لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

چرا مفاصل من صدا می دهند؟

چرا مفاصل من صدا می دهند؟ || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

صدای مفاصل یا کرپیتوس صدایی است که از مالش سطوح مفصل به یکدیگر ایجاد می شود. ممکن است متوجه شوید که مفاصل شما با افزایش سن بیشتر صدا می دهند و ترک می‌خورند. این به این دلیل است که غضروف بین مفاصل شما به مرور زمان فرسوده می شود و سطح بیشتر و ناهموارتری را برای ساییدن به هم باقی می گذارد.

مفاصل می توانند صداهای دیگری مانند صدای جیر جیر را نیز تولید کنند. این صداها به استفاده از مفصل، وضعیت خوابیدن و چندین عامل دیگر بستگی دارد. بسیاری از مردم از ترس اینکه ممکن است مشکل جدی وجود داشته باشد، در مورد ترکیدن مفاصل و سروصدای آنها سوالاتی را می پرسند، اما صدا مفاصل اساسا یک واقعیت زندگی است.

زانوها، بند انگشتان، مچ پا و حتی ریه‌های شما ممکن است در طول روز سر و صداهای هشداردهنده ای را ایجاد کنند. این سروصدا ها بیشتر از حباب های نیتروژن در مایع سینوویال بوجود می آیند که به دام می افتد و در طی حرکات خاصی آزاد می شود. صداهای ناشی از مفاصل در بیشتر مواقع نگران کننده نیستند. کرپیتوس زمانی که ناشی از آسیب، وضعیت پزشکی یا بیماری نباشد بی ضرر است. اما، مواقعی وجود دارد که صدای ناشی از مفاصل نشان دهنده یک مشکل بزرگتر است که نیاز به درمان و مراجعه به متخصص اورتوپد دارد.

علائم و نشانه های کرپیتوس چیست؟

چرا مفاصل من صدا می دهند؟ || پزشکت

در پزشکی ارتوپدی و پزشکی ورزشی، کرپیتوس صدای کلیک یا ترق زدن در مفصل را توصیف می کند. صداهای ترکیدن مفاصل ممکن است به این معنی باشد که هوا در مفصل در حال حرکت است که معمولاً بی ضرر است. مردم اغلب متوجه کرپیتوس در زانوهای خود می شوند، اما می تواند در سایر مفاصل مانند شانه، آرنج یا گردن نیز رخ دهد. کرپیتوس همراه با درد می تواند نشانه ساییدگی یا آسیب باشد. اگر کرپیتوس دردناک است، باید با پزشک مشورت کنید.

کرپیتوس یا صدای مفاصل می تواند بخشی طبیعی از حرکت باشد. بسیاری از افراد به ویژه با بالا رفتن سن، پارگی مفاصل را تجربه می کنند. ممکن است متوجه شوید بروز صداهای زیر در مفاصل خود شوید:

  • هنگامی که زانو یا آرنج خود را خم می کنید.
  • وقتی از پله‌ها بالا یا پایین می‌روید یا زانو می‌زنید صدای مفاصل در زانوی شما به گوش می‌رسد.
  • وقتی شانه خود را حرکت می دهید، صداهای ترق یا ساییدن بشنوید.
  • تورم گاه به گاه یا مداوم در اطراف مفصل

آیا کرپیتوس یا صدای مفاصل نشانه خطرناکی است؟

کرپیتوس یک اتفاق کاملاً عادی است – شما مطمئناً آن را تجربه کرده اید. مچ پای خود را حرکت می‌دهید و صدای ضربه ضعیفی می‌شنوید، یا دست خود را به هم می‌پیچید و از آرامش لذت می‌برید، زیرا بند انگشتان پشت سر هم می‌ترکند.

در اکثر مواقع صدای مفاصل زیاد نگران کننده نیست. اگرچه موارد نادری وجود دارد که می تواند نشانه ای از مشکلی باشد که به سختی قابل تشخیص و ارزیابی است. بسیاری از مردم نمی دانند که چرا مفاصل آنها صدا می دهد. همین موضوع می تواند منجر به سردرگمی در مورد تجربه شود. این پدیده در واقع جالب‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید، و دانستن علت اصلی آن می‌تواند مهم باشد.

همچنین ممکن است هنگام ورزش کردن یا استفاده مکرر از مفصل به دلایل دیگر متوجه صدای مفاصل شوید. این وضعیت نیز رایج و معمولاً بی ضرر است. هنگامی که این نوع ترکیدن رخ می دهد، به این دلیل است که ماهیچه هایی که استفاده می کنید سفت هستند. سفت شدن یک عضله می تواند باعث اصطکاک روی استخوان و منجر به ایجاد صدا شود. این به خودی خود مشکلی نیست، اما به این معنی است که باید مقداری کشش انجام دهید. سفتی عضلانی علت بسیاری از آسیب‌های مختلف است، به‌ویژه کشیدگی و پارگی عضله، که در صورت امکان باید از آن‌ها اجتناب کرد. هنگام انجام حرکات کششی ممکن است صدای بلندی بشنوید و به دنبال آن احساس آرامش در ناحیه ایجاد شود.

علت صدای مفاصل چیست؟

چرا مفاصل من صدا می دهند؟ || پزشکت

صدای مفاصل ممکن است به شکل ترک خوردگی بند انگشت نیز ظاهر شود. یک داستان قدیمی وجود دارد که می گوید شکستن بند انگشتان می تواند آنها را ملتهب کند یا منجر به آرتریت شود. مانند بسیاری از داستان های قدیمی، این یک باور نادرست است. شکستن بند انگشتان هیچ مشکلی ایجاد نمی کند و کاملا طبیعی است. این فرآیند در واقع یک نام علمی دارد، کاویتاسیون.

مفاصل به طور طبیعی حباب‌های نیتروژن را در طول زمان به وجود می‌آورند، زیرا مایع سینوویال به عنوان روان کننده برای آنها عمل می‌کند. این حباب‌ها می‌توانند در فضاهای مفصل جمع شوند و باعث ایجاد احساس سفت شدن مفصل شوند. وقتی این اتفاق می‌افتد، می‌توانید مفصل را «شکسته» کنید تا آن را شل کنید و گاز را از حباب‌های آن آزاد کنید. این همان کاویتاسیون است.

صدای مفاصل بدون درد

صدای بدون درد در مفاصل یا رباط‌های شما هم رایج و هم طبیعی است. مایع سینوویال مفاصل را روان و محافظت می کند. با گذشت زمان، حباب های ناشی از آن می توانند در این نواحی تجمع پیدا کنند و هنگام استفاده از مفصل آزاد شوند که با صدا در مفاصل همراه هستند. بنابراین، در این شرایط صداهای مفاصل بیشتر شبیه به بیرون ریختن مایع مفصلی است. صداها احتمالاً با افزایش سن بیشتر می شوند، اما به طور کلی صدای مفاصل بدون درد نگران کننده و جدی نیست.

علل کرپیتوس همراه با درد

صدای مفاصل همراه با درد می تواند ناشی از موارد زیر باشد:

آرتروز

صدایی که می شنوید نیز می تواند نتیجه آسیب آرتروز به غضروف و استخوان باشد. انواع مختلف آرتریت باعث تورم و تغییر در حرکت مفاصل می شود. استئوآرتریت (OA) معمولاً با افزایش سن مفاصل را تحت تأثیر قرار می دهد. در نتیجه تجزیه غضروف باعث تورم و درد می شود.

پارگی منیسک

منیسک لایه نازکی از غضروف است که بین مفاصل تحمل کننده وزن استخوان ران و استخوان درشت نی قرار دارد. اگر آن بالشتک پاره شود، لبه های خرد شده یا جدا شده آن می توانند در حین حرکت گیر کنند. این وضعیت باعث تورم، درد، و صداهای ترکیدن یا کلیک می شود.

سندرم درد پاتلوفمورال

درد مبهم در پشت کشکک (کاسه زانو) می تواند نشان دهنده یک آسیب زمینه ای در این قسمت یا استفاده بیش از حد از آن باشد. در این شرایط احتمال دارد در حین حرکت، صدای مفاصل و درد را به طور همزمان تجربه کنید.

بیماری تنفسی

اصطلاح “کرپیتوس” ممکن است برای توصیف صداهایی که از ریه ها منشا می گیرند استفاده شود. آنها همچنین “ترق” یا “rales” نامیده می شوند و می توانند علامت بیماری تنفسی باشند. صداها ممکن است بدون گوشی پزشکی قابل شنود باشند یا نباشند.

چگونه صدای مفاصل را از بین ببریم؟

اگر می خواهید از ترک خوردگی مفاصل خود جلوگیری کنید، تنها یک راه حل وجود دارد: بلند شوید و حرکت کنید. کشش و حرکت باید از سفت شدن ماهیچه ها جلوگیری کند و مفاصل شما را روان نگه دارد، بنابراین از مالش آنها به یکدیگر جلوگیری می کند.

صدای مفاصل حتی اگر بیش از حد رخ دهد فقط در صورتی که در نتیجه احساس درد داشته باشید، مشکل ساز است. ترک خوردگی مفصل دردناک می تواند علامتی از آرتریت، التهاب تاندون یا بورسیت در مراحل اولیه باشد. البته آرتریت با التهاب مفصل مشخص می‌شود که می‌تواند با شروع به ساییدگی استخوان‌های مفصل به یکدیگر باعث “ترکیدن” دردناک شود.

توجه داشته باشید که باز هم، این به دلیل ترک خوردگی بند انگشت نیست و ربطی به تجمع گاز در مفصل ندارد. با این حال، این دو در کنار هم می توانند منجر به درد و ناراحتی شوند. تاندونیت التهاب تاندون است که می تواند باعث حرکت نامناسب مفصل شود و در نتیجه باعث ترکیدن مفصل شود. بورسیت محتمل‌تر است، اگرچه درد ناشی از آن باید تقریباً همیشه وجود داشته باشد.

صدای مفاصل چگونه درمان می شود؟

چرا مفاصل من صدا می دهند؟ || پزشکت

نحوه برخورد شما با کرپیتوس واقعاً به علت و بیماری زمینه ای آن بستگی دارد. در بسیاری از موارد، درمان التهاب می تواند بسیار موثر باشد. گزینه های درمانی ممکن است شامل حمایت دارویی یا سرما درمانی باشد.

بسیاری از علل ترک خوردگی و صدای مفاصل با درمان‌های خانگی مانند مصرف داروهای ضد التهاب یا استفاده از روش RICE (استراحت، یخ، فشرده‌سازی و بالا بردن). بهبود می‌یابند. اما علل دیگر ممکن است به کمک پزشک نیاز داشته باشد.

پزشک ممکن است گزینه درمان های احتمالی زیر را برای شما تجویز کند:

  • بریس یا آتل بندی: گاهی اوقات یک بریس یا آتل می تواند به تراز کردن مفصل کمک کند تا آسیب بهبود یابد.
  • فیزیوتراپی: تیم های فیزیوتراپی ما برنامه های درمانی را با شرایط، فعالیت ها و اهداف شما تنظیم می کنند. در مورد فیزیوتراپی اطلاعات بیشتری کسب کنید.
  • ارتزهای سفارشی: ارتوزها یا درج های مخصوص کفش که پا و زانو را تثبیت می کنند که می توانند درد را تسکین دهند و به شما کمک کنند فعال بمانید. درباره ارتزهای سفارشی پا بیشتر بدانید.
  • تسکین درد: روش‌های تسکین درد با استفاده صحیح می‌توانند ناراحتی و التهاب را از بین ببرند و به شما امکان می‌دهند با خیال راحت به فعالیت‌های مورد علاقه خود بازگردید.

گزینه های جراحی برای رفع کرپیتوس دردناک

برخی از علل کرپیتوس ممکن است نیاز به درمان جراحی داشته باشند، از جمله:

جراحی آرتروسکوپی: آرتروسکوپی یک جراحی کم تهاجمی است که از ابزارهای کوچکی استفاده می کند که از طریق برش های کوچک برای دسترسی به مفصل وارد می شود. برای PFS، جراح شما می‌تواند تکه‌هایی از بافت آسیب‌دیده را بردارد یا تاندون‌ها را تغییر مکان دهد تا حرکت زانو بیشتر شود.

دبریدمان: برخی از انواع PFS و آرتریت با دبریدمان بهبود می یابند. در این جراحی کم تهاجمی، جراح می تواند غضروف را برای کاهش مالش صاف کند.

جایگزینی مفصل: هنگامی که آرتریت یا آسیب مفصلی پیشرفته است، ممکن است جایگزینی مفصل را در نظر بگیرید. جراحی تعویض مفصل یک مفصل مصنوعی را به جای مفصل آسیبی جایگزین می کند.

اگر مفاصل پر سر و صدا دارید، لطفاً برای ارزیابی با پزشکت تماس بگیرید. مهم است که علت اصلی را درک کنید، به طوری که بتوان سر و صدای طبیعی را از یک بیماری حاد یا مزمن که نیاز به مراقبت پزشکی دارد، تشخیص داد. یکی از مؤثرترین اشکال درمان، تقویت عضلات حمایت کننده از مفصل است. این فشار مفاصل را کاهش می دهد و “درمان” مناسب را تضمین می کند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز