لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

چگونه نخ دندان بکشیم؟

چگونه نخ دندان بکشیم؟ | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


چگونه نخ دندان بکشیم؟ نخ دندان کشیدن عادت مهم بهداشت دهان و دندان است. استفاده از نخ دندان، باعث کاهش مقدار باکتری و پلاک در دهان می شود. پلاک یک ماده چسبنده است که روی دندان ها جمع می شود و منجر به پوسیدگی و بیماری لثه می شود.

اگرچه بسیاری از افراد روزانه مسواک می زنند، اما متاسفانه این کار را به طور مرتب انجام نمی دهند. طبق یک نظرسنجی ملی، از هر 10 آمریکایی 4 نفر حداقل یک بار در روز دندان های خود را نخ می کشند و 20 درصد آمریکایی ها هرگز از نخ دندان استفاده نکرده اند. البته استفاده از نخ دندان به تنهایی کافی نیست. استفاده درست از آن مهم است. استفاده نادرست از نخ دندان می تواند به دندان ها و لثه های شما آسیب برساند.

مراحل نخ دندان کشیدن چیست؟

برای اینکه یاد بگیرید به درستی از نخ دندان استفاده کنید بهتر است مراحل زیر را دنبال کنید:

  • حدود 18 تا 24 سانتی متر دندان را پاره کنید. برای نگه داشتن صحیح نخ دندان، بیشتر نخ را در اطراف هر دو انگشت میانی خود بپیچید. فقط حدود 1 تا 2 سانتی متر نخ دندان را برای دندان های خود بگذارید.
  • در مرحله بعد، نخ دندان را با انگشت شست و انگشت اشاره محکم نگه دارید.
  • نخ دندان را بین دو دندان قرار دهید. نخ را به آرامی به بالا و پایین بلغزانید و آن را به دو طرف هر دندان بمالید. نخ را روی لثه ها نکشید. ممکن است لثه های شما را زخم یا کبود کند.
  • هنگامی که نخ دندان به لثه می رسد، نخ دندان را در قسمت پایه دندان کج کرده و به شکل C درآورید.
  • مراحل حرکت نخ را از یک دندان به دندان دیگر تکرار کنید. بعد از استفاده هر دندان، از یک قسمت تمیز و جدید نخ دندان استفاده کنید.

بهترین روش نخ دندان کشیدن با بریس چیست؟

چگونه نخ دندان بکشیم؟ | پزشکت

نخ دندان کشیدن با بریس ممکن است کمی مشکل باشد و به زمان بیشتری نیاز دارد. اگر از نخ دندان معمولی استفاده می کنید، 10 تا 15 دقیقه وقت بگذارید تا دندان های خود را کامل و دقیق نخ دندان بکشید.

دستورالعمل استفاده از نخ دندان برای بریس ها

  • حدود 18 تا 24 سانتی متر نخ دندان را پاره کنید.
  • جلوی آینه بایستید تا مطمئن شوید که نخ دندان به جایی که لازم است می رود.
  • نخ را با نخ کشیدن بین دندان ها و سیم اصلی شروع کنید. انتهای شل نخ را دور انگشتان اشاره خود بچرخانید تا بتوانید نخ دندان را به راحتی به اطراف حرکت دهید.
  • نخ دندان را بین دو دندان تا جایی که می توانید با ملایمت فشار دهید. سپس نخ دندان را از کنار هر دو دندان به بالا و پایین حرکت دهید.
  • هنگام کار بر روی دندان های بالا، سعی کنید با نخ دندان یک حرکت دست وارونه درست کنید. برای این کار، از کنار یک دندان بالا بروید تا به لثه برسید. سپس، نخ را به پایین دندان دیگر بکشید.
  • نخ را به آرامی برداشته و از پشت سیم آن را با دقت باز کنید. از بیرون آوردن نخ دندان در بین دندان هاخودداری کنید، زیرا می توانید سیم را از جای خود جابجا کند.
  • اکنون، به سمت دو دندان بعدی بروید و از همان روش استفاده کنید تا زمانی که بین تمام دندان های خود نخ دندان بکشید.

 انجمن ارتودنتیست های آمریکا به افرادی که بریس های دندانی دارند موارد زیر را برای رعایت بهداشت دهان و دندان توصیه می کند:

  • بعد از هر وعده غذایی مسواک بزنید تا ذرات غذا از بریس پاک شود.
  • برای حفظ سلامت دهان و دندان به طور منظم و کاملاً از نخ دندان استفاده کنید.
  • بعد از مشورت با دندانپزشک در صورت تایید از یک شستشوی فلوراید استفاده شود.
  • مصرف غذاهای نشاسته ای و شیرین و نوشیدنی هایی که به تشکیل پلاک کمک می کنند را کاهش دهند.

بریس های دندان پزشکی دستگاه های مورد استفاده برای اصلاح دندان های متراکم یا کج، و یا تراز نشده، که این دندان ها به عنوان دندان های مال اکلوژن شناخته می شود. بریس (مکانیزم هدایت صحیح دندان) اغلب در دوران نوجوانی استفاده می شود، اما بیشتر بزرگسالان در حال استفاده از بریس برای اصلاح دندان خود هستند. بریس از فلز یا سرامیک، سیم، که اجزای آن را به دندان متصل می شود، تشکیل شده است. ارتودنتیست با معاینه کردن میزان نامرتب بودن دندان ها و مشکلات آن، یکی از انواع بریس ها را برای درمان تجویز می کند. میزان موفقیت استفاده ازبریس به سن و زمان و هدف آن بستگی دارد.

اول مسواک بزنیم یا نخ دندان بکشیم؟

چگونه نخ دندان بکشیم؟ | پزشکت

زمان مناسب برای استفاده نخ دندان به سلامت دهان و دندان کمک می کند. بعضی از افراد معمولاً ابتدا مسواک می زنند و سپس نخ دندان می کشند. با این حال، به طور کلی توصیه می شود اول نخ دندان بکشید و سپس مسواک بزنید. نخ دندان مواد غذایی و پلاک های بین دندان های شما را پاک خواهد کرد، در حالی که مسواک زدن این ذرات را از دهان شما خارج می کند. اگر ابتدا مسواک بزنید و بعد از آن نخ دندان استفاده کنید، غذا و پلاک تا دفعه بعدی که مسواک می زنید در دهان شما باقی می ماند. انجمن دندانپزشکی آمریکا استفاده از نخ دندان حداقل یک بار در روز و مسواک زدن دو بار در روز را توصیه می کند.

انواع نخ دندان کدامند؟

نخ دندان انواع مختلفی دارد. اینکه کدام نوع نخ دندان برای شما بهتر است به وضعیت دندان، میزان فاصله بین دندان ها و بریس یا پل بستگی دارد. استفاده از برخی از نخ دندان ها در فضاهای باز بین دندان ها آسان تر است، در حالی که استفاده از انواع دیگر نخ دندان در فضاهای کم بهتر خواهد بود.

انواع مختلف نخ دندان، عبارتند از:
  • نوار دندانپزشکی. این نوع نخ دندان مانند روبان پهن تر و مسطح است و در صورت داشتن بریس، شکاف یا فضای زیاد بین دندان ها، کنترل آن راحت تر است.
  • نخ استاندارد. نخ استاندارد یک رشته نایلون نازک است که می تواند در بین دندان ها قرار بگیرد. به صورت مزه دار یا بدون طعم و همچنین موم یا بدون موم وجود دارد. اگر دندان های شما زیاد نزدیک به هم باشند، نخ دندان با روکش موم راحتتر بین آنها قرار می گیرد.
  • نخ دندان فوق العاده. این نخ دندان برای مواردی با بریس، پل و شکاف بین دندان ها استفاده می شود کند.

این نوع نخ دندان ها از سه قسمت اصلی تشکیل شده اند:

  • انتهای سفت شده برای نخ دندان
  • نخ دندان اسفنجی برای تمیز کردن اطراف
  • نخ دندان منظم برای از بین بردن پلاک های زیر خط لثه

جایگزین نخ دندان چیست؟

چگونه نخ دندان بکشیم؟ | پزشکت

 برخی ابزار های برای سهولت در استفاده از نخ دندان وجود دارند، از جمله:

  • یکی از گزینه ها استفاده از فلاسیر برقی یا آب برفک است که از آب و فشار برای از بین بردن پلاک و غذا از بین دندان ها استفاده می کند. اگر در استفاده از نخ دندان معمولی مشکلی دارید و یا در صورت داشتن بریس، این گزینه عالی است.
  • گزینه دیگر استفاده از نخ دندان یکبار مصرف است که کار با آن راحت بوده و به شما کمک می کند دندان های خود را در پشت دهان نخ بکشید.

رعایت بهداشت دهان و دندان مواردی فراتر از مسواک زدن است. رعایت بهداشت شامل استفاده از نخ دندان و دانستن نحوه صحیح نخ دندان کشیدن است. استفاده صحیح از نخ دندان، باکتری ها، پلاک ها و مواد غذایی از بین دندان ها را خارج می کند و احتمال پوسیدگی دندان و بیماری لثه را کاهش می دهد. همراه با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم، حتماً سالانه حداقل دو به دندان پزشک مراجعه کنید.

چرا باید نخ دندان بکشیم؟

چگونه نخ دندان بکشیم؟ | پزشکت

مسواک شما برای از بین بردن پلاک نمی تواند بین دندان های شما را تمیز کند. پلاک ماده چسبنده حاوی باکتری است که بین دندان ها قرار می گیرد. نخ دندان به راحتی بین دندان های شما قرار می گیرد و پلاک را از بین آنها پاک می کند. این باکتری ها اگر در دهان باقی بمانند از ذرات غذایی باقی مانده در دهان تغذیه می کنند. در این شرایط اسیدی بین دندان ها ایجاد می شود که ممکن است مینای دندان را از بین ببرد و باعث ایجاد پوسیدگی دندان، التهاب لثه و بیماری لثه شود.

چه موقع باید نخ دندان کشید؟

هیج زمان مشخص و معینی برای استفاده از نخ دندان تعریف نشده است. هر زمانی، فرصتی برای نخ دندان کشیدن مناسب پیدا کردید، می توانید این کار را انجام دهید.

مشابه مسواک، نباید نخ دندان خود را با دیگران به اشتراک بگذارید زیرا ممکن است باکتری های دهانی از یک فرد به فرد دیگر منتقل شوند. برخی افراد معتقدند که نخ دندان را می توانند بشویند و خشک کنند و بار دیگر مورد استفاده قرار دهند. این افراد معتقدند که باکتری های دهان در شرایط خشک زنده نمی ماند. با این حال، نخ دندان بعد از شستشو ممکن است کارآیی تمیز کردن خود از دست بدهد. با توجه به این موارد، توصیه می شود فقط یک بار از یک تکه نخ دندان استفاده کنید.

اگرچه قانون سخت و سریعی برای انتخاب نوع نخ دندان وجود ندارد؛ اما دو ویژگی که باید هنگام انتخاب نوع نخ دندان آنها را در نظر بگیرید اندازه نخ و سهولت استفاده از نخ دندان است.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز