لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

علل آسم عصبی چیست؟

علل آسم عصبی چیست؟ | پزشکت

فهرست مطالب

آسم عصبی

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


در آسم عصبی، علائم مبتلایان به آسم ممکن است در شرایطی مانند استرس، تشدید پیدا کرده و فرد را بیش از حد نگران کند. اگر حتی برای مدت کوتاهی در زندگی تان با علائم آسم زندگی کرده اید، هنوز هم باید به دنبال پیشگیری و درمان آسم باشید. می توانید از پزشکان متخصص یا افراد مبتلا به آسم برای مدیریت مناسب این بیماری کمک بگیرید.

حملات مکرر سرفه، احتقان، خس خس سینه، و نفس نفس زدن مداوم می تواند هر کسی را دچار اضطراب، فشار بیش از حد و حتی نگرانی و دلشوره کند. زندگی با علائم آسم می تواند منجر به بروز استرس فوق العاده ای شود. به همین ترتیب، استرس شدید می تواند علائم آسم را تحریک کند و باعث تشدید آنها شود.

اما با یک برنامه درمانی صحیح، می توانید زندگی رو به راه و آرامی داشته باشید. حتی کارها و فعالیت هایی را که از آنها لذت می برید انجام دهید.

در صورت بروز اضطراب و استرس، ممکن است متوجه افزایش و بروز علائم آسم در خود شوید. همچنین با بدتر شدن خس خس سینه و سرفه، اضطراب شما بیشتر می شود و این اتفاق می تواند علائم آسم را افزایش می دهد. این اتفاقات یک چرخه معیوب ایجاد می کند که می تواند به سرعت تعادل و آرامش‌ شما را بر هم بزند.

برای کنترل چنین شرایطی، سعی کنید در مورد ارتباط اضطراب و تشدید علائم آسم اطلاعاتی بیاموزید و در مورد راه های کاهش اضطراب برای کنترل بهتر آسم با یک پزشک یا یک روانشناس باتجربه تماس بگیرید.

استرس و آسم عصبی

علل آسم عصبی چیست؟ | پزشکت

استرس یکی از محرک های شایع آسم است. محرک آسم، به عنوان هر عاملی تعریف می شود که علائم آسم را تشدید یا ایجاد می کند. هنگام بروز استرس یا آسم، ممکن است دچار تنگی نفس، اضطراب و حتی وحشت شوید. استرس ممکن است باعث بدتر شدن علائم آسم و ایجاد احساس ترس در شما شود.

وقتی سطح استرس روانی، شروع به بالا رفتن می کند (خواه به خاطر شرایط شغلی باشد و یا سایر شرایط استرس زا) علائم آسم می تواند در صورت رسیدن استرس به آستانه، در شما ایجاد شود. با بدتر شدن خس خس سینه و سرفه، نگرانی از سلامتی ریه ها و مجاری تنفسی، تبدیل به یکی دیگر از دلایل نگرانی و استرس شما می شود. آسم، استرس و اضطراب باعث ایجاد یک چرخه معیوب می شود و می تواند به سرعت تشدید یابد.

با ابتلا به بیماری آسم مزمن، ممکن است بیش از دو بار در هفته علائم حمله آسم عصبی را تجربه کنید.

مصرف پردنیزون در آسم عصبی

درمان آسم مزمن به مصرف داروهای ضد آسم، مانند استروئید استنشاقی، و کمک های فوری مقابله با حملات آسم نیاز دارد. هنگامی که علائم شما از کنترل خارج می شوند و با یک حمله شدید آسم رو به رو می شوید، احتمال دارد به مدت چند روز به مصرف پردنیزون برای سرکوب آسم احتیاج داشته باشید.

مسئله نگران کننده این است که پردنیزون اغلب به عنوان یک عارضه جانبی باعث ایجاد تغییرات در خلق و خو می شود و این به اضطراب شما شدت می بخشد.

به یاد داشته باشید، پردنیزون یک درمان کوتاه مدت برای اکثر افراد مبتلا به آسم است. پس از اتمام مصرف استروئیدهای خوراکی، خلق و خوی شما به حالت طبیعی برمی گردد. استروئیدهای استنشاقی باعث ایجاد تغییرات دائمی در خلق و خو نمی شوند.

اگر داروی طولانی مدت آسم شما به خوبی تاثیر گذار نیست و علائم خس خس و گرفتگی سینه بیش از حد اتفاق می افتد، یک چرخه معیوب می تواند شرایط سلامتی تان بسیار تحت تاثیر قرار دهد.

در چنین شرایطی شما باید در مورد علائم، عوامل تحریک کننده و استرس خود با پزشک مشورت کنید. همچنین در مورد گزینه های دیگر درمان آسم که می توانند آسم را دوباره تحت کنترل درآورند، با پزشک معالج تان مشورت کنید، بنابراین با استفاده از روش های مناسب می توانید از بروز علائم آسم جلوگیری کنید.

کنترل چرخه معیوب آسم عصبی

علل آسم عصبی چیست؟ | پزشکت

استرس بخشی از زندگی روزمره همه ما است. استرس می تواند با یا بدون آسم باشد. به همین دلیل یافتن راه های موثر برای کنترل استرس در صورت بروز چرخه معیوب آسم – استرس بسیار مهم است. یادگیری حفظ آرامش قبل از شدت گرفتن احساس استرس می تواند به شما در جلوگیری از تنگی نفس و حمله آسم کمک کند.

افکار خود را تغییر دهید.

بیاموزید که الگوهای فکری ایجاد کننده استرس را تغییر دهید. آنچه شما فکر می کنید، چگونه فکر می کنید، آنچه انتظار دارید و آنچه که به خود می گویید اغلب احساس شما و میزان موفقیت شما در کنترل افزایش سطح استرس را تعیین می کند.

عوامل استرس زا را کاهش دهید.

 عوامل اصلی استرس زا در زندگی خود مانند مشکلات مالی، مشکلات روابط اجتماعی، غم و اندوه، تنهایی بیش از حد و عدم پشتیبانی عاطفی را شناسایی کنید. اگر نمی توانید این عوامل استرس زا را به تنهایی برطرف کنید، از روانپزشک کمک بگیرید.

از قرار گرفتن در معرض شرایط استرس زا بپرهیزید. سعی کنید از قرار گرفتن موقعیت هایی که باعث ایجاد استرس در شما می شوند خودداری کنید. مهارت های مدیریت زمان موثر مانند کنترل اختیار، تعیین اولویت ها، توجه به خود و اختصاص وقت برای خود را تمرین کنید.

به صورت روزانه ورزش کنید.

اگر ورزشکار حرفه ای نیستید، می توانید کمی ورزش کنید. ورزش، یک روش عالی برای از بین بردن اثرات انباشته شده استرس و همچنین حفظ سلامتی بدن است.

مقدار خواب مناسب داشته باشید.

در صورت ابتلا به آسم یا هر بیماری مزمن دیگر، شما به خواب کافی احتیاج دارید. اگر کیفیت خواب خوبی ندارید یا مبتلا به آسم شبانه هستید، انرژی کمتری برای کنار آمدن با استرس خواهید داشت. ایجاد عادت های خوب خواب، مانند داشتن ساعت خواب ثابت، بسیار مهم است. در ادامه، چند نکته درباره داشتن خواب خوب آورده شده است:

  • از مصرف کافئین خودداری کنید.
  • در ساعات قبل از خواب ورزش یا فعالیت سنگین انجام ندهید.
  • هر روز از جمله در آخر هفته ها، در یک ساعت مشخص بخوابید و بیدار شوید.
  • اگر در خواب مشکل دارید، در تخت خواب تلویزیون تماشا نکنید، با موبایل سرگرم نشوید و غذا نخورید.

رژیم غذایی مناسب داشته باشید. 

غذای بی کیفیت و قندهای تصفیه شده که دارای ارزش غذایی کم و کالری بالایی هستند می توانند احساس بی انرژی بودن و بی حالی ایجاد کنند. محدود کردن مصرف قند، کافئین و الکل می تواند باعث سلامتی و کاهش استرس در شما شود.

مسئولیت های خارج از توان خود را بر عهده نگیرید. 

استرس اغلب ناشی از داشتن مسئولیت های زیاد است. با تفویض مسئولیت می توانید زمان خود را آزاد کرده و استرس را کاهش دهید. رویکردی تیمی داشته باشید و همه را در تقسیم کار مشارکت دهید. سعی کنید این هشت دستورالعمل را در خانه اجرا کنید یا آنها را متناسب با شرایط کاری خود در محل کار به کار بگیرید:

  • کمال گرا بودن را کنار بگذارید.
  • وظایف نامطلوب را مدیریت کنید.
  • به دیگران اجازه دهید کار را به روش خودشان انجام دهند.
  • لیستی از انواع وظایف موجود در شغل تان تهیه کنید.
  • وقت بگذارید و کسی را برای انجام کارهای کم اهمیت یا کارهای خاص آموزش دهید.
  • دستورالعمل های مشخص و کارهای با مهلت تعیین شده را برای افرادی که برای شما کار می کنند، ارائه دهید.
  • قدردان کارمندان تان باشید و به آنها اطلاع دهید که شما از کیفیت کار انجام شده توسط آنها راضی هستید.

به دنبال پشتیبانی و حمایت باشید. 

زندگی گاهی سخت است و داشتن حمایت از طرف دوستان و اعضای خانواده مهم است. در حقیقت، حمایت اجتماعی مهمترین سپر محافظت کننده از شما در برابر فشار های روانی است.

خانواده و دوستان برای حمایت از شما می توانند موارد زیر را انجام دهند:

  • به شما کمک کنند تا آنجا که ممکن است فعال و مستقل باشید.
  • در کارهای خانه و خرید مواد غذایی و سایر امور در صورت لزوم به شما کمک کنند.

تمرینات آرامش را امتحان کنید.

علل آسم عصبی چیست؟ | پزشکت

تمرینات آرامش، تنفس عمیق، آزاد کردن تنش عضلانی و پاکسازی افکار منفی را امتحان کنید. اگر می توانید این تمرینات را به طور منظم انجام دهید، می توانید در صورت لزوم از تمرینات آرام سازی استفاده کنید تا اثرات منفی استرس را کاهش دهید.

تمرینات آرامش شامل تنفس منظم و شکمی، عبارات تکراری (تکرار عبارتی که باعث ایجاد آرامش جسمی می شود، مانند “آرام باش و به چیزهای خوب فکر کن”) و آرامش عضلانی پیش رونده و سایر روش های مناسب است. بسیاری از پادکست ها و کتابهایی که این تمرینات را آموزش می دهند در دسترس هستند.

تمرینات آرامش برای کنترل استرس با آسم

در ادامه یک تمرین آرامش 2 دقیقه ای برای شما پیشنهاد می کنیم. ادراک و آگاهی خود را بر روی خود و تنفس تان متمرکز کنید. چند نفس عمیق بکشید، به آرامی نفس خود را بیرون دهید. بدن خود را در ذهن تان اسکن کنید. به مناطقی که در آن احساس تنش یا فشار مضاعف دارید توجه کنید.

به سرعت این مناطق را شل کنید. تا جایی که می توانید تنش را کنار بگذارید. سر خود را با یک حرکت دایره ای و صاف یکی دو بار بچرخانید. (هر حرکتی که باعث درد شود را متوقف کنید). شانه ها را چندین بار به جلو و عقب حرکت دهید. بگذارید تمام عضلات شما کاملا شل شوند. برای به یک فکر خوب بیندیشید. نفس عمیق دیگری بکشید و به آرامی نفس خود را بیرون دهید. در صورت انجام صحیح، باید احساس آرامش بیشتری داشته باشید.

تمرینات آرامش ذهنی

چشمان تان را ببندید. از طریق بینی تنفس کنید. هنگام بازدم، در سکوت، با خود کلمه “یک”، یک کلمه کوتاه مانند “آرامش بخش” یا یک عبارت کوتاه مانند “احساس آرامش می کنم” یا “من آرام هستم” را با خود بگویید. 10 دقیقه به این کار ادامه دهید. اگر ذهن شما آشفته است، به آرامی به خود یادآوری کنید که باید روی تنفس و کلمه یا عبارت انتخابی خود تمرکز کنید. بهتر است تنفس شما آرام و ثابت شود.

برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر، با یک پزشک تماس بگیرید.

منابع:

https://www.webmd.com/asthma/asthma-help-living-with-asthma

https://www.webmd.com/asthma/guide/stress-asthma

[advisers limit=3 online =true skill=”11 10″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز