لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

چرا کودک من سرش را به زمین می کوبد؟

چرا کودک من سرش را به زمین می کوبد؟ || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


کوبیدن سر در کودکان یک رفتار خودآرامبخش رایج است که توسط نوزادان برای به خواب رفتن در حوالی زمان خواب استفاده می شود. این رفتار معمولا بین شش تا نه ماهگی شروع می شود و حدود سه سالگی به پایان می رسد. اگر این عادت بیش از سه سال طول بکشد، ممکن است نشان دهنده یک بیماری جسمی یا روانی باشد.

شما می توانید با دادن اسباب‌بازی یا فعالیت‌های بازی حواس کودکتان را از کوبیدن سر منحرف کنید. بیشتر رفتارهای نوزاد برای والدینشان شایان ستایش و غافلگیرکننده است. آنها ممکن است دوست داشته باشند که والدین آنها این کار را تماشا کنند. با این حال، برخی از رفتارها، مانند سر زدن نوزاد، باعث ایجاد نگرانی در والدین می شود.

بسیاری از نوزادان و کودکان نوپا برای کاهش ناامیدی، درد یا بی حوصلگی سر خود را برای آرامش به زمین می کوبند. اگرچه می تواند هشدار دهنده باشد و در برخی موارد نشان دهنده بیماری زمینه ای باشد، بسیاری از نوزادان این کار را به عنوان راهی برای تسکین خود انجام می دهند. شما می توانید نظر یک متخصص اطفال را برای شناسایی علت دقیق کوبیدن سر در نوزادتان در نظر بگیرید. ما در این مقاله از پزشکت در مورد علل رفتارهای سر کوبیدن نوزاد، راه های پاسخ به آن و زمان مراجعه به پزشک، مطالبی جمع آوری کرده ایم.

علائم کوبیدن سر در کودکان چیست؟

اگر کودک شما مکرراً سر خود را به بالش، دیوار یا گهواره می‌کوبد در حالی که به جلو یا عقب تکان می‌خورد، ممکن است در حال کوبیدن سر خودش باشد. نوزادان معمولاً این کار را در حوالی زمان خواب انجام می دهند، زیرا تکان دادن سر به آنها کمک می کند به خواب بروند. فرزند شما ممکن است هنگام نشستن در وضعیت عمودی یا دراز کشیدن در رختخواب، سرش را بکوبد. در اینجا علائم رایج ضربه سر در نوزادان آورده شده است:

  • کوبیدن مکرر سر خود به تخت خواب یا تشک
  • نشستن فقط برای کوبیدن سر به دیوار یا گهواره
  • تکان دادن به جلو و عقب و کوبیدن سرشان در حالی که به جلو تکان می‌خورند.
  • دراز کشیدن به پشت و غلتیدن سر از این طرف به پهلو به اندازه کافی برای ضربه زدن به سرشان

کوبیدن سر به زمین در کودکان چقدر طول می کشد؟

یک قسمت ضربه سر کوتاه است و اغلب حدود 15 دقیقه طول می کشد. این رفتار معمولا بین شش تا نه ماهگی شروع می شود و در سن سه سالگی متوقف می شود. چند کودک سالم ممکن است این رفتار را تا سن پنج سالگی نشان دهند. اگر این عادت بیش از سه سال ادامه داشت، با پزشک اطفال مشورت کنید.

چرا کودکان سرشان را به زمین می زنند؟

کوبیدن سر در نوزادان سالم ممکن است به دلایل زیر رخ دهد:

یک تکنیک خود آرام بخش برای خواب. رفتار کوبیدن سر اغلب قبل از خواب نوزاد مشاهده می شود. این تئوری وجود دارد که این حرکت موزون شبیه حرکت گهواره ای است که کودک را برای خوابیدن آرام می کند. هنگامی که کودک خوب بخوابد، دیگر این رفتار را نشان نمی دهد.

پاسخی به کسالت، ناامیدی یا اضطراب. برخی از نوزادان ممکن است به عنوان پاسخی به ناامیدی یا زمانی که احساس اضطراب می کنند به سر خود ضربه بزنند . کودکی که حوصله اش سر می رود ممکن است بداخلاق و پر سر و صدا شود. رفتار در چنین شرایطی به نوزادان کمک می کند تا خود را آرام کنند.

نوعی تکنیک خودتحریکی. برخی از نوزادان ممکن است سر خود را بکوبند تا سیستم دهلیزی خود را تحریک کند، که بخشی از گوش داخلی است و به بدن کمک می کند تعادل را حفظ کند. حرکات موزون، تاب خوردن، چرخیدن و غلتیدن از جمله حرکاتی هستند که کودکان به طور طبیعی برای تحریک سیستم دهلیزی خود و بهبود تعادل بدن انجام می دهند. این حرکت همچنین ممکن است به بهبود شبکه های عصبی مغز و عملکرد آنها کمک کند.

اکثر نوزادان به دلایل عادی به  سر خود ضربه می زنند. با این حال، والدین و مراقبان اغلب تعجب می کنند که آیا ممکن است نشان دهنده یک مشکل باشد یا خیر.

آیا کوبیدن سر در کودکان نشانه دهنده بیماری است؟

چرا کودک من سرش را به زمین می کوبد؟ || پزشکت

کوبیدن سر در نوزادان یک واکنش طبیعی و به ندرت نشانه ای از بیماری زمینه ای است. این یک رفتار موقتی و بعید است که به یک مشکل شناختی، عاطفی یا فیزیکی تبدیل شود. ممکن است ضربه زدن به سر را یک رفتار خودآرام بخش، مانند مکیدن شست در نظر بگیرید. علیرغم ماهیت خوش خیم این رفتار، گاهی اوقات ممکن است نشان دهنده یک اختلال جسمی یا روانی باشد، به خصوص اگر کوبیدن سر بیش از سه سالگی ادامه یابد. در برخی موارد، کوبیدن سر ممکن است با شرایط زیر همراه باشد.

اوتیسم

کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم (ASD) تمایل دارند رفتار کوبیدن سر خود را نشان دهند. با این حال، هر نوزادی که سرش را می‌کوبد، اوتیسم ندارد یا به اوتیسم مبتلا نمی‌شود. اگر کودک شما برای برقراری ارتباط به اشیاء اشاره می کند، این راه ارتباطی او با مراقبان اصلی خود است و در بازی ها و فعالیت ها شرکت می کند، در این صورت علائم اتیسم بعید است. این بیماری تا سن 24 ماهگی قابل تشخیص است.

اختلال حرکتی کلیشه ای

اختلالی است که باعث می شود کودک حرکات پراکنده و تکراری انجام دهد. کوبیدن سر یکی از علائم متعدد آن است که شامل تکان دادن دست، جویدن ناخن و تکان دادن سر است. اختلال حرکتی کلیشه ای اغلب توسط شرایط دیگری مانند اوتیسم و ​​سندرم تورت ایجاد می شود.

اختلالات عصبی

برخی از مشکلات عصبی، مانند رومبنسفالوسیناپسیس، ممکن است باعث اختلال در عملکرد سیستم دهلیزی شود که منجر به حرکات مکرر بدن، مانند ضربه زدن به سر می شود. این اختلالات ژنتیکی و عمدتاً نادر هستند. اگر نوزاد فقط قبل از خواب و زمانی که سرش شلوغ است، سر خود را بکوبد، احتمالاً این یک رفتار طبیعی است و با مشکلی مرتبط نیست.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

چرا کودک من سرش را به زمین می کوبد؟ || پزشکت

در مورد رفتار کوبیدن سر نوزاد در شرایط زیر با پزشک مشورت کنید.

  • کودک دارای تاخیر در رشد است.
  • کوبیدن سر در طول روز زیاد اتفاق می افتد.
  • کوبیدن سر حتی پس از آسیب نیز ادامه دارد.
  • به نظر می رسد که نوزاد حتی پس از ضربه زدن به سرش نمی خوابد.
  • نوزاد در به خواب رفتن مشکل دارد یا حتی پس از کوبیدن سرش نمی خوابد.
  • به نظر می رسد کودک در حفظ تعادل بدن و هماهنگی حرکات بدن مشکل دارد.
  • کوبیدن سر منجر به هر نوع آسیبی شده یا به نظر می رسد که باعث استفراغ نوزاد شود.
  • کوبیدن سر پس از سه سالگی ادامه می یابد، حتی اگر نوزاد هیچ یک از شرایط ذکر شده در بالا را نشان ندهد.

پزشک معاینه فیزیکی انجام می‌دهد، سابقه پزشکی نوزاد را بررسی می‌کند و آزمایش‌هایی را برای تعیین هر گونه علت زمینه‌ای برای ضربه زدن سر در نوزاد انجام می‌دهد. درمان به دلیل ضربه زدن سر بستگی دارد.

چگونه از کوبیدن سر کودک به زمین پیشگیری کنیم؟

اگر کوبیدن سر به دلیل یک مشکل اساسی نیست و یک رفتار طبیعی است، می توانید راه های زیر را برای پاسخ به آن در نظر بگیرید.

رفتار نوزاد را بررسی کنید.

بررسی کنید که آیا کوبیدن سر به این دلیل است که کودک به دلایلی مانند تخت ناراحت کننده یا دمای محیط گرم نمی تواند بخوابد. به احتمال زیاد، اگر مشکل برطرف شود، احتمالاً نوزاد از ضربه زدن به سر خود دست می کشد و به خواب می رود.

حواس کودک را پرت کنید.

بسیاری از نوزادان اغلب هنگامی که حواسشان پرت می شود، رفتار کوبیدن سر را متوقف می کنند. هر بار که نوزاد را در حال ضربه زدن به سر خود مشاهده می کنید، با صدا زدن یا گفتن حرف های خنده دار حواس او را پرت کنید.

کودک را آرام کنید.

قبل از اینکه نوزاد را در گهواره قرار دهید، او را قنداق کنید، او را در آغوش تکان دهید یا به آرامی در آغوش بگیرید. شما همچنین می توانید یک برنامه روتین قبل از خواب را رعایت کنید که شامل حمام آب گرم و خواندن کتاب برای آرام کردن کودک است تا بدون ضربه سر به خواب رود.

بازی ها و فعالیت ها را امتحان کنید.

چرا کودک من سرش را به زمین می کوبد؟ || پزشکت

اگر کودک به دلیل بی حوصلگی سرش را به زمین می کوبد، اسباب بازی ها یا فعالیت های بازی برای او فراهم کنید که به آرام شدن او کمک می کند.

به کودک بیاموزید که خودش را آرام کند.

می توانید روش های جایگزین خود آرام بخشی را به کودک آموزش دهید. به عنوان مثال، می‌توانید قبل از خوابیدن به کودک پستانک بدهید. عمل مکیدن پستانک می تواند کودک را آرام کند.

با کودک نوپا صحبت کنید.

با کودک نوپا صحبت کنید و بفهمید که چه چیزی باعث کوبیدن سر به زمین می شود. کودکان نوپا می توانند احساسات خود را از طریق کلمات و جملات ساده بیان کنند، که می تواند به شما در درک دلیل زدن سر به زمین کمک کند.

خطر آسیب را به حداقل برسانید.

گهواره هایی با نرده های محافظ یا دیوارهای بالشتکی انتخاب کنید تا خطر آسیب به سر ناشی از ضربه سر را به حداقل برسانید. این می تواند به کاهش خطر آسیب کمک کند در حالی که هنوز در حال کشف راه هایی برای مقابله با آن هستید. ممکن است روش‌های متعددی را امتحان کنید و ببینید چه چیزی برای آرام کردن کودکتان و تسلیم کردن رفتار کوبیدن سر به بهترین وجه کار می‌کند.

کوبیدن سر چه ارتباطی با تکان دادن بدن و چرخاندن سر دارد؟

چرا کودک من سرش را به زمین می کوبد؟ || پزشکت

کوبیدن سر، تکان دادن بدن و چرخاندن سر همگی حرکات موزون هستند که توسط نوزادان برای آرام کردن خود انجام می شود. در زیر روش‌های مختلف دیگر خودآرامش‌بخشی، از جمله تکان دادن بدن و چرخاندن سر آورده شده است:

  • چرخاندن سر: حرکت سر به پهلو در حالی که کودک به پشت است وجود دارد.
  • چرخاندن بدن یا پا: کودک ممکن است بدن خود را بچرخاند یا پاهای خود را از این طرف به سمت دیگر حرکت دهد.
  • کوبیدن دست یا پا: معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که کودک به پشت می‌خوابد. آنها دائماً پاهای خود را بلند می کنند و دوباره به تخت می کوبند.
  • تکان دادن بدن: کودک در حالت خزیدن تمام بدن را به این طرف و آن طرف حرکت می دهد. همچنین ممکن است در حالی که نشسته است، نیم تنه خود را به پهلو حرکت دهند.

این حرکات معمولا از شش تا نه ماهگی شروع می شوند. نوزادان ممکن است چند مورد از این حرکات موزون را به طور همزمان از خود نشان دهند. کوبیدن سر در نوزادان بیشتر یک تکنیک آرامش است که با بزرگتر شدن کودک به تدریج محو می شود. سعی کنید یک برنامه روتین قبل از خواب و فعالیت‌های مختلفی داشته باشید که می‌تواند به کودک کمک کند بدون نیاز به کوبیدن سر، احساس راحتی کند. اگر هر گونه تاخیر رشدی را مشاهده کردید یا در مورد رفتار کوبیدن سر کودک خود نگرانی دارید، با پزشک مشورت کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

3 / 5. تعداد رای ها: 2

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز