لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

لبخند افسردگی خطرناکتر است یا افسردگی معمولی؟ 

لبخند افسردگی | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


لبخند افسردگی خطرناکتر است یا افسردگی معمولی؟ افرادی که دوره های افسردگی زیادی را تجربه می کنند، به دنبال جواب این سوالند که آیا لبخند افسردگی خطرناکتر است یا افسردگی معمولی؟ لبخند افسرگی، اصطلاحی است که فرد از درون احساس افسردگی می کند؛ ولی در ظاهر کاملا خودش را خوشحال نشان می دهد. در این شرایط ممکن است زندگی فرد افسرده کاملا عادی جلوه داده شود. این اصطلاح بیشتر برای افرادی استفاده می شود که در درون خود افسرده هستند اما تظاهر به احساس خوشبختی می کنند. این شرایط بیشتر در افراد مشهور مشاهده می شود. لبخند افسردگی به عنوان بخشی از اختلالات افسردگی عمده با ویژگی های غیر عادی در نظر گرفته می شود که بر نحوه تفکر، احساس و رفتار افراد تأثیر می گذارد.

لبخند افسردگی در راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-5) به عنوان یک بیماری شناخته نشده است اما احتمالاً به عنوان اختلال افسردگی اساسی با ویژگی های غیر معمولی تشخیص داده می شود.

از کجا بدانم به لبخند افسردگی مبتلا هستم؟

علائم لبخند افسردگی | پزشکت

افراد مبتلا به لبخند افسردگی از نظر ظاهری خود را خوشحال و راضی نشان می دهند. این افراد در باطن، علائم ناراحت کننده افسردگی را تجربه می کنند. افسردگی به طور متفاوتی بر همه تأثیر می گذارد و علائم مختلفی دارد. متمایزترین علائم افسردگی غم عمیق و طولانی است.

سایر علائم کلاسیک افسردگی، چیستند؟
  • خستگی و کمبود انرژی
  • اضطراب، آشفتگی یا بی قراری
  • احساس بی ارزشی یا گناه یا سرزنش
  • احساس غم، گریه کردن، پوچی یا نا امیدی
  • کاهش اشتها و کاهش وزن یا پرخوری و افزایش وزن
  • اختلالات خواب از جمله بی خوابی یا خواب بیش از حد
  • اختلال در تفکر، تمرکز، تصمیم گیری و به یاد آوردن مسائل
  • افکار مکرر در مورد مرگ و مردن،خودکشی و اقدام به خودکشی
  • مشکلات جسمی غیر قابل توضیح مانند کمردرد یا سردرد یا دردهای عصبی
  • عصبانیت، تحریک پذیری یا یاس و ناامیدی، حتی در مورد کوچکترین مسائل شخصی
  • از دست دادن علاقه و کاهش لذت از فعالیت های که قبلا از آن ها لذت می برده است.

کسی که دچار لبخند افسردگی شده ممکن است برخی یا همه موارد فوق را تجربه کند، اما در ملا عام این علائم را بروز نمی دهد.

برای کسی که از بیرون نگاه می کند، فردی که دچار لبخند افسردگی شده شاید:

  • یک فرد فعال، دارای عملکرد بالا است.
  • کسی که یک شغل ثابت را با یک خانواده خانوادگی و زندگی سالم حفظ می کند.
  • شخصی که به نظر خوش خلق، خوش بین و به طور کلی خوشحال است.

چرا به لبخند افسردگی مبتلا می شویم؟

علت لبخند افسردگی | پزشکت

لبخند افسردگی بسته به شرایط محیطی یا خانوادگی افراد می تواند دلایل مختلفی داشته باشد؛ اما عموماً افراد مبتلا به آن افسردگی خود را بروز نمی دهند، زیرا فکر می کنند که:

  • بروز علائم ممکن است جو را خراب کند.
  • بروز دادن افسردگی دردی را دوا نمی کند.
  • بروز دادن افسردگی هیچ چیزی را تغییر نمی دهد.
  • نشان دادن افسردگی و علائم آن می تواند ضعف باشد.
  • احساس اینکه دیگران مشکلات بدتری نسبت به خود دارند.
  • بیان احساسات واقعی غم و افسردگی می تواند منجر به ناراحتی دیگران شود.
  • جلوگیری از بروز احساسات منفی نشان می دهد که من خوبم و می توانم فراموش کنم.

اگرچه به نظر می رسد این رفتار ها تا حدی می توانند طبیعی باشند اما به طور حتم باعث می شود که فرد از درون عذاب بکشد و نتواند نگرانی های خود را بروز دهد. با این حال، کسانی که از لبخند افسردگی رنج می برند، در پنهان کردن علائم خود و بروز ندادن آنها ماهر هستند. برای همین این افراد در نظر دیگران فردی شاد، خوش بین و به طور کلی خوشحال به نظر می رسد؛ اما از درون علائم پریشانی و افسردگی را تجربه می کنند.

لبخند افسردگی خطرناک تر است یا افسردگی معمولی؟

لبخند زدن به افسردگی خطرناک تر از افسردگی معمولی است. سطح انرژی افراد مبتلا به لبخند افسردگی بالاتر از افرادی است که دارای یک علامت افسردگی معمولی هستند و این باعث می شود تشخیص افکار آنها دشوار باشد. اگرچه افراد افسرده اندیشه خودکشی دارند، اما انرژی لازم برای عمل به این افکار را ندارند، اما افراد مبتلا به لبخند افسردگی ممکن است از انرژی و انگیزه لازم برای پیروی از چنین افکاری برخوردار باشند؛ به عبارت دیگر، لبخند افسردگی نه تنها دشوار است، بلکه یک تهدید جدی می باشد.

مشکل دیگر این است که افراد مبتلا به لبخند افسردگی شاید متوجه مشکل خود نشوند و یا آن را قبول نداشته باشند. اکثر این افراد فکر می کنند همه چیز را به خوبی مدیریت کرده اند. در این شرایط فقط یکی از نزدیکان فرد با توجه به جزییات اخلاقی و رفتاری می تواند اختلال را در فرد تشخیص دهد چون مبتلایان به لبخند افسردگی دوست دارند همه چیز را پنهان کنند.

عوامل خطر لبخند افسردگی کدامند؟

عوامل خطر لبخند افسردگی | پزشکت

عوامل خطری که شانس ابتلا به لبخند افسردگی را افزایش می دهند، عبارتند است:

تغییرات اساسی و بزرگ در زندگی

مانند سایر انواع افسردگی، لبخند افسردگی نیز می تواند ناشی از یک موقعیت مانند رابطه ناموفق یا از دست دادن شغل باشد. این شرایط شاید به عنوان یک حالت ثابت تجربه شود.

سطح تفکرات و شخصیت افراد

افراد با سطح فرهنگ و تفکرات مختلف ممکن است با روش های متفاوتی با افسردگی برخورد کنند، مثلا برخی افراد در هنگام بروز افسردگی علائم جسمی بیشتری نسبت به علائم روانی و عاطفی بروز می دهند. محققان معتقدند این تفاوت ها ممکن است به بیرونی و یا درونی بودن شخصیت افراد بستگی داشته باشند. افراد با شخصیت بیرونی زیاد بر روی عواطف درونی خود تمرکز نمی کنند و در صورت بروز افسردگی بیشتر علائم جسمی را نشان می دهند. افراد با شخصیت درونی از ترس اینکه مورد قضاوت دیگران قرار بگیرند به احتمال زیاد از بروز احساسات خود جلوگیری می کنند.

شبکه های اجتماعی

در عصر دیجیتال، رسانه های اجتماعی نقش مهمی در تأثیرگذاری بر احساسات ما دارند. مردم بیشتر لحظات خوشبختی خود را در شبکه های اجتماعی خود بارگذاری می کنند و آنها به اشتراک می گذارند، این باعث می شود دیگران احساس کنند همه واقعاً خوشحال هستند؛ اما لبخندها و اشتراک گذاری ها در رسانه های اجتماعی بیشتر احساسات مصنوعی است که ما را به لبخند زدن به دوربین آموزش می دهد در حالی که این لبخند کاملا جعلی است. افراد سعی می کنند احساسات خودشان را پشت این لبخندهای جعلی پنهان کنند. جای تعجب نیست که موارد لبخند افسردگی در جوانان امروزی رو به افزایش است!

استفاده از شبکه های اجتماعی می تواند فضا را برای رشد و گسترش لبخند افسردگی بازتر کند، چون برخی افراد حتی در بدترین شرایط خود تمایلی به بروز احساسات خود ندارند. ولی در عوض تصمیم می گیرند لحظات خوب خود را سریعا در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارند.

انتظارات

برخی افراد انتظارات غیرواقعی را در مورد احساسات خودشان بروز می دهند. از طرفی هم افراد تحت تاثیر انتظارات و عوامل بیرونی و محیطی قرار می گیرند. افرادی که دوست ندارند انتظارات غیر واقعی خود را بروز دهند معمولا احساسات خود را پنهان می کنند. افراد کمال گرا با انتظارات غیر واقعی بیشتر در معرض خطر ابتلا به لبخند افسردگی قرار دارند. به احتمال زیاد لبخند افسردگی در پی اتفاقات و تغییرات بزرگی مانند شکست، از دست دادن یکی از عزیزان و حتی شغل رخ می دهد. در این شرایط فرد از وقوع یک حادثه بزرگ ناراحت است اما نمی خواهد دیگران از آن باخبر شوند.

متداول ترین نمونه از این نوع، تحمیل غلط این موضوع است که می گویند «مردهای واقعی گریه نمی کنند». این باور غلط منجر می شود که بسیاری از مردها از بروز احساسات خود جلوگیری کنند. این موضوع حتی باعث شده که مردان کمتر از زنان در جامعه به دنبال درمان مشکلات روحی و روانی خود باشند.

چگونه لبخند افسردگی را تشخیص دهیم؟

تشخیص لبخند افسردگی | پزشکت

طبق مقاله ای از سازمان بهداشت جهانی (WHO)، لبخند افسردگی با علائم ضد و نقیض افسردگی کلاسیک همراه است. این شرایط می تواند روند تشخیص بیماری را پیچیده تر کند. مشکلات دیگر در تشخیص لبخند افسردگی این است که، بسیاری از افراد حتی نمی دانند که افسرده هستند یا به دنبال درمان آن نمی روند. اگر فکر می کنید افسردگی دارید، بهتر است که هرچه سریعتر به دنبال درمان باشید. برای تشخیص، باید به یک پزشک متخصص مراجعه کنید. پزشک در مورد علائم و تغییرات بزرگ زندگی که رخ داده است، سوالاتی از شما خواهد پرسید. در صورت نیاز به داروها، روانشناس یا روان درمانی ممکن است شما را به یک متخصص بهداشت روان مانند روانپزشک ارجاع دهند.

برای تشخیص اختلال افسردگی اساسی، باید علائم افسردگی شما بیش از دو هفته طول بکشد و در بیشتر ساعات از روز و تقریباً به طور روزانه علائم را تجربه کنید. این علائم بر احساس، فکر کردن و کنترل فعالیتهای روزمره مانند خواب، غذا خوردن و کار تأثیر می گذارد.

درمان لبخند افسردگی چیست؟

درمان لبخند افسردگی | پزشکت

درمان این نوع افسردگی مانند سایر درمان های سنتی اختلال افسردگی اساسی است.

درمان می تواند شامل موارد زیر باشد:

مهمترین مرحله برای یافتن درمان لبخند افسردگی، صحبت کردن با یک فرد مورد اعتماد است. این فرد می تواند یک روان شناس حرفه ای، دوست، یا یکی از اعضای خانواده بیمار باشد. صحبت با یک متخصص می تواند برای علائم افسردگی فوق العاده مفید باشد، زیرا یک متخصص می تواند به شما کمک کند تا راهکار های شخصی مقابله با افکار منفی را یاد بگیرید.

همچنین تعدادی مراکز با خدمات آنلاین و گزینه های پشتیبانی وجود دارد که ممکن است در روند درمان به شما کمک کنند. مشاوره آنلاین یکی از خدماتی است که این روز ها طرفداران زیادی پیدا کرده و شما می توانید در هر ساعت از شبانه روز با مشاورین با تجربه در ارتباط باشید. اگر احساس می کنید که علائمی از لبخند افسردگی دارید و تصمیم گرفته اید با یک مشاور با تجربه در زمینه مشکلات خود مشورت کنید ما پزشکت را به شما معرفی می کنیم.

آیا مبتلایان به لبخند افسردگی، خودکشی می کنند؟

افسردگی فقط یک چهره یا ظاهر ندارد. وقتی افراد در معرض دید عموم خودکشی می کنند، بسیاری از افراد مبهوت می مانند که چرا خودکشی کرده است. به عنوان مثال، وقتی رابین ویلیامز بازیگر و کمدین خودکشی کرد، بسیاری شوکه شدند. افسردگی، صرف نظر از اینکه خود را نشان دهد، می تواند یک شرایط دشوار و خسته کننده باشد؛ اما بهتر است بدانید که لبخند افسردگی درمان دارد و می توانید برای رفع آن قدم بردارید.

اگر فکر می کنید به لبخند افسردگی مبتلا شده اید، در اولین فرصت باید ابتدا با کسی در مورد آن صحبت کنید. دفتر یک روان شناس با تجربه یک مکان امن بدون قضاوت و مناسب است، اما مشاوره آنلاین می تواند تاثیر زیادی در روند درمانی شما داشته باشد.

  • احساسات خود را پنهان نکنید و همین حالا اقدام کنید.
  • از طرفی هم اگر فکر می کنید یکی از نزدیکان افسرده شده بهتر است به او کمک کنید.
  • به حرف های او گوش دهید و در صورت لزوم او را به روان شناس معرفی کنید.

لبخند افسردگی چقدر شایع است؟

در حالی که از هر ده نفر ممکن است یک نفر دچار افسردگی باشد، چهل درصد آنها از لبخند افسردگی رنج می برند و احساسات خود را از دنیای اطراف خود پنهان می کنند. سازمان بهداشت جهانی پیش بینی کرده است تا سال 2030، افسردگی مهمترین مشکل بهداشت جهانی خواهد شد، چون ما عادت کرده ایم در برابر قضاوت دیگران جلو احساسات خودمان را بگیریم و بگوییم «من خوبم».

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز