لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

توده یا برآمدگی روی شانه

توده یا برآمدگی روی شانه || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

توده یا برآمدگی روی شانه اغلب با رویدادهای آسیب زا همراه هستند. با این حال، گاهی نیز ممکن است ایجاد توده ناشی از دلایل التهابی، سرطانی یا محیطی باشد.

شانه مفصلی بسیار متحرک و آسیب پذیر است که از کتف یا تیغه شانه، استخوان ترقوه و استخوان بازو تشکیل می شود. قسمت خارجی استخوان کتف به شکل کاسه ای با گودی اندک است. این گودی حفره گلنوئید نامیده می شود. سر استخوان بازو در حفره به نام گلنوئید قرار دارد. حفره گلونوئید همراه با سر استخوان بازو مفصل شانه را تشکیل می دهند. مفصل شانه مانند مفصل ران پایدار و محکم نیست. در واقع پایداری مفصل شانه به عضلات، تاندون ها و رباط های اطراف آن بستگی دارد. یکی از این رباط های مهم لابروم نام دارد. لابروم ترکیبی از رباط و غضروف است که به پایداری مفصل شانه کمک می کند. برآمدگی شانه اغلب با تروما یا آسیب به این سیستم ظریف همراه است.

علائم برآمدگی روی شانه

علائمی که ممکن است تجربه کنید عبارتند از:

  • درد
  • تورم
  • کبودی
  • کاهش قدرت سرشانه
  • گرمی، قرمزی و التهاب
  • محدود شدن دامنه حرکتی مفصل شانه

برآمدگی شانه در برخی موارد نشانه یک مشکل جدی بوده و نیاز به مراقبت های فوری پزشکی دارد. بنابراین در صورت مشاهده هر یک از علائم فوق حتما با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

شایع ترین علل توده در شانه

اگرچه برآمدگی های شانه معمولاً با حوادث تروماتیک همراه است، اما بسیاری از دلایل دیگر نیز برای برآمدگی ها و علائم مرتبط با آن وجود دارد. علل برآمدگی شانه را می توان به دسته های زیر تقسیم کرد:

تروماتیک

علل ضربه ای که می توانند باعث برآمدگی شانه شوند، عبارتند از:

  • شکستگی. هر فعالیتی که باعث ضربه مستقیم به ناحیه شانه شود می تواند منجر به شکستگی استخوان های شانه شود. شکستگی اغلب با برآمدگی شانه و التهاب شدید همراه است. صدمات تروماتیک شامل افتادن روی شانه با دست های باز یا وارد شدن ضربه مستقیم به شانه است. این صدمات در اغلب موارد در اثر تصادف وسیله نقلیه موتوری یا حتی افتادن از دوچرخه رخ می دهد.
  • دررفتگی. صدماتی مانند دررفتگی مفاصل نیز اغلب در هنگام حوادث آسیب‌زا رخ می دهند. در صورت دررفتگی مفصل، رباط هایی که قسمت های مختلف شانه را نگه می دارند به شدت کشیده شده یا آسیب می بینند. همچنین در برخی موارد ممکن است استخوان بازو از جای خود خارج شود.

علل التهابی

توده یا برآمدگی روی شانه || پزشکت

علل التهابی یا روماتولوژیک وضعیتی است که بر بافت ها و مفاصل بدن تاثیر می گذارد. حتی می تواند افراد را در هر سنی تحت تاثیر قرار دهد، اما با این حال بیشتر در افراد مسن دیده می شود. ابتلا به بیماری هایی مانند آرتریت یکی از مهمترین دلایل التهاب است. در بیماری آرتریت مایعات بین سلولی به راحتی وارد بافت ها شده و منجر به تورم، قرمزی و حساسیت در مفاصل می شوند. این التهاب در برخی موارد با برجستگی ها یا ندول های بزرگ در شانه و دست ها همراه است. سایر بیماری های التهابی مفاصل مانند بورسیت نیز می توانند منجر به برآمدگی های متورم در شانه شوند.

علل سرطانی

رشد توده ها و برجستگی های جدید در قسمت های مختلف بدن نیز نگران کننده است. زیرا رشد توده ها می تواند نشانه اولیه ابتلا به سرطان باشد. با این حال، همه توده ها سرطانی نیستند. علائم و نشانه های زیادی وجود دارد که با دقت به آنها می توان خوش خیم بودن توده ها را تشخیص داد. اگر برآمدگی شانه نرم بوده و به راحتی در زیر پوست حرکت کند، به هیچ وجه باعث نگرانی نیست. با این حال، اگر توده شانه به تدریج بزرگتر شده و یا رنگ آن تغییر ‌کند باید به سرعت به پزشک مراجعه کنید.

همچنین توده های  سرطانی در زیر پوست سفت بوده و معمولا با لمس دست به هیچ وجه در زیر پوست جا به جا نمی شوند. رشد توده های سرطانی که تومور نیز نام دارند، زمانی ایجاد می شود که سلول ها به طور غیرقابل کنترلی تقسیم شده و رشد می کنند. در برخی موارد یک جهش ژنتیکی در DNA یا یک پروتئین خاص منجر به این رشد سریع و خارج از کنترل می شود. هنگامی که سلول ها شروع به حمله به سایر قسمت های بدن می کنند، تومور بدخیم می شود.

علل زیست محیطی

نیش حشرات مختلف از جمله پشه، عنکبوت، کک و یا زنبور  نیز می تواند باعث ایجاد برآمدگی در بدن شود. این برآمدگی معمولا به سرعت متورم شده و با درد و خارش همراه است.

8 علت احتمالی برآمدگی شانه

توده یا برآمدگی روی شانه || پزشکت

شانه مفصل متحرکی است که هر گونه آسیب به آن می تواند باعث درد، کاهش دامنه حرکتی مفصل و از همه مهمتر کاهش کیفیت زندگی شود. عوامل مختلفی می توانند باعث ایجاد برآمدگی شانه شوند. اما با این حال مهمترین عوامل عبارتند از:

لیپوم یا غده چربی

لیپوما به معنای توده چربی است. لیپوم در گروه توده ها طبقه بندی می شود.  به همین علت بسیاری از افراد به اشتباه آن را با توده سرطانی اشتباه می گیرند. در حالیکه لیپوم به هیچ وجه توده سرطانی نیست. در واقع لیپوم به رشد آهسته چربی در میان بافت های نرم بدن گفته می شود. لیپوم یا توده چربی غالبا بین پوست و لایه عضلانی زیرین  رشد می کند.

علت رشد لیپوم هنوز از نظر علمی مشخص نیست. این عارضه در بسیاری از افراد دیده می شود و با سایر سندرم های غیرمعمول مانند آدیپوز دولوروسا همراه است. لیپوم ها اغلب در سنین میانسالی و تقریبا پس از 40 سالگی ظاهر می شوند.

لیپوم یک توده نرم است که به راحتی در زیر پوست حرکت می کند. اندازه این توده چربی اغلب در حدود دو اینچ یا تقریبا 5 سانتی متر است اما می تواند همچنان به رشد خود ادامه دهد. لیپوم بدون درد است مگر اینکه رشد آن باعث تحریک اعصاب اطراف شود. غده چربی لیپوم می تواند در هر قسمت از بدن ایجاد شود. اما با این حال احتمال بروز لیپوما در کمر، گردن، شانه ها و شکم بیشتر است. در برخی افراد نیز لیپوما می تواند در بازوها و ران ها تشکیل شود.

لیپوما جزء توده های سرطانی نیست. اما با این حال در صورت مشاهده هر گونه رشد جدید یا غیرعادی توده در بدن باید حتما به پزشک مراجعه کنید. این کار باعث می شود تا از خوش خیم بودن توده اطمینان پیدا کنید.

تشخیص از طریق معاینه فیزیکی، بیوپسی و تصویربرداری مانند سونوگرافی یا سی تی اسکن انجام می شود. در اغلب موارد، درمان ضروری نیست، مگر اینکه ظاهر لیپوم برای فرد ناخوشایند بوده و یا باعث ایجاد عارضه ای شود. لیپوم را می توان از طریق جراحی یا لیپوساکشن از بدن خارج کرد.

کیست پوستی

کیست یک کیسه یا توده کوچک پر از مایع، هوا، چربی یا مواد دیگر است که بدون هیچ علت مشخصی در جایی از بدن شروع به رشد می‌کند. این کیست درست در زیر پوست ایجاد می شود. به نظر می رسد که کیست های پوستی در اطراف سلول های کراتین تشکیل می شوند. سلول های کراتین سلول هایی هستند که لایه بیرونی نسبتاً سخت پوست را تشکیل می دهند.

کیست های پوستی مسری نیستند. هر کسی ممکن است به کیست پوستی مبتلا شود، اما ابتلا به کیست در افراد بالای 18 سال و افراد مبتلا به آکنه های پوستی شایع تر است. علائم کیست، ظاهر شدن یک توده کوچک و گرد در زیر پوست است. کیست ها معمولاً بدون درد هستند مگر اینکه عفونی شوند. قرمز و دردناک شدن کیست های زیر پوستی نشان دهنده عفونی شدن آنها است.

کیست ها از طریق معاینه فیزیکی به راحتی قابل تشخیص هستند. یک کیست کوچک را می توان به حال خود رها کرد، چون پس از مدتی بدون نیاز به درمان خود به خود از میان می رود.  اما با این حال کیست های بزرگ را می توان با یک جراحی ساده یا لیزر در مطب پزشک خارج کرد. کیست عفونی باید بلافاصله درمان شود تا از گسترش عفونت پیشگیری شود.

آبسه پوستی

آبسه پوستی یک کیسه بزرگ پر از چرک و عفونت است که درست در زیر پوست ایجاد می شود. این بیماری در اثر ورود باکتری ها به زیر پوست، معمولاً از طریق یک بریدگی یا خراش کوچک رخ می دهد. باکتری ها پس از ورود به پوست شروع به تکثیر شدن می کنند. گلبول‌های سفید خون بلافاصله به میکروب ها هجوم برده و برخی از بافت‌های عفونی را از بین می‌برند.

علائم آبسه پوستی شامل یک توده بزرگ، قرمز، متورم و دردناک است. آبسه می تواند در هر قسمت از بدن تشکیل شود. گاهی به دلیل عفونت شدید علائمی مانند تب، لرز و بدن درد نیز همراه با آبسه های پوستی وجود دارد.

آبسه پوستی اگر به موقع درمان نشود، خطر بزرگ شدن آبسه و گسترش عفونت وجود دارد. آبسه های پوستی معمولا از طریق یک معاینه فیزیکی ساده تشخیص داده می شوند.

یک آبسه کوچک ممکن است به خودی خود و از طریق سیستم ایمنی بدن بهبود یابد. اما برخی از آبسه ها باید در مطب پزشک تخلیه شوند تا عفونت در بدن باقی نماند. معمولا برای درمان آبسه های پوستی آنتی بیوتیک تجویز می شود. تمیز نگه داشتن پوست و استفاده از لباس ها و حوله های تمیز به عدم عود آبسه کمک می کند.

کارسینوم سلول بازال

توده یا برآمدگی روی شانه || پزشکت

کارسینوم سلول بازال نوعی سرطان پوست با رشد کند است. سرطان پوست به دو گروه عمده غیر ملانوما و ملانوما تقسیم می شود. کارسینوم سلول بازال نوعی سرطان پوست غیر ملانومی است.

جوش

به جوش‌ها کومدون، نیز گفته می شود. جوش های پوستی کوچک پر از چربی، سلول های مرده پوست و باکتری هستند. جوش ها اغلب در سن بلوغ ظاهر می شوند. در زمان بلوغ هورمون ها باعث افزایش تولید چربی پوستی شده و منافذ پوست را می بندند.

نوجوانان 13 تا 17 ساله بیش از دیگران مستعد ابتلا به جوش هستند. علائم جوش شامل منافذ مسدود شده ای است که گاهی صاف و سیاه به نظر می رسند، زیرا روغن هنگام قرار گرفتن در معرض هوا تیره می شود. برخی از جوش ها به دلیل بسته شدن با سلول های مرده و شاخی پوست سفید به نظر می رسند. بروز جوش های پوستی می تواند باعث کاهش کیفیت زندگی  شده و فرد را نسبت به ظاهر خود ناراضی کند. جوش ها از طریق یک معاینه فیزیکی ساده تشخیص داده می شوند.

درمان شامل بهبود رژیم غذایی است. همچنین تمیز نگه داشتن پوست، مو، دستمال و حوله می تواند در پیشگیری از عود آکنه های پوستی به شما کمک کند.

زگیل

زگیل‌ها زائده‌های کوچک، خشن و گرد در لایه بالایی پوست هستند. زگیل ها می توانند به تنهایی یا به صورت خوشه ظاهر شوند. اما زگیل های معمولی توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد شده و بسیار مسری هستند. زگیل ها می توانند به سادگی از طریق لمس از یک نقطه بدن به قسمت های دیگر بدن پخش شوند.

ملانوما

ملانوما خطرناک ترین نوع سرطان پوست است. هر گونه تغییر در اندازه، شکل و رنگ خال های بدن می تواند نشان دهنده ابتلا به ملانوما یا سرطان پوست باشد.  بیشتر ملانوم ها در ابتدا به شکل یک خال سیاه و یا خال سیاه مایل به آبی ظاهر می شوند. همچنین گاهی ظاهر شدن یک خال جدید در بدن می تواند از علائم ملانوما باشد.

بنابراین هر گونه تغییرات پوستی، ظاهر شدن برآمدگی و یا خال های غیر معمول و یا مشاهده توده های در حال رشد جزء فوریت های پزشکی است.  در صورت مشاهده هر یک از این علائم حتما به پزشک مراجعه کنید.

خال غیر معمولی

خال زمانی  تشکیل می شود که سلول‌های رنگدانه پوست، به نام ملانوسیت، به صورت خوشه‌ای رشد می‌کنند. برخی از خال ها به دلیل اندازه و ویژگی‌هایشان جزء خال های غیر معمول دسته بندی می شوند.  این خال ها برای بر پیشگیری از سرطان به معاینه دقیق و احتمالاً بیوپسی نیاز دارند.

در توده روی شانه چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

توده یا برآمدگی روی شانه || پزشکت

اگر برآمدگی شانه یا هر یک از این علائم مرتبط را تجربه کردید، برای درمان لازم به پزشک خود مراجعه کنید.  بسته به تشخیص، پزشک ممکن است موارد زیر را پیشنهاد دهد:

 جابجایی. اگر برآمدگی شانه به دلیل دررفتگی باشد، پزشک ابتدا سعی می کند بازو را به داخل حفره شانه بازگرداند. همچنین پزشک پیش از جا انداختن استخوان بسته به میزان درد و تورم، داروهای شل کننده عضلانی یا آرام بخش برای شما تجویز می کند.

فیزیوتراپی یا توانبخشی. گاهی پزشک برای کمک به بازگرداندن دامنه حرکتی، قدرت و ثبات شانه، تمرینات کششی یا یک برنامه فیزیوتراپی یا توانبخشی را برای شما تجویز می کند.

داروهای روماتولوژیک. انواع مختلفی از داروها برای درمان بیماری روماتولوژیک وجود دارند. مصرف این داروها می تواند درد و تورم شانه را کاهش دهد.  پزشک می تواند بهترین نوع درمان را برای شما تجویز کند.

 درمان سرطان. اگر علائم شما به دلیل رشد یک توده سرطانی باشد، پزشک درمان هایی شامل جراحی، شیمی درمانی، پرتودرمانی یا ترکیبی از این سه را پیشنهاد می کند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

2.8 / 5. تعداد رای ها: 6

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز