لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

علت درد بازو چیست؟

درد در بازو از علت تا درمان | پزشکت

فهرست مطالب

علت درد بازو چیست؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


درد در بازو ها، شایع هستند اما نباید آن را نادیده گرفت. به دلیل از دست دادن توده عضلانی، افراد مسن احتمالاً از ناحیه بازو درد دارند. بچه ها با داشتن تحرک بدنی، ممکن است غالباً درد بازو را تجربه کنند. درد در بازو می تواند ناشی از آسیب، عفونت یا سایر شرایط باشد. شما از بازوهای خود برای تقریباً همه چیز مانند بلند کردن، نگه داشتن، گرفتن و پرتاب استفاده می کنید. درد در هر قسمت از بازوها می تواند با جلوگیری از انجام فعالیتهای روزمره به تنهایی، شما را ضعیف کند.

بازوها بخشی از اندام فوقانی بدن هستند که از شبکه ای از استخوان ها، عضلات، مفاصل، اعصاب، رگ های خونی و تاندون ها ساخته شده اند. بازوها از مفصل شانه امتداد دارند.

شایع ترین علت های درد بازو

بسته به علت، درد ممکن است به طور ناگهانی شروع شده و از بین برود یا به تدریج افزایش یابد.

درد خفیف در بازوها معمولاً از موارد زیر ناشی می شود:

  • حرکت تکراری بازو
  • گردش خون ضعیف
  • وضعیت خواب نامناسب
  • ورزش یا صدمات ورزشی

برخی از دلایل احتمالی درد شدید بازو، عبارتند از:

  • آنژین
  • حمله قلبی
  • پیچ خوردگی بازو
  • استخوان شکسته
  • روماتیسم مفصلی
  • آسیب عضلانی اسکلتی
  • آسیب دیدگی آرنج و مچ دست
  • گرفتگی عصب مانند سندرم تونل کارپ
  • آسیب دیدگی شانه، بی ثباتی شانه یا سایر مشکلات

علائم درد بازو

درد در بازو از علت تا درمان | پزشکت

علائم می تواند در یک یا هر دو بازو رخ دهد و بر روی مچ دست، آرنج و شانه تأثیر بگذارد. به غیر از درد، سایر علائم مرتبط با مشکلات بازو، عبارتند از:

بازو درد به عنوان علامت آنژین

آنژین زمانی اتفاق میفتد که شریان های خونرسانی کننده عضلات قلب منقبض شوند. این وضعیت می تواند منجر به کاهش خونرسانی به قلب شود. آنژین به صورت درد در قفسه سینه که به طور مداوم به گردن، بازوی چپ و کمر انتشار می یابد، آشکار می شود. با این حال، گاهی اوقات ممکن است آنژین فقط به عنوان درد دائمی در بازو منعکس شود. این امر نیاز به بررسی پزشکی دارد.

درمان پزشکی برای درد بازو

درد بازو را می توان به طور متعارف با توجه به علت آن درمان کرد. پزشک بر اساس تشخیص خود موارد زیر را به بیمار توصیه می کند:

  • داروهایی برای تسکین درد و التهاب
  • تمرینات بازو که با هدف تقویت بازوها یا مفاصل شکسته تحت نظارت یا توصیه فیزیوتراپیست انجام می شود.

استفاده از RICE درمانی برای درمان درد بازو

درد در بازو از علت تا درمان | پزشکت

RICE مخفف استراحت، یخ، فشرده سازی و بلند کردن است.

  1. استراحت. اجازه دهید بازوی شما برای مدت زمان حداقل 36 ساعت استراحت کند. برای بهبودی کمی وقت بگذارید و از بلند کردن وزنه های سنگین یا اجسام خودداری کنید. این به بهبودی بافت های ملتهب شما کمک می کند.
  2. یخ. یخ به تسکین درد و تورم اطراف ناحیه آسیب دیده کمک می کند. قبل از قرار دادن کمپرس یخ برای جلوگیری از سرمازدگی از پارچه ای نرم برای پوشاندن پوست استفاده کنید.
  3. فشرده سازی. از یک باند الاستیک در ناحیه آسیب دیده بازو استفاده کنید. این کار به تسکین درد کمک می کند. با این حال، منطقه دردناک را خیلی فشرده نکنید.
  4. بلند کردن از سطح زمین. بازوی آسیب دیده را روی بالش قرار دهید تا مایعات اضافی جمع شده در محل آسیب دیده تخلیه شود.

درمان های خانگی درد بازو

درد جزئی بازو معمولاً به تنهایی برطرف می شود. همچنین، چند درمان طبیعی وجود دارد که می تواند به شما کمک کند تا با مشکلات بازو و درد دست مقابله کرده و روند بهبودی را تسریع کنید.

به بازوی خود استراحت دهید.

برای درد خفیف بازو، بهترین کاری که می توانید انجام دهید استراحت است. استراحت مناسب یک جزء اصلی برای ترمیم آسیب بافت نرم است که اغلب با درد جزئی اتفاق میفتد. از طرف دیگر، فشار اضافی یا التهاب و درد بیشتر و طولانی شدن زمان بهبودی می شود. در طی 24 تا 72 ساعت اول، اجازه دهید بازوی دردناک تا حد امکان استراحت کرده و از ورزش و حرکت شدید خودداری کنید.

کمپرس سرد را اعمال کنید.

درد بازو را می توان با کمپرس سرد درمان کرد. با این حال، استفاده از کمپرس سرد در مرحله اولیه موثر است. دمای سرد به بی حس شدن بافت منطقه دردناک کمک می کند، بنابراین درد را کاهش می دهد. همچنین در کاهش التهاب موثر است.

  1. مقداری تکه یخ را درون کیسه پلاستیکی قرار داده و کیسه را در یک حوله نازک بپیچید.
  2. به مدت 10 تا 15 دقیقه آن را روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید.
  3. در طول روز این کار را چند بار تکرار کنید.

همچنین می توانید یک حوله را در آب سرد خیس کنید و آن را روی بازوی دردناک بمالید؛ اما یخ را مستقیماً روی پوست قرار ندهید، می تواند باعث سرمازدگی شود.

از کمپرس گرم استفاده کنید.

درست مثل کمپرس سرد، کمپرس گرم می تواند به درمان درد بازو کمک کند. با این حال، برای اینکه کمپرس گرم موثر باشد، فقط پس از 48 ساعت از زمان بروز آسیب یا شروع درد از آن استفاده کنید. گرما باعث افزایش جریان خون در ناحیه و کاهش سفتی و درد می شود.

  • یک کیسه آب گرم را با آب گرم پر کنید و آن را به مدت 10 تا 15 دقیقه روی بازوی دردناک قرار دهید. برنامه را چند بار در روز تکرار کنید.
  • همچنین، می توانید زیر دوش بایستید و به مدت 5 تا 10 دقیقه آب گرم تا کمی گرم را روی بازوی خود اجرا کنید. این کار را روزانه دو بار انجام دهید.
بازو خود را با یک باند ببندید.

بستن ناحیه آسیب دیده با بانداژ فشاری یا بانداژ الاستیک می تواند به کاهش تورم کمک کند. فشرده سازی حتی ناحیه دردناک را تحت فشار قرار می دهد. همچنین، از بازوی دردناک شما پشتیبانی کافی می کند.

بازو خود را خیلی محکم نبندید چون می تواند منجر به گردش خون کم شده و وضعیت را بدتر کند. علائم سفت بودن باند شامل بی حسی، سوزن سوزن شدن، افزایش درد، خنکی یا تورم در ناحیه زیر باند است.

بازوی خود را بالاتر از سطح بدن قرار دهید.

گاهی اوقات، بهترین کاری که می توانید برای کاهش درد بازو انجام دهید این است که ناحیه دردناک را بالا نگه دارید. ارتفاع جریان خون مناسب را در منطقه و دفع مواد زائد را تسریع می کند تا روند بهبودی تسریع یابد. هنگام استراحت یا خوابیدن از یک یا دو بالش زیر بازوی خود استفاده کنید.

ناحیه آسیب دیده را ماساژ دهید.

ماساژ ناحیه آسیب دیده با استفاده از فشار ملایم می تواند به کاهش درد کمک کند. ماساژ، گردش خون را بهبود می بخشد که به نوبه خود به ترمیم سریع بافت آسیب دیده کمک می کند. ماساژ ملایم همچنین به رفع استرس و تنش در ناحیه کمک می کند.

  1. کمی کنجد، خردل، نارگیل یا روغن زیتون را برای چند ثانیه در مایکروویو گرم کنید.
  2. روغن گرم را روی قسمت دردناک بازوی خود بمالید.
  3. برای افزایش گردش خون و تسکین درد، با استفاده از کمی فشار به آرامی ماساژ دهید.
  4. چند روز این کار را انجام دهید.
  5. اگر ماساژ دادن منجر به درد زیاد می شود از انجام آن اجتناب کنید تا زمانی که شدت درد کاهش یابد.
چای زنجبیل بنوشید.

زنجبیل به عنوان ضد التهاب و آنتی اکسیدان شناخته شده است که می تواند به بهبود درد بازو کمک کند. کارشناسان استفاده از حداقل 2 گرم زنجبیل را برای تأثیر ضد التهابی و ضد دردی روی عضلات درد ناشی از ورزش توصیه می کند.

این ماده به از بین بردن التهاب هر نوع از جمله بازو و شانه کمک می کند. همچنین گردش خون را افزایش می دهد تا روند بهبودی را تسریع کند. مصرف روزانه زنجبیل می تواند به کاهش درد عضلانی بدنبال آسیب عضلانی ناشی از ورزش کمک کند.

  • برای مصارف داخلی می توانید روزانه حداکثر 3 فنجان چای زنجبیل بنوشید . برای تهیه چای زنجبیل، 1 قاشق چای خوری زنجبیل خرد شده را در 2 فنجان آب داغ بریزید، روی آن را بپوشانید و بگذارید 5 تا 10 دقیقه بجوشد. آن را صاف کنید، عسل را برای طعم بیشتر اضافه کنید و در حالی که هنوز گرم است بنوشید.
  • برای استفاده خارجی، 3 قاشق غذاخوری زنجبیل تازه رنده شده را در یک تکه پارچه بپیچیدو بسته را به مدت 30 ثانیه در آب داغ قرار دهید. اجازه دهید تا خنک شود و سپس آن را به مدت 15 دقیقه روی محل درد قرار دهید. برنامه را چند بار در روز تکرار کنید.
بازو خود را با خمیر زردچوبه مالش دهید.

درد در بازو از علت تا درمان | پزشکت

زردچوبه یک داروی خانگی قدیمی برای درد بازو است. ترکیبی که در زردچوبه به عنوان کورکومین شناخته می شود حاوی آنتی اکسیدان ها و عوامل ضد التهابی است که به خوبی تورم و درد مربوط به آن را کاهش می دهد. محققان معتقدند که کورکومین می تواند برای سرکوب مکانیسم های بیولوژیکی که باعث التهاب در بیماری های تاندون می شود، استفاده شود.

  • برای استفاده خارجی، با مخلوط کردن 2 قاشق چای خوری پودر زردچوبه با 1 قاشق چایخوری روغن نارگیل، یک خمیر درست کنید. خمیر را روی ناحیه دردناک یا متورم بمالید و بگذارید خشک شود. خمیر خشک شده را با آب گرم بشویید. این کار را حداقل دو بار در روز انجام دهید.
  • برای استفاده داخلی، 1 قاشق چای خوری پودر زردچوبه را در 1 فنجان شیر جوشانده مخلوط کنید. آن را با عسل شیرین کنید. این شیر زردچوبه را دو بار در روز بنوشید.
فلفل دلمه ای را امتحان کنید.

فلفل دلمه ای یکی دیگر از داروهای خوب برای درمان هر نوع درد از جمله درد بازو است.  فلفل حاوی ترکیبی به نام کپسایسین است که با خواص ضد درد و ضد التهاب معتبر شناخته شده است . این موارد به کاهش درد و همچنین تورم و التهاب در ناحیه آسیب دیده کمک می کنند.

  • ½ قاشق چای خوری پودر فلفل قرمز و 1 قاشق غذاخوری روغن زیتون ولرم را مخلوط کنید. مخلوط را روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید و به مدت 20 یا 30 ثانیه به آرامی ماساژ دهید. بعد از 10 دقیقه آن را بشویید. از این درمان دو بار در روز استفاده کنید تا درد از بین برود.
  • همچنین می توانید از پماد های بدون نسخه حاوی کپسایسین برای ماساژ ناحیه آسیب دیده استفاده کنید.
غذاهای غنی از منیزیم بخورید.

منیزیم در عملکردهای مختلف بدن در سطح سلولی، به ویژه عملکرد صحیح انقباض اعصاب و عضلات، نقشی اساسی دارد. حدود 2/3 از منیزیم موجود در بدن در اسکلت قرار دارد. با مصرف منیزیم در رژیم غذایی می توانید از درد بازو مربوط به استخوان ها یا عضلات خود مراقبت کنید. رژیم غذایی خود را با غذاهای غنی از منیزیم مانند لوبیا، دانه کدو تنبل، آجیل، غلات کامل و سبزیجات برگ سبز غنی کنید.

سطح کلسیم و ویتامین D خود را کنترل کنید.

درد در بازو از علت تا درمان | پزشکت

کمبود ویتامین D می تواند باعث درد در نتیجه ضعیف شدن استخوان ها شود.

سطح ویتامین D را نمی توان تنها با مصرف غذای طبیعی حفظ کرد. از آنجا که این ویتامین با قرار گرفتن در معرض نور خورشید توسط بدن سنتز می شود، نور خورشید عامل مهمی در حفظ سطح ویتامین D است. قرار گرفتن ناکافی در معرض آفتاب می تواند منجر به کمبود ویتامین D شود.

کمبود ویتامین D جذب کلسیم و فسفات را مختل می کند و منجر به کاهش میزان آنها در بدن می شود. این امر در نتیجه عملکرد هورمون پاراتیروئید برای حفظ سطح کلسیم در خون با بیرون کشیدن کلسیم ذخیره شده در استخوان ها اتفاق میفتد. این امر ناخواسته اثرات سوئی بر سلامت استخوان دارد و باعث اختلالات استخوانی مانند ضعیف شدن استخوان ها، استئومالاسی در بزرگسالان و راشیتیسم در کودکان می شود.

  • اگر درد در بازوی شما به دلیل ضعف استخوان ها یا کمبود کلسیم و ویتامین D است، با پزشک خود مشورت کنید.
  • روش دیگر، شما می توانید منابع غذایی را در رژیم غذایی خود بگنجانید که می تواند به شما در حفظ سطح کلسیم کمک کند. ساردین، ماهی قزل آلا، ماست، شیر، پنیر، دانه ها و دانه های سویا مصرف کنید.
  • قرار گرفتن در معرض آفتاب حداقل 5–30 دقیقه دو بار در هفته می تواند موثر باشد.
  • روغن جگر ماهی، ماهی قزل آلا، شمشیر ماهی، ماهی قزل آلا وحشی و ماهی خال مخالی منابع غذایی هستند که می توانند ویتامین D شما را تأمین کنند.

عوارض احتمالی درد بازو

درد خفیف بازو به خوبی با درمان رایج و مسکن پاسخ می دهد. با این حال، اگر به مدت چند هفته دچار درد بازو هستید، بهتذ است که به پزشک مراجعه کنید.  درد مداوم ممکن است در موارد شدید خطر عوارض یا آسیب دائمی را در پی داشته باشد.

برخی از عوارض احتمالی درد بازو، عبارتند از:

  • معلولیت
  • دوره های طولانی درد
  • آسیب دائمی به عصب
  • از دست دادن قدرت در بازوها
  • انتشار عفونت به اندام های دیگر
  • از دست دادن بازو در نتیجه قطع جراحی
  • ناتوانی در انجام کارهای ساده در زندگی روزمره

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

درد در بازو از علت تا درمان | پزشکت

اگر علائم بهبود نیافت یا شما مستعد ابتلا به دوره های مکرر درد بازو هستید، به پزشک یا فیزیوتراپی مراجعه کنید. سایر شرایطی که مستلزم مشاوره پزشکی است شامل موارد زیر است:

درد برای چندین هفته بدون هیچ گونه بهبودی ادامه دارد.

  • افزایش التهاب، درد یا قرمزی
  • شنیدن صدا از بازوی آسیب دیده
  • ضعف مداوم، درد و التهاب طول شب
  • درد بازو بعد از یک جلسه تمرین با استراحت از بین می رود.
  • احساس سوزن سوزن شدن یا بی حسی در ناحیه آسیب دیده
  • تب و التهاب که ممکن است در صورت وجود عفونت در بازو رخ دهد.

منبع:  https://www.top10homeremedies.com/home-remedies

[advisers limit=3 online =true skill=”26″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

6

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

6 دیدگاه

  1. سلام خسته نباشید
    من بیشتر از یک ماهه که دستم در ناحیه بازو خیلی درد میکنه در حدی که نمیتونم تکونش بدم و یک شب گردنم زیر پتو موند و فکر میکنم اون زده به دستم اما شغل منم طوری هستش که چند ساعت ثابته
    میشه یه راهنمایی درمورد اینکه چطور دردشو ساکت کنم بگین و اینکه یک ماساژور حرفه ای دستمو ماساژ داد و بدتر شد

  2. سلام خسته نباشید خیلی ممنون از توضیحات کاملتون،پدر بنده حدودا 2 هفته هست که بازوش درد میکنه و دردم فقط روی یک رگه قسمت بالای بازوست به نظرتون چکار کنم خوب شه؟

  3. سلام دردابتدادرانگشتام بودکه سوزن سوزن میشدوبی حس رفتم دکترگفت ک‌نواردست بگیربعدگفتندک بابدعمل بشه چون درشرکت نساجی کارمیکنم الان درددربازوهام عست دردشدیدی داره نمیتونم حرکتش بدم ولی درزمان کارکردن بهترهست اذیتم نمیکنه زیادولی توخونه دردشدیددارم سندرم نونل کارپ هست شایدنمیدونم زراچیه ودرمانش چیه

  4. سلام من چند وقتیه که قسمت داخلیه بازوم خیلی درد داره. درد از استخوان ترقوه سمت چپ شروع میشه به کتف و قسمت داخلی بازو و کل دستم تا تو انگشتام کشیده میشه.اگه امکانش هست راهنماییم کنید

    1. سلام جای نگرانی نیست با پزشک ارتوپد مشاوره نمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز