لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

حالت تهوع اضطرابی چیست؟

حالت تهوع اضطرابی چیست؟ | پزشکت

فهرست مطالب

حالت تهوع اضطرابی چیست؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


احساس اضطراب برای هر کسی متفاوت است. بسیاری از مردم حالت تهوع اضطرابی را تجربه می‌کنند، اما علائم دیگری نیز می‌توانند نقش داشته باشند. از عرق کردن کف دست گرفته تا ضربان قلب، احتمالاً با برخی از این علائم فیزیکی اضطراب آشنا هستید. حتی اضطراب و حالت تهوع نیز می تواند مرتبط باشد.

اضطراب پاسخ بدن شما به ترس یا خطر است، خواه یک تهدید درک شده یا واقعی باشد. این پاسخ باعث واکنش‌های فیزیولوژیکی می‌شود که می‌تواند منجر به برخی علائم بد از جمله حالت تهوع شود. اگر اضطراب همراه با حالت تهوع را تجربه می کنید که بر زندگی شما تأثیر می گذارد، برای کمک با پزشک یا روانشناس خود تماس بگیرید.

همه گاهی اوقات احساس اضطراب می کنند. این غیر طبیعی نیست و لزوماً چیز بدی نیست. اما اگر مکرراً احساس اضطراب همراه با حالت تهوع داشته باشید، می تواند مشکل ساز باشد.

با بررسی حالت تهوع مرتبط با اضطراب، راه های مدیریت آن و زمان مراجعه به پزشک، ادامه مطلب را بخوانید.

آیا اضطراب و حالت تهوع مرتبط هستند؟

به بیان ساده: بله. اگر هر زمان که در مورد چیزی احساس اضطراب می‌کنید، معده‌تان می‌چرخد، تنها نیستید. اضطراب پاسخ بدن شما به ترس یا خطر است و با علائم گوارشی مانند تهوع، اسهال و سوء هاضمه مرتبط است.

همه کسانی که اضطراب را تجربه می کنند حالت تهوع را تجربه نمی کنند، اما حالت تهوع مرتبط با اضطراب بسیار رایج است. و این فقط در ذهن شما نیست. تحقیقات نشان می دهد که اختلالات اضطرابی می تواند یکی از دلایل رایج حالت تهوع باشد.

چرا این اتفاق می افتد؟ این به نحوه عملکرد واکنش پرواز یا مبارزه بدن شما بستگی دارد. هنگامی که اضطراب را تجربه می کنید، مغز شما مواد شیمیایی به نام انتقال دهنده های عصبی را آزاد می کند تا از شما در برابر تهدید محافظت کند (حتی اگر این فقط یک تهدید درک شده باشد). بین روده و مغز شما ارتباطی وجود دارد و انتقال دهنده های عصبی تولید شده در روده شما می توانند بر عملکرد مغز تأثیر بگذارند. برخی از انتقال‌دهنده‌های عصبی می‌توانند تعادل ظریف باکتری‌ها را بر هم بزنند و می‌توانند مجموعه‌ای از علائم از جمله حالت تهوع را ایجاد کنند.

اضطراب و سندرم روده تحریک پذیر

همچنین اضطراب با سندرم روده تحریک پذیر (IBS) مرتبط است. یک مطالعه روی 124 بیمار IBS نشان داد که حدود 38 درصد از این بیماران اضطراب را نیز تجربه کردند. یک مطالعه بزرگتر شامل بیش از 1000 دانشجوی کالج نیز ارتباط قابل توجهی بین احساس اضطراب و IBS پیدا کرد. علائم IBS می تواند شامل حالت تهوع و همچنین موارد زیر باشد:

حالت تهوع می تواند از علائم داروهای ضد اضطراب باشد

مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) یک درمان محبوب برای اختلال اضطراب هستند. برخی تحقیقات نشان می دهد که حالت تهوع می تواند یکی از عوارض جانبی رایج این قرص ها باشد. چرا؟ ممکن است به این دلیل باشد که افزایش سروتونین در خون می تواند بخشی از مغز را که حالت تهوع را کنترل می کند تحریک کند.

چگونه از حالت تهوع اضطرابی جلوگیری کنیم؟

حالت تهوع اضطرابی چیست؟ | پزشکت

تجربه حالت تهوع خفیف همراه با اضطراب ممکن است مشکل بزرگی نباشد. اما اگر به طور منظم حالت تهوع و اضطراب شدید را تجربه می کنید، می تواند تأثیر قابل توجه و منفی بر زندگی شما داشته باشد. در اینجا چند نکته برای دور نگه داشتن این احساسات وجود دارد.

به اندازه کافی بخوابید. تحقیقات نشان می دهد که خواب عمیق سالم می تواند به عنوان یک تسکین دهنده طبیعی اضطراب عمل کند. در صورت امکان حداقل 8 ساعت در شبانه روز وارد سیستم شوید.

از کافئین اجتناب کنید. کافئین می تواند یک محرک رایج برای اضطراب باشد و می تواند علائم اضطراب مانند حالت تهوع را حتی بدتر کند. اگر مرتباً حالت تهوع اضطرابی دارید، کافئین را از رژیم غذایی خود حذف کنید.

به طور منظم ورزش کنید. ورزش بدنی می‌تواند به کاهش تنش عضلانی کمک کند که در غیر این صورت می‌تواند منجر به حالت تهوع در هنگام احساس اضطراب شود. همچنین می تواند به آرامش شما کمک کند که ممکن است در وهله اول از بروز اضطراب جلوگیری کند.

نحوه درمان حالت تهوع اضطرابی

هنگامی که حالت تهوع اضطرابی شروع به تأثیر بر سبک زندگی روزانه شما می کند، زمان آن فرا رسیده است که به طور جدی تری در مورد گزینه های درمانی فکر کنید. درمان تهوع اضطرابی با درمان اضطراب همراه است.

گاهی اوقات درمان های خانگی می توانند برای از بین بردن حالت تهوع اضطرابی موثر باشند. در موارد دیگر، درمان حرفه ای ممکن است ضروری باشد. در اینجا چیزی است که باید در نظر بگیرید.

درمان شناختی رفتاری. درمانگران از درمان شناختی رفتاری (CBT) به عنوان راهی برای درمان اضطراب و دردهای مرتبط با آن استفاده می کنند. در طول CBT، بیماران مهارت های مقابله ای را می آموزند که به آنها در مدیریت درد کمک می کند.

دارو. یک پزشک یا روانپزشک می تواند دارویی برای کمک به اضطراب و علائم مرتبط تجویز کند. این می تواند شامل داروهای ضد اضطراب و داروهای ضد افسردگی باشد.

درمان های خانگی

حالت تهوع اضطرابی چیست؟ | پزشکت

 علائمی که به دلیل اضطراب احساس می کنید بسیار واقعی هستند. بدن شما به یک تهدید درک شده پاسخ می دهد. بدون یک موقعیت اضطراری واقعی، کارهایی وجود دارد که می توانید برای کنترل اضطراب و حالت تهوع انجام دهید.

مقابله با اضطراب

هنگامی که اضطراب به وجود می آید، سعی کنید به جای استرس در مورد آنچه ممکن است بعدا اتفاق بیفتد، روی زمان حال تمرکز کنید. آنچه در آن لحظه اتفاق می افتد را در نظر بگیرید و به خود یادآوری کنید که در امنیت هستید و این احساس خواهد گذشت.

نفس های طولانی و عمیق بکشید. یا سعی کنید با گوش دادن به آهنگ مورد علاقه خود یا شمارش معکوس از 100 حواس خود را پرت کنید. مدتی طول می کشد تا بدن شما این سیگنال را دریافت کند که شما در معرض خطر فوری نیستید، پس خیلی به خودتان سخت نگیرید. 

همچنین چند کار وجود دارد که می توانید برای مقابله با اضطراب در طولانی مدت انجام دهید، مانند:

  • ورزش منظم
  • خواب کافی
  • محدود کردن الکل و کافئین
  • حفظ یک رژیم غذایی سالم و متعادل
  • با دوستان خود در ارتباط باشید و شبکه اجتماعی خود را حفظ کنید
  • داشتن یک برنامه: مدیتیشن، رایحه درمانی یا تمرینات تنفس عمیق را یاد بگیرید که می توانید در مواقع اضطراب از آنها استفاده کنید.

اگر اضطراب مزمن دارید، برای معاینه کامل به پزشک مراقبت های اولیه خود مراجعه کنید. پزشک می‌تواند شما را به متخصصان دارای مجوز ارجاع دهد که می‌توانند به تعیین محرک‌های شما کمک کنند، مشکلات اضطراب شما را برطرف کنند و به شما یاد دهند که چگونه آن را از کنترل خارج نکنید.

مقابله با حالت تهوع

 هنگامی که احساس تهوع دارید این موارد را امتحان کنید:

  • به آرامی آب یا چیزی شفاف و سرد بنوشید.
  • سعی کنید با نفس های طولانی و عمیق خود را آرام کنید.
  • مقدار کمی چیز خشک بخورید، مانند کراکر ساده یا نان ساده.

زمانی که حالت تهوع دارید از این موارد اجتناب کنید:

  • فعالیت بدنی شدید
  • غذاهای سرخ شده، چرب و شیرین
  • مخلوط کردن غذاهای سرد و گرم
در بلند مدت بهتر است راهکار های زیر را در نظر بگیرید:
  • از مصرف غذاهای سنگین و چرب پرهیز کنید.
  • هیدراته بمانید، اما مصرف الکل و کافئین را محدود کنید.
  • در طول روز به جای سه وعده غذایی بزرگ، وعده های غذایی کوچکتر بخورید.

اگر اغلب به داروهای تهوع بدون نسخه نیاز دارید یا اغلب استفراغ می کنید، با پزشک خود صحبت کنید.

همراه با کمک حرفه ای، می توانید برخی از این نکات را برای تسکین اضطراب و حالت تهوع مرتبط در خانه امتحان کنید. حواس خود را پرت کنید. تمرکز بر حالت تهوع شما احتمالاً تنها باعث بدتر شدن آن می شود. سعی کنید چیز دیگری پیدا کنید که ذهن شما را مشغول کند (مثل بازی کردن یا تماشای تلویزیون).

موسیقی درمانی را امتحان کنید. تحقیقات نشان می دهد که موسیقی درمانی ممکن است به تسکین حالت تهوع ناشی از اضطراب کمک کند. موسیقی درمانی می تواند شامل آواز خواندن با موسیقی، ایجاد موسیقی، نواختن یک ساز یا حتی گوش دادن به موسیقی مورد علاقه شما باشد.

یه چیز ساده بخورید. اگر از اضطراب احساس تهوع می کنید، از یک رژیم غذایی ساده و ساده مانند رژیم BRAT استفاده کنید. این شامل موز، برنج، سس سیب و نان تست است. برای جلوگیری از اذیت شدن بیشتر معده، از هر چیز تند، چرب یا سرخ شده صرف نظر کنید.

به اندازه کافی آب بنوشید تا هیدراته بمانید. نوشیدن آب کافی با کاهش خطر اضطراب مرتبط است. نوشیدن جرعه های کوچک آب هنگام تهوع حتی ممکن است در لحظه حال شما را بهتر کند.

تنفس عمیق، تمرینات تمرکز حواس یا مدیتیشن را تمرین کنید. تمرینات تنفسی ممکن است به پیشگیری یا آرام کردن احساس تهوع کمک کند.

چای زنجبیل بنوشید. زنجبیل ممکن است به پیشگیری یا تسکین احساس تهوع بدون تشدید اضطراب شما کمک کند. برای رفع سریع، چای زنجبیل را در دسترس داشته باشید.

تشخیص افتراقی حالت تهوع اضطرابی

حالت تهوع اضطرابی چیست؟ | پزشکت

گاهی اوقات آن احساس تهوع گیج کننده در واقع به اضطراب مربوط نمی شود. برای تشخیص تفاوت، واقعاً روی احساس خود تمرکز کنید و چند سوال از خود بپرسید:

  • آیا چیزی وجود دارد که در مورد آن مضطرب هستید؟ آیا قبل از شروع حالت تهوع در مورد چیزی احساس اضطراب می کردید؟ اگر چنین است، احتمالاً مرتبط است.
  • آیا چیزی خوردید که ممکن است معده شما را ناراحت کرده باشد؟ به احساس خود پس از آخرین وعده غذایی یا میان وعده فکر کنید.
  • آیا اغلب احساس تهوع مرتبط با اضطراب خود می کنید؟ اگر چنین است، ممکن است بدون اینکه واقعاً متوجه شوید، اضطراب زیادی را تجربه کنید، و حالت تهوع راهی است که بدن شما به شما می گوید.

در شرایطی که مطمئن نیستید که حالت تهوع شما با اضطراب مرتبط است یا خیر، سعی کنید با انجام برخی تمرینات تنفس عمیق، یوگا یا مدیتیشن آرام شوید. اگر این حالت تهوع شما را تسکین می دهد، احتمالاً علامت شما مربوط به اضطراب است.

اگر حالت تهوع از بین نرود، بدتر شود، یا سایر علائم فیزیکی بیماری (مانند تب، خستگی یا بدن درد) را احساس کنید، ممکن است نشانه وضعیت دیگری باشد.

چه چیزی باعث تهوع همراه با اضطراب می شود؟

حالت تهوع اضطرابی چیست؟ | پزشکت

اضطراب می تواند واکنش مبارزه یا فرار شما را تحریک کند. اساساً بدن شما را برای رویارویی با یک بحران آماده می کند. این یک واکنش طبیعی به یک موقعیت استرس زا است و در صورت درخواست، می تواند به زنده ماندن شما کمک کند.

هنگامی که احساس استرس یا اضطراب می کنید، بدن شما هجوم هورمون ها را ترشح می کند. انتقال دهنده های عصبی در مغز با ارسال پیام هایی به بقیه بدن شما واکنش نشان می دهند. اضطراب و استرس تقریباً بر هر سیستم بدن تأثیر می گذارد. این شامل سیستم قلبی عروقی، غدد درون ریز، اسکلتی عضلانی، عصبی، تناسلی و تنفسی شما می شود.

در سیستم گوارش، استرس می تواند باعث بروز علائم زیر شود:

  • حالت تهوع، استفراغ
  • معده درد، گاز معده، نفخ
  • سوزش سر دل، رفلاکس اسید
  • اسهال، یبوست، اسپاسم دردناک در روده

اختلالات اضطرابی که ممکن است باعث تهوع شود، عبارتند از:

اگر اغلب یا بدون هیچ دلیل واضحی این نوع پاسخ را دارید، می تواند بر کیفیت زندگی شما تأثیر منفی بگذارد. اختلالات اضطرابی که مورد توجه قرار نمی گیرند می توانند منجر به مشکلات دیگری مانند افسردگی شوند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

1 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز