لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

چگونه فرزندان را به رهبر تبدیل کنیم؟

رهبر شدن کودکان || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


به نظر می‌رسد که برخی از بچه‌ها به طور طبیعی ویژگی‌های رهبری را دارند. اما بیشتر بچه‌ها برای تقویت این مهارت‌های بسیار مهم به راهنمایی، تمرین و زمان نیاز دارند. خبر خوب این است که اقدامات ساده‌ای برای کمک به یادگیری ویژگی‌های رهبری به کودکان در خانه وجود دارد.

کودکان امروز، رهبران فردا هستند. هر کودکی این پتانسیل را دارد که در برخی از زمینه‌های زندگی خود رهبر باشد. رهبران از طیف گسترده‌ای از پیشینه‌ها هستند و طیف وسیعی از شخصیت‌ها را دارا می باشند. برخی صمیمی و دوستانه هستند و برخی دیگر آرام و ظریف.

بسیاری از رهبران موفق مهارت‌های رهبری خود را از تأثیر مربیان آموخته‌اند. به عنوان پدر و مادر، هر روز فرصت‌هایی دارید که الگوی فرزندان خود باشید و ویژگی‌های رهبری را در آنها تقویت کنید. برخی از راهکارها برای اینکه بتوانید کودک خود را به یک رهبر بزرگ تبدیل کنید، عبارتند از:

مهارت‌های ارتباطی را به کودکانتان آموزش دهید

بخش بزرگی از مسئله رهبری، استفاده از مهارت‌های ارتباطی به صورت واضح و قاطعانه است. رهبران با دیگران رابطه ایجاد می کنند و مشکلات را حل می‌کنند. رهبران در شرایط پر استرس آرام می‌مانند و می‌دانند چه زمانی باید از دیگران درخواست کمک کنند.

اولین قدم عالی برای تربیت یک رهبر این مورد است که به فرزندتان بیاموزید چگونه قاطعانه ارتباط برقرار کند. ابتدا به او کمک کنید تا تفاوت‌های بین انفعال (ترس از صحبت کردن، اجتناب از تماس چشمی، پنهان شدن از سایر افراد)، پرخاشگری (با صدای بلند و به صورت تحمیلی حرف زدن!) و قاطعیت (ارتباط چشمی خوب، صدای محکم اما واضح، گوش دادن‌ با علاقه) را درک کند.

به طور کلی پیشنهاد می‌کنیم از هر دو مورد بازی و کتاب برای درک این سبک‌های ارتباطی استفاده کنید. هنگامی که فرزندان شما نحوه استفاده از ارتباط قاطعانه را فهمیدند، آن را در خانه تمرین کنید. انتخاباتی برگزار کنید و او را تشویق کنید تا برای برخی از مشاغل خانگی نامزد شود. بهتر است که این کار با یک سخنرانی کامل انجام شود!

کودکانتان را به داشتن رویاهای بزرگ تشویق کنید.

فرزند شما درصد زیادی از وقت خود را صرف انجام وظایفی می‌کند که بزرگسالان به او محول می‌کنند، این موضوع چه در خانه و چه در مدرسه، صادق است. بنابراین مهم است که او را تشویق کنید تا در اوقات فراغت خود علاقه و اهداف خود را پیدا و آنها را دنبال کند.

از فرزندتان برای تحقق رویاهای خود حمایت کنید. فرقی نمی‌کند آرزوی کودک شما چه قدر بزرگ است. با حمایت از کودک خود، او را در مسیر رهبری قرار خواهید داد.

همراهی با کودک || پزشکت

با کودکتان همراه شوید.

خدمت به بشریت به بچه‌ها کمک می‌کند تا احساس کنند که قدرت ایجاد تغییر در این دنیا را دارند. وقتی خانواده‌ها با هم همراه می‌شوند، برای بهبود زندگی دیگران با هم کار می‌کنند. به طور کلی این اقدام یک روش آموزشی قدرتمند به کودکان برای داشتن جهانی بهتر و همدلانه‌تر است. با آنها همراه شوید و به آنها کمک کنید تا به دیگران کمک کنند.

آموزش حل تعارض‌ به کودکان

اگر ندانید که چگونه تعارض را مدیریت کنید، نمی‌توانید به عنوان یک رهبر عمل کنید. همه ما با تعارض روبرو هستیم و یادگیری کنار آمدن با درگیری‌های مختلف به روشی مسالمت آمیز به ایجاد روحیه رهبری کمک می‌کند. یک نقطه عالی برای شروع این آموزش، کار ‌بر روی دعواهای خواهر و برادر است.

اغلب شنیده می‌شود که والدین باید عقب‌نشینی کنند و به بچه‌ها اجازه دهند «با یکدیگر مبارزه کنند»، اما این کار صحیح نیست. بله، شما باید به فرزندانتان اجازه دهید گاهی اوقات اختلافات خود را حل کنند، اما میانجی‌گری نیز می‌تواند مفید باشد. از فرزندان خود بخواهید با استفاده از “مسئولیت پذیری” (که به کودکان کمک می‌کند مسئولیت اعمال خود را بپذیرند) مشکل را به زبان خودشان بیان کنند.

سپس از آنها بخواهید نیازهای خود را شناسایی کنند. سوم، با هم به عنوان یک تیم کار کنید تا راه مصالحه‌ای را پیدا کنید که مناسب همه باشد. گاهی سازش ممکن نیست و فقط زمانی برای استراحت لازم است. اشکالی ندارد. استراحت به بچه‌ها می‌آموزد که وقت گذاشتن برای حل تعارض اشکالی ندارد. آنها مجبور نیستند هر مشکلی را در لحظه بروز آن حل کنند. همه رهبران بزرگ این نکته را به صورت واضح می‌دانند.

آموزش الگوی پشتکار به کودکان

رهبران تسلیم نمی‌شوند. ولی ممکن است گاهی بخواهند به خود زمان بدهند. آنها ممکن است برای مدتی از یک چالش دور بمانند و استراحت کنند، اما می‌دانند چگونه پشتکار داشته باشند و برای رفع چالش‌ها تلاش کنند. من بچه‌هایم را تشویق می‌کنم وقتی با چالشی مواجه می‌شوند که می‌خواهند در برابر آن تسلیم شوند، این مراحل را دنبال کنند:

  • تلاش و برنامه‌ریزی مجدد: کمی استراحت کنید.
  • تغییر دیدگاه به مشکل: مانع ایجاد شده را به عنوان یک سرعت گیر (به جای دیوار) ببینید.
  • تلاش مجدد: ما همیشه در اولین تلاش کارها را درست انجام نمی‌دهیم، اما همیشه می‌توانیم دوباره تلاش کنیم.

رعایت این نکات می‌تواند مفید باشد.

تشویق به کار گروهی || پزشکت

تشویق کودکان به کار گروهی

بخشی از رهبری، بازیکن و رهبر یک تیم بودن است. اغلب اوقات به بچه‌ها یاد داده می‌شود که بهترین باشند، اما این آموزش، این نکته را در بر دارد که فرد برتر از تیم است. قدرت کار گروهی را به فرزندان خود بیاموزید. وقتی بچه‌ها یاد می‌گیرند از دیگران حمایت کنند، با دیگران همکاری کنند و مشکلات را به صورت گروهی حل کنند، تبدیل به رهبران بهتری می‌شوند.

مهارت‌های تصمیم گیری را در کودکتان تقویت کنید.

بهترین راه برای تقویت مهارت‌های تصمیم گیری، تمرین تصمیم گیری است! به فرزندانتان قدرت انتخاب بدهید و به او اجازه دهید تصمیم بگیرد چه بپوشد، موهایش را چگونه آراسته کند و کدام دفترچه را برای مدرسه بخرد. متاسفانه بسیاری از تصمیمات مربوط به زندگی برای بچه‌ها “گرفته می‌شود”. اگر نتوانیم گزینه‌هایی آزاد را به آنها ارائه دهیم، آنها هرگز انتخاب کردن را یاد نمی‌گیرند.

همه کودکان خردسال این پتانسیل را دارند که در حین رشد، رهبران بزرگی شوند. اگر از علایق آنها حمایت کنیم و به آنها بیاموزیم که چگونه در مورد پویایی گروه و سایر محیط‌های اجتماعی مذاکره کنند، آنها یاد خواهند گرفت که تصمیمات سخت را اتخاذ و تضاد را به راحتی حل کنند. تنها کاری که باید انجام دهیم این مورد است که به توانایی‌های آنها برای ایجاد تغییرات مثبت در این دنیا ایمان داشته باشیم.

با کودکتان وقت بگذرانید.

دل کندن از مشغله‌های روزمره و گذراندن وقت برای خدمت به بشریت با هم، رابطه مثبتی بین شما و فرزندانتان ایجاد می‌کند و  دیدگاه شما را نسبت به جهان پرورش می‌دهد. فرزندان شما به طور مستقیم متوجه نیازهای جامعه محلی شما خواهند شد. با آنها در مورد تأثیر قابل توجهی که می‌توانند با داوطلب شدن برای کمک به افراد نیازمند در جهان داشته باشند، صحبت کنید.

کودکتان را تشویق کنید که مسیرش را ادامه دهد.

فرزندانتان “شما” نیستند. به خاطر داشته باشید که آنها افراد منحصر به فردی هستند و حمایت از آنها در راستای تلاش برای پرداختن به علایق و نقاط قوت به آنها کمک می‌کند تا تبدیل به افرادی مدیر و رهبر شوند. فرزندان شما ممکن است علایق کاملاً متفاوتی نسبت به شما داشته باشند.

فرزندانتان را تشویق کنید که به دنبال رویاهایشان بروند، نه اینکه به رویاهای شما رنگ واقعیت بخشند. در صورتی که بچه‌های شما ایده‌های غیر متعارف و متفاوتی با شما دارند، با یکدیگر هم‌فکری کنید تا کودکانتان خواسته‌هایشان را عملی کنند.

روحیه کارآفرینی کودکتان را پرورش دهید.

به کودکان خود کمک کنید تا پوسترهایی برای غرفه فروش آبمیوه و بروشورهایی برای کسب و کار فرضی خود بسازند. به آنها همراهی کنید تا یک پیشنهاد فروش را تدوین کنند و اجازه دهید تمرین کنند که آن را برای شما بازگو کنند.

استقامت را آموزش دهید.

سخت است که این وضعیت را مشاهده کنید که فرزندتان با اولین شکست (شکست در یک مسابقه ورزشی یا شکست در امتحان) ناراحت و دچار ناامیدی شود. اما این لحظات، بسیار مهم و آموزنده هستند که می‌توانند فرزند شما را برای ادامه زندگی و داشتن استقامت تحت تاثیر قرار دهند. یکی از بهترین مهارت‌هایی که می‌توانید به کودک خود بیاموزید، توانایی برنامه ریزی مجدد و حرکت رو به جلو است.

مهارت‌های مذاکره را به کودکانتان آموزش دهید.

به فرزند خود فرصت دهید تا با دیگران برای به دست آوردن راه حل‌های برد-برد مذاکره کند، این آموزش را از خانه‌تان شروع کنید.

مسئولیت پذیری را آموزش دهید.

به فرزندانتان آموزش دهید که رفتار و گفتارشان دیدگاه دیگران را درباره آنها می‌سازد. به آنها یاد دهید که به قول‌هایشان عمل کنند. در کنار کود خود باشید و به او بیاموزید که کارهایش را با مسئولیت پذیری انجام دهد. به او یاد دهید که هر چقدر که این کار ممکن است سخت باشد، تمام تلاش خود را بکنید تا زمانی که مورد ظلم دیگران قرار می‌گیرید، راه صحیح را انتخاب کنید. به فرزندان خود اهمیت اعتراف به اشتباهاتشان را گوشزد کنید.

کار تیمی را آموزش دهید.

شرکت در فعالیت‌های گروهی برای کودکان فرصت‌هایی را مهیا می‌کند تا ویژگی‌های ارزشمندی را به دست آورند.  این آموزش‌ها می‌تواند برای تمام طول زندگی آنها مفید باشد. کار گروهی به بچه‌ها کمک می‌کند تا یاد بگیرند که با دیگران همکاری کنند، از هم تیمی‌های خود حمایت کنند، به سمت یک هدف مشترک حرک کنند، احساسات خود را کنترل کنند، ارتباطات موثری برقرار کنند و زمانی که دیگران به آنها تکیه می‌کنند، سهم خود را از آن کار انجام دهند.

به کودکان خود حق انتخاب بدهید.

به فرزندان کوچک این امکان را بدهید که بین گزینه‌هایی مانند دو میان وعده مناسب یا دو فنجان نوشیدنی یکی را انتخاب کنند. همانطور که فرزندان شما بزرگتر می‌شوند، به تدریج گزینه‌هایی را برای آنها ارائه دهید که نیاز به تفکر بیشتری دارند. دادن حق انتخاب به فرزندانتان به آنها کمک می‌کند تا احساس کنند کنترل موقعیت‌ها را در دست دارند. این کار توانایی‌های تصمیم گیری آنها را تقویت می‌کند. این اقدام به آنها کمک می‌کند تا اعتماد به نفس بیشتری داشته باشند.

بر ارزش مطالعه تاکید کنید.

به طور کلی، خواندن و مطالعه ذهن بچه‌ها را به روی فرصت‌های جدید باز می‌کند و دنیای آنها را گسترش می‌دهد.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز