لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

گاموفوبیا یا ترس از ازدواج و تعهد

گاموفوبیا یا ترس از ازدواج و تعهد | پزشکت

فهرست مطالب

گاموفوبیا یا ترس از ازدواج و تعهد

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


گاموفوبیا یا ترس از ازدواج و تعهد ، باعث ترس مداوم، طاقت فرسا و غیر منطقی از ازدواج یا تعهد می شود. افرادی که مبتلا به گاموفوبیا هستند، ممکن است با فکر ازدواج یا تعهد دچار حملات وحشت کامل شوند. این ترس یا وحشت  غیرقابل کنترل است. برخی از افراد حتی بدون این احساسات مخرب نمی توانند یک زوج متاهل را ببینند.

فوبیا یک اختلال اضطرابی واقعی است. آنها ترسهای شدید و غیرمنطقی از چیزی هستند که در حقیقت خطر جسمی کمی دارند یا هیچ خطری ندارند. محرک فوبیا می تواند تقریباً  هر چیزی باشد. این شامل حیوانات، افراد، اشیا، فعالیت ها یا محیط ها است. عامل محرک گاموفوبیا  یک وضعیت مانند ازدواج یا تعهد است. به طور کلی، افراد مبتلا به فوبیا می فهمند ترس آنها منطقی نیست، اما در مقابل آن احساس ناتوانی می کنند.

بسیاری از افراد در مورد ازدواج یا تعهد با شخص دیگر “سرد” می شوند. بیشتر آنها در شرایط مناسب بر ترس خود غلبه می کنند اما در مورد گاموفوبیا، موضوع متفاوت است. گاموس در زبان یونانی به معنای ازدواج   و فوبیا به معنای ترس است. بنابراین، گاموفوبیا به معنای ترس از ازدواج یا ترس از تعهد است. این چیزی فراتر از بی میلی است. گاموفوبیا یک ترس فلج کننده است.

ترس از تعهد چقدر رایج است؟

گاموفوبیا یا ترس از ازدواج و تعهد | پزشکت

به سختی می توان آماری را درباره هراس های فردی به دست آورد. تخمین زده شده است که 5/12 درصد از بزرگسالان در ایالات متحده در هر برهه ای هراس خاصی را تجربه می کنند. برخی از موارد رایج آن شامل ترس از پرواز، ترس از عنکبوت و ترس از سوزن است.

گفتن اینکه چه تعداد از مردم از تعهد ترس دارند، دشوار است. چون اکثر مبتلایان به این اختلال قابل شناسایی نیستند. حتی اگر آمار میزان شیوع ابتلا به ترس از تعهد و ازدواج، بسیار کم هم باشد، باید این نکته را بدانید که شما تنها فرد مبتلا به این وضعیت نیستید و نخواهید بود.

علائم گاموفوبیا چیست؟

گاموفوبیا یا ترس از ازدواج و تعهد | پزشکت

تا حدودی احتیاط داشتن در مورد هر گونه انتخاب و تعهد، نشان دهنده ترس و هراس نیست. هراس واقعی خودش را به روش های بزرگ تری نشان می دهد. علائم رایج گاموفوبیا روانشناختی، عبارتند از:

  • عدم کنترل ترس از ازدواج یا تعهد
  • ترس یا وحشت شدید در مورد ازدواج یا تعهد
  • از روابط احساس اضطراب یا افسردگی می کنید.
  • از ترس از ازدواج یا تعهد، حساس شرم و یا گناه می کنید.
  • فکر کردن به تعهد شما را با ترس زیادی مواجهه می کند.
  • شما زندگی خود را بر اساس این ترس سازماندهی کرده اید.
  • احساس طاقت فرسای ترس، هلاکت یا نگرانی در مورد فکر کردن به ازدواج یا تعهد

هراس های ساده، از جمله گاموفوبیا، هم علائم جسمی و هم علائم روانی دارند. حتی اگر خطر بیش از حد زیاد باشد، واکنش فیزیکی نسبت به آن بسیار واقعی است. پاسخ بدن در برابر خطر یا ترس توسط آدرنالین  هورمون مبارزه یا پرواز  تأمین می شود. ترشح آدرنالین  در هنگام ترس منجر به بروز  فیزیکی گاموفوبیا می شود، از جمله:

  • ضربان قلب سریع
  • لرزش یا لرزیدن
  • سرگیجه، سبکی سر یا غش کردن
  • حالت تهوع، تعریق یا گرفتگی صدا
  • تنگی قفسه سینه، تنفس سریع یا احساس تنگی نفس

هراس واقعی به مدت 6 ماه یا بیشتر به طور قابل توجهی بر مدرسه، کار یا زندگی شخصی شما تأثیر می گذارد. بر همین اساس، ترس از ازدواج یا تعهد ممکن است  زندگی شما را مختل کند. در صورت بروز هر گونه اختلال در زندگی روزمره شما ناشی از ترس بهتر است به پزشک مراجعه کنید. مداخله زودهنگام بهترین فرصت را برای رفع ترس و بازیابی روابط شما فراهم می کند.

چه عواملی باعث گاموفوبیا می شود؟

گاموفوبیا یا ترس از ازدواج و تعهد | پزشکت

نام بردن از دلایل فوبیای ساده، از جمله گاموفوبیا، اغلب دشوار است. برخی از افراد  ترس  ساده خود را با یک تجربه منفی گذشته مرتبط می دانند. در بروز ترس، ناحیه ای از مغز به نام آمیگدالا احتمالاً نقش دارد. واکنش های شما در برابر وقایع را ثبت کرده و احساسات شما را هنگام مواجهه با رویدادی مشابه به شما یادآوری می کند.

از طرف دیگر، بسیاری از افراد لزوما علت خاصی برای ترس از ازدواج خود ندارند. کارشناسان معتقدند این موارد ممکن است شامل برخی از ویژگی های ارثی مانند شخصیت یا نگرش های آموخته شده باشد. دانستن اینکه آیا رفتارها و ذهنیت ها از نظر ژنتیکی به ارث می رسند یا از طریق تأثیر خانواده، اغلب دشوار است. به احتمال زیاد، هراس های ساده ترکیبی از عوامل محیطی و ژنتیکی است.

ترس از تعهد می تواند ناشی از یک آسیب خاص مانند مشاهده رابطه سخت یا طلاق والدین باشد. ممکن است شما با این تصور بزرگ شده باشید که رابطه یا درگیری های زناشویی قابل حل نیست و نمی خواهید در مسیر پدر و مادر خود قدم بگذارید.

گاموفوبیا می تواند ناشی از  رابطه قبلی باشد که از تعهد به یک فرد نتیجه مورد نظر را نگرفته اید و یا فرد را از دست داده است. حتی ممکن است ژنتیکی از تعهد و ازدواج ترس داشته باشید.

چه موقع به یک پزشک مراجعه کنید؟

شما ممکن است دلایل قانع کننده ای برای ترس خودتان داشته باشید. تصمیم به ازدواج و متعهد شدن یک انتخاب کاملا شخصی است.  شما می توانید به تنهایی خوشبخت باشید و همچنان می توانید روابط معناداری داشته باشید.

وقتی فوبیای خود را شناختید، می توانید شروع به درمان آن کنید. این امکان وجود دارد که با درون نگری عمیق و تمایل به تغییر، خودتان بتوانید بر آن غلبه کنید. اما کنار آمدن از هراس می تواند مشکل باشد.

از طرف دیگر، هر ترس غیر منطقی می تواند مسیر زندگی شما را تغییر دهد. وقتی ترس از قوانین تعهد، آزادی شما را تحت تاثیر قرار دهد می تواند مسیر زندگی شما را تغییر دهد. همچنین ممکن است بر سلامتی شما تأثیر بگذارد. تحقیقات انجام شده در سال 2016 نشان می دهد که داشتن هراس با احتمال بالاتر بیماری های جسمی مرتبط است. اگر نمی توانید به تنهایی مشکل خودتان را برطرف کنید بهتر است از یک روان پزشک مشورت بگیرید. در صورت داشتن حملات هراس، اضطراب یا افسردگی، به ویژه مهم است که به دنبال کمک پزشکی باشید.

روش های درمانی گاموفوبیا چیست؟

گاموفوبیا یا ترس از ازدواج و تعهد | پزشکت

اگر مبتلا به گاموفوبیا هستید، باید بدانید که این نشانه ضعف یا نقص شخصیتی شما نیست. همچنین باید بدانید که لازم نیست با وحشت طاقت فرسا زندگی کنید. می توانید  واکنش ها و روابط خود کنترل کنید. هرچه زودتر به دنبال کمک باشید، احتمال موفقیت درمان بیشتر است.  موثرترین درمان های گاموفوبیا اشکال روان درمانی  یا گفتاردرمانی است.

  • رفتاردرمانی. در رفتار درمانی، شما رفتارهای خاص خود تخریبی را شناسایی کرده و استراتژی هایی را برای تغییر آنها یاد خواهید گرفت.
  • روان درمانی. در طول روان درمانی، بیمار در مورد وضعیت و خلقیات، احساسات، افکار و رفتار های خود مطلع می شود. روان درمانی به بیمار کمک می کند یاد بگیرد که چگونه کنترل زندگی خود را به دست بگیرد. با مهارت های سالم به موقعیت های چالش برانگیز پاسخ دهد. در حالی که CBT و روش های درمانی رفتاری برای اکثر ترس ها از استانداردهای طلا هستند، گامو فوبیا ممکن است پاسخی به چالش های روابط شخصی ما یا روابط پیرامون ما باشد. درمان های روان درمانی به ویژه برای این امر مفید هستند.
  • رفتار درمانی شناختی (CBT). CBT به شما کمک می کند افکار، احساسات و رفتارهای منفی خودتان را شناسایی کنید. یک درمانگر با شما همکاری می کند تا افکار منفی خود را تغییر داده و باورهای جدیدی در مورد خود و واکنش های شما ایجاد کند. هدف این است که ترس و توانایی خود را برای مواجهه متفاوت با آن را بررسی کنید.  
  • قرار گرفتن در معرض ترس. این روند درمانی شامل قرار گرفتن شما در معرض ترس به تدریج است. یک درمانگر با شما در موقعیت های کنترل شده کار می کند تا بتوانید با استفاده از روش های کاهش اضطراب ترس را از بین ببرید. همانطور که قرار گرفتن در معرض های کوچک را تحمل می کنید، روند را با شرایط شدیدتر تکرار خواهید کرد. هدف این است که یاد بگیرید که ترس خود را کنترل کنید و از توانایی خود در کنترل ترس مطمئن شوید.
تجویز دارو در درمان ترس از تعهد
  • داروها. داروها می توانند در درمان برخی هراس های ساده نقش داشته باشند. آنها  برای هراسی که شامل موقعیت های موقتی است، مانند ترس از سخنرانی در جمع مناسب تر هستند. با این حال، پزشکان ممکن است آنها را برای استفاده کوتاه مدت توصیه کنند. در صورت وجود سایر اختلالات خلقی مانند افسردگی نیز ممکن است مصرف همزمان دارو ها با سایر روند های درمانی مفید باشند. گفتگو درمانی در طولانی مدت موفق ترین راه برای مدیریت هراس های ساده است.

 عوارض گاموفوبیا کدامند؟

گاموفوبیا یا ترس از ازدواج و تعهد | پزشکت

 گاموفوبیا می تواند بر روی روابط افراد تاثیر مخربی داشته باشد. حتی ممکن است منجر به انزوای اجتماعی، تنهایی و ناتوانی در حفظ هر نوع رابطه شود. سایر عوارض احتمالی ترس از تعهد و ازدواج، عبارتند از:

  • سو ء مصرف مواد با الکل یا مواد مخدر
  • اختلالات خلقی، از جمله افسردگی، اضطراب، و حتی افکار خودکشی یا تلاش در موارد شدید
 سخن آخر

گاموفوبیا ترس از تعهد یا ازدواج است. فراتر از اضطراب های قبل از عروسی، این ترس شدیدی است که می تواند باعث از بین رفتن روابط ارزشمند شما شود. آیا شریک زندگی شما می خواهد تغییر کند شما می توانید به او کمک کنید و به آنها اجازه دهید تا بدون ترس از قضاوت شدن درباره احساساتشان صحبت کنند. به آنها فرصت و زمان دهید تا قدم های کوچک را بردارند. در روند درمانی از آنها حمایت کنید. 

روان درمانی، به ویژه CBT، می تواند در درمان این ترس موثر باشد. اگر مبتلا به گاموفوبیا هستید و می خواهید تغییر کنید، کاملاً امکان پذیر است. اگر به کمک نیاز دارید، به دنبال یک درمانگر باتجربه در درمان هراسهای خاص باشید.

 منابع:

https://www.healthgrades.com/right-care/anxiety-disorders/gamophobia-fear-of-marriage

https://www.healthline.com/health/gamophobia#summary

[advisers limit=3 online =true skill=”11 10″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

5 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز