لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

علل و درمان زانو درد دو طرفه

علل و درمان زانو درد دو طرفه || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


عوامل مختلفی وجود دارد که می تواند باعث زانو درد دو طرفه شود، یعنی زمانی که هر دو زانو شما به طور همزمان درد می کنند. در حالی که برخی از این شرایط بسیار رایج و به راحتی قابل مدیریت هستند، برخی دیگر نادرتر بوده و ممکن است نیاز به مداخله پزشکی مناسبی داشته باشند. نگاهی دقیق تر به علائم می تواند به شما در شناسایی و درمان درد کمک کند. پس اگر شما هم از زانو درد دو طرفه رنج می برید بهتر است برای کسب اطلاع بیشتر از وضعیت خود ادامه مقاله را تا انتها بخوانید.

علل شایع زانو درد دو طرفه

در انتهای استخوان‌های بدن شما یک پوشش صاف به نام غضروف وجود دارد که به استخوان‌ها کمک می‌کند وقتی در یک مفصل به هم می‌رسند به راحتی روی یکدیگر حرکت کنند. در افراد مبتلا به استئوآرتریت، این بافت غضروف نازک‌تر و زبرتر می‌شود که بر توانایی زانو برای حرکت صحیح تأثیر می‌گذارد.

استئوآرتریت زانو که معمولاً به عنوان “ساییدگی و پارگی” شناخته می شود، می تواند باعث دردی شود که با فعالیت افزایش می یابد و هنگام نشستن یا دراز کشیدن بهبود می یابد. سفتی در زانو ها نیز شایع است، به خصوص زمانی که از خواب بیدار می شوید. همچنین ممکن است هنگام حرکت دادن زانوها متوجه تورم در مفاصل و صدای ترک خوردن  شوید.

هیچ درمانی برای آرتروز زانو وجود ندارد، اما داروها، روش‌های غیردارویی و وسایل کمکی می‌توانند به کاهش درد کمک کنند. به عنوان آخرین راه حل، یک مفصل آسیب دیده را می توان با جراحی با یک مفصل فلزی، پلاستیکی یا سرامیکی جایگزین کرد.

چاقی و آرتروز

چاقی یک عامل خطر اصلی برای آرتروز است. در حالی که وزن اضافی مطمئناً می تواند در ایجاد استئوآرتریت نقش داشته باشد، مطالعات اخیر نشان داده اند که لپتین یک ارتباط احتمالی بین چاقی و آرتروز است. لپتین توسط سلول های چربی تولید می شود. بنابراین سطح تولید آن متناسب با چربی بدن است. هنگامی که سطح چربی بدن افزایش می یابد، سطح لپتین نیز افزایش می یابد، که می تواند شما را در معرض خطر بیشتر آرتروز قرار دهد.

ضربه و آسیب

علل و درمان زانو درد دو طرفه || پزشکت

یکی از جدی‌ترین دلایل درد در هر دو زانو، ضربه به پاهای شماست. هنگامی که این اتفاق می افتد، یک یا چند استخوان تشکیل دهنده مفصل زانو (درشت نی، نازک نی و کشکک) تحت نیروی انرژی بالایی قرار می گیرند که باعث شکستگی می شود. اگر هر دو زانو به طور همزمان تحت تأثیر قرار گیرند، معمولاً نتیجه تصادف وسیله نقلیه موتوری یا سقوط از یک سطح بلند است.

آسیب های ضربه ای به زانو به طور ناگهانی رخ می دهد. معمولاً با درد قابل توجه و بعداً با مقدار زیادی کبودی همراه است. اغلب اوقات، این صدمات می تواند خم شدن یا صاف کردن زانوهای شما را دشوار کند. همچنین ممکن است به دلیل درد یا بی ثباتی قادر به تحمل وزن از طریق پاهای خود نباشید. این نوع شرایط نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد.حتی ممکن است نیاز به مداخله جراحی داشته باشد.

سندرم درد پاتلوفمورال

یکی دیگر از علل شایع درد دو طرفه زانو، سندرم درد کشکک رانی (PFPS) است. این وضعیت، که در واقع بیشتر یک اصطلاح فراگیر است، به درد در جلوی زانو اشاره دارد. معمولاً با چمباتمه زدن یا خم کردن زانوها در حالت ایستاده بدتر می شود. سایر فعالیت ها مانند پایین رفتن یا نشستن نیز ممکن است درد شما را افزایش دهد.

در حالی که علائم PFPS می تواند شبیه علائم استئوآرتریت باشد، این وضعیت معمولا در نوجوانان و در افراد زیر 60 سال دیده می شود. به طور معمول، درد مرتبط با PFPS با استراحت، داروهای مسکن بدون نسخه و فیزیوتراپی که بر افزایش قدرت در ساق پا و عضلات مرکزی تمرکز دارد، به خوبی مدیریت می‌شود.

علائم بیماری

سندرم باند Illiotibial (IT)

اگر درد در قسمت بیرونی هر دو زانو باشد، سندرم باند Illiotibial (IT) ممکن است علت درد مفاصل شما باشد. نوار IT نوار ضخیمی از بافت است که از لگن تا زانو در امتداد قسمت بیرونی ساق پا کشیده شده است. در سندرم باند IT، تصور می‌شود که این باند با مالش مکرر یا فشرده کردن استخوان یا بافت نرم در قسمت بیرونی زانو باعث ایجاد درد می‌شود.

این سندرم یک وضعیت استفاده بیش از حد است و عمدتاً در دوندگان استقامتی یا دوچرخه سوارانی که در حین انجام ورزش خود به طور مکرر زانوهای خود را خم کرده و تقویت می کنند دیده می شود. معمولاً با استراحت موقت از فعالیت های تشدیدکننده و با اصلاح کفش یا موقعیت دوچرخه سواری درمان می شود. موارد شدیدتر ممکن است نیاز به فیزیوتراپی رسمی برای اصلاح تکنیک دویدن یا دوچرخه سواری یا تزریق کورتیزون داشته باشند.

منیسک پاره شده

علل و درمان زانو درد دو طرفه || پزشکت

منیسک نواری از غضروف است که به استخوان ساق پا (درشت نی) متصل شده و به گسترش و جذب نیروهای وارد شده بر روی مفصل زانو کمک می کند. در حالی که بسیاری از پارگی‌های منیسک به‌صورت ضربه‌ای در هنگام پیچاندن زانو روی پای کاشته شده رخ می‌دهند. انواع دیگر به تدریج بروز می کنند. اگر منیسک شما مقصر درد دو طرفه زانو باشد، این شروع با سرعت کندتر شایع تر است.

با افزایش سن، منیسک انعطاف پذیری خود را از دست می دهد و می تواند شروع به ساییدگی و پارگی کند. این پارگی دژنراتیو می تواند منجر به درد در امتداد خط مفصلی داخل یا خارج زانو شود. این درد معمولاً زمانی شایع است که کارهای تکراری مانند چمباتمه زدن، بالا رفتن از پله یا راه رفتن را انجام می دهید.

علاوه بر این، پارگی مینیسک دو طرفه می تواند کشیدن یا صاف کردن کامل زانوها را دشوار کند و همچنین ممکن است باعث تورم شود. در حالی که بسیاری از پارگی‌های غیر ضربه‌ای منیسک با فیزیوتراپی و تقویت با موفقیت درمان می‌شوند، پارگی‌های مهم‌تر ممکن است به جراحی برای برداشتن بخش آسیب‌دیده نیاز داشته باشند.

بورسیت پس آنسرین

یکی دیگر از سندرم های رایج استفاده بیش از حد که می تواند منجر به درد دو طرفه زانو شود بورسیت پس آنسرین است. این وضعیت زمانی اتفاق می‌افتد که بورسا (کیسه‌ای پر از مایع که اصطکاک بین ماهیچه و استخوان را کاهش می‌دهد) در داخل زانوی شما در اثر اصطکاک مکرر در ناحیه ملتهب می‌شود.

بورسیت پس آنسرین معمولاً در دوچرخه سواران یا دونده ها نیز دیده می شود و باعث حساسیت حدود دو تا سه اینچ زیر مفاصل داخلی زانو می شود. همچنین ممکن است باعث شود بالا رفتن از پله و ورزش کردن بسیار دردناک باشد. درمان معمولاً شامل استراحت، یخ، داروهای ضد التهابی و گاهی اوقات فیزیوتراپی یا تزریق مسکن است.

بیماری ازگود-شلاتر

بیماری ازگود-شلاتر یک مشکل رایج است که می تواند منجر به درد در هر دو مفصل زانو شود. معمولاً در بچه‌هایی که وارد دوران بلوغ می‌شوند دیده می‌شود و به دلیل کشیدن مکرر تاندون کشکک روی برجستگی استخوانی زیر کلاهک زانو به نام توبرکل تیبیا ایجاد می‌شود. به طور معمول، بیماری Osgood-Schlatter باعث درد شدید روی این برجستگی استخوان زیر زانو می شود و می تواند مواردی مانند دویدن، پریدن و چمباتمه زدن را برای بچه ها بسیار دردناک کند. علائم معمولاً با فیزیوتراپی و داروهای مسکن کنترل می شوند، با این حال، این سندرم معمولاً با خروج کودک از بلوغ و وارد شدن به بلوغ اسکلتی خود به خود از بین می رود.

دررفتگی زانو

علل و درمان زانو درد دو طرفه || پزشکت

در موارد غیرمعمول، یکی از سه استخوان زانو می تواند دررفته یا از جای خود خارج شود. در حالی که برخی از افراد با تاندون‌ها یا رباط‌های بسیار شل ممکن است این مشکل را تجربه کنند. اما اگر هر دو زانو به طور همزمان تحت تأثیر قرار گیرند، معمولاً ناشی از سقوط ضربه‌ای، تصادف اتومبیل یا آسیب ورزشی است.

دررفتگی زانو معمولاً باعث درد و تورم قابل توجهی می شود. افرادی که این نوع آسیب را تجربه می کنند معمولاً قادر به تحمل وزن یا حرکت دادن پاهای خود نیستند. از آنجایی که دررفتگی همچنین می تواند باعث آسیب عصبی یا پارگی رگ های خونی پا شود، یک اورژانس پزشکی تلقی می شود. باید مراقبت های فوری صورت گیرد.

نقرس

به ندرت، نقرس نیز می تواند باعث درد دو طرفه زانو شود. این وضعیت التهابی زمانی رخ می دهد که سطوح بالای ماده ای به نام اسید اوریک باعث ایجاد کریستال در مفاصل و بافت های بدن می شود. این تجمع کریستال ها باعث ایجاد درد شدید، گرما، قرمزی و تورم می شود. نقرس معمولاً مفصل شست پا را تحت تأثیر قرار می دهد. اما به ندرت می تواند زانوهای شما را نیز تحت تأثیر قرار دهد.

شعله ور شدن نقرس می تواند چندین روز یا حتی هفته ها ادامه داشته باشد. درد معمولاً با داروهای مسکن بدون نسخه یا با نسخه کنترل می شود. در طولانی مدت، تغییر در رژیم غذایی یا داروهای مدیریت اسید اوریک نیز می تواند از حملات نقرس در آینده جلوگیری کند.

چگونه از زانو درد دو طرفه پیشگیری کنیم؟

در حالی که بسیاری از شرایط ذکر شده در بالا را می توان به خوبی مدیریت کرد. برخی از دردهای زانو ممکن است علی رغم درمان های پیشنهادی باقی بمانند. یکی از بهترین راه‌ها برای مقابله با علائم باقی‌مانده، فعال ماندن است. حرکت پاها و قوی نگه داشتن عضلات به کاهش نیروهای وارد شده به زانو کمک می کند. علاوه بر این، حفظ وزن بدن سالم می تواند میزان استرسی که مفاصل شما تحت آن قرار می گیرند را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. این یکی دیگر از عوامل مهم برای کمک به شما برای مقابله با درد است.

سخن آخر

اگر زانو درد دوطرفه ای که تجربه می کنید پس از یک رویداد ضربه ای رخ می دهد یا اگر علائم شما بدتر می شود، مهم است که به دنبال مراقبت و درمان باشید. پزشک نه تنها به تشخیص علت درد شما کمک می کند. بلکه می تواند تشخیص دهد که کدام درمان برای شما مناسب است.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

1 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز