لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

روانشناسی و روانپزشکی

مدیریت تعارض با خنده و شوخی

مدیریت تعارض با خنده و شوخی

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

مدیریت تعارض با خنده و شوخی، یک راهکار قوی و قدرتمند در برخورد با تعارض ها است. اما مدیریت تعاررض با طنز، نیاز به توانایی و مدیریت رفتاری دارد. خنده یک ابزار قدرتمند برای نزدیک کردن مردم به یکدیگر، مدیریت درگیری و کاهش تنش است. ما سعی کرده ایم در این مقاله درباره نحوه استفاده از طنز و بازی برای حل اختلافات و تقویت روابط، راهکارهایی را ارائه دهیم.

نقش طنز و خنده در تعارضات

همه ما شنیده ایم که خنده بهترین دارو است و این واقعیت دارد. خنده استرس را کاهش می دهد، خلق و خو شما را بهبود می بخشد و شما را در برابر مشکلات مقاوم تر می کند. همچنین برای روابط شما نیز مفید است.

در روابط جدید، شوخ طبعی می تواند برای جذب طرف مقابل، غلبه بر هرگونه ناراحتی و استرس که در جریان آشنایی با یکدیگر بوجود می آید، موثر باشد. در روابط تثبیت شده، طنز و خنده می تواند همه چیز را هیجان انگیز، تازه و پر جنب و جوش نگه دارد. همچنین می تواند به شما در درگیری ها، اختلاف نظرها و تشدیدات کوچکی که در طول زمان ایجاد شده، کمک کند.

خنده باعث ایجاد حس صمیمیت و ارتباط بین افراد می شود. وقتی با یکدیگر می خندید، رابطه مثبتی بین خود ایجاد می کنید. خنده عملی واقعاً مسری است، شنیدن صدای خنده باعث می شود که شما لبخند بزنید و به این سرگرمی بپیوندید.

چگونه از شوخ طبعی در مدیریت تعارض ها استفاده کنیم؟

مدیریت تعارض با خنده و شوخی | پزشکت

با استفاده از این نکات، می توانید طنز را برای تسکین اختلافات، کاهش سطح استرس و برقراری ارتباط قوی و عمیق تر بیاموزید.

طنز می تواند به شما در موارد زیر کمک کند:

  • با دیگران ارتباط قوی تری برقرار کنید.
  • طنز ملایم اغلب به شما کمک می کند تا حتی به حساس ترین موضوعات رسیدگی کنید.
  • شوخی به موقع می تواند وضعیت پرتنش را تسکین داده و به شما در حل اختلافات کمک کند.
  • سلامت و شادی شما تا حد زیادی به کیفیت روابط شما بستگی دارد و خنده افراد را به هم پیوند می دهد.

شوخ طبعی کلید مقاومت است. شوخ طبعی به شما کمک می کند تا سختی ها و مشکلات را به آسانی پشت سر بگذارید.

همه چیز را در چشم انداز قرار دهید. بیشتر موقعیت ها آنقدر که به نظر می رسد وقتی از دیدگاه بازیگوش و طنز آمیز به نظر می رسند، تیره و تار نیستند. شوخ طبعی می تواند به شما در تنظیم مجدد مشکلاتی که در غیر این صورت ممکن است طاقت فرسا باشند و به رابطه آسیب برساند، کمک کند. شوخ طبعی و بازیگوش می تواند شما را آرام تر کند و به شما انرژی و انگیزه دهد.

استفاده از طنز برای مدیریت و رفع تعارض

تضاد، بخشی اجتناب ناپذیر از همه روابط است. ممکن است اختلافات عمده ای بین روابط شما در طول زمان ایجاد شده است. در هر صورت، نحوه مدیریت تعارضات می تواند موفقیت رابطه شما را تعیین کند.

وقتی دچار درگیری یا اختلاف نظر هستید، شوخ طبعی و بازیگوشی می تواند به کاهش تنش و بازگرداندن ارتباط کمک کند. اگر کمی محترمانه برخورد کنید، می توانید تعارض و تنش را به سرعت به فرصتی برای سرگرمی و صمیمیت تبدیل کنید. این به شما این امکان را می دهد که نقطه نظر خود را بدون بالا بردن دفاعیات طرف مقابل یا آسیب رساندن به احساسات او مطرح کنید.

طنز یک درمان معجزه آسا برای درگیری ها نیست. اما می تواند یک ابزار مهم برای کمک به شما در غلبه بر نقاط سختی باشد که هر از گاهی هر رابطه ای را درگیر می کند. شوخ طبعی، عاری از طعنه یا تمسخر آزار دهنده، به شما در حل تعارض کمک می کند.

سعی کنید جنگ و دعوا را قطع کنید. بلافاصله تنش را کاهش دهید و مجدد ارتباط را ادامه دهید. خنده و بازی مشترک به شما کمک می کند تا از طرز فکر و رفتار سفت و سخت جدا شوید. به شما این امکان را می دهد که مشکل را به شیوه ای جدید ببینید و راه حلی خلاقانه بیابید.

کمتر تدافعی باشید.

مدیریت تعارض با خنده و شوخی | پزشکت

در محیط هایی که طنز و بازی وجد دارد، ما چیزهای متفاوتی می شنویم و می توانیم چیزهایی را که درباره خودمان ناخوشایند یا حتی دردناک به نظر می رسد، تحمل کنیم.

مانند هر چیزی، طنز را می توان به روش های منفی و مثبت استفاده کرد. به عنوان مثال اظهارنظرهای تند و آزاردهنده، و سپس انتقاد از طرف مقابل به دلیل اینکه نمی تواند شوخی کند، مشکلات بیشتری ایجاد می کند و در نهایت به یک رابطه آسیب می رساند.

اگر همکار، عضو خانواده یا دوست شما به این شوخی علاقه ای ندارد، سعی کنید آن را نگویید یا انجام ندهید. وقتی شوخی یک طرفه باشد، اعتماد و حسن نیت را تضعیف می کند و می تواند به رابطه آسیب برساند.

طنز باید برای همه افراد سرگرم کننده و لذت بخش باشد. اگر دیگران فکر نمی کنند شوخی یا تمسخر شما خنده دار است، بلافاصله دست از کار بکشید. قبل از شروع طنز و شوخی، لحظه ای وقت بگذارید تا انگیزه های خود و همچنین وضعیت روحی و طنز طرف مقابل را در نظر بگیرید.

قبل از شروع شوخی و طنز، سوالات زیر را از خود بپرسید:
  • آیا مطمئن هستید که شوخی قابل درک است؟
  • آیا احساس آرامش، روشن بینی و ارتباط با طرف مقابل دارید؟
  • آیا از لحن احساسی پیام های غیر کلامی که ارسال می کنید آگاه هستید؟
  • آیا در صورت پاسخ منفی طرف مقابل به شوخی، مایل و قادر به عقب نشینی هستید؟
  • اگر حرفی می زنید یا کاری انجام می دهید که باعث رنجش طرف مقابل می شود، می توانید به راحتی عذرخواهی کنید؟
  • آیا به ارتباط غیرکلامی طرف مقابل خود حساس هستید؟ به نظر می رسد آنها برای طنز شما باز و پذیرا هستند، یا آزرده خاطر؟

از طنز برای نادیده گرفتن احساسات دیگر استفاده نکنید.

شوخ طبعی به شما کمک می کند تا در برابر چالش های زندگی مقاوم بمانید. اما مواقعی وجود دارد که طنز سالم نیست و این زمانی است که از شوخی به عنوان پوششی برای اجتناب از احساسات دردناک استفاده می شود. خنده می تواند پوششی برای احساسات آسیب، ترس، عصبانیت و ناامیدی باشد که نمی خواهید احساس کنید یا نمی دانید چگونه آن را بیان کنید.

وقتی از شوخ طبعی و بازیگوشی برای نادیده گرفتن احساسات استفاده می کنید، باعث ایجاد سردرگمی و بی اعتمادی در روابط خود می شوید. موارد زیر نمونه هایی از طنز بی جا است:

فردی همیشه شوخی می کند. به نظر می رسد هیچ چیز مانع شوخی او نمی شود هیچ وقت شرایطی را جدی نمی گیرد. مهم نیست چه اتفاقی برای او یا شخص دیگری می افتد، او در هر موقعیتی شوخی می کند. در حقیقت، او از صمیمیت و تعهد در روابط خود وحشت دارد. حتی از شوخ طبعی برای پیشگیری از احساسات ناراحت کننده استفاده می کند.

برای سرنخ هایی در مورد اینکه آیا از طنز برای پنهان کردن احساسات استفاده می شود، سوالات زیر را از خود بپرسید:

  • آیا این شوخی به جای ایجاد اتحاد و صمیمت، باعث آزرده خاطر فرد می شود؟
  • آیا تا به حال بیش از یک نفر به شما گفته است که شوخی های شما نامناسب یا بد موقع است؟
  • آیا واقعاً سعی می کنید با هم بخندید یا هدف دیگری مانند آزردن یا انتقاد از طرف مقابل دارید؟
  • آیا از شوخ طبعی برای پایین آوردن شخصیت خود استفاده می کنید؟ هیچ مشکلی وجود ندارد که با خوشرویی خود را مسخره کنید. اما شوخی های مکرر تحقیرکننده ممکن است یک مکانیسم دفاعی برای اعتماد به نفس پایین و عدم امنیت باشد.

نشانه های غیر کلامی را در نظر بگیرید.

مدیریت تعارض با خنده و شوخی | پزشکت

اگر کسی از تلاش های شما برای شوخ طبعی لذت نمی برد، می توانید از زبان بدن تشخیص دهید. آیا لبخند آنها ساختگی به نظر می رسد یا اجباری؟ آیا آنها از شما دوری می کنند یا به سمت شما متمایل می شوند، یا شما را تشویق به ادامه کار می کنند؟

از شوخ طبعی پرحاشیه خودداری کنید. این کار ممکن است به رابطه شما نیز آسیب برساند. گفتن چیزی ناراحت کننده یا توهین آمیز، حتی اگر به عنوان یک شوخی مطرح شود، ممکن است طرف مقابل را ناراحت کرده و ارتباط بین شما را تضعیف کند.

یک شوخی درونی چیزی است که فقط شما دو نفر آن را درک می کنید. اغلب می توان آن را به یک کلمه یا عبارت کوتاه تعریف کرد که هر دو شما را به یاد یک اتفاق خنده دار یا داستان سرگرم کننده می اندازد. معمولاً باعث ایجاد خنده در طرف مقابل می شود.

اگر از ایجاد ناسزاگویی یا شوخی های سبک ناراحت هستید، یا در تلاش هستید که بدانید در هر شرایطی چه چیزی مناسب است، با استفاده از طنز خودپسند شروع کنید. همه ما عاشق افرادی هستیم که خود را چندان جدی نمی گیرند و قادرند به آرامی اشتباهات خود را به خنده بگیرند.

آیا به سختی می توانید با دیگران شوخی کنید یا در این کار راحت هستید؟ شاید فکر نمی کنید بامزه هستید. یا شاید شما خودآگاه هستید و نگران دیگران هستید.

ترس از طرد شدن یا تمسخر هنگام تلاش برای طنز یک ترس قابل درک است. اما مهم این است که به این نکته اشاره کنید که برای استفاده از طنز برای مدیریت تعارض، نیازی به کمدین بودن ندارید. نکته این نیست که طرف مقابل را تحت تأثیر قرار دهید یا سرگرم کنید، بلکه صرفاً برای افزایش روحیه و کاهش تنش شوخی کنید.

بازیگوشی ذاتی خود را بازیابی کنید.

مدیریت تعارض با خنده و شوخی | پزشکت

اگر از شوخی کردن ترس دارید، به یاد داشته باشید که در کودکی بازیگوش بودید. شما نگران واکنش دیگران نبودید. پس می توانید این کیفیت را دوباره یاد بگیرید و به راحتی شوخی کنید.

با شناسایی چیزهایی که از آنها لذت می برید در سرگرمی یا بازی شروع کنید. به عنوان مثال، ممکن است موارد زیر را دوست داشته باشید:

  • رویا پردازی کنید.
  • زیر دوش آواز بخوانید.
  • جوک بگویید یا به آن گوش دهید.
  • وقتی تنها هستید با موسیقی شاد برقصید.
  • فیلم های خنده دار یا برنامه های تلویزیونی تماشا کنید.

بعد از اینکه مواردی را که از آنها لذت می برید تشخیص دادید، می توانید سعی کنید آنها را در روابط خود وارد کنید. نکته مهم این است که فعالیت های لذت بخشی را بیابید که به شما آرامش می بخشد. فعالیت هایی را انتخاب کنید که به شما کمک می کند بازیگوشی و شوخ طبعی خود را در کنار دیگران بپذیرید. هر چه بیشتر شوخی کنید، بازی کنید و بخندید، راحت تر می شود.

با نوزادان و کودکان خردسال بازی کنید. بازی با کودکانی که شما را می شناسند و به شما اعتماد دارند، راهی فوق العاده برای ارتباط مجدد و حس شوخ طبعی و بازیگوشی است.

همانطور که شوخ طبعی و بازی به یک بخش یکپارچه از زندگی شما تبدیل شود، شروع به یافتن فرصت های روزانه برای استفاده از مهارت های جدید و حفظ روابط و مدیریت درگیری می کنید.

منبع:

https://www.helpguide.org/articles/relationships-communication/managing-conflicts-with-humor.htm

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز