لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

خوددرمانی در بیماری های افسردگی، اضطراب و استرس

خوددرمانی در افسردگی، اضطراب و استرس | پزشکت

فهرست مطالب

خوددرمانی در افسردگی اضطراب و استرس

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


خوددرمانی در بیماری های افسردگی، اضطراب و استرس تا حدودی رواج دارد. به طور کلی، مصرف خودسرانه دارو بدون تجویز پزشک خوددرمانی نامیده می شود. برخی از افراد برای درمان بیماری های جسمی یا روانی بدون مراجعه به پزشک از روش های مختلف برای درمان خود استفاده می کنند. به عنوان مثال هنگامی که برای کنترل علائم یک بیماری روانی از الکل یا مواد مخدر استفاده می کنید، این رفتار به عنوان خود درمانی شناخته می شود.

خوددرمانی در بیماری های افسردگی، اضطراب و استرسدر واقع شما می دانید که از نظر بهداشت روان مشکل دارید اما از راه سالمتری برای مقابله با آن نمی شناسید. بنابرین شما به راحتی از الکل یا مواد مخدر استفاده می کنید تا با یک بیماری یا وضعیت خاص مانند نگرانی یا افسردگی  کنار بیایید. خوددرمانی با مصرف الکل، مواد مخدر یا حتی روش های دیگری مانند پرخوری به تدریج باعث کاهش عزت نفس شما می شود.

روش های مختلف خوددرمانی

  • الكل به دلیل راحت بودن دسترسی، متداول ترین روش خود درمانی است. الکل ممکن است برای خوددرمانی استرس و همچنین افسردگی و اضطراب استفاده شود، در حالیکه استفاده از مشروبات الکلی نه تنها تاثیری در درمان ندارد بلکه باعث شدیدتر شدن علائم افسردگی می شود.
  • برخی داروهای تجویزی مانند مسکن های قوی، داروهای ADHD و داروهای ضد اضطراب نیز به طور گسترده در دسترس هستند. برخی افراد از داروهای بی حسی، آرامبخش، و حتی داروهای افزایش تمرکز و انرژی برای خوددرمانی استفاده می کنند.
  • داروهای تفریحی مانند ماری جوانا، حشیش یا محرک هایی مانند کوکائین و آمفتامین برای مدیریت احساسات، موقعیت ها و خاطرات ناخوشایند استفاده می شوند. استفاده از آنها می تواند منجر به سوء مصرف مواد مخدر و اعتیاد شود.
  • افراد عاطفی برای درمان احساسات ناخوشایند خود و مقابله با استرس، اضطراب یا افسردگی به غذا خوردن پناه می برند. از آنجا که بیشتر مردم هوس غذاهای سرشار از قند، کالری و چربی های ناسالم می کنند، خوردن احساسی می تواند باعث افزایش وزن بی رویه و در نتیجه بدتر شدن روحیه شود.
  • نیکوتین موجود در سیگار و سایر محصولات تنباکو در تمرکز بهتر به برخی از افراد کمک می کند. اما با این حال سیگار می تواند علائم اختلال بیش فعالی-کم توجهی را شدیدتر کند. ضمن آنکه سیگار اعتیادآور است و ترک کردن آن پس از مدتی برای شما دشوار می شود.

علائم خوددرمانی در بیماری های افسردگی، اضطراب و استرس

خوددرمانی در افسردگی، اضطراب و استرس | پزشکت

علائمی که نشان می دهند شما دچار خوددرمانی شده اید، عبارتند از:

  • برخی افراد در هنگام احساس اضطراب، استرس یا افسردگی به الکل یا مواد مخدر روی می آورند. زیرا مصرف الکل یا مواد در مقابله با اخبار ناخوشایند مانند از دست دادن شغل به آنها کمک می کند. اگر برای کنار آمدن با استرس، افسردگی و رفع خستگی، دائما از الکل یا مواد مخدر استفاده می کنید، دچار خوددرمانی هستید.
  • مصرف مواد مخدر و الکل حال شما را بدتر می کند. زیرا این روش فقط یک راه حل موقت است. وقتی اثرات بی حسی از بین رفت، احتمالاً احساس بدتری خواهید داشت. خود درمانی می تواند بر کیفیت خواب شما تأثیر بگذارد. سطح انرژی شما را کاهش دهد. سیستم ایمنی بدن را پایین بیاورد و حتی شما را در معرض بیماری قرار دهد.
  • مصرف مواد مخدر و الکل باعث اعتیاد می شود. به تدریج برای تسکین احساسات خود به مصرف بیشتر نیاز خواهید داشت. با ادامه دارودرمانی نه تنها مشکلات روانی شما درمان نمی شوند بلکه اعتیاد نیز به انبوه مشکلات شما اضافه می شود.
  • مشکلات شما به تدریج چند برابر می شود. برای مثال برای مقابله با استرس شروع به مصرف مواد مخدر کردید اما اکنون بیماری، مشکلات شغلی و مالی نیز به آن اضافه شده است. در نتیجه استرس و افسردگی شما چند برابر می شود.
  • وقتی به مواد مخدر یا الکل دسترسی ندارید آشفته می شوید. نگران هستید که چگونه بدون مواد مخدر با یک موقعیت اجتماعی سخت کنار بیایید. نبودن مواد مخدر باعث می شود تمام روز را آشفته و بی قرار باشید.
  • دوستان و خانواده به دلیل مصرف الکل یا مواد مخدر نگران شما هستند. افرادی که به شما اهمیت می دهند بابت اعتیاد شما ابراز نگرانی می کنند. اعضای خانواده دائم تغییرات شخصیت، رفتار یا سبک زندگی شما را یادآوری می کنند.

عوارض ناشی از خوددرمانی

خوددرمانی در افسردگی، اضطراب و استرس | پزشکت

خوددرمانی در بیماری های افسردگی، اضطراب و استرس، تلاش برای خود درمانی یک بیماری روانی مانند افسردگی می تواند مشکلات بی شماری فراتر از خطر اعتیاد برای شما ایجاد کند، از جمله:

  • بدتر شدن علائم: تلاش برای خود درمانی یک مشکل بهداشت روان می تواند علائم موجود را بدتر کرده و یا حتی علائم جدیدی ایجاد کند.
  • تداخل با داروهای تجویزی: سوء مصرف الکل یا مواد مخدر می تواند با هر داروی دیگری که مصرف می کنید تداخل داشته باشد. در نتیجه تاثیر داروها از بین رفته و یا عوارض جانبی ناخوشایندی را ایجاد می کند. مصرف الکل به خصوص با آنتی بیوتیک هایی مانند مترونیدازول تداخل دارد. مصرف همزمان الکل و داروی ضد میکروبی مترونیدازول با عوارض بسیار خطرناکی مانند تشنج همراه است. علاوه بر آن مصرف الکل و استامینوفن در بلند مدت باعث وارد شدن آسیب های جدی به کبد می شود.
  • ابتلا به بیماری های جدید: در صورت ابتلا به مشکلات سلامت روان، مصرف زیاد الکل یا مواد مخدر باعث ابتلا به بیماری های جدید می شود. این بیماری ها بسیار فراتر از مشکلاتی هستند که در وهله اول منجر به خوددرمانی شما شده اند. به عنوان مثال، استفاده از مواد مخدر و الکل با تحریک افسردگی، و مصرف ماری جوانا و مت آمفتامین با روان پریشی ارتباط دارد. علاوه بر آن کسانی که مواد مخدر مصرف می کنند بیش از دیگران در معرض ابتلا به بیماری های مزمن قرار دارند.
  • تاخیر در درمان: روی آوردن به مصرف الکل و مواد مخدرباعث به تاخیر افتادن درمان می شود. تا زمانی که در حال گذراندن دوره خوددرمانی هستید تغییر جهت شما به روش های سالم برای مقابله با مشکلات دشوار خواهد بود. اگر بفهمید که مواد مخدر به جای درمان فقط به مشکلات شما اضافه می کند، می توانید یکبار برای همیشه به سراغ حل مشکلات بروید.

روش های خوددیاری در سوء مصرف مواد

خوددرمانی در افسردگی، اضطراب و استرس | پزشکت

به منظور یافتن روشهای سالم و موثر برای مقابله با مشکلات و مدیریت احساسات، ابتدا باید زمان و چگونگی خوددرمانی را تشخیص دهید. این به معنای صادق بودن با خود است. اعضای خانواده که در همه حال حامی شما هستند، می توانند در این راه به شما کمک کنند.

الگوهای خوددرمانی خود را بشناسید.

اگر در حال مصرف الکل و یا مواد مخدر (یا هر دو مورد) هستید، حداقل مقدار مصرف خود را کاهش دهید. تعداد دفعات مصرف خود را کم کنید. مشکلاتی مانند رکود اقتصادی و افزایش بیکاری می تواند هر کسی را دچار استرس، اضطراب یا افسردگی کند. اما وقت و هزینه ای که برای مصرف الکل یا مواد مخدر صرف می کنید نیز در بروز مشکلات نقش خیلی مهمی دارد.

انکار همیشه بخش مهمی از مشکلات مربوط به سلامت روان است. ممکن است به راحتی انکار کنید که برای کنار آمدن با علائم افسردگی یا اضطراب، به مصرف مواد مخدر یا الکل پناه برده اید. اگرچه نادیده گرفتن مشکلات و امید به رفع آنها خیلی آسان است، اما غلبه بر انکار اولین قدم برای بهبودی است.

اعتراف به اینكه شما از نظر روانی مشكل دارید نشانه ضعف یا نوعی نقص شخصیت نیست. مشکل شما هر چه باشد، باز هم روش های موثری برای کنار آمدن و کنترل زندگی شما وجود دارد.

در اولین قدم سعی کنید روحیه خود را تقویت کنید. برای چندین هفته، زمان استفاده از الکل یا مواد مخدر، میزان مصرف و احساس خود مانند استرس، اضطراب، غم، بی حوصلگی را یادداشت کنید. با بررسی نتایج، می توانید الگوها و عوامل خلقی را در عادات مصرف مواد خود شناسایی کنید.

سعی کنید چندین روز در هفته از الکل یا مواد مخدر استفاده نکنید. در روزهایی که از مصرف مواد مخدر یا الکل خودداری می کنید احساس خود را یادداشت کنید. آیا هنگام استفاده کمتر احساس اضطراب، استرس یا افسردگی می کنید؟ کیفیت خواب شما چه تغییری می کند؟ آیا می توانید وقت خود را با استفاده از روش های سالم برای ایجاد ثبات در احساسات خود پر کنید؟

طرز فکر خود را تغییر دهید.

خوددرمانی در افسردگی، اضطراب و استرس | پزشکت

استفاده از روش هایی مانند مصرف الکل و مواد مخدر برای خوددرمانی باعث می شود این روش ها در نظر شما درمان های مفیدی باشند.  در حالیکه کاملا برعکس است. به عنوان مثال، شما ممکن است مانند بسیاری از افراد، الکل را به برای افزایش کیفیت خواب بخورید. اما گرچه مصرف الکل به شما کمک کند تا سریعتر به خواب بروید، اما از طرف دیگر الکل خواب شما را نیز مختل می کند. مصرف الکل نیاز به دستشویی رفتن در شب را افزایش می دهد. مشکلات تنفسی را تشدید می کند. در مرحله خواب REM تداخل ایجاد کرده و باعث می شود شما زودتر از زمان طبیعی از خواب بیدار شوید. همه این عوامل باعث افت کیفیت خواب شبانه شما می شود. ترک مصرف الکل و مواد مخدر باعث می شود در طول شب راحت تر بخوابید و احساس شادابی و آرامش بیشتری کنید.

به همین ترتیب، ممکن است از الکل برای بهبود خلق و خو یا مقابله بهتر با اضطراب استفاده کنید. در حالی الکل افسرده کننده است.  مصرف الکل در نهایت باعث اضطراب و افسردگی شما می شود. استفاده منظم از الکل باعث ضعیف شدن سیستم عصبی مرکزی و کاهش میزان سروتونین مغز می شود. در نتیجه شما غمگین تر شده و نسبت به گذشته بیشتر مستعد نگرانی و اضطراب خواهید شد.

حتی وقتی می فهمید که خود درمانی تاثیری در حل مشکلات ندارد باز هم به سختی می توانید باورهای غلط خود را ترک کنید. هرچقدر باورهای خود را در مورد فواید خوددرمانی به چالش بکشید، تسلط آنها بر رفتار شما کمتر خواهد شد. شما می توانید برای این کار از روش های سالم و موثر برای کنار آمدن با مشکلات استفاده کنید.

سخن آخر

خوددرمانی در بیماری های افسردگی، اضطراب و استرس نسبتا معمول است. به طور کلی، مصرف خودسرانه دارو بدون تجویز پزشک خوددرمانی نامیده می شود.

منبع:

https://www.helpguide.org/articles/addictions/self-medicating.htm

[advisers limit=3 online =true skill=”11″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز