لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

داروهای پوکی استخوان

داروهای پوکی استخوان || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


تعدادی از داروهای پوکی استخوان و کاهش خطر شکستگی استفاده می شود. این داروها معمولاً با کاهش سرعت تحلیل استخوان (به نام داروهای ضد جذب) یا افزایش رشد استخوان عمل می کنند. داروهای پوکی استخوان فقط با تجویز پزشک در دسترس هستند. قبل از شروع مصرف داروی پوکی استخوان، سایر داروها و نگرانی های مربوط به سلامتی را با پزشک در میان بگذارید تا مطمئن شوید که بی خطر و احتمالاً مؤثر هستند. هنگامی که پوکی استخوان تشخیص داده می شود، یا زمانی که بیمار مبتلا به استئوپنی (تراکم استخوان تا حدودی کم) و خطر نسبتاً بالایی برای شکستگی است، ممکن است داروها تجویز شوند.

وقتی صحبت از پوکی استخوان می شود، هیچ داروی مشخص و یکسانی برای همه بیماران وجود ندارد. انتخاب و تشخیص گزینه های درمانی با استفاده از بررسی علائم شما شروع می شود.

در طول زندگی ما، استخوان های ما دائماً تحت بازسازی قرار می گیرند. در فرآیندی به نام گردش استخوان، سلول‌هایی به نام استئوکلاست شکسته می‌شوند و استخوان قدیمی را از بین می‌برند و سپس سلول‌هایی به نام استئوبلاست استخوان جدید را می‌گذارند. پس از یائسگی، سرعت حذف استخوان افزایش می‌یابد و تشکیل استخوان همیشه با سرعت انجام نمی‌شود. نتیجه این وضعیت می تواند منجر به از دست دادن استخوان و در نهایت استخوان های ضعیف و شکنندگی آنها باشد.

بسیاری از داروهایی که امروزه در دسترس هستند می توانند سرعت تحلیل استخوان را کاهش دهند و استحکام استخوان را بازسازی کنند.

پزشک شما با اندازه‌گیری تراکم استخوان – معمولاً در لگن و ستون فقرات – با استفاده از روش جذب سنجی اشعه ایکس با انرژی دوگانه (DEXA) تشخیص می‌دهد که آیا پوکی استخوان دارید یا خیر. نتیجه که به عنوان عددی به نام T-score بیان می شود، تراکم استخوان شما را با یک زن 30 ساله سالم مقایسه می کند.

بیس فسفونات ها برای پوکی استخوان

داروهای پوکی استخوان || پزشکت

بیس فسفونات ها رایج ترین داروهای مورد استفاده برای پوکی استخوان هستند. به طور کلی بیس فسفونات ها با کاهش عملکرد استئوکلاست ها، سلول هایی که سلول های استخوانی را می شکنند و کلسیم را جذب می کنند، روند تحلیل استخوان (داروهای ضد جذب) را کاهش می دهند. کاهش سرعت تحلیل استخوان می تواند از ایجاد پوکی استخوان جلوگیری کرده و خطر شکستگی را در بیماران فعلی کاهش دهد.

علم ثابت کرده است که التهاب مزمن و با درجه پایین می تواند به یک قاتل خاموش تبدیل شود که منجر به بروز بیماری های قلبی عروقی، سرطان، دیابت نوع 2 و سایر شرایط کمک می کند. نکات ساده ای را برای مبارزه با التهاب و سالم ماندن از کارشناسان دانشکده پزشکی هاروارد دریافت کنید. برای کاهش سرعت تجزیه استخوان، بسیاری از پزشکان ابتدا به یک دسته خاص از داروها روی می آورند. اگر فردی دارای نمره T بسیار پایین باشد، پزشکان معمولاً با بیس فسفونات ها شروع می کنند.

چندین بیس فسفونات برای انتخاب وجود دارد:

  • تزریق ایباندرونات (Boniva)، هر سه ماه یک بار
  • انفوزیون داخل وریدی زولدرونیک اسید (Reclast)، یک بار در سال.
  • قرص هایی مانند آلندرونات (فوسامکس)، ایباندرونات (بونیوا) یا ریزدرونات (آکتونل، آتلویا) که به صورت روزانه، هفتگی یا ماهانه مصرف می شوند.

پزشک شما همچنین وضعیت استخوان های شما و محل ضعیف شدن آنها را بررسی می کند. آلندرونات، ریزدرونات و ایباندرونات همگی در کاهش شکستگی ستون فقرات موثر هستند. برای خانم‌هایی که سابقه شکستگی‌ لگن یا غیر ستون فقرات دارند، آلندرونات و ریزدرونات ممکن است گزینه‌های بهتری نسبت به ایباندرونات باشند.

بیس فسفونات های مورد تایید FDA برای پوکی استخوان عبارتند از:

آلندرونات (با نام تجاری Fosamax، Binosto)

برای پیشگیری و درمان پوکی استخوان پس از یائسگی استفاده می شود. این دارو همچنین می تواند توده استخوانی را در مردان مبتلا به پوکی استخوان افزایش دهد و پوکی استخوان ثانویه را در مردان و زنان مصرف کننده گلوکوکورتیکوئید درمان کند. 2 آلندرونات به صورت خوراکی به صورت روزانه یا هفتگی مصرف می شود.

ایباندرونات (Boniva)

فقط برای درمان پوکی استخوان پس از یائسگی استفاده می شود. قرص های خوراکی معمولا به صورت ماهانه مصرف می شوند. ایباندرونات همچنین ممکن است هر 3 ماه یکبار به صورت داخل وریدی تجویز شود.

Risedronate (Actonel، Atelvia)

برای پیشگیری و درمان پوکی استخوان ناشی از یائسگی، هیپوگنادیسم و ​​استفاده طولانی مدت استروئید تجویز می شود. این دارو ممکن است به صورت خوراکی در دوزهای مختلف بر اساس جنسیت بیمار و علت زمینه ای پوکی استخوان مصرف شود. به طور کلی، رزدرونات به صورت خوراکی به طور منظم، روزانه، هفتگی یا گاهی ماهانه مصرف می شود.

زولدرونیک اسید (Reclast، Aclastia)

برای پیشگیری و درمان پوکی استخوان ناشی از یائسگی، هیپوگنادیسم و ​​مصرف استروئید استفاده می شود. این دارو سالی یک بار به صورت داخل وریدی تجویز می شود. فواید بیس فسفونات ها بیشتر فقط در 5 سال اول مصرف آنها دیده می شود. به طور کلی توصیه می شود که مصرف این داروها هر 3 تا 5 سال یکبار توسط پزشک بررسی شود تا از عوارضی مانند مرگ استخوان در فک و شکستگی های غیرطبیعی در استخوان ران جلوگیری شود.

عوارض مصرف بیس فسفونات

اگر مشکلات گوارشی مانند رفلاکس دارید، یا اگر نمی توانید پس از مصرف بیس فسفونات خوراکی به مدت 30 تا 60 دقیقه صاف بنشینید یا بایستید، پزشک ممکن است شما را تحت درمان با تزریق یا انفوزیون این داروها قرار دهد که در حدود 30 تا 60 دقیقه موثر است.

ممکن است در مورد خطرات مرتبط با داروهای بیس فسفونات – به ویژه شکستگی استخوان ران (فمور) و استئونکروز (مرگ استخوان) در فک خوانده باشید. اگرچه این نگرانی ها واقعی هستند، اما در افرادی که از بیس فسفونات های داخل وریدی برای درمان سرطان انتشار یافته به استخوان ها استفاده می کنند یا در زنانی که طولانی مدت بیس فسفونات ها با دوز بالا مصرف می کنند، شایع تر است.

پزشکان اذعان دارند که خطر این عوارض جانبی با استفاده طولانی مدت از بیس فسفونات ها نیز افزایش می یابد، بنابراین بیشتر زنان حدود پنج سال از این داروها استفاده نمی کنند. خبر خوب این است که مزایای محافظت از استخوان حتی پس از قطع مصرف بیس فسفونات ها ادامه دارد.

هورمون درمانی تیروئید و پاراتیروئید

داروهای پوکی استخوان || پزشکت

کلسی تونین، آبالوپاراتید و تری پاراتید آنالوگ های مصنوعی هورمون هایی هستند که به طور طبیعی در تیروئید و غدد پاراتیروئید تولید می شوند و می توانند برای تغییر رشد استخوان استفاده شوند.

تری پاراتید (فورتئو)

به جای کاهش سرعت از دست دادن استخوان، سرعت تشکیل استخوان را افزایش می دهد و منجر به تراکم مواد معدنی استخوان می شود. تری پاراتید برای درمان پوکی استخوان پس از یائسگی، پوکی استخوان ثانویه ناشی از تستوسترون پایین در مردان و استفاده طولانی مدت از استروئید در هر دو جنس استفاده می شود. تری پاراتید به صورت خودسرانه روزانه به صورت تزریق در ران یا شکم تجویز می شود و برای استفاده روزانه تا 2 سال تایید شده است.

آبالوپاراتید (Tymlos)

با افزایش عملکرد استئوبلاست ها، سرعت استخوان سازی را افزایش می دهد. این دارو برای افزایش تراکم و استحکام استخوان به منظور کاهش خطر شکستگی در بیماران مبتلا به پوکی استخوان یائسه استفاده می شود. آبالوپاراتید معمولاً به صورت روزانه تا 2 سال به صورت تزریقی مصرف می شود.

کلسی تونین (فوریکال، میاکالسین)

با مهار عملکرد استئوکلاست ها، سلول های بزرگی که استخوان ها را می شکنند، سرعت تحلیل استخوان (ضد جذب) را کاهش می دهد. این دارو در درجه اول در ستون فقرات کار می کند و برای زنانی که 5 سال از یائسگی گذشته اند استفاده می شود.

کلسی تونین را می توان روزانه از طریق تزریق یا از طریق اسپری بینی مصرف کرد. با موثر شدن کلسی تونین ممکن است دوز کاهش یابد. به طور کلی مصرف کلسی تونین برای بیش از 6 ماه توصیه نمی شود.

از آنجایی که کلسی تونین و تری پاراتید نسبت به بیس فسفونات ها قدرت کمتری دارند، می توانند برای بیمارانی که نمی توانند داروهای قوی تر مصرف کنند یا می خواهند از آنها اجتناب کنند، مفید باشند.

کلسی تونین (Miacalcin، Fortical) از دهه 1980 وجود داشته است و آن را به قدیمی ترین داروی پوکی استخوان تبدیل کرده است. این هورمونی است که برای جلوگیری از تحلیل استخوان به استئوکلاست ها متصل می شود. زمانی که کلسی تونین به صورت اسپری بینی روزانه یا تزریقی مصرف شود، می تواند شکستگی های ستون فقرات را کاهش دهد، اما برای پیشگیری از انواع دیگر شکستگی ها موثر نبوده و درمان خط اول برای اکثر زنان نیست.

درمان جایگزینی استروژن/هورمون برای پوکی استخوان

داروهای پوکی استخوان || پزشکت

درمان جایگزین استروژن برای پوکی استخوان در درجه اول برای جلوگیری از تحلیل استخوان اضافی (ضد جذب) در زنان با یائسگی زودرس یا زنانی که نمی توانند سایر داروهای پوکی استخوان را تحمل کنند، استفاده می شود.

استروژن به طور طبیعی نقش زیادی در فرآیند بازسازی استخوان با حفظ از دست دادن استخوان در سطح سالم ایفا می کند. با افزایش سطح استروژن، از دست دادن استخوان ممکن است از طریق یائسگی زودرس کاهش یابد و خطر پوکی استخوان را به تاخیر بیاندازد یا کاهش دهد. هورمون درمانی ممکن است فقط از استروژن یا استروژن در ترکیب با پروژسترون باشد.

برخی از بیماران ممکن است بخواهند از هورمون درمانی مبتنی بر استروژن به دلیل عوارض احتمالی آن اجتناب کنند، که می تواند شامل عوارض قلبی عروقی مانند سکته مغزی یا حمله قلبی و همچنین مشکلات ناشی از افزایش سطح استروژن باشد.

به دلیل عوارض احتمالی ناشی از هورمون درمانی، معمولاً به بیماران توصیه می شود ابتدا سایر داروهای پوکی استخوان را امتحان کنند. درمان جایگزینی استروژن/هورمون ممکن است فقط در دوزهای کوچک برای دوره های زمانی کوتاه توصیه شود.

رالوکسیفن (با نام تجاری Evista)، یک تعدیل کننده انتخابی گیرنده استروژن (SERM)

رالوکسیفن برای ارائه مزایای استروژن درمانی با خطرات کمتر طراحی شده است. حتی رالوکسیفن برای درمان پوکی استخوان پس از یائسگی تأیید شده است و معمولاً برای مصرف خوراکی یک بار در روز تجویز می شود.

این دارو یک تعدیل کننده انتخابی گیرنده استروژن (SERM) است که شاید بیشتر به دلیل نقشش در پیشگیری و درمان سرطان سینه شناخته شده است، اما در درمان پوکی استخوان نیز وظیفه ای مضاعف دارد. این دارو با اتصال به گیرنده های استروژن در اطراف بدن برای ایجاد اثرات مشابه استروژن، که یکی از آنها کاهش گردش استخوان است، عمل می کند. برای افراد مبتلا به پوکی استخوان ستون فقرات، رالوکسیفن خطر شکستگی مهره ها را کاهش می دهد. عوارض جانبی اصلی گرگرفتگی، درد عضلانی و افزایش خطر لخته شدن خون در پا (ترومبوز ورید عمقی) است.

روموسوزوماب

داروهای پوکی استخوان || پزشکت

یکی دیگر از مونوکلونال های موجود برای زنان مبتلا به پوکی استخوان بسیار شدید است که معمولاً پس از شکستگی در نظر گرفته می شود. این ماده با مسدود کردن اسکلروستین، پروتئینی که تشکیل استخوان را مهار می کند، عمل می کند. این دارو یک بار در ماه با استفاده از دو سرنگ جداگانه از قبل پر شده برای دوز کامل تزریق می شود. روموسوزوماب باید فقط به مدت یک سال مصرف شود، زیرا فعالیت استخوان سازی آن پس از 12 ماه کاهش می یابد.

دنوزوماب

Denosumab (Prolia) استئوکلاست‌ها، سلول‌هایی که استخوان را تجزیه می‌کنند، هدف قرار می‌دهد تا سرعت تحلیل استخوان را کاهش و تراکم استخوان را افزایش دهد. این دارو عمدتاً برای موارد زیر استفاده می شود:

  • درمان پوکی استخوان پس از یائسگی
  • درمان پوکی استخوان برای بیمارانی که به سایر داروهای پوکی استخوان حساسیت نداشته و به آنها پاسخ نمی دهند.
  • افزایش توده استخوانی در هر دو جنس با پوکی استخوان ثانویه ناشی از درمان سرطان سینه و پروستات

دنوزوماب معمولاً هر 6 ماه یک بار از طریق تزریق در شکم، ران یا بازو مصرف می شود. ممکن است برای اطمینان از رشد استخوان سالم، مصرف مکمل های کلسیم و ویتامین D همراه با دنوزوماب توصیه شود.

Denosumab (Prolia) یک آنتی بادی مونوکلونال است که به صورت تزریق دو بار در سال تجویز می شود. از تشکیل سلول های استئوکلاست حل کننده استخوان جلوگیری می کند. اگر زنی نتواند بیس فسفونات ها را تحمل کند، دنوزوماب ممکن است یک گزینه باشد. پس از شروع، زنان معمولاً به طور نامحدود در این درمان می مانند، زیرا در صورت توقف، تحلیل استخوان تسریع می شود.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز