لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

زوج درمانی چیست و چه زمانی به آن نیاز داریم؟

زوج درمانی | پزشکت

فهرست مطالب

زوج درمانی

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


زوج درمانی، فرایندی است که در آن از تکنیک های روان درمانی برای کمک به زوجین و تجزیه و تحلیل و مدیریت اختلافات بین آنها استفاده می شود. ازدواج، باعث ایجاد رابطه بین دو فرد با عقاید متفاوت می شود. بنابراین، اختلاف نظر در بین زوجین کاملا طبیعی است، اما در طی این روند، برخی از زوجین ممکن است درگیر یک چرخه درگیری و سرزنش شوند.

زوج ها در صورت درگیری، باید خارج از رابطه و از افراد دیگر کمک بگیرند، زیرا شخص سوم می تواند دیدگاه تازه ای برای مسئله ایجاد کند. با این حال، اگر حتی در صورت کمک دوستان و خانواده، مشکل برطرف نشود، ممکن است به زوج درمانی نیاز داشته باشید. ما در این مقاله زوج درمانی، تکنیک های مختلف آن و مزایای آن را مورد بررسی قرار داده ایم.

روانپزشک یا درمانگر به زوجین کمک می کند تا آنها بتوانند نگرانی های خود را بدون توسل به دیگران بیان کنند. زوج درمانی به زوجین این اجازه را می دهد تا مشکلات واقعی بین روابط خود را کشف کنند. درمانگر، یک شخص بی طرف است و از طرف خاصی حمایت نمی کند. اما سعی در حل تعارض دارد.

چه زمانی باید برای زوج درمانی اقدام کرد؟

زوج درمانی | پزشکت

در شرایط زیر ممکن است نیاز به زوج درمانی داشته باشید:

اختلاف و درگیری دائمی

 اختلاف نظر سالم، بین شرکا مانند سوختی است که موتور را به حرکت در می آورد. اما اگر شما و همسرتان دائماً با هم درگیر هستید و هر مکالمه ای بین شما به یک بحث مخرب ختم می شود، وقت آن است که کمی استراحت کنید و اوضاع را دوباره ارزیابی کنید. اگر از ترس درگیر شدن با همدیگر ارتباط برقرار نمی کنید و از مشکلات فرار می کنید، نیاز به مراجعه به درمانگر دارید.

 اهداف و رویاهای متفاوت

هر فرد رویاها و آرزوهایی کوچک یا بزرگی در زندگی دارد. اما در بعضی موارد، آرزوهای فرد با رابطه او مطابقت ندارند. به عنوان مثال، ممکن است بخواهید برای ادامه کار رویایی خود به خارج از کشور بروید در حالی که شریک زندگی شما می خواهد شما در یک مکان با هم بمانید. در این شرایط یا مجبور هستید رویای خودتان را به خاطر در کنار شریک زندگی خود بودن، فراموش کنید یا شریک زندگی خود را برای پیگیری رویای خود فراموش کنید؟ چنین معضلی در زندگی می تواند منجر به درگیری های چالش برانگیزی شود.

سرزنش متقابل

معمولا درگیری در بین زوجین، به یک طرف خاص مربوط نیست. اما این یک گرایش انسانی است که هر فرد، شخص مقابل را مقصر می داند. اگر شما و همسرتان همیشه سعی می کنید تا دیگری را مقصر جلو دهید، به طور حتم از نقاط ضعف و کمبودهای خود بی اطلاع هستید، در این صورت زوج درمانی ممکن است برای شما موثر باشد.

دید منفی نسبت به شریک زندگی

در زندگی زناشویی، زوجین با گذشت زمان، نکات منفی همدیگر را بیشتر شناسایی می کنند. در این شرایط زوج درمانی می تواند به شما کمک کند عشق از دست رفته خود را احیا کنید.

اعتیاد

سوء مصرف مواد می تواند آسیب های مالی، جسمی و عاطفی به زوجین وارد کند. اگر یکی از شرکا به مواد مخدر اعتیاد داشته باشد، منجر به بروز مشکلات در روابط می شود. زوج درمانی به چنین زوج هایی کمک می کند تا یکدیگر را درک کنند.

شکاف ارتباطی 

برخی از زوجین ممکن است همیشه در تعارض نباشند. اما ممکن است به دلیل عدم ارتباط دائماً احساس رها شدن یا نادیده گرفتن داشته باشند. در چنین مواردی، شریک زندگی ممکن است نتواند احساسات همسرش را درک کند. آنها نمی توانند احساسات واقعی خود را به یکدیگر ابراز کنند، و شروع به خیال پردازی خواهند کرد. زوج درمانی می تواند به چنین زوج هایی کمک کند تا احساسات خود را بروز دهند.

 زوج درمانی یک انتخاب شخصی است. برخی ممکن است بخواهند در مراحل اولیه قبل از اینکه مشکلات از کنترل آنها خارج شود، به یک درمانگر مراجعه کنند، در حالی که دیگران دوست دارند منتظر بمانند و بعد ها به دنبال درمان بروند. اما بررسی ها نشان داده که افراد بعد از زوج درمانی، از رابطه خود رضایت بیشتری داشته اند.

روش و نحوه زوج درمانی

زوج درمانی | پزشکت

تأثیر زوج درمانی، به تمایل زن و شوهر برای انجام آن بستگی دارد. زوج درمانی، واسطه ای است برای کمک به زن و شوهر که نقاط قوت و ضعف خودشان را بررسی کنند. با این کار، زن و شوهر می فهمند که چه چیزی برای رابطه شان مفید است و چه چیزی مضر. بر همین اساس، آنها یاد می گیرند، تا تغییرات شخصی ایجاد کنند. با این حال، یک جلسه درمانی نباید فرصتی برای تخلیه خشم و ناامیدی باشد. درعوض، این جلسه، فرصتی است که صادقانه به بیان احساسات و مسائل بین خودتان بپردازید.

مزایای زوج درمانی

زوج درمانی می تواند برای زوجین مزایایی زیادی داشته باشد، از جمله:

تغییر پویایی رابطه

یک درمانگر سعی خواهد کرد زوجین را به صورت فردی درک کرده و سپس روی نحوه عملکرد آنها به عنوان یک‌ زوج کار کند. از طریق زوج درمانی، زن و شوهر متوجه خواهند شد شخص مقابل آنها همیشه مقصر اصلی درگیری های پیش آمده نیست.

به عنوان مثال، درمانگر ممکن است به زن و شوهر کمک کند تا متوجه شوند که مشکلات مالی دلیل اصلی درگیری آنهاست. وقتی زن و شوهر به این موضوع پی بردند، می توانند با هم همکاری کرده تا مشکل مشترک خود را حل کنند.

آموزش رفتار صحیح و مناسب

اگرچه روش های متنوع زیادی وجود دارد. اما اغلب در یک رابطه، مردان به احترام و زنان به محبت احتیاج دارند. وقتی تعادل در نحوه تأمین نیازهای زوجین تغییر کند یا بهم بخورد، آشفتگی ایجاد می شود.

زوج درمانی به زوجین کمک می کند تا مشکل را کنار بگذارند و شروع به صحبت کنند.

تعامل بیشتر و درگیری کمتر

ارتباط موثر، راه حل بسیاری از درگیری های بین زوجین است. به عنوان مثال، اگر طرز آشپزی همسرتان را دوست ندارید، پس می توانید به جای انتقاد یا مقایسه، در آشپزخانه به او کمک کرده و برایشان توضیح دهید، یا آنها را وادار کنید که بنشینند و شما شروع به آشپزی کنید. از طریق زوج درمانی، زوجین، اطلاعات لازم را برای یادگیری نحوه صحبت با یکدیگر دریافت می کنند.

واقع بینی

مهم نیست که چه تعداد نکات منفی در همسرتان ببینید، در هر صورت نمی توانید نکات مثبت را در آنها انکار کنید. زوج درمانی به شما کمک می کند نقاط قوت را در یکدیگر پیدا کرده و راه های ارتقا آنها را کشف کنید. به عنوان مثال، اگر شریک زندگی شما حس خوش سلیقه بودن را دارد، پس می توانید او را همراه خودتان به خرید ببرید و از او نظر خواهی کرده و سپس از سلیقه او تعریف و قدردانی کنید. چنین تمرینات زوج درمانی، به افراد کمک می کند تا روی خوبی های یکدیگر تمرکز کنند.

درمانگر ممکن است از روش ها رویکردهای مختلف برای کمک به زن و شوهر استفاده کند اما هدف نهایی این است که عشق و خوشبختی را به روابط آنها بازگرداند.

تکنیک های مختلف زوج درمانی

زوج درمانی | پزشکت

برخی از تکنیک های زوج درمانی که درمانگر ممکن است از آن ها استفاده کند، عبارتند از:

روش گاتمن

این روش که توسط دکتر جان گوتمن، استاد روانشناسی در دانشگاه واشنگتن طراحی شده است، از تکنیک هایی برای افزایش عشق و علاقه در بین زوجین استفاده می کند. این روش درمانی بر اساس هفت اصل است که طبق نیازها و الگوهای زوجین تنظیم می شود:

  • نقشه های عاشقانه بسازید: این اصل به زوجین یاد می دهد که از زندگی روزمره یکدیگر، اهداف، ارزش ها، آرزوها و رویاهای خود آگاهی مداوم داشته باشند.
  • عشق و علاقه را ابراز کنید: از طریق این، زوجین قادر خواهند بود از منحصر به فرد بودن و تفاوت های یکدیگر قدردانی کرده و لذت ببرند و یاد بگیرند که با وجود اختلافات زندگی کنند.
  • به جای دور شدن از همدیگر، به یکدیگر نزدیک شوید: زوجین تشویق می شوند که حتی به موضوعات پیش پا افتاده ای که به نظر می رسد برای یک شریک زندگی مهم هستند، علاقه مستمر نشان دهند.
  • دیدگاه مثبتی داشته باشید: زوج درمانی باعث می شود که زوجین به جای سرزنش همدیگر در هر کاری که انجام می دهند، نکات مثبت و نیمه پر لیوان را ببینند. این به اعتماد سازی بین آن ها کمک می کند.
  • تعارض را مدیریت کنید: زوجین قادر خواهند بود تأثیر یکدیگر را در زندگی خود بپذیرند و درباره مشکلات خود صحبت کنند.
  • رویاهای زندگی را به واقعیت تبدیل کنید: رویای شما نمی تواند کاملاً با همسرتان متفاوت باشد. یک ازدواج به زوجین کمک می کند تا در کنار هم آینده را بسازند و برای تحقق این رویا با هم همکاری کنند. روش گاتمن به شما کمک می کند تا این را درک کنید.
  • پیوند محکمی داشته باشید: یک پیوند محکم بین زوجین فقط وقتی اتفاق میفتد که زندگی یکدیگر را غنی کنند و در یافتن معنای زندگی، به یکدیگر کمک کنند.

زوج درمانی متمرکز بر احساسات

زوج درمانی | پزشکت

روش دکتر سو جانسون، بر روی دلبستگی و پیوند بین زوجین متمرکز است. در این درمان کوتاه مدت، زوجین سعی می کنند علت اصلی درگیری های خود را بفهمند و به یکدیگر کمک کنند تا احساسات و عواطفی را که ممکن است متوجه آن نباشند، کشف کند. در این روش درمانی سه مرحله وجود دارد:

مرحله اول: کاهش میزان چرخه

در طول این مرحله، درمانگر به هر یک از شرکا کمک می کند تا به دنبال هرگونه ارتباط منفی با شریک زندگی یا اعضای خانواده خود باشند و به آنها کمک کنند تا درک کنند که چگونه بر روابط تأثیر می گذارد.

مرحله دو: تغییر الگوهای تعامل

در این مرحله، درمانگر به زن و شوهر کمک می کند تا ترس ها و نگرانی های خود را در رابطه شان با یکدیگر، به شیوه ای سازنده ابراز کنند.

مرحله سه: ادغام

درمانگر به زوجین کمک می کند تا از راه های ارتباطی جدید برای بحث در مورد مشکلات قدیمی و ارائه راه حل های جدید استفاده کنند.

روایت درمانی

این روش درمانی به زوجین کمک می کند تا مشکلات را کنار بگذارند و دیدگاه تازه ای نسبت به یک مسئله قدیمی داشته باشند. این روش زوجین را ترغیب می کند تا در مورد مشکل خود روایاتی را ارائه دهند. درمانگر از زوجین می خواهد که یکی از مشکلات شان را تعریف کنند و سپس در مشخص کردن قسمت های منفی روایت، به همدیگر کمک می کند. بنابراین زوجین روش های جدیدی برای مقابله با مشکلات قدیمی خود پیدا خواهند کرد.

رابطه درمانی ایماگو

این روش درمانی در سال 1980 توسط دکتر هارویل هندریکس و دکتر هلن لاکلی هانت توسعه یافته است. حتی به زوجین کمک می کند تا درگیری های خود را به فرصت هایی برای بهبود و رشد تبدیل کنند. در این روش، زوج ها کارگاه های آموزشی خواهند داشت. آنها یک سری تمرینات را برای کاوش و ارتباط در سطح عمیق تری با یکدیگر انجام می دهند. با یادگیری نحوه انتقال مشکلات دوران کودکی و سایر مشکلات طول زندگی شان، به روابط کنونی شان، افراد دیدگاه همدلانه تری نسبت به شریک زندگی خود خواهند داشت و به سوی یک رابطه آگاهانه تر حرکت می کنند.

مداخلات روانشناسی مثبت

این مداخلات به زوجین کمک می کند تا اشتباهات گذشته را نادیده بگیرند. بیشتر روی جنبه مثبت همسر خود تمرکز کنند. درمانگر ممکن است از زوجین بخواهد که لحظات خوشی را که در یک روز داشتند ثبت کنند. سپس توضیح دهند که چرا در آن لحظات خوشحال بوده اند. این باعث می شود که زن و شوهر روی لحظات مثبت تمرکز کنند و از آنها لذت ببرند. زوجین می توانند به دنبال نیت های مثبت، در رفتار منفی شریک زندگی خود باشند. به تدریج قادر به گوش دادن و درک متقابل یکدیگر خواهند بود.

انتخاب درمانگر مناسب

زوج درمانی | پزشکت

برای یافتن یک زوج درمانگر مناسب بهتر است راهکارهای زیر را در نظر بگیرید:

  • درباره مدرک آنها سوال کنید: به دنبال یک درمانگر باشید که عضو یک سازمان حرفه ای شناخته شده باشد. درمانگری را که دارای مجوز زوج درمانی است، را پیدا کنید.
  • هزینه جلسات را بپرسید: اگر محدودیت بودجه دارید، سپس یک درمانگر را پیدا کنید که هزینه ویزیت او به اندازه بودجه شما باشد.
  • نگرش نسبت به ازدواج داشته باشید: اقدامات فرد با توجه به آنچه او به آن اعتقاد دارد تعیین می شود. نیازی به گفتن نیست كه یك زوج درمانگر باید نگرش مثبتی به ازدواج داشته باشد تا بتواند شما را در تقویت رابطه و ازدواج تان حمایت كند.
  • در دسترس باشد: شما باید جلسات منظمی داشته باشید و درمانگر باید هر بار و به موقع در دسترس باشد. بنابراین، یک درمانگر پیدا کنید که بتواند بدون وقفه جلساتی را برگزار کند و به شما فرصت کافی برای صحبت بدهد.

زوج درمانی به رفع نقاط ضعف در رابطه شما و تقویت آن کمک می کند. فکر نکنید زوج درمانی به معنای پایان رابطه شما است. درعوض، این را فرصتی طلایی برای پیشی گرفتن از موانع و ایجاد رابطه ای جدید و بهتر بدانید.

منبع:

https://www.momjunction.com/articles/couples-therapy_00469908/

[advisers limit=3 online =true skill=”11 10″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز