لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

چگونه عالی صحبت کنیم؟

صحبت کردن || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


چه در حال صحبت در مقابل یک مخاطب بزرگسال یا دارای جایگاه اجتماعی باشید و چه در تلاش برای انتقال نظر خود به یک دوست جدید، ارتباط خوب کلید موفقیت در برقراری ارتباط با دیگران است. اگر می‌خواهید بدانید که چگونه خوب و با اعتماد به نفس صحبت کنید، باید به خودتان ایمان داشته باشید، آهسته و با دقت صحبت کنید و در مورد آنچه می‌گویید اعتقاد قوی داشته باشید. اگر می‌خواهید بدانید که چگونه هنگام صحبت کردن هوشمندانه و متفکر به نظر برسید، برای شروع این مقاله از پزشکت را مطالعه کنید.

اعتماد به نفس خود را افزایش دهید.

نظرات خود را با قاطعیت بیان کنید. قبل از صحبت کردن، باید مطمئن شوید که واقعاً به آنچه می‌گویید اعتقاد دارید. لازم نیست برای رساندن حرف و منظور خود، متکبر به نظر برسید. فقط نشان دهید واقعاً به آنچه می‌گویید اعتقاد دارید و به جای اینکه برای تأیید به دیگران مراجعه کنید، به خودتان متکی باشید.

همه چیز به نحوه بیان شما بستگی دارد. اگر جمله‌ای را با گفتن «فکر می‌کنم…» یا «اما شاید…» شروع کنید، هیچ جمله‌ای که بعداً می‌گویید، قوی به نظر نمی‌رسد.

برقرار کردن ارتباط چشمی، مسئله‌ای مهم است. تماس چشمی به دیگران کمک می‌کند تا با دقت به افکار شما گوش دهند. چند روش مناسب پیدا کنید و روی آنها تمرکز کنید تا اعتماد به نفس شما در حین صحبت افزایش یابد و پیام خود را واضح تر منتقل کنید.

اگر در هنگام صحبت کردن به زمین نگاه کنید، مطمئن به نظر نخواهید رسید. همچنین اگر در حین صحبت کردن به اطراف نگاه کنید، ممکن است مردم فکر کنند که حواس شما پرت شده یا به دنبال کار بهتری هستید. هنگامی که با آنها صحبت می‌کنید، به چشمان آنها نگاه کنید. می‌توانید برای یک یا دو لحظه به صورت آنها نگاه کنید، اما به طور کلی، روی چشمان افرادی که با آنها صحبت می‌کنید، متمرکز بمانید.

اگر وقتی در حال صحبت کردن هستید، می‌بینید که مخاطبتان گیج یا نگران به نظر می‌رسد، حتی ممکن است به این مسئله فکر کنید که آیا به اندازه کافی واضح صحبت می‌کنید یا نه. با این حال، نباید اجازه دهید که حال فرد مقابل شما را از وضعیت مطلوبتان خارج کند.

در صورتی که برای یک گروه و تعداد افراد بیشتری صحبت می‌کنید، که برقراری تماس چشمی واقعاً دشوار می‌شود، سعی کنید که فقط به چند نفر از مخاطبان نگاه کنید.

آشنایی با محیط سخنرانی

سریع‌تر به محل سخنرانی برسید، در محل صحبت قدم بزنید و با استفاده از میکروفون و هر وسیله بصری دیگر، اندکی تمرین کنید. دانستن اینکه در مقابل چه شرایطی قرار دارید و داشتن ذهنیتی از این مسئله که در چه وضعیتی قرار خواهید گرفت، همچنین اینکه از محل تریبون، جمعیت چگونه به نظر می‌رسد و با حرکت کردن در حین صحبت کردن چه حسی خواهید داشت، قطعا می‌تواند روان شما را آرامتر کند.

بهتر است بدانید که با چه وضعیتی روبرو هستید تا اینکه در روز سخنرانی با شگفتی روبه‌رو شوید و ضربه‌ای به اعتماد به نفس شما وارد شود. اگر واقعاً می‌خواهید اتاق را بشناسید، می‌توانید یک روز قبل از صحبت کردن و سخنرانی در آنجا حاضر شوید تا با محیط سخنرانی آشنا شوید. آشنایی با محیط سخرانی، می‌تواند برای شما مفید باشد.

سخنرانی خوب || پزشکتتصور مثبت از سخنرانی

به طور کلی بهتر است که موفقیت در سخنرانی را تجسم کنید. خود را در حال سخنرانی تجسم کنید. خود را در حال صحبت با صدای بلند، واضح و مطمئن تصور کنید. علاوه براین تماشاگران را در حال تشویق تجسم کنید. این کار باعث افزایش اعتماد به نفس شما می‌شود.

چشمان خود را ببندید و مطمئن‌ترین و خوش‌بیان‌ترین حالت روانی خود را در میان مخاطبان تصور کنید و مخاطبان را با کلمات خود جذب کنید. یا اگر نگران صحبت کردن در یک محیط اجتماعی کوچکتر هستید، خود را در برابر گروه کوچکی از دوستان تصور کنید. به تصویر کشیدن سناریویی که می‌خواهید اجرا کنید، می‌تواند به موفقیت شما کمک زیادی کند.

بنابراین، هنگامی که زمان سخرانی فرا می‌رسد، آنچه را که تجسم کرده‌اید به یاد بیاورید تا روحیه بهتری داشته باشید.

آشنایی با مخاطبان

بهتر است که مخاطب خود را بشناسید. دانستن اینکه با چه کسی صحبت می‌کنید، می‌تواند به شما کمک کند تا با اطمینان صحبت کنید. اگر در سخنرانی‌تان افراد زیادی را مخاطب قرار می‌دهید، مهم است که بدانید آنها از کجا آمده‌اند، چند سال دارند و دانش کلی آنها درباره موضوع مورد بحث شما در چه سطحی است.

این کار می‌تواند به شما کمک کند تا کلمات خود را مطابق با شرایط سخنرانی آماده کنید. در صورتی که با افراد معدودی صحبت می‌کنید، دانستن هر چه بیشتر در مورد آنها (باورهای سیاسی یا حس شوخ طبعی آنها) می‌تواند به شما کمک کند بهتر حرف بزنید (و از سخنان اشتباه اجتناب کنید).

یکی از عللی که به خاطر آن افراد هنگام صحبت کردن عصبی می‌شوند، این مسئله است که شرایط ناشناخته و بیگانه را دوست ندارند. به همین علت است که باید تا حد امکان اطلاعات جمع آوری کنید.

دقت به زبان بدن

شما باید زبان بدن مطمئنی داشته باشید. زبان بدن می‌تواند کمک زیادی به احساس اعتماد به نفس شما کند. کارهایی که باید انجام دهید، می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

  • از خم شدن خودداری کنید.
  • حالت بدنی عالی داشته باشید.
  • با دستان خود بی‌قراری را نشان ندهید.
  • صورت و بدن خود را آرام نگه دارید.
  • از قدم زدن بیش از حد خودداری کنید.
  • به جای اینکه به زمین نگاه کنید، به محلی جلوتر نگاه کنید.

این موارد به شما کمک می کنند تا سخنرانی مطلوبی داشته باشید.

شناخت موضوع سخنرانی

مطالب مربوط به موضوع سخنرانی را بشناسید و موضوعی را که به آن علاقه دارید، انتخاب کنید. بیشتر از آن که مطالبی در سخنرانی یا مکالمه خود بگنجانید، درباره آن موضوع اطلاعاتی بیشتری بدانید. اگر چیزهای زیادی در مورد موضوع سخنرانی خود بدانید، زمانی که مجبور به صحبت در مورد آن هستید، اعتماد به نفس بیشتری خواهید داشت.

اگر متنی را در شب قبل از سخنرانی آماده کرده باشید و از پرسیدن سوالاتی که نمی‌دانید چگونه به آنها پاسخ دهید وحشت دارید، بله، اعتماد به نفس شما به اوج خود نخواهد رسید. در صورتی که بعد از سخنرانی کمی برای پاسخ دادن به سؤالات وقت بگذارید، می‌توانید با دوستتان این وضعیت را تمرین کنید.

افزایش اعتماد به نفس || پزشکتتحسین خود برای آمادگی جهت سخنرانی

هر روز خودتان را تحسین کنید. این کار باعث افزایش اعتماد به نفس شما می‌شود. به طور کلی، داشتن اعتماد به نفس هنگام صحبت کردن مهم است. به گونه‌ای که در صورت داشتن اعتماد به نفس بیشتر، مردم تفکر شما را جدی‌تر می‌گیرند. لازم نیست فکر کنید که عالی هستید تا واقعاً خودتان را تحسین کنید و به خودتان اجازه دهید تا احساس کنید که آدم شگفت انگیزی هستید.

تمام کارهای بزرگی را که انجام داده‌اید و برای آنها سخت تلاش کرده‌اید، به خودتان یادآوری کنید. به آینه نگاه کنید و حداقل سه چیز در مورد خودتان بگویید. علاوه بر این می‌توانید فهرستی از ویژگی‌های مطلوب خودتان را تهیه کند و آنرا بخوانید. اگر نمی‌توانید به چیزی فکر کنید که بتوانید به خاطر آن خود را تحسین کنید، باید روی تقویت اعتماد به نفس خود کار کنید.

عزت نفس خود را با تمرکز بر چیزی که در آن مهارت دارید، رسیدگی به عیوب خود و گذراندن وقت با افرادی که واقعاً به شما اهمیت و احساس خوبی نسبت به خودتان می‌دهند، ایجاد کنید. به طور کلی، هرچه اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید، احتمال موفقیت سخنرانی شما بیشتر خواهد شد.

فصیح صحبت کردن

به اندازه‌ای بلند صحبت کنید که همه افراد حاضر در سخنرانی، صدای شما را بشنوند. در حالی که نیاز نیست فریاد بزنید، باید به اندازه کافی بلند صحبت کنید تا مردم مجبور نباشند از شما بخواهند که حرف خود را تکرار کنید. آهسته یا با صدای کم صحبت کردن باعث می‌شود که افراد فکر کنند شما خجالتی هستید و به آنچه می‌گویید اطمینان ندارید.

به هر حال واقعاً باید تلاش کنید که صدایتان شنیده شود. اگر با صدای آهسته صحبت کنید، نه تنها دیگران نمی‌توانند آنچه را که می‌گویید بشنوند، بلکه رفتار مطیعانه‌ای را نیز نشان خواهید داد که برعکس رفتار مطمئن را نشان می‌دهد. از طرف دیگر، شما نباید آنقدر بلند صحبت کنید که محتوای سخنرانی فراموش شود. کلمات سخنرانی شما باید توجه مردم را به خود جلب کنند.

گسترش دایره لغات

برای تبدیل شدن به یک سخنران خوب، دایره لغات خود را گسترش دهید. تا جایی که می‌توانید کتاب بخوانید، از مجلات آنلاین گرفته تا کتب ادبیات جدی مانند را مطالعه کنید. هر چه بیشتر بخوانید، اطلاعات بیشتری کسب می کنید و دایره لغات شما گسترده‌تر خواهد شد.

با خواندن، شما کلمات جدید را یاد می‌گیرید و عبارات جدید را حتی بدون آنکه آنها را از قبل بدانید، درک خواهید کرد و به زودی از کلماتی که می‌خوانید در حین صحبت کردن استفاده خواهید کرد. اگر واقعاً می‌خواهید خوب صحبت کنید، داشتن دایره لغات گسترده ضروری است.

این نکته بدان معنا نیست که هر بار باید پنجاه کلمه یا تعداد بیشتری لغت را وارد سخنرانی‌ها یا مکالمات روزمره خود کنید. فقط چند کلمه کلیدی “فانتزی” می‌تواند شما را باهوش‌تر به نظر برساند، اما نه این که خیلی تلاش کنید تا با لغات جدید صحبت کنید. یک دفترچه واژگان تهیه کنید. تمام کلمات جدیدی را که در حین خواندن با آنها مواجه شده‌اید، بنویسید و آنها را ترجمه کنید.

خوب صحبن کردن || پزشکت

استفاده از زبان عامیانه در سخنرانی

از افراط در زبان عامیانه بپرهیزید. اگر می‌خواهید خوب صحبت کنید، نمی‌توانید با استفاده از زبان عامیانه یا عبارات بیش از حد معمولی به این کار بپردازید. البته، اگر مخاطبان شما جوان هستند، نیاز نیست که خیلی رسمی یا خشن به نظر بیایید، اما باید از گفتن جملاتی مانند «شما بچه‌ها» اجتناب کنید. بنابراین، باید در انتخاب واژگان خود دقت کافی داشته باشید.

البته، اگر فقط با دوستانتان صحبت می‌کنید، استفاده از زبان عامیانه خوب است، اما اگر مخاطبان بالغ‌تری را مخاطب قرار می‌دهید و می‌خواهید خوب صحبت کنید، باید از آن اجتناب کنید.

مکث در سخنرانی

از مکث نترسید. برخی از مردم مکث را نشانه ضعف می‌دانند، اما مطلقاً اینطور نیست. اشکالی ندارد که مکث کنید تا افکار خود را مرتب و در مورد آنچه که قرار است بعداً بگویید فکر کنید. بدتر از آن مسئله، این وضعیت است که خیلی سریع صحبت کنید و به نظر برسد که در حال غوغا کردن هستید، عصبانی هستید یا حتی چیزی می‌گویید که بلافاصله پشیمان می‌شوید.

بخشی از فواید کاهش سرعت و صحبت کردن متفکرانه به این صورت است که مکث در گفتار شما طبیعی‌تر به نظر برسد. اگر هنگام صحبت کردن از مکث‌های کلامی (مانند “اوم” یا “اوه”) استفاده می‌کنید، زیاد نگران آن نباشید. این کار فقط یک روش طبیعی برای به کار انداختن ذهن ماست و حتی سیاستمداران مشهور نیز اغلب از آنها استفاده می‌کنند.

در صورتی که فکر می‌کنید بیش از حد از این روش‌های مکث کردن استفاده می‌کنید، بهتر است آن را کاهش دهید، با این حال اینگونه فکر نکنید که باید به طور کامل از به کار بردن این روش‌های مکث کردن اجتناب کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز