لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

نقش مشاوره آنلاین در فرسودگی شغلی

نقش مشاوره آنلاین در فرسودگی شغلی | پزشکت

فهرست مطالب

نقش مشاوره آنلاین در فرسودگی شغلی

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

در نقش مشاوره آنلاین در فرسودگی شغلی و حتی تمام موارد و مشکلات دیگر همین موضوع کافی است که بگوییم: درمان آنلاین لیست انتظار ندارد. بهترین و بزرگترین مزیت استفاده از مشاوره آنلاین، در درمان فرسودگی شغلی این است که، در هر زمان ممکن می توانید درمان خود را شروع کنید. هر روز می توانید تصمیم بگیرید که در چه ساعتی می خواهید جلسه روزانه آنلاین خود را انجام دهید. رایانه همیشه در دسترس است و برای استفاده از خدمات مشاوره محدودیت زمانی و مکانی ندارید.

فرسودگی شغلی

نقش مشاوره آنلاین در فرسودگی شغلی | پزشکت

بیشتر ما روزهایی را تجربه می کنیم که با احساس درماندگی، اضافه بودن یا عدم بازدهی مثبت همراه است. اگر بیشتر اوقات این عوامل را تجربه می کنید، دچار فرسودگی شغلی شده اید.

فرسودگی، فرایندی تدریجی است یک شبه اتفاق نمیفتد. علائم و نشانه ها در ابتدا نامشخص هستند، اما با گذشت زمان بدتر می شوند. به علائم اولیه باید به عنوان پرچم های قرمز و علائم خطر نگاه کنید که چیزی اشتباه در حال رخ دادن است و باید درمان شود.

علائم جسمی فرسودگی شغلی
  • از دست دادن انگیزه
  • احساس خستگی بیش از حد
  • سردردهای مکرر یا درد عضلانی
  • چشم انداز فزاینده بدبینانه و منفی
  • کاهش رضایت و احساس موفقیت
  • تغییر در اشتها یا عادت های خواب
  • تنها شدن و احساس تنهایی کردن
  • احساس درماندگی، گرفتاری و شکست خوردن
  • کاهش و ضعف سیستم ایمنی بدن، بیماری های مکرر
علائم رفتاری فرسودگی شغلی
  • دور شدن از جمع
  • انصراف از مسئولیت
  • تحمیل ناامیدی های خود بر دیگران
  • فرار کردن یا ترک زود هنگام محل کار
  • استفاده از مواد غذایی، دارو یا الکل برای مقابله

نقش مشاور در درمان فرسودگی شغلی

نقش مشاوره آنلاین در فرسودگی شغلی | پزشکت

اگر مدام احساس ناتوانی، سرخوردگی و افسردگی دارید، ممکن است به فرسودگی شغلی مبتلا شده باشید. در فرسودگی شغلی، مشکلات برای شما غیرقابل حل می شوند و همه چیز به نظرتان سیاه و تاریک است. نارضایتی و جدا شدن ناشی از فرسودگی شغلی می تواند شغل، روابط اجتماعی و سلامت شما را تهدید کند؛ اما با شناختن علائم هشدار دهنده فرسودگی شغلی می توانید برای جلوگیری از بروز آن اقدام کنید یا اگر در حال حاضر به نقطه شکست رسیده اید، راهکارهای زیادی وجود دارد که می توانید برای به دست آوردن تعادل خود امیدوار باشید.

فرسودگی شغلی حالت خستگی عاطفی، جسمی و روحی ناشی از استرس بیش از حد و طولانی مدت است. زمانی که استرس شما ادامه دار شود امکان دارد علاقه و انگیزه خود را از دست بدهید و در وهله اول نقش خاصی را به عهده بگیرید.

فرسودگی شغلی، باعث کاهش بازدهی و انرژی، ناامیدی و بدبینی می شود. سرانجام، ممکن است احساس کنید که چیزی برای از دست دادن ندارید. فرسودگی شغلی در هر زمینه از زندگی از جمله روابط خانوادگی، محل کار و زندگی اجتماعی شما تاثیرات منفی دارد. فرسودگی جسمی هم می تواند باعث ایجاد تغییرات طولانی مدت در جسم شود و شما را در برابر بیماری هایی ضعیف آسیب پذیر کند. به خاطر عواقب زیادی فرسودگی شغلی، درمان فرسودگی بسیار مهم است.

یک مشاور و یا روان شناس با تجربه می تواند با راهکارهای زیر، در درمان فرسودگی شغلی به شما کمک کند:

درمان افکار منفی

در شرایطی که به فرسودگی شغلی مبتلا شده اید، بهتر است به یک مشاور و یا روان شناس مراجعه کنید. در روند درمانی مشاوره آنلاین، درمانگر به شما راهکارهایی یاد می دهد تا با استفاده از آنها بتوانید افکار منفی خود را درمان کنید. در نظر داشته باشید، افکار منفی، پایه و اساس همه شکایت های روانشناختی، استرس، افسردگی شغلی و یا اضطراب در شما است.

اگر یاد بگیرید که افکار منفی که منشاء بدبختی شما هستند را بشناسید، و یاد بگیرید که چگونه آنها را کنترل کنید، در این صورت بیشتر افسردگی ها، اختلالات اضطرابی، فرسودگی شغلی و سایر شکایات روانشناختی قابل درمان هستند. افکار منفی، می توانند منجر به عزت نفس پایین، افکار ناخوشایند، نگرانی و اضطراب و بسیاری از مسائل دیگر شوند.  مشاوره آنلاین به شما کمک می کند افکار مخرب را بشناسید و آنها را به افکار مفیدتری تبدیل کنید. تکنیک هایی از جمله روش هایی از درمان شناختی رفتاری و درمان شناختی متمرکز و ذهن آگاهی برای یادگیری این روش وجود دارد.

 برخورد با افکار منفی

نقش مشاوره آنلاین در فرسودگی شغلی | پزشکت

همچنین می توانید رفتار سالم را  از طریق مشاوره آنلاین با روانشناسان بیاموزید. بسیاری از شکایات روانشناختی ما ناشی از رفتارهای ناسالم مانند مصرف الکل یا سیگار کشیدن، واکنش تهاجمی به استرس، تعیین نکردن مرزها و نداشتن حامی، عدم ابراز وجود، صحبت نکردن در ذهن و غیره است. روان درمانی آنلاین می تواند به شما در شناخت و تغییر این عادت های ناسالم کمک کند.

 تغییر احساسات منفی

احساسات منفی مانند اضطراب، افسردگی، ناامیدی، وحشت و بسیاری دیگر می تواند شما را فلج کند. شناختن این احساسات منفی به شما این امکان را می دهد تا تکنیک هایی را برای تغییر احساسات منفی به احساسات مفید تر یا مثبت مانند امید، شجاعت، انرژی، رضایت، پشتکار، تمرین کنید. بسیاری از تکنیک ها مانند یوگا، تمرینات تنفسی، ذهن آگاهی، تکنیک های آرامش، مراقبه یا خود هیپنوتیزم به صورت فیلم آموزش داده می شود.

فرسودگی شغلی در بین درمانگران 

نقش مشاوره آنلاین در فرسودگی شغلی | پزشکت

طبیعتاً درمانگران افرادی دلسوز و مهربان هستند. آنها برای کمک به دیگران وارد این حوزه می شوند و این یک امر نجیب و شگفت انگیز است. با این حال، درمانگران هم مانند همه افراد دیگر در هر حوزه کاری نیاز به مراقبت بیش از حد دارند. اگر درمانگران از خودشان مراقبت نکنند و از وضعیت سلامت خودشان غافل شوند، ممکن است دچار خستگی عاطفی و فرسودگی شغلی شوند.

درمانگران تمایل دارند که ساعت های طولانی را به پای صحبت دیگران بنشینند و از این رو با میزان زیادی استرس، سوء مصرف مواد، افسردگی و البته خودکشی روبرو می شوند. علاوه بر آن، فرسودگی شغلی در درمانگران می تواند به درمان ضعیف مشتریان همراه باشد.

علت فرسودگی شغلی درمانگران

فرسودگی شغلی، نتیجه استرس شغلی ناشی از خطرات عاطفی متعدد این حرفه است. این بیماری در بیشتر دوره های شغلی خود بر بیشتر مشاوران، روان درمانگران یا روانشناسان تأثیر می گذارد. این فقط برای درمانگران با سن بالاتر اختصاص ندارد. این بیماری در درجه اول به صورت «خستگی عاطفی» یا «روابط بیش از حد عاطفی» ظاهر می شود. حتی در موارد شدید ممکن است به بیزاری عمومی منجر شود. واضح است که هیچ درمانگری تحت این شرایط نمی تواند عملکرد مناسبی را داشته باشد.

برخی از شایع ترین علت های فرسودگی شغلی در بین روان شناسان و درمانگران، عبارتند از:

خستگی عاطفی. کار مداوم با افرادی که درد می کشند، احساس خودکشی می کنند، از غم از دست دادن عزیزانشان ناراحت هستند، یا کسانی که به شدت آسیب دیده اند، ضرر سنگینی را برای پزشکان وارد می کند.

آسیب دیدگی متضرر. این اصطلاح در سالهای اخیر مطرح شده و پس از حوادث 11 سپتامبر 2001 نیز محبوبیت بیشتری پیدا کرده است. در این فرآیند، تجربه درمانگر از طریق همدلی با مواد آسیب زای مشتری تأثیر منفی می گذارد.

نگرانی مداوم. درمانگران غالباً در مورد اینکه آیا بیمار قصد دارد تهدید به خودکشی یا قتل را پیگیری کند، دائماً نگران هستند. این نگرانی مداوم می توان تاثیر منفی بر درمانگران داشته باشد.

حواس پرتی. تمرکز بر روی مشکلات دیگران که ممکن است شدیدتر از مشکلات آنها باشد، می تواند حواس درمانگران را از وضعیت و سلامت خودشان پرت کند.

درماندگی و احساس ناکارآمدی. برخلاف نجاران، باغبانان یا جراحان، روان درمانگران شاید نتایج کار خودشان را فوری، عمیق یا ملموس نبینند. روند درمان در کار درمانگران  اغلب (البته نه همیشه) کند است.  همین موضوع می تواند منجر به احساس ناکارآمدی و درماندگی در روان شناسان شود.

صمیمیت بیش از حد با بیماران. در حالی که بسیاری از بیماران صمیمی ترین جنبه های زندگی خود را برای درمانگران خود فاش می کنند، درمانگر باید فقط آنچه را که برای بیماران مناسب و مفید است را برای بیمار بازگو کند. اما در برخی شرایط ممکن است رابطه بین بیمار و درمانگر زیاد صمیمی شود. همچنین ممکن است درمانگران را به انتقال حالت صمیمیت یک طرفه به دوستان و خانواده خارج از مطب درمانی سوق دهد.

پیشگیری از فرسودگی شغلی در درمانگران

نقش مشاوره آنلاین در فرسودگی شغلی | پزشکت

فرسودگی شغلی قابل پیشگیری است، درمانگران می توانند برای پیشگیری از بروز فرسودگی شغلی خود، راهکارهای زیر را در نظر بگیرند:

از خودتان مراقبت کنید.

خود مراقبتی می تواند شامل تمرین معنوی، ورزش، خواب مناسب و گذراندن وقت با دیگران باشد. از زندگی خود به روشی پایدار لذت ببرید. در نظر داشته باشید که همه افراد به بازیابی توان و انرژی نیاز دارند و این مسئله مخصوصا در مشاغل کمک کننده مانند مشاوره خیلی مهم است. وقت بگذارید، نیازهای خود را برآورده کنید. با دیگران ارتباط برقرار کنید. در طبیعت به دنبال خلوت و زمان باشید. با خودتان «در تماس» باشید.

مشورت کنید و از دیگران کمک بگیرید

به جای اینکه به تنهایی با پرونده های دشوار دست و پنجه نرم کنید، از متخصصان یا همکاران خود مشورت بگیرید. همکاری و مشاوره با همسالان می تواند در جلوگیری از فرسودگی شغلی بسیار مفید باشد. در صورت لزوم از سایر همکاران مشورت بگیرید. فکر نکنید چون مشاور هستید، خودتان نیازی به مشاوره ندارید. مشاوران هم مردم هستند!

به عنوان یک شخص رشد کنید

شما فقط یک درمانگر نیستید، شما یک فرد کامل، با نیازها و خواسته های خود هستید. خواه اشتیاق شما نقاشی، نوشتن، بازی بسکتبال، آشپزی و غیره باشد. مطمئن شوید برای انجام کاری که دوست دارید، وقت مناسبی می گذارید. از مشتریان خود به خوبی حمایت کنید اما آنها نباید دغدغه اصلی زندگی شما باشند. محدودیت هایی تعیین کنید و مرزهای خود را بدانید. بدانید چه وقت باید کارها را رها کنید و نیاز به استراحت دارید. تعادل سالم بین زندگی و کار را حفظ کنید. مطمئن شوید که تعداد ساعات کار در محل با تعداد مساوی ساعاتی که در استراحت معنی دار صرف شده اند، متعادل است.

با یک سازمان حرفه ای در ارتباط باشید. 

به عنوان یک روانشناس، می توانید با همکاران به صورت آنلاین و حضوری ملاقات کنید. این کار به شما کمک می کند تا در مورد شغل خود به روز باشید و شما را از استرس بی مورد نجات می دهد.

برای خانواده و دوستان خود وقت بگذارید

چه ازدواج کرده باشید، چه مجرد و یا هر جای دیگر، برقراری ارتباط با دیگران باید برای شما مهم باشد.  وقت خود را برای انجام فعالیت هایی که از آنها لذت می برید اختصاص دهید یا به راحتی با افرادی که ارتباط نزدیکی با شما دارند، وقت بگذارید.

هوشیاری و کسب اطلاع از علائم فرسودگی شغلی و تلاش برای پیشگیری از تأثیر آن، بخشی اساسی از فرسودگی شغلی برای همه افراد در همه زمینه ها به خصوص برای مشاوران است. اینکه عملکرد افراد تحت تاثیر فرسودگی شغلی قرار بگیرد و بر روی روند درمان بیماران تاثیر منفی بگذارد، کاملا غیر اخلاقی است و حتی ممکن است مراجعه کنندگان به مطب های روانشناسان را در معرض خطر قرار دهد.

بر اساس آیین نامه اخلاقی انجمن مشاوره آمریکایی (ACA) (2014) مشاوران هم برای مراقبت از سلامت روحی و روانی خودشان و هم جلوگیری از مشکلات احتمالی بر روی روند شغلی آنها باید در صورت بروز فرسودگی شغلی به دنبال درمان باشند. یک مشاور حرفه ای می تواند الگوی مناسبی برای مبارزه با فرسودگی شغلی باشد. خوشبختانه، این کار وظیفه سختی نیست، زیرا مراقبت از خود باید لذت بخش و جوان کننده باشد.

منابع:

https://www.zurinstitute.com/clinical-updates/burnout-therapists/

https://www.15minutes4me.com/self-test/online-therapy-for-mental-complaints-stress-depression-and-burnout/

[advisers limit=3 online =true skill=”11″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز