لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

بیماری های قاتل خاموش

بیماری های قاتل خاموش || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


بسیاری از بیماری ها در دسته «قاتل های خاموش» قرار می گیرند. این بیماری ها علائم هشدار دهنده خود را پنهان می کنند. آنها با علائم ظریف مشخص می شوند که اغلب ناشناخته یا بدون توجه باقی می مانند. اگر زمان زیادی از بیماری بگذرد و درمان نشود، ممکن است باعث عوارض جدی یا گاهی مرگ بیمار گردد. این احتمال وجود دارد که افراد بدون اطلاع با چنین بیماری های خطرناکی با آنها زندگی کنند. از این رو، گسترش آگاهی در مورد این بیماری ها بسیار مهم است. همچنین، باید معاینات پزشکی منظم را با پزشک خود انجام دهید تا علائم غیرقابل توضیح یا مبهم زود تشخیص داده شود و احتمالاً جان شما را نجات دهد. بر همین اساس ما سعی کرده ایم در این مقاله از پزشکت 10 بیماری های قاتل خاموش را بررسی کنیم. پس اگر نگران سلامتی خود هستید بهتر است تا انتها مقاله با ما باشید.

دیابت

دیابت وضعیتی است که نیاز به نظارت مداوم دارد. دو نوع دیابت وجود دارد. در دیابت نوع 1، بدن هیچ انسولینی تولید نمی کند. دیابت نوع 2 یک اختلال متابولیک است که در آن بدن شما قادر به تولید انسولین کافی نیست یا نمی تواند به درستی از آن استفاده کند.

طبق گزارش فدراسیون بین المللی دیابت، حدود 387 میلیون نفر در سراسر جهان به دیابت مبتلا می باشند و از هر 2 نفر یک نفر حتی نمی داند که به دیابت مبتلا است. به همین دلیل است که دیابت یک قاتل خاموش در نظر گرفته می شود. برخی از علائم رایج عبارتند از تشنگی بیش از حد، گرسنگی، کاهش وزن ناگهانی، تکرر ادرار، خستگی، زخم‌ها یا بریدگی‌هایی که دیر التیام می‌یابند و تاری دید.

علت دقیق دیابت مشخص نیست. اما به نظر می رسد ژنتیک، چاقی، رژیم غذایی نامناسب و ورزش نکردن نقش مهمی در ابتلا به این بیماری دارند.

دیابت کنترل نشده می تواند منجر به انواع مختلفی از عوارض جدی شود. اینها عبارتند از بیماری قلبی، بیماری کلیوی، قطع اندام، سکته مغزی و کاهش بینایی.

اگر در معرض خطر ابتلا به دیابت هستید و متوجه هر یک از علائم رایج هستید، سطح گلوکز خون خود را چک کنید. در صورت تشخیص دیابت، درمان ممکن است شامل مصرف انسولین یا سایر داروها باشد.

فشار خون بالا

زمانی که فشار خون 90/140 میلی‌متر جیوه یا بالاتر باشد، فرد از فشار خون بالا رنج می‌برد که فشار خون نیز نامیده می‌شود. بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، حدود 70 میلیون بزرگسال آمریکایی، یعنی از هر 3 بزرگسال، 1 نفر فشار خون بالا دارند. فشار خون بالا معمولاً با استرس، سیگار، مصرف زیاد نمک، اضطراب، مصرف بیش از حد الکل و یک سبک زندگی بی تحرک همراه است.

سایر عوامل موثر عبارتند از چاقی، عوامل ژنتیکی، استفاده از قرص های ضد بارداری یا مسکن ها، بیماری کلیوی و بیماری آدرنال.

معمولاً فشار خون بالا علائم قابل توجهی ندارد. در برخی موارد ممکن است باعث سردرد، تنگی نفس یا خونریزی بینی شود، اما این علائم زمانی رخ می‌دهند که فشار خون بسیار بالا باشد.

اگر نادیده گرفته شود، فشار خون بالا ممکن است منجر به بیماری قلبی یا حتی سکته شود. تنها راه تشخیص آن اندازه گیری منظم فشار خون است، چه به تنهایی در خانه یا توسط پزشک. اگر متوجه شدید که اعداد بسیار زیاد هستند، اقداماتی را برای کنترل آن انجام دهید. فشار خون را می توان با فشارسنج اندازه گیری کرد که فشارسنج نیز نامیده می شود. اگر 140/90 میلی‌متر جیوه یا بیشتر بود، با پزشک خود مشورت کنید و حتماً داروهای تجویز شده را طبق دستور برای کنترل آن مصرف کنید.

بیماری عروق کرونر (CAD)

بیماری عروق کرونر (CAD) یک بیماری قلبی شایع است که در اثر تجمع پلاک در دیواره شریان‌ها ایجاد می‌شود. تجمع بیش از حد پلاک باعث تنگ شدن شریان ها در طول زمان می شود که می تواند تا حدی یا به طور کامل جریان خون را در سراسر بدن شما مسدود کند. در طی یک دوره زمانی، CAD همچنین می تواند عضله قلب شما را ضعیف کند و منجر به نارسایی قلبی شود.

عوامل خطر اصلی برای CAD عبارتند از چاقی یا اضافه وزن، سابقه خانوادگی بیماری قلبی، رژیم غذایی نامناسب، سیگار کشیدن و عدم فعالیت بدنی.

از آنجایی که CAD هیچ علامت و نشانه فوری ایجاد نمی کند، می تواند تا زمانی که دچار حمله قلبی نشوید بدون توجه باقی بماند. برای تشخیص به موقع، معاینات بهداشتی منظم را انتخاب کنید.

رژیم غذایی کم سدیم و چربی داشته باشید، از سیگار کشیدن خودداری کنید، به طور منظم ورزش کنید و پس از مشورت با پزشک خود دارو مصرف کنید تا خطر ابتلا به CAD یا سایر بیماری های قلبی را کاهش دهید.

بیماری کبد چرب

بیماری کبد چرب وضعیتی است که در آن کبد در تجزیه چربی ها مشکل دارد که باعث تجمع در بافت کبد می شود. دو نوع بیماری کبد چرب وجود دارد: بیماری کبد الکلی و بیماری کبد چرب غیر الکلی.

همانطور که از نام آن پیداست، بیماری کبد الکلی ناشی از مصرف زیاد الکل است. علت دقیق بیماری غیر الکلی هنوز مشخص نیست. معمولا در خانواده ها اجرا می شود. کبد چرب زمانی توصیف می‌شود که بیش از 10 درصد کبد چرب است و اختلال در عملکرد کبد در فردی رخ داده است که الکل کم می‌نوشد یا اصلا الکل نمی‌نوشد.

در مرحله اولیه، بیماری کبد چرب معمولاً علائم قابل توجهی ایجاد نمی کند، بلکه بیماری در این مرحله بی ضرر است. با گذشت زمان، چربی تجمع یافته در کبد می تواند باعث التهاب و زخم شود . این منجر به شکل جدی تری از بیماری می شود.

اگر کبد چرب دارید ممکن است درد مبهم یا دردناکی را در سمت راست بالای شکم و همچنین خستگی، از دست دادن اشتها و احساس ناخوشی کلی تجربه کنید.

اگر جراحی بای پس معده داشته باشید، در معرض خطر بالاتری برای ابتلا به این بیماری هستید. سایر عوامل خطر شامل کلسترول بالا، چاقی، سندرم تخمدان پلی کیستیک، آپنه خواب، دیابت نوع 2، تیروئید کم کار و غده هیپوفیز هستند.

اگر مشکوک به مشکل در کبد خود هستید، با پزشک خود مشورت کنید. یک آزمایش خون ساده یا سونوگرافی می تواند به تشخیص این مشکل در مراحل اولیه کمک کند.

پوکی استخوان

پوکی استخوان یک بیماری است که منجر به تحلیل رفتن استخوان ها می شود و آنها را نازک و شکننده می کند. همچنین یک “بیماری خاموش” است که اغلب در مراحل اولیه هیچ علامتی ندارد.

بنابراین تشخیص و تشخیص مراحل اولیه پوکی استخوان دشوار است. علاوه بر این، این بیماری در هر سنی می تواند بروز کند. اغلب، اولین علامت شکستگی استخوان دردناک است. برخی از علائم پوکی استخوان عبارتند از کاهش قد در طول زمان، کمردرد، حالت خمیده و شکستگی استخوان که حتی به دلیل سقوط جزئی رخ می دهد.

عوامل خطر شامل زن بودن، یائسگی و نژاد قفقازی یا آسیایی بودن است. سایر عوامل خطر شامل سابقه خانوادگی، رژیم غذایی نامناسب، ورزش نکردن، سیگار ، برخی داروها و استخوان های کوچک هستند.

اگر در معرض خطر پوکی استخوان هستید، در مورد انجام آزمایش تراکم استخوان با پزشک خود مشورت کنید. برای پیشگیری از پوکی استخوان، باید ورزش منظم انجام دهید، غذاهای منظم بخورید (مخصوصاً غذاهای غنی از کلسیم و ویتامین D)، مصرف الکل را ترک کنید و از مصرف سیگار خودداری کنید.

سرطان روده بزرگ

بیماری های قاتل خاموش || پزشکت

سرطان روده بزرگ نیز یک قاتل خاموش رایج است. این سومین سرطان شایع در ایالات متحده است.

تومور در رکتوم یا کولون به ندرت یک شبه ایجاد می شود. اغلب به عنوان یک رشد کوچک به نام پولیپ شروع می شود. بیشتر این پولیپ ها غیرسرطانی هستند، اما زمانی که درمان نشوند، برخی از آنها پس از چند سال سرطانی می شوند.

تشخیص زودهنگام و حذف سلول های سرطانی در روده بزرگ می تواند در 90 درصد موارد سرطان را درمان کند. اما نکته کلیدی این است که غربالگری کولورکتال در فواصل زمانی منظم برای شناسایی پولیپ و برداشتن آنها انجام شود.

اگرچه سرطان روده بزرگ علائم هشدار دهنده اولیه را به شما نمی دهد، اما اگر متوجه یبوست، اسهال، خون در مدفوع، گاز یا درد غیرمعمول شکم، شمارش خون پایین، کاهش وزن بی دلیل، استفراغ و خستگی شدید، یک چکاپ ساده برای رفع این مشکل انجام دهید. علت مشکل و به طور بالقوه نجات جان شما.

سرطان پوست

سرطان پوست غیرملانومایی به دلیل قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه ماوراء بنفش (UV) خورشید یا منابع برنزه کننده داخل ساختمان، مانند تخت های برنزه کننده و لامپ های آفتابی، به کندی در لایه های بالایی پوست شما ایجاد می شود.

سابقه خانوادگی این سرطان، پوست رنگ پریده که به راحتی می سوزد و تعداد زیادی خال یا کک و مک ممکن است خطر ابتلا را افزایش دهد. مردان و افراد بالای 40 سال در معرض خطر بیشتری قرار دارند.

معمولا یک توده قرمز یا لکه پوسته پوسته روی پوست شما که حتی پس از چند هفته بهبود نمی یابد، اولین علامت سرطان پوست غیرملانومی است.

در صورت مشاهده هرگونه ناهنجاری پوستی که پس از چهار هفته بهبود نیافته است، با پزشک خود مشورت کنید. متخصص ممکن است برای تایید سرطانی بودن آن بیوپسی انجام دهد.

شما باید از قرارگیری بیش از حد در معرض اشعه ماوراء بنفش، لامپ‌های آفتاب و تخت‌های برنزه اجتناب کنید، از کرم‌های ضد آفتاب استفاده کنید، در ساعات اوج مصرف از آفتاب خارج نشوید، و برای کاهش خطر ابتلا به سرطان پوست غیرملانومی، به طور منظم از پوست خود معاینه شوید.

چاگاس

بیماری شاگاس یا تریپانوزومیازیس آمریکایی یک بیماری انگلی است که 10 میلیون نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد. این بیماری زمانی ایجاد می شود که توسط یک حشره معروف به حشره “بوسیدن” که حامل انگل Trypanosoma cruzi است، ایجاد می شود.

در مرحله اولیه این بیماری، با وجود اینکه تعداد زیادی انگل در خون شما در گردش هستند، معمولاً هیچ علامتی وجود ندارد.

در کمتر از 50 درصد افراد، اولین علائم قابل مشاهده زخم (محل ورود انگل به بدن)، تورم پلک (اگر انگل از طریق چشم وارد می شود)، تب، خستگی، بدن درد، سردرد، غدد متورم، از دست دادن اشتها، حالت تهوع و استفراغ است.

زمانی که این بیماری مزمن می شود، مشکلات شدید قلبی عروقی و گوارشی ایجاد می کند که حتی می تواند منجر به مرگ شود.

عواملی که خطر ابتلا به بیماری شاگاس را افزایش می دهد شامل زندگی در منطقه ای است که دارای این حشرات کشنده، مانند مناطق روستایی آمریکای مرکزی، آمریکای جنوبی و مکزیک و دریافت خون از یک فرد بیمار است.

اگر علائم بیماری شاگاس را دارید، با پزشک خود مشورت کنید. یک آزمایش خون ساده می تواند وجود حشرات کشنده را تایید کند و درمان به موقع می تواند جان شما را نجات دهد.

هپاتیت

بیماری های قاتل خاموش || پزشکت

هپاتیت به یک بیماری التهابی کبد اشاره دارد و یک عفونت ویروسی است که هزاران نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد. ویروس‌های کبدی مختلف باعث ایجاد انواع مختلف این بیماری از جمله هپاتیت A، B، C، D و E می‌شوند.

هپاتیت A و E در اثر مصرف غذای یا آب آلوده ایجاد می شود. حتی هپاتیت B، C و D از طریق تزریق خون آلوده، تماس جنسی و در حین زایمان منتقل می شود. هپاتیت همچنین می تواند ناشی از مصرف زیاد الکل و بیماری های خود ایمنی باشد.

این ویروس ممکن است چندین سال در بدن وجود داشته باشد بدون اینکه هیچ علامتی ایجاد کند. با این حال، ممکن است علائمی مانند خستگی، دردهای عضلانی، یرقان، مدفوع کم رنگ، تب خفیف، استفراغ و اسهال ایجاد کند. اگر هر یک از این علائم را دارید، برای بررسی هپاتیت برای آزمایش خون ساده یا بیوپسی کبد با پزشک خود مشورت کنید.

اگر در معرض خطر بالای هپاتیت هستید، از پزشک خود در مورد دریافت واکسن هپاتیت سوال کنید.

سرطان دهانه رحم

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، سرطان دهانه رحم چهارمین سرطان شایع و عامل مرگ و میر ناشی از سرطان در زنان به ویژه در کشورهای در حال توسعه است.

این سرطان در سلول های دهانه رحم رخ می دهد و معمولاً در مراحل اولیه هیچ علامتی ایجاد نمی کند. اگر سرطان به موقع تشخیص داده نشود، به زودی به مثانه، کبد، روده یا ریه ها سرایت می کند. در مراحل بعدی، فرد ممکن است درد لگن یا خونریزی واژینال را تجربه کند.

سرطان دهانه رحم توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شود که از طریق تماس جنسی منتشر می شود. در بیشتر موارد، سیستم ایمنی طبیعی زنان قادر به مبارزه با این عفونت است. اما انواع خاصی از HPV ممکن است منجر به سرطان دهانه رحم شود.

زنانی که سیگار می کشند، چندین شریک جنسی یا اضافه وزن دارند، برای مدت طولانی از قرص های ضدبارداری استفاده می کنند یا به ویروس نقص ایمنی انسانی (اچ آی وی) مبتلا هستند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم هستند .

معمولا سلول های طبیعی در دهانه رحم چندین سال طول می کشد تا به سلول های سرطانی تبدیل شوند. بنابراین، اگر علائم حتی خفیف را تجربه کردید، برای انجام تست پاپ اسمیر با پزشک خود مشورت کنید. در غربالگری سرطان دهانه رحم بسیار موثر است.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز