لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

برخورد با لجبازی در سالمندان

برخورد با لجبازی در سالمندان-پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


کهولت سن برای برخی از سالمندان می تواند تا حدودی ترسناک باشد. سالمندان اغلب از مواردی مانند از دست دادن استقلال و همچنین ابتلا به بیماری های مختلف در اثر بالا رفتن سن می ترسند. متاسفانه این ترس در اغلب سالمندان به مقدار کم یا زیاد وجود دارد. احتمالا به دلیل همین ترس است که بسیاری از سالمندان در برابر کمک گرفتن از دیگران مقاومت می کنند. حتی گاهی اوقات برخی از سالمندان ترجیح می دهند علائم جدید بیماری خود را از سایر افراد خانواده پنهان کنند.

نگهداری از والدین سالمند به خصوص برای فرزندان جوان می تواند عذاب آور باشد. کنار آمدن با والدین لجباز و سالخورده هرگز آسان نیست. بنابراین شما باید یاد بگیرید که چگونه احساسات خود را در برخورد با والدین کنترل کنید. همچنین شما باید به والدینتان یاد بدهید تا نیازهایشان را چه فیزیکی و چه عاطفی مدیریت کنند.

هنگامی که بین سالمندان و فرزندان بزرگسال آنها اختلاف نظر وجود دارد، ممکن است درگیری های قدیمی خانوادگی دوباره شروع شوند. برخی از فرزندان به طور ناخودآگاه از والدین خود به دلیل رفتارهای نادرست در دوران کودکی دلخور هستند. این دلخوری دیرینه از والدین می تواند به طور ناخودآگاه بر رفتار آنها با والدینشان تاثیر بگذارد.  این فرزندان جوان احساس می کنند که والدین آنها هرگز در زندگی الگوی خوبی برای آنها نبوده اند. در برخی موارد ناراحتی ها و اختلاف سلیقه ها بین فرزندان و والدین سالخورده بسیار عمیق هستند. نکات زیر به شما کمک می کند تا بتوانید این تعارض را به گونه ای مدیریت کنید که به جای فشار آوردن بر والدین باعث حمایت و دلگرمی آنها در زندگی شود.

پیگیر باشید.

پیش از هر چیز سعی کنید صبر و پشتکار داشته باشید. صبور بودن شما باعث می شود تا بتوانید مکالمات مفید و سازنده ای با والدین خود داشته باشید. واقع بین باشید و توقع نداشته باشید که همه مشکلات با یک جلسه صحبت حل شود. احتمالاً باید بارها نگرانی هایتان را با والدین خود در میان بگذارید، پس صبور باشید. صحبت و مکالمه طولانی با یک سالمند کار بسیار بیهوده ای است زیرا باعث خستگی، ترس و احساس از دست دادن کنترل امور در سالمندان می شود. همچنین به یاد داشته باشید که اگر والدین سالخورده شما به زوال عقل یا اختلال شناختی مبتلا است، نمی تواند به طور همزمان اطلاعات زیادی را دریافت کند.

صمیمیت با سالمند|| پزشکت

از قدرت نمایی پرهیز کنید.

هیچ رفتاری ناپسند تر از قدرت نمایی برای والدین نیست. به والدین خود نق نزنید یا آنها را اذیت نکنید. انجام رفتارهای بسیار نادرستی مانند اولتیماتوم دادن، فریاد زدن، مشاجره کردن، به هم کوبیدن درها و غیره می تواند به رابطه شما با والدینتان آسیب جدی وارد کند. در عوض، والدین سالخورده خود را در تصمیم گیری های مهم زندگی شرکت بدهید. به والدین خود قدرت دهید، احساسات آنها را تأیید کنید و به آنها نشان بدهید که برای نظراتشان ارزش قائل هستید.

انتقاد نکنید.

انتقاد و قضاوت زیاد می تواند والدین شما را در حالت تدافعی قرار دهد. شما نباید با صراحت به والدین خود بگویید که نمی دانند چگونه زندگی خود را مدیریت کنند. شنیدن چنین جملات منفی و ناامید کننده ای فقط باعث ناراحتی شدید والدین از شما می شود. در عوض، سعی کنید جملات خود را با آرامش و مهربانی به والدین خود بگویید طوری که والدین بتوانند نگرانی شما را در صحبت هایتان به خوبی درک کنند. بهتر است در جملات خود از کلمه من زیاد استفاده کنید. به عنوان مثال اگر والدین سالمند و لجباز شما به اندازه کافی غذا نمی خورند می توانید به آنها بگویید: من احساس نگرانی می‌کنم زیرا به نظر می‌رسد شما دائم در حال کم کردن وزن هستید.

زمان مناسبی را انتخاب کنید.

وقتی والدین سالمند شما احساس ترس، نگرانی یا خستگی دارند مطمئنا نمی توانید گفتگوی خوب و سازنده ای با آنها داشته باشید. بنابراین اگر موضوع چالش برانگیزی وجود دارد که باید حتما آن را با والدین خود در میان بگذارید بهتر است زمان مناسبی را برای این کار انتخاب کنید. بهترین زمان برای صحبت هنگامی است که والدین شما احساس آرامش می کنند. توجه داشته باشید که این امر حتی برای خود شما نیز صدق می کند. بنابراین زمانی که در خود احساس استرس دارید از صحبت کردن خودداری کنید زیرا اضطراب شما فقط به ترس آنها می افزاید.

آرامش خود را حفظ کنید.

هر گونه تغییر در روند زندگی به خصوص برای سالمندان می تواند سخت و حتی چالش برانگیز باشد. بنابراین اگر می خواهید در مورد موضوع مهمی صحبت کنید که می دانید احتمالا والدین سالمند و لجباز شما با آن مخالفت می کنند، بهترین کار این است که تا حد امکان آرامش خود را حفظ کنید. والدین شما از اینکه قرار است با چالش‌های جدیدی روبرو شوند، احساس ترس و نا امنی می کنند. بنابراین اگر نگرانی هایتان را با آرامش به والدین خود انتقال بدهید و با عشق و محبت با آنها صحبت کنید، آنها به این اطمینان می رسند که تغییر خوب خواهد بود.

از دیگران کمک بگیرید.

برای اینکه بتوانید رفتار خوب و شایسته ای با والدین خود داشته باشید، پیش از هر چیز لازم است که احساس ترس، درماندگی و ناامیدی را از خود کنید. ممکن است رسیدن به آرامش و حفظ خونسردی به راحتی به دست نیاید. اگر اینطور است، و فکر می کنید که انرژی کافی برای برخورد مناسب با والدین سالمند و لجباز خود را ندارید، بهتر است که از دیگران کمک بگیرید. برخورداری از حمایت دوستان، اقوام و آشنایان باعث دلگرمی و قوت قلب بیشتر شما می شود. همچنین برای حفظ آرامش بیشتر می توانید  در یک گروه مراقبه یا جلسات مدیتیشن شرکت کنید.

زمان بیشتری را با آنها بگذرانید.

اگرچه ممکن است زمان اضافه زیادی در اختیار نداشته باشید، اما سعی کنید چند ساعتی از روز را با والدین خود بگذرانید. مطمئن باشید که والدین سالمند شما، فداکاری شما را درک می کنند و از این تلاش قدردانی خواهند کرد. بنابراین تا جایی که می توانید سعی کنید لحظات لذت بخشی را در کنار با والدین خود بگذرانید. حفظ رابطه خوب با والدین را در اولویت همه کارهای خود قرار بدهید.

صحبت با سالمند || پزشکت

سوال بپرسید.

پرسیدن سوال یکی از روش های خوبی است که با کمک آن می توانید به راحتی والدین سالمند خود را درگیر مکالمه کنید. بنابراین به جای صحبت ساده با والدین خود، بهتر است با سوال پرسیدن آنها را در گفتگو مشارکت بدهید. پرسش های خود را با سؤالات باز شروع کنید. به عنوان مثال بپرسید چرا نمی‌خواهید خواهرتان بیاید و وعده‌های غذایی شما را درست کند؟ این رویکرد به والدین سالمند شما اجازه می دهد تا در مورد وضعیت خود فکر کنند و به این نتیجه برسند که تغییر واقعاً لازم است.

راه حل هایی ارائه دهید.

به جای اینکه به والدین خود بگویید چه کاری انجام دهند، به رفع نگرانی های والدین خود تمرکز کنید. نسبت به نگهداری و مراقبت خوب از والدین خود متعهد باشید. از زیر بار مسئولیت شانه خالی نکنید. هدف شما باید پرورش اعتماد به نفس و بالا بردن روحیه والدین باشد. رفع نگرانی ها می تواند تا حد زیادی باعث شادی بیشتر و افزایش روحیه سالمندان شود.

روی مزایا تمرکز کنید.

اگر برای رفع یک مشکل راه حلی را به والدین خود ارائه می دهید، سعی کنید مزایای این راه حل را هم به آنها نشان بدهید. این کار باعث می شود تا والیدن بر روی راه حل پیشنهادی شما بیشتر فکر کنند. به عنوان مثال، اگر از نظر شما لازم است که یک پرستار را برای مراقبت بیشتر والدین استخدام کنید، مزایای بودن یک پرستار در خانه را به والدین خود توضیح بدهید.

از خواهر و برادرهای دیگر کمک بگیرید.

به یاد داشته باشید، مراقبت مسئولیت بزرگی است، مسئولیتی که نباید به تنهایی آن را به عهده بگیرید. اگر خواهر و برادر دیگری دارید، از آنها بخواهید در مراقبت از والدین به شما کمک کنند. به عنوان مثال می توانید مراقبت و رسیدگی به امور والدین را به صورت نوبتی انجام بدهید.

از حمایت دوستان غافل نشوید.

می توانید در جلسات خانوادگی خود دوستان نزدیک یا حتی همسایه های صمیمی را هم دعوت کنید. گاهی شنیدن حقیقت از زبان فردی خارج از خانواده آسان تر است.

از پزشک مشورت بگیرید.

مسلما نگهداری از والدین سالمند و لجباز کار بسیار سختی است. بنابراین اگر در رفتار با والدین لجباز خود دچار مشکلات زیادی هستید، با یک پزشک تماس بگیرید و او را در مورد نگرانی خود برای والدین تان مطلع کنید. نکته مهم این است که احتمالا والدین شما به توصیه های یک پزشک متخصص توجه خواهند کرد و از لجبازی های خود دست برمی دارند.

عواقب را نشان بدهید.

اگر والدین شما همچنان مقید و مصمم هستند که در خانه چهار خوابه خود بمانند یا به رانندگی ادامه دهند، با آرامش آنها را از عواقب احتمالی کارهای خود مطلع کنید. با این حال موقع صحبت مراقب گفته های خود باشید و هرگز از عبارات تنبیهی استفاده نکنید. همچنین با والدین خود هر قدر هم که سالمند باشند، مثل بچه ها صحبت نکنید. در عوض، به آنها بگویید که اقدامات آنها علاوه بر رفاه و سلامت خودشان بر اعضای دیگر خانواده هم تاثیر می گذارد. باید واقعیت را به آرامی به والدین خود توضیح بدهید. به عنوان مثال بگویید که رانندگی در سن بالا خطرناک است و در نتیجه احتمال تصادف زیادی وجود دارد. این صحبت  می‌تواند یک زنگ بیدارباش قوی برای والدین سالمند و لجباز شما باشد.

روی تغییر آنها حساب نکنید.

گاهی ممکن است هیچ کاری نتوانید برای تغییر نظر والدین انجام دهید. به یاد داشته باشید که والدین شما بزرگسالانی هستند که حق دارند خودشان تصمیم بگیرند و گاهی اوقات بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که به خواسته های آنها احترام بگذارید.

سالخورده|| پزشکت

انگیزه آنها را درک کنید.

وقتی در کنار عزیزتان هستید، نه تنها به آنچه می گویند، بلکه به چیزهایی که ممکن است نگویند نیز گوش دهید. به عنوان مثال، والدین شما ممکن است از رفتن به یک منزل جدید بترسند زیرا نگران دوست یابی هستند. آنها ممکن است در برابر مراجعه به پزشک مقاومت کنند زیرا از آنچه پزشک ممکن است در مورد وضعیت سلامت آنها بگوید نگران هستند. اغلب اوقات ترس یا اضطراب عامل اصلی رفتار آنهاست.

شرایط را بپذیرید.

مشاهده روبرو شدن عزیزانتان با چالش‌های مربوط به افزایش سن دشوار و ناراحت کننده است، به‌ ویژه اگر آن‌ها پذیرای کمک نباشند. با این حال، گاهی هر قدر هم تلاش کنید نمی توانید والدین لجباز خود را به انجام کاری متقاعد کنید و یا نظر آنها را تغییر بدهید. در این وضعیت بهترین کار این است که با یک مشاور آنلاین صحبت کنید تا شرایط را به همان شکلی که هست بپذیرید و بدانید چه چیزی را نمی توانید تغییر دهید و چه چیزی را می توانید.

با والدین سالمند خود مانند بزرگسالان رفتار کنید.

والدین شما هنوز هم والدین شما هستند و اگر با آنها مانند یک کودک رفتار کنید، ممکن است برای آنها و شما ناراحت کننده باشد. به یاد داشته باشید که والدین شما بالغ هستند و شایستگی این را دارند که با احترام با آنها  رفتار شود. در هنگام صحبت بر توانمندی والدین خود تمرکز کنید و به آنها انتخاب های زیادی بدهید و در هر تصمیمی از آنها کمک بگیرید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز