لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

چرا کودکان باید در فضای باز، بازی کنند؟

چرا کودکان باید در فضای باز، بازی کنند؟ | پزشکت

فهرست مطالب

چرا کودکان باید در فضای باز، بازی کنند؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


فواید بازی کودکان در فضای باز به اهمیت کلی بازی برای کودکان و به تعادل رسیدن رشد کلی کودک مربوط می شود. بررسی ها نشان می دهد که ترکیب بازی در محیط داخلی و فعالیت بدنی در فضای باز برای سالم ماندن رشد کودک بسیار مهم است.

یکی از فواید بازی کودکان در فضای باز،این است که کودکان خردسال را ترغیب می کند بدن و ذهن خود را پرورش دهند. بازی در فضای باز تمام حواس کودکان را درگیر می کند و از این لحاظ کودک شما هم از نظر جسمی و هم روانی، سالم تر می ماند. برخی از فواید بازی کودکان در فضای باز، عبارتند از:

  • روحیه آنها را تقویت می کند.
  • عملکرد شناختی را بهبود می بخشد.
  • اکتشاف و خلاقیت را تشویق می کند.
  • به رشد مهارت های حرکتی کمک می کند.
  • آنها را قادر به انجام تمرینات با شدت متوسط می کند.
  • کم تحرکی و بسیاری از مشکلات سلامتی مرتبط با آن را کاهش می دهد.

در نهایت، فعالیت های فضای باز به کودکان کم سن و سال در رشد، سالم تر و مقاوم تر کمک خواهد کرد.

فواید بازی کودکان در فضای باز

چرا کودکان باید در فضای باز، بازی کنند؟ | پزشکت

برخی از مزایای بالقوه بازی در فضای باز برای کودکان ، عبارتند از:

بازی در فضای باز و تشویق یادگیری مداوم   

بازی در فضای باز می تواند یک روش برای افزایش توانایی یادگیری کودکان خردسال باشد. یک فضای بیرونی، فضای یادگیری را فراهم می کند که در آن کودکان بتوانند چیزهای جدیدی را یاد بگیرند. بازی گروهی با سایر دوستان و هم سن و سالان می تواند به کودکان کمک کند تا دروس و مهارت های اساسی را یاد بگیرند که تنها با یادگیری در کلاس یا کتاب به آنها آموزش داده نمی شود.

بازی در فضای باز همچنین به کودکان خردسال کمک می کند تا یادبگیرند که یادگیری یک فرآیند مداوم است که حتما نیاز به کلاس درس ندارد.

بازی در فضای باز و بهبود سلامت کودکان

رشد جسمی به اندازه رشد ذهنی، مهم و ضروری است. بازی در فضای باز، یک شکل عالی برای بهبود سلامت جسم و روان کودکان است. وقتی کودکان خردسال به بازی های خارج از خانه بپردازند، فعالیت بدنی آنها افزایش می یابد . حتی انرژی و استقامت آنها در طول روز تقویت می شود. بازی در فضای باز  نه تنها باعث بهبود خلق و خوی آنها خواهد شد. بلکه باعث افزایش سطح آمادگی جسمانی و توانایی سیستم ایمنی بدن آنها نیز خواهد بود  . بازی در فضای باز به افزایش انعطاف پذیری، تقویت عضلات و مفاصل و بهبود چابکی کمک می کند.

بازی در فضای باز و افزایش مهارت های اجتماعی

در طول اوقات خارج از خانه، کودکان با هم معاشرت می کنند و در محیط های جدید قرار می گیرند. بنابراین آنها را برای بهتر شدن ترغیب می کند. به عنوان مثال، وقتی کودکان، به صورت گروهی بازی می کنند، چگونگی کار کردن در گروه ها را یاد می گیرند. همچنین یاد می گیرند که چگونه مراقب یکدیگر باشند و با احترام با دیگران رفتار کنند. بعلاوه، هنگامی که کودکان خردسال در پارک محلی یا منطقه بازی با بچه های جدید را ملاقات می کنند، فرصتی را برای کشف   تجربیات جدید و دوستان جدید پیدا می کنند.

در مقایسه با کودکان که وقت خود را در خانه می گذرانند، کودکان کم سن و سال که اغلب در فضای باز بازی می کنند با دیگران راحت تر و بهتر ارتباط برقرار می کنند. آنها مجبور می شوند دوستانی جدید پیدا کنند یا به کودکان مختلف نزدیک شوند. در نتیجه مهارت های اجتماعی و ارتباطی خود را بهبود می بخشند.

بازی در فضای باز و تشویق عشق به طبیعت در کودک

چرا کودکان باید در فضای باز، بازی کنند؟ | پزشکت

طبیعت، لازمه بقای همه موجودات زنده است. هنگامی که کودکان خردسال وقت خود را در فضای باز می گذرانند، با طبیعت بیشتر و نزدیک تر  تماس برقرار می کند. هرچه  کودک شما زمان بیشتری در طبیعت باشد، دلبستگی، عشق و علاقه بیشتری به آن پیدا می کنند.

کودکان شما باید از همان کودکی به طبیعت علاقه مند شوند. بر همین اساس، می توانید آنها را به سفر و طبیعت گردی ببرید. حتی اثرات گرم شدن کره زمین و جنگل زدایی را به آنها بیاموزید.

بازی در فضای باز و تقویت عضلات  

بازی در فضای باز علاوه بر بهبود عملکرد شناختی، برای رشد بدن هم ضروری و مهم است. هنگامی که کودکان خردسال وقت خود را برای دویدن در پارک محلی یا پیاده روی می گذرانند، بدن، آنها را به چالش می کشند که به تقویت عضلات کمک می کند. همچنین، فعالیت های خارج از منزل به کودکان کمک می کند خطرات موجود را ارزیابی کرده و راه های مقابله با آنها را یاد بگیرند. بازی در فضای باز به آنها کمک می کند، مهارت های جدید را با اطمینان فرا بگیرند.

بازی در فضای باز و افزایش خلاقیت   

حتی کوچکترین چیزها کودکان خردسال را متحیر می کند و آنها می توانند فوراً از کوچکترین چیزها الهام بگیرند. این که آیا در منطقه بازی با نظارت بزرگسالان با شن بازی می کنند یا با دوستان خود در محوطه مدرسه می دوند، فضای بیرون باعث پیشرفت خلاقیت می شود. فضاهای باز و کمبود محدودیت، آزادی بیشتر را تضمین می کند و تخیل کودک را برمی انگیزد. این در درجه اول به این دلیل است که کودک بسیار کنجکاوتر در مورد محیط محلی و محیط فعلی خود است. آنها نه تنها سریعتر متوجه مسائل می شوند، بلکه سریعاً یاد می گیرند زیرا ذهن آنها پذیرای انبوهی از اطلاعات است.

فواید بازی کودکان در فضای باز و بهبود تمرکز کودک
چرا کودکان باید در فضای باز، بازی کنند؟ | پزشکت 

یکی از مهمترین مزایای بازی در فضای باز و گذراندن اوقات در طبیعت، بهبود توجه، به ویژه برای کودکان خردسال مبتلا به اختلال بیش فعالی و کمبود توجه (ADHD) است. همچنین بازی در فضای باز، برای بهبود عملکرد در مدرسه شناخته شده است. بر خلاف شرکت در کلاس درس، اوقات فراغت به عنوان تفریح در نظر گرفته می شود. کودکان خردسال ،تلاش زیادی برای برنده شدن در ورزش های خارج از منزل انجام می دهند، که به تمرکز زیادی نیاز دارد. بنابراین، بازی در فضای باز همراه با مزایای جسمی،  دارای مزایای ذهنی است.

بازی در فضای باز  و رشد مهارت های حرکتی

بازی در فضای باز، مجموعه ای از اشیا را برای بازی با کودکان ارائه می دهد. حتی به آنها کمک می کند مهارت های حرکتی خوب و خوشایند خود را بسازند و آنها را بهبود بخشند. مهارتهای حرکتی آنها را به طریقی رشد می دهد. در چند سال اول زندگی آنها، کار بر روی این مهارت ها و ایجاد خلاقیت در آنها بسیار مهم است. از این رو، درگیر کردن کودکان با اشیا برای رشد این مهارت ها از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.

بازی در فضای باز و افزایش سطح شادی کودکان

این را علم یا یک واقعیت بنامید، اما ثابت شده است که فضای باز، باعث خوشحالی افراد می شود. زیبایی طبیعت، آفتاب گرم و هوای پاک، باعث تحریک هورمون های شاد درون مغز   و  افزایش روحیه در افراد خواهد شد.

بازی در فضای باز، یک خروجی عالی برای کودکان است تا هرگونه ناامیدی یا انرژی جمع شده را به طور مثبت آزاد کنند. در این شرایط علاوه بر اینکه، آنها در طول روز روحیه شادتری دارند و به آنها کمک می شود شب راحت بخوابند.

بازی در فضای باز و تقویت دیدگاه های جدید

دیدن اشیاء از منظرهای مختلف، بسیار حیاتی است. با بازی در فضای باز می توانید این مسئله را در کودک تقویت کنید. کودکان خردسالی که همیشه در خانه می مانند علاقه ای به آنچه در خارج از چهار دیوار آنها اتفاق میفتد، ندارند. این یک دنیای کاملاً جدید است که در آنجا وجود دارد. اما اگر یک بار کودک را به محیط بیرون و اطراف خودش ببرید، به طور حتم دیگر علاقه به ماندن در خانه ندارد. آنها در این دنیای جدید، قادر به مشاهده و رشد عقاید و رسیدگی به مشکلات و راه حل های ایده آل برای مشکلاتشان هستند.

اینها تنها برخی از مزایای عمده بازی در فضای باز برای کودکان خردسال است. اما همین که کودک خود را آزاد بگذارید، موارد بیشتری را خواهید آموخت.

عوارض و خطرات بازی در فضای باز برای کودکان

چرا کودکان باید در فضای باز، بازی کنند؟ | پزشکت

انجام هر کاری با اعتدال مهم است و این شامل بازی در فضای باز نیز می شود. بازی در فضای باز عوارض و خطرات زیادی ندارد. اما بهتر است بین همه فعالیت ها تعادل را رعایت کنید.

برخی عوارض و معایت بازی در فضای باز برای کودکان، عبارتند از:

  • بعضی اوقات، به دلیل علاقه به بازی در فضای باز، ممکن است کودکان کم سن و سال بیش از حد غیرقابل کنترل  باشند. این وضعیت می تواند باعث مشکلات سلامتی مانند فشارهای جسمی شود.
  • تفریح بیش از حد در فضای باز می تواند کودک را از مطالعه یا سایر جنبه های زندگی غافل کند. همانطور که قبلا ذکر شد، ایجاد تعادل کامل بین همه فعالیت ها، از جمله مطالعه و بازی در فضای باز، مهم است.
  • در بعد از ظهرهای گرم، محافظت از پوست بدون ضد آفتاب می تواند در طولانی مدت منجر به مشکلات پوستی شود. به همین ترتیب، در زمستان، هر کودک برای گرم نگه داشتن خود به لباس مناسب نیاز دارد. هر فصلی با نگرانی های ایمنی خود همراه است که باید آنها را در نظر بگیرید.
  • بازی در فضای باز به نگهداری و مراقبت منظم از کودک از دور ریختن سطل زباله گرفته تا انتقال هرگونه ابزار، وسایل یا شاخه های تیز نیاز دارد. باید منطقه را برای کودک خود ایمن نگه دارید.
  • هنگامی که به پیاده روی یا پیک نیک در جنگل می روید، بهتر است یک اسپری دافع حشرات را به دنبال خود داشته باشید. این می تواند از کودک شما برای ابتلا به عفونت و گزش محافظت کند.
  • کودکان ممکن است هنگام بیرون رفتن از خانه با غریبه ها تماس داشته باشند. بنابراین، شما باید در مورد غریبه ها با کودک خود صحبت کنید.

نکاتی برای تشویق کودکان به بازی در فضای باز

چرا کودکان باید در فضای باز، بازی کنند؟ | پزشکت

 حیاط خود را به زمین بازی تبدیل کنید. یک راه آسان برای بیرون بردن کودکان از خانه این است که حیاط خانه خود را به یک زمین بازی تبدیل کنید. فقط با داشتن برخی امکانات  انگشت شماری و ایده های خلاقانه مانند آویزان کردن تاب لاستیک، چادر زدن یا پر کردن تخت باغ با شن و ماسه، می توانید به کودک خود یک مکان بازی آماده برای کاوش تهیه کنید.

یک ورزش جدید در فضای باز را امتحان کنید.  هنگامی که کودکان خردسال بیش از حد فوتبال بازی کرده اند، می توانید آنها را با یک ورزش جدید مانند بیس بال، بسکتبال یا تنیس آشنا کنید. مطمئن شوید که ورزش های مناسب کودکان را انتخاب می کنید.

از وسایل سرگرم کننده استفاده کنید. از مواردی مانند طناب پرشی و توپ که بازی در فضای باز را تشویق می کنند استفاده شود.

سخن آخر

بخاطر فواید بازی کودکان در فضای باز مهم است که برای بازی کردن کودکانتان در فضای باز زمانی را اختصاص دهید. کودکان، بازی در فضای باز را دوست دارند. آنها تفریحات در فضای باز را به عنوان یک تفریح بیهوده نمی دانند. به کودک خود اجازه دهید تا در محیط بیرون از خانه، کوهنوردی، غلت خوردن، دویدن، چرخش و فعالیت های دیگری را یاد بگیرد.

منبع:

https://www.momjunction.com/articles/benefits-of-outdoor-play-activities-for-kids_00674358/

[advisers limit=3 online =true skill=”10″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز