثه گاهی اوقات به دلیل تحریک ناشی از دندان مصنوعی نامناسب یا دندان مصنوعی جزئی ایجاد می شود. در این مواقع، دندانپزشک می تواند دندان مصنوعی را برای جلوگیری از تحریک بیشتر تنظیم کند.

روش های جراحی

جوش لثه چیست؟ || پزشکت

اگر فردی به یک آبسه پری آپیکال، احتمالاً ناشی از پوسیدگی دندان، مبتلا باشد، احتمالاً برای درمان عفونت نیاز به عصب کشی دارد. عفونت شدید لثه می تواند به دندان ها و استخوان های مجاور آسیب برساند. در این موارد نادر، دندانپزشک ممکن است جراحی را برای برداشتن دندان یا رفع آسیب های استخوانی انجام دهد.

مراقبت های خانگی و درمان های طبیعی

اغلب، جوش لثه به دلیل بهداشت نامناسب دندان ایجاد می شود. مراقبت های خانگی و درمان های طبیعی می تواند علائم جوش لثه را کاهش داده و از ایجاد آن جلوگیری کند. توجه به این نکته مهم است که درمان های خانگی به ندرت می توانند عفونت ایجاد شده را درمان کنند. معمولا آنتی بیوتیک ضروری است. مراقبت در منزل می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • بهداشت دهان و دندان را به طور صحیح رعایت کنید.
  • مسواک زدن دو بار در روز می تواند به جلوگیری از جوش لثه کمک کند.

بهداشت موثر دهان می تواند از جوش لثه، بیماری لثه، پوسیدگی دندان و سایر مشکلات دندانی جلوگیری کند. این شامل:

  • ترک سیگار
  • مسواک زدن دو بار در روز
  • نخ دندان کشیدن روزانه
  • اجتناب از غذاها و نوشیدنی های شیرین
  • مراجعه حداقل دو بار در سال برای معاینه و تمیز کردن به دندانپزشک

بر اساس مؤسسه ملی بهداشت (NIH) سیگار کشیدن مهم ترین عامل خطر برای بیماری لثه است. همچنین می تواند اثربخشی درمان بیماری لثه را کاهش دهد. بنابراین، ترک سیگار و جویدن تنباکو می تواند خطر ابتلا به بیماری لثه را کاهش دهد و به بهبود لثه ها پس از درمان کمک کند.

دهانشویه آب شور

نمک به طور طبیعی ضد باکتری و ضد التهاب است. بررسی ها نشان می دهد که شستشوی آب نمک می تواند سلامت لثه ها را بهبود بخشد و بهبود زخم های دهان را بهبود بخشد. برای ایجاد یک شستشو با آب نمک 1 قاشق چایخوری نمک را با 1 فنجان آب گرم مخلوط کنید. مخلوط را حدود 30 ثانیه قبل از تف کردن در دهان بچرخانید. 2-3 بار در روز این مراحل را تکرار کنید.

دهانشویه پراکسید هیدروژن

جوش لثه چیست؟ || پزشکت

پراکسید هیدروژن دارای خواص ضد باکتریایی است، به این معنی که می تواند به درمان بیماری لثه، که یکی از علل شایع جوش است، کمک کند. استفاده از پراکسید هیدروژن همچنین ممکن است درد و التهاب لثه موجود را کاهش دهد. بررسی ها نشان داده است شرکت‌کنندگانی که از درمان پراکسید هیدروژن برای بیماری لثه استفاده می‌کردند، نسبت به گروه کنترلی که این درمان را دریافت نکردند، علائم بسیار کمتری داشتند. برای تهیه دهانشویه پراکسید هیدروژن 1 قسمت پراکسید هیدروژن را با 2 قسمت آب مخلوط کنید. این مخلوط را قبل از تف کردن، چند ثانیه در دهان بچرخانید. این روند را دو بار در روز تکرار کنید.

خمیر زردچوبه

زردچوبه یک ضد التهاب طبیعی و محبوب است. ماده فعال آن، کورکومین، ممکن است از بیماری لثه جلوگیری کند. بررسی ها نشان می دهد که استفاده از دهانشویه زردچوبه به مدت 1 دقیقه دو بار در روز می تواند باکتری ها و پلاک ها را از بین ببرد و التهاب را کاهش دهد. زردچوبه ممکن است درد دندان را کاهش دهد و به درمان بیماری های پریودنتال کمک کند. برای استفاده از زردچوبه برای سلامت دهان و دندان، سعی کنید مقدار کمی از آن را با خمیر دندان معمولی مخلوط کنید، سپس طبق معمول مسواک بزنید.

روغن ضروری

روغن های ضروری ممکن است به مبارزه با میکروب های داخل دهان کمک کنند. اسانس های مختلف می توانند فعالیت میکروبی را مهار کنند. مردم تمایل دارند از روغن نعناع، ​​میخک یا دارچین برای حمایت از سلامت دندان استفاده کنند. بررسی ها نشان می دهد که روغن نعناع می تواند با میکروب های بیماری زا در دهان مبارزه کند. همچنین ممکن است بوی بد دهان را کاهش دهد.

روغن دارچین حاوی خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی است و تحقیقات نشان می دهد که ممکن است از بیماری های باکتریایی در دهان جلوگیری کند. برای استفاده از روغن های ضروری برای سلامت دهان، فرد می تواند 1 قطره را به خمیر دندان یا دهانشویه معمولی خود اضافه کند. برای شستشو، 1 قطره اسانس را با یک چهارم فنجان آب مخلوط کنید. گزینه دیگر اضافه کردن 1 قطره روغن به 1 قاشق غذاخوری روغن حامل مانند روغن نارگیل است. مخلوط را مستقیماً روی ناحیه آسیب دیده در دهان بمالید.

سخن آخر

جوش لثه، یا آبسه، ناشی از عفونت باکتریایی است. اگر فردی مبتلا به بیماری لثه باشد یا اگر اخیراً تحت درمان دندانپزشکی قرار گرفته باشد، خطر ابتلا به این عفونت بیشتر است. عفونت ممکن است در بافت لثه رخ دهد. یا ممکن است قبل از انتشار به لثه در داخل دندان ایجاد شود. در این صورت جای جوش نزدیک دندان ظاهر می شود و فرد باید سریعا به دندانپزشک مراجعه کند.

برای افرادی که دچار آبسه لثه هستند، مراجعه به دندانپزشک ضروری است. بدون درمان، عفونت ممکن است در سراسر دهان و سایر قسمت‌های بدن گسترش یابد. در حالی که بعید است درمان های خانگی عفونت را از بین ببرند، اما می توانند درد را کاهش دهند و از ایجاد آبسه های بیشتر جلوگیری کنند. نکاتی شامل رعایت بهداشت دهان و دندان و استفاده از داروهای ضد میکروبی طبیعی مانند نمک و روغن‌های ضروری است.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز