لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

نیکتوفوبیا چیست و چگونه درمان می شود؟

نیکتوفوبیا چیست و چگونه درمان می شود؟ | پزشکت

فهرست مطالب

نیکتوفوبیا چیست و چگونه درمان می شود؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

نیکتوفوبیا Nyctophobia  یک ترس شدید از شب یا تاریکی است که می تواند باعث علائم شدید اضطراب و افسردگی شود. ترس زمانی که بیش از حد، غیرمنطقی یا بر زندگی روزمره شما تأثیر بگذارد به فوبیا تبدیل می شود. ترس از تاریکی اغلب از دوران کودکی شروع می شود و به عنوان بخشی طبیعی از رشد در نظر گرفته می شود. مطالعات متمرکز بر این فوبیا نشان داده است که انسان ها اغلب از تاریکی به دلیل نداشتن هرگونه محرک بصری می ترسند. به عبارت دیگر، مردم ممکن است از شب و تاریکی بترسند زیرا نمی توانند آنچه را که در اطرافشان است ببینند. در حالی که برخی از ترس ها طبیعی است، زمانی که شروع به تأثیر بر زندگی روزمره و الگوهای خواب می کند، ممکن است نیاز به درمان و مراجعه به روانپزشک داشته باشد.

علائم نیکتوفوبیا

علائمی که ممکن است با نیکتوفوبیا تجربه کنید بسیار شبیه علائمی است که با سایر فوبیاها بروز می کنند. افراد مبتلا به این فوبیا، ترس شدیدی را تجربه می کنند که باعث ناراحتی آنها در تاریکی می شود. علائم ممکن است با فعالیت های روزانه و عملکرد مدرسه یا کار تداخل داشته باشد. آنها حتی ممکن است منجر به مشکلات سلامتی یا بیماری شوند.

ترس های مرضی مختلف علائم مشابهی دارند. این علائم ممکن است فیزیکی یا احساسی باشند. در مورد نیکتوفوبیا، علائم ممکن است با قرار گرفتن در تاریکی یا حتی فکر کردن به موقعیت هایی که در آن خود را در تاریکی می بینید، ایجاد شود.

علائم فیزیکی عبارتند از:
  • تعریق
  • ناراحتی معده
  • ضربان قلب تند
  • مشکل در تنفس
  • سبکی سر یا سرگیجه
  • احساس لرزش یا گزگز
  • گرگرفتگی یا گرگرفتگی سرد
  • سفتی یا درد قفسه سینه
علائم عاطفی عبارتند از:
  • نیاز شدید برای فرار از وضعیت
  • احساس ناتوانی در برابر ترس خود
  • احساس شدید اضطراب یا وحشت
  • جدا شدن از خود یا احساس “غیر واقعی”
  • از دست دادن کنترل یا احساس دیوانگی
  • احساس می کنید ممکن است بمیرید یا هوشیاری خود را از دست بدهید.

ترس های عادی در مقابل فوبیا

نیکتوفوبیا چیست و چگونه درمان می شود؟ | پزشکت

داشتن مقداری ترس از تاریکی لزوماً به این معنی نیست که شما فوبیا دارید. با این حال، وقتی ترس شروع به تداخل در زندگی روزمره شما می کند، ممکن است ترس غیرمنطقی در نظر گرفته شود. در اینجا چند سناریو برای کمک به نشان دادن تفاوت بین ترس عادی و غیرمنطقی وجود دارد.

وضعیت واکنش ترس عادی ممکن است نشان دهنده فوبیا باشد
احساس اضطراب در مورد پرواز در طوفان رعد و برق همراه با تلاطم
از عروسی خواهرت صرف نظر می کنی چون باید به آنجا پرواز کنی
احساس عصبی یا بی قراری در مورد تزریق واکسن آنفولانزا
اجتناب از معاینات و اقدامات پزشکی ضروری به دلیل ترس از سوزن
احساس ناراحتی با چراغ خاموش در شب
از دست دادن خواب یا احساس ناراحتی شدید هنگام خواب در تاریکی

عوامل خطر نیکتوفوبیا

ترس از تاریکی و شب اغلب در دوران کودکی بین سنین 3 تا 6 سالگی شروع می شود. در این مرحله، ممکن است بخشی عادی از توسعه باشد. همچنین ترس در این سن رایج است:

  • ارواح
  • هیولاها
  • تنها خوابیدن
  • صداهای عجیب

برای بسیاری از کودکان، خوابیدن با نور شب کمک می کند تا زمانی که ترس را از بین ببرند. وقتی ترس خوابیدن را غیرممکن می‌کند، باعث اضطراب شدید می‌شود، یا تا بزرگسالی ادامه می‌یابد، ممکن است به عنوان نکتوفوبیا در نظر گرفته شود.

سایر عوامل خطر عبارتند از:

  • ژنتیک برخی از بزرگسالان و کودکان، احتمالاً به دلیل ژنتیک، بیشتر مستعد ترس هستند.
  • یک مراقب مضطرب. برخی از کودکان با دیدن اضطراب والدین در مورد مسائل خاص ترسیدن را یاد می گیرند.
  • رویدادهای استرس زا تروما، مانند تصادف با وسیله نقلیه موتوری یا آسیب، ممکن است فرد را بیشتر در معرض ابتلا به فوبیا قرار دهد.
  • یک مراقب بیش از حد محافظت کننده. برخی اگر بیش از حد به والدین یا مراقب خود وابسته باشند، یا اگر احساس درماندگی کنند، ممکن است دچار اضطراب عمومی شوند.

نکتوفوبیا و اختلالات خواب

نیکتوفوبیا چیست و چگونه درمان می شود؟ | پزشکت

Nyctophobia ممکن است با یک اختلال خواب مانند بی خوابی همراه باشد. یک مطالعه کوچک روی دانشجویان مبتلا به بی خوابی نشان داد که تقریباً نیمی از دانش آموزان از تاریکی می ترسند. محققان پاسخ دانش‌آموزان به صداها را در نور و تاریکی اندازه‌گیری کردند. کسانی که بیشترین مشکل را در خواب داشتند، راحت تر از سر و صدا در تاریکی وحشت می کردند. نه تنها این، بلکه افراد خوب خواب با گذشت زمان به صداها عادت کردند. دانش‌آموزان مبتلا به بی‌خوابی بیش از پیش مضطرب و انتظار می‌رفتند.

تشخیص نیکتوفوبیا

در صورتی که شما یا فرزندتان به پزشک مراجعه کنید، وقت ملاقات بگیرید:

  • مشکل خواب دارند.
  • به خصوص در تاریکی احساس اضطراب یا ناراحتی کنید.
  • دلیل دیگری برای این باور داشته باشید که ممکن است به نکتوفوبیا مبتلا باشید.

تشخیص شامل ملاقات با پزشک و پاسخ به سؤالات در مورد علائم است. پزشک شما همچنین ممکن است یک تاریخچه روانپزشکی و اجتماعی بخواهد. از آنجا، پزشک شما ممکن است از معیارهای تشخیصی راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی، ویرایش پنجم (DSM-5) در مورد فوبیای خاص برای تشخیص رسمی استفاده کند.

درمان نیکتوفوبیا

نیکتوفوبیا چیست و چگونه درمان می شود؟ | پزشکت

برخی از فوبیاها لزوماً نیازی به درمان ندارند، به خصوص اگر ترس شما از چیزی باشد که معمولاً در زندگی روزمره با آن مواجه نمی شوید، مانند مارها یا عنکبوت ها. از سوی دیگر، نایکتوفوبیا می تواند خواب کافی را بسیار دشوار کند. این می تواند بر سلامت کلی شما تأثیر بگذارد و منجر به اختلالات خواب مانند بی خوابی شود. به طور کلی، در موارد زیر ممکن است به دنبال درمان باشید:

  • شما به دلیل ترس از موقعیت های خاصی اجتناب می کنید.
  • شما به مدت شش ماه یا بیشتر متوجه این احساسات شده اید.
  • ترس شما باعث می شود احساس اضطراب یا وحشت شدید کنید.
  • احساس می کنید ترس شما بیش از حد یا حتی غیر منطقی است.

یک درمان برای افراد مبتلا به بی خوابی شامل ترک اتاق خواب تاریک برای خوابیدن در یک اتاق روشن است. مشکل این درمان این است که فوبیا را برطرف نمی کند.

سایر گزینه های درمانی عبارتند از:

آرامش. درمان آرامش شامل مواردی مانند تنفس عمیق و ورزش است. این می تواند به افراد کمک کند استرس و علائم فیزیکی مربوط به فوبیای خود را مدیریت کنند.

دارو. دارو همیشه درمان مناسبی برای افراد مبتلا به فوبیای خاص نیست. بر خلاف داروهای دیگر اختلالات اضطرابی، تحقیقات کمی در مورد درمان فوبیای خاص با دارو وجود دارد.

درمان از طریق مواجهه. این درمان افراد را به طور مکرر در معرض ترس های خود قرار می دهد تا زمانی که چیزی که از آن می ترسند، مانند قرار گرفتن در تاریکی، دیگر باعث ایجاد احساس اضطراب یا وحشت نمی شود. چند راه برای قرار گرفتن در معرض ترس وجود دارد، از جمله تجسم ترس و تجربه ترس در زندگی واقعی. بسیاری از برنامه های درمانی این دو رویکرد را با هم ترکیب می کنند. برخی از برنامه های درمانی مبتنی بر قرار گرفتن در معرض برای افراد در کمتر از یک جلسه طولانی موثر بوده است.

درمان شناختی. این نوع درمان به افراد کمک می کند تا احساسات خود را از اضطراب شناسایی کرده و افکار مثبت یا واقع بینانه تری را جایگزین آن کنند. در مورد نیکتوفوبیا، ممکن است اطلاعاتی به فرد ارائه شود تا نشان دهد که بودن در تاریکی لزوماً به عواقب منفی منجر نمی شود. این نوع درمان معمولا به تنهایی برای درمان فوبیا استفاده نمی شود.

پیش آگهی نیکتوفوبیا

اگر مشکوک هستید که شما یا فرزندتان مبتلا به نیکتوفوبیا است، منابع زیادی وجود دارد که می توانید از آنها کمک بگیرید. تماس با پزشک یا روانشناس اولین قدم خوب برای درمان است. بسیاری از مردم ترس مربوط به هر چیزی از پرواز تا فضاهای بسته را تجربه می کنند. وقتی ترس با زندگی روزمره شما تداخل می کند و بر خواب شما تأثیر می گذارد، به خصوص اگر شش ماه یا بیشتر از آن گذشته باشد، به پزشک خود اطلاع دهید. درمان از طریق درمان شناختی یا رفتاری می تواند به شما کمک کند بر ترس خود غلبه کنید و شب بهتری استراحت کنید.

علاوه بر تغییرات شناخته شده مغز که در غیاب محرک نور رخ می دهد و اضطراب را افزایش می دهد، ترس از تاریکی ممکن است با ترس از خشونت یا قربانی شدن ارتباط داشته باشد. بر اساس مقاله‌ای در مجله Psi Chi Journal of Psychological Research، مردم اغلب هنگام مواجهه با فضاهای تاریک یا سایه، احساس ترس شدیدتری را گزارش می‌کنند. وقتی شخصی به دلیل تاریکی نمی تواند ببیند، معمولاً شروع به تصور یا ترس از تهدیدهایی می کند که در انتظار او است.

کارشناسان معتقدند تاریکی حواس دیگر فرد را نیز افزایش می دهد. هنگامی که فردی نمی تواند منبع صدا یا حرکت را ببیند، به احتمال زیاد با شنیدن یا احساس چیزی دچار ترس شدید می شود.

گاهی اوقات، ممکن است یک فرد نداند که چرا تاریکی به طور قابل توجهی روی آنها تأثیر می گذارد. برای برخی افراد، نیکتوفوبیا یک رفتار آموخته شده یا بدتر از آن است، در حالی که برای برخی دیگر، تا زمانی که به یاد می آورند وجود داشته است.

درمان برای کسانی که ناراحتی و اضطراب شدید ناشی از نیکتوفوبیا را تجربه می‌کنند احتمالاً شامل ترکیبی از درمان‌های خانگی و کمک حرفه‌ای است.

درمان خانگی ترس از تاریکی

 

برخی از راهکارها برای درمان نیکتوفوبیا در خانه عبارتند از:

  • شناسایی یک عبارت مقابله ای برای کاهش اضطراب: «تاریک است، اما من امن هستم»، می تواند مثالی باشد. تکرار این عبارت ممکن است باعث شود فرد کمتر احساس اضطراب کند.
  • تمرینات تنفس عمیق برای کند کردن افکار و بهبود خواب: به عنوان مثال می توان به آگاهی از ورود و خروج هوا به بینی و تمرکز بر تنفس آهسته و عمیق اشاره کرد.
  • تمرکز بر تصویر مثبت در تاریکی: یک مثال می تواند یک حیوان خانگی محبوب یا مکانی باشد که فرد دوست دارد از آن بازدید کند. این تصاویر مثبت می تواند به فرد کمک کند تا بر احساسات منفی خود نسبت به تاریکی غلبه کند.
  • تمرین آرام سازی پیشرونده عضلانی: این تکنیک شامل دراز کشیدن یا نشستن و تصور هر قسمت از بدن است که به نوبه خود شروع به شل شدن می کند.

انجام این مراحل می تواند به آموزش بدن برای آرامش و کاهش اضطراب در هنگام مواجهه با تاریکی کمک کند. با این حال، اگر یک فرد مبتلا به نیکتوفوبیا این راهبردها را بی اثر بداند، ممکن است بخواهد به یک متخصص سلامت روان مراجعه کند.

برخی از متخصصان سلامت روان، مواجهه درمانی را توصیه می‌کنند که در آن فرد تاریکی را برای دوره‌هایی افزایش می‌یابد. در حالت ایده‌آل، این قرار گرفتن، فرد را «حساسیت زدایی» می‌کند، به طوری که هر بار که در تاریکی قرار می‌گیرند، به تدریج اضطراب کمتری را تجربه می‌کنند.

توصیه آخر

Nyctophobia می تواند برای برخی افراد یک فوبی ناتوان کننده و برای برخی دیگر منبع شدید اضطراب باشد. اگرچه پزشکان ترس از تاریکی را بخشی طبیعی از رشد کودک می دانند، اما بیشتر بزرگسالان این ترس را به میزان قابل توجهی ندارند.

اگر نیکتوفوبیا فرد را از فعالیت های روزمره خود باز می دارد یا خواب او را تحت تأثیر قرار می دهد، باید با پزشک خود در مورد درمان های احتمالی صحبت کند. با گذشت زمان، فرد می تواند برای کاهش ترس خود از تاریکی تلاش کند.

منابع:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/nyctophobia

https://www.healthline.com/health/nyctophobia

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز