لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

فرزندپروری مقتدرانه چیست؟

فرزندپروری مقتدرانه چیست؟ || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

سبک فرزندپروری مقتدرانه رویکردی برای تربیت فرزند است که بر حساسیت و تعیین محدودیت ها تاکید دارد. والدین در این روش از توسل به تهدید یا تنبیه اجتناب می کنند. این رویکرد در خانواده‌های تحصیل کرده و طبقه متوسط ​​رایج است.

کودکانی که توسط والدین مقتدر بزرگ می شوند، به احتمال زیاد مستقل، متکی به خود، پذیرفته شده از نظر اجتماعی، موفقیت تحصیلی و خوش رفتار هستند. همچنین کمتر احتمال دارد افسردگی و اضطراب را تجربه کنند و کمتر درگیر رفتارهای ضد اجتماعی مانند بزهکاری و مصرف مواد مخدر هستند.

اما دقیقاً چه چیزی سبک فرزندپروری مقتدر را متمایز می کند؟ تفاوت آن با فرزندپروری مستبدانه چیست؟ چگونه کارشناسان تصمیم می گیرند که آیا شما یک والدین مقتدر هستید؟ چرا محققین دقیقاً فکر می کنند که فرزندپروری مقتدرانه باعث موفقیت می شود؟

سبک فرزندپروری مقتدرانه: تعریف اصلی

سبک فرزندپروری مقتدر اولین بار توسط دایان بامریند تعریف شد که سیستم جدیدی برای طبقه بندی والدین ارائه کرد. او سه رویکرد اصلی برای کنترل والدین را تشخیص داد:

  • والدین سهل گیر تمایلی به تحمیل قوانین و استانداردها ندارند و ترجیح می دهند به فرزندانشان اجازه دهند خودشان را تنظیم کنند.
  • اما والدین مستبد نوعی اطاعت کورکورانه از فرزندان خود می خواهند.
  • والدین مقتدر رویکردی متفاوت و معتدل تری دارند که بر تعیین استانداردهای بالا، پرورش دهنده و پاسخگو بودن و احترام گذاشتن به کودکان به عنوان موجوداتی مستقل و منطقی تأکید دارد. والدین مقتدر انتظار بلوغ و همکاری دارند و از کودکان حمایت عاطفی زیادی می کنند.

همچنین والدین مقتدر، گرمای زیادی را به فرزندان خود منتقل می کنند. آنها از مجازات های خشن یا خودسرانه اجتناب می کنند. آنها کمتر احتمال دارد بچه های خود را شرمنده کنند یا سعی کنند با کنار گذاشتن عشق بچه ها را کنترل کنند.

هنگامی که فرزندانشان مرتکب اشتباه یا بدرفتاری می شوند، در مورد آن با آنها صحبت می کنند. آنها به نگرانی های فرزندان خود گوش می دهند و آنها را در نظر می گیرند. آنها به بچه ها کمک می کنند تا بفهمند چه چیزی اشتباه رخ داده است و عواقب رفتار خوب و بد را توضیح می دهند.

والدین مقتدر فقط در تلاش برای اجرای قوانین نیستند. آنها احساس استقلال کودک را تشخیص داده و تشویق می کنند. آنها می خواهند بچه ها نظم و انضباط شخصی، بلوغ و احترام به دیگران را در خود پرورش دهند. و با ارائه مشاوره و حمایت عاطفی به این اهداف نزدیک می شوند.

به طور خلاصه، برخی از محققان آن را اینگونه توصیف کرده اند: والدین مقتدر بسیار خواستار هستند (مانند والدین مستبد)، اما آنها همچنین به نیازهای فرزندان خود پاسخگو هستند.

چگونه فرزندپروری مقتدرانه را تمرین می کنید؟

هنگامی که محققان می خواهند سبک فرزندپروری فردی را شناسایی کنند، اغلب از نوعی روبریک یا پرسشنامه استفاده می کنند. به عنوان مثال، آنها ممکن است یک سری جملات را به والدین ارائه کنند و از والدین بخواهند موافقت خود را در مقیاس چهار درجه ای ارزیابی کنند (1 = “تقریباً هرگز درست نیست”، 4 = “تقریبا همیشه درست است”).

والدین مقتدر تمایل دارند با جملاتی مانند زیر موافق باشند:

  • من فرزندم را تشویق می کنم که درباره احساساتش صحبت کند.
  • وقتی فرزندم ترسیده یا ناراحت است سعی می کنم کمک کنم.
  • من برای فرزندم دلایلی برای انتظاراتی که از او دارم ارائه می کنم.
  • قبل از اینکه از او بخواهم کاری انجام دهد، خواسته ها و احساسات فرزندم را در نظر می گیرم.
  • من به نظر فرزندم احترام می گذارم و او را تشویق می کنم که آنها را بیان کند… حتی اگر آنها با نظر من متفاوت باشند.

و اگر والدین با این جملات موافق باشند، کمتر مقتدر هستند:

  • من به فرزندم رشوه می دهم تا او را به خواسته هایم برسانم.
  • از عصبانیت نسبت به فرزندم منفجر می شوم.
  • من فرزندم را با کاهش محبت تنبیه می کنم.

آیا تربیت مقتدرانه در هر خانواده یکسان است؟

فرزندپروری مقتدرانه چیست؟ || پزشکت

لزوما تربیت مقتدرانه در همه خانواده ها یکسان نیست. به عنوان مثال، هنگامی که محققان والدین را در چهار کشور مختلف – چین، ایالات متحده، روسیه و استرالیا – بررسی کردند، الگوی جالبی پیدا کردند.

در ایالات متحده و استرالیا، والدین مقتدر به احتمال زیاد روی برخی از شیوه‌های دموکراتیک تأکید می‌کردند، مانند در نظر گرفتن ترجیحات کودک هنگام تنظیم برنامه‌های خانوادگی، یا تشویق کودک به بیان نظرات خود.

اما در چین و روسیه، والدین مقتدر ترجیحات فرزندان خود را در هنگام تنظیم برنامه های خانوادگی در نظر نمی گرفتند و اکثر والدین معتبر از چین  بچه ها را تشویق نمی  کردند که نظرات خود را بیان کنند.

یکی از بزرگترین وجه مشترک در والدین مقتدر، به نظم و انضباط مربوط می شود. والدین مقتدر در همه جا این را به دلیل استدلال با فرزندان خود بیان کردند. وقتی فرزندانشان بدرفتاری می کردند، با آنها صحبت می کردند و دلایل قوانین را توضیح می دادند.

والدین مقتدر چگونه فرزندان خود را تنبیه می کنند؟

یک نوع انضباط که به آن “انضباط القایی” می گویند، و شواهدی وجود دارد که نشان می دهد به بچه ها کمک می کند تا با دیگران همدل تر، مفیدتر، با وجدان تر و مهربان تر شوند.

اما واقعاً چیست؟ انضباط استقرایی در مورد این است که به فرزندتان بیاموزید که سازنده و غیر خودخواهانه در مورد اینکه چگونه رفتار آنها بر دیگران تأثیر می گذارد فکر کند.

ایده این است که به جای تلاش برای اعمال رفتار خوب از طریق تهدید و تنبیه، ابزارهای داخلی را در اختیار کودکان قرار دهید تا خودشان را تنظیم کنند:

شکل دادن به رفتار از طریق استدلال

برای یک کودک بسیار خردسال، این ممکن است به معنای توضیح ساده این باشد که چرا نمی تواند چیزی را لمس کند. این برای شما مناسب نیست! خیلی گرمه!

مربیگری احساسات

وقتی کودک شما احساس عصبانیت می کند چه باید بکند؟ یا غمگین؟ یا ترسیده؟ انضباط القایی به توانایی فرزند شما برای مقابله با احساسات قوی بستگی دارد، بنابراین یکی از جنبه های انضباط استقرایی یک “مربی عاطفه” خوب است.

تاکید بر همدلی و توجه به دیگران

انضباط استقرایی بر پیامدهای رفتار کودک برای دیگران تمرکز دارد. وقتی برادرت را هل می دهی چه اتفاقی می افتد؟ چه حسی به او می دهد؟

هدف انضباط استقرایی، پرورش انگیزه درونی کودک برای همکاری و رفتار با مهربانی است. مطالعات نشان می دهد که حتی کودکان بسیار کوچک احساس همدلی می کنند و می خواهند مفید باشند. بنابراین ما می‌توانیم با صحبت کردن با بچه‌ها در مورد اینکه چگونه رفتار ما بر دیگران تأثیر می‌گذارد، به رشد مهارت‌های استدلال اخلاقی کمک کنیم.

چرا بچه های خانواده های مقتدر خوب ظاهر می شوند؟

به نظر می رسد هر یک از اجزای سبک فرزندپروری مقتدرانه مزایای خاص خود را دارد. علاوه بر این، تحقیقات نکات زیر را پیشنهاد می کند:

  • والدین گرم و پاسخگو، دلبستگی های ایمن را ترویج می کند و از کودکان در برابر ایجاد مشکلات درونی محافظت می کند.
  • فرزندان والدین مقتدر کمتر از فرزندان والدین مستبد به مصرف مواد مخدر و الکل، بزهکاری نوجوانان یا سایر رفتارهای ضداجتماعی دست می زنند.
  • والدینی که از سرزنش کودکان به خاطر اشتباهات فکری خود اجتناب می کنند (مثلاً “من از شما ناامید هستم”) ممکن است فرزندانی داشته باشند که در حل مسئله انعطاف پذیرتر و یادگیرنده بهتری باشند.
  • تشویق استقلال در کودکان با اتکای بیشتر به خود، حل مشکلات بهتر و بهبود سلامت عاطفی مرتبط است.
  • یک رویکرد مقتدرانه به نظم و انضباط ممکن است به جلوگیری از پرخاشگری و کاهش مشکلات همسالان در کودکان پیش دبستانی کمک کند.
  • کودکانی که والدینی خونگرم و پاسخگو دارند، به احتمال زیاد مفید، مهربان و محبوب هستند.

در مطالعه‌ای که روی دانشجویان آمریکایی انجام شد، یک سری مشکلات اخلاقی به دانشجویان ارائه شد و از آنها پرسیده شد که چگونه آنها را حل کنند. دانش‌آموزان خانواده‌های مقتدر بیش از دیگران می‌گویند که والدینشان – نه همسالانشان – بر تصمیم‌گیری‌هایشان تأثیر می‌گذارند. اما عوامل دیگری نیز وجود دارد.

زمانی که کل جامعه بر اساس اصول مقتدرانه سازماندهی شده باشد، محتمل است که مزایای تربیت فرزند مقتدرانه به حداکثر برسد. به عنوان مثال، زمانی که فضای مدرسه مقتدر است، بچه های خانواده های مقتدر ممکن است راحت تر با آن سازگار شوند.

چرا فرزند پروری مقتدارنه، تاثیر خوبی دارد؟

فرزندپروری مقتدرانه چیست؟ || پزشکت

والدین مقتدر به عنوان الگو عمل می کنند و همان رفتارهایی را نشان می دهند که از فرزندان خود انتظار دارند. به همین دلیل، فرزندان آنها بیشتر احتمال دارد این رفتارها را درونی کنند و آنها را نیز از خود نشان دهند. قوانین و انضباط منسجم همچنین به کودکان این امکان را می دهد که بدانند چه انتظاری دارند.

این والدین تمایل دارند درک عاطفی و کنترل خوبی از خود نشان دهند. فرزندان آنها همچنین یاد می گیرند که احساسات خود را مدیریت کنند و یاد می گیرند دیگران را درک کنند.

والدین مقتدر همچنین به کودکان اجازه می دهند که مستقل عمل کنند. این آزادی به بچه ها می آموزد که می توانند کارها را به تنهایی انجام دهند و به تقویت عزت نفس و اعتماد به نفس کمک می کنند.

سخن آخر

گاهی اوقات از سبک فرزندپروری مقتدرانه به عنوان «دموکراتیک» یاد می شود. این شامل یک رویکرد کودک محور است که در آن والدین انتظارات بالایی از فرزندان خود دارند که با حمایت و راهنمایی پشتیبانی می شود.

به طور سنتی، سبک فرزندپروری مقتدرانه به عنوان مؤثرترین و مفیدترین شیوه برای کودک شناخته شده است. تحقیقات نشان می دهد که والدین باید به طور انعطاف پذیری تکنیک های فرزندپروری را بر اساس اهداف شخصی خود و رفتارهای منحصر به فرد هر کودک به کار گیرند.

در حالی که انتظارات والدین مقتدر بالاست، این نوع والدین نیز تمایل به انعطاف دارند. اگر شرایط تسکین دهنده وجود داشته باشد، والدین مقتدر پاسخ خود را بر این اساس تنظیم می کنند.

والدین با این سبک می توانند بسته به موقعیت، نیازهای فرزندشان و سایر عواملی که ممکن است وجود داشته باشد، رویکرد خود را تنظیم و تطبیق دهند. پس نظم و انضباط همه متغیرها از جمله رفتار کودک، موقعیت و غیره را در نظر می گیرد.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز