لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

خطرات تهدید کننده سلامت نوجوانان

خطرات تهدید کننده سلامت نوجوانان | پزشکت

فهرست مطالب

خطرات تهدید کننده سلامت نوجوانان

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


از خطرات تهدید کننده سلامت نوجوانان می توان، به سوءمصرف الکل، چاقی، پرخاشگری و خطرات رانندگی و تصادف، مصرف سیگار و مواد مخدر اشاره کرد. نوجوانان امروز بیش از هر زمان دیگری در معرض این خطرات تهدید کننده قرار دارند. والدین و مراقبان می توانند با کسب اطلاع از این خطرات احتمالی از بروز آنها جلوگیری کنند.

برخی از شایع ترین خطرات تهدید کننده سلامتی نوجوانان، عبارتند از:

تصادفات اتومبیل

تصادفات با وسایل نقلیه موتوری علت اصلی مرگ نوجوانان در ایالات متحده است. مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) تخمین می زنند که هر روز هفت نوجوان بین 16 تا 19 سال بر اثر صدمات ناشی از وسایل نقلیه موتوری می میرند. حتی بیشتر از این افراد در بیمارستان های اورژانس برای جراحات جدی تحت درمان قرار می گیرند. نوجوانان 16 تا 19 سال بیش از هر گروه سنی دیگر خطر مرگ یا جراحت در تصادف اتومبیل را دارند.

عواملی که در تصادفات رانندگی نوجوانان نقش دارند، عبارتند از:  

  • سرعت بالا: سرعت رانندگی در نوجوانان بیشتر از سایر افراد است.
  • کم تجربه بودن: نوجوانان کمتر از رانندگان باتجربه توانایی تشخیص موقعیت های خطرناک را دارند و از رفلکس رانندگی کمتری برخوردار هستند.
  • استفاده از کمربند ایمنی: کمتر از 60٪ دانش آموزان دبیرستانی هر بار که سوار ماشین می شوند کمربند ایمنی می بندند. در حقیقت، در میان رانندگان جوانی که در سال 2017 در تصادفات رانندگی جان خود را از دست دادند، حدود نیمی از آنها کمربند ایمنی نداشتند.
  • رانندگی در حالت مستی: آمارها نشان می دهد از هر شش نوجوان یک نفر سوار اتومبیل راننده ای شده که تحت تأثیر الکل است. از هر 20 نفر یک نفر اعتراف می کند که پس از نوشیدن الکل پشت فرمان قرار گرفته است.

خودکشی

خطرات تهدید کننده سلامت نوجوانان | پزشکت

خودکشی، جزء خطرات تهدید کننده سلامتی نوجوانان و دومین علت اصلی مرگ در میان نوجوانان است. بین سالهای 2007 و 2017، میزان خودکشی در نوجوانان 56 درصد افزایش یافته است. آمار تخمین می زند که تقریباً از هر 11 دانش آموز دبیرستانی یک نفر اقدام به خودکشی می کند.

عوامل موثر در خودکشی شامل تنهایی، افسردگی، مشکلات خانوادگی و سو ء مصرف مواد است. نوجوانانی که حداقل با یک بزرگسال ارتباط خوبی دارند، کمتر رفتارهای مخاطره آمیز انجام می دهند و کمتر دچار افسردگی می شوند.

اگر مشکوک هستید که فرزندتان به فکر آسیب رساندن به خودش است، از او بپرسید که آیا فکر خودکشی دارد. نگرانی خود را در مورد رفتار خود بیان کنید. بدون قضاوت با حرف های او گوش دهید. او را به سمت یک مشاوره حرفه ای راهنمایی کنید.

پرخاشگری

تقریباً از هر سه نوجوان یک مورد تحت فشار قرار می گیرد. قلدری، نوعی رفتار پرخاشگرانه است که در آن شخصی عمداً و به طور مکرر باعث آسیب یا ناراحتی شخص دیگری می شود. آزار و اذیت می تواند کلامی، اجتماعی، جسمی باشد و یا بصورت آنلاین و به صورت آزار و اذیت اینترنتی انجام شود و بیشتر در مدرسه رخ می دهد. تقریباً 30٪ نوجوانان اذیت و آزار دیگران را اذعان می کنند.

قلدری مداوم می تواند باعث احساس انزوا، طرد و ناامیدی و همچنین افسردگی و اضطراب شود که می تواند در رفتار خودکشی نقش داشته باشد. با این حال، اکثر نوجوانانی که مورد آزار قرار می گیرند اقدام به خودکشی نمی کنند.

با وجود بسیاری از نوجوانان که آزار و زورگویی را تجربه می کنند، فقط 20 تا 30 درصد از نوجوانانی که مورد آزار و اذیت قرار می گیرند، آن را به بزرگسال گزارش می دهند. نشانه ای که ممکن است نوجوان شما مورد آزار و زورگویی قرار گرفته باشد، عبارتند از:

  • با بریدگی، کبودی یا خراشیدگی غیرقابل توضیح به خانه می آیید.
  • از دست دادن علاقه به کارهای مدرسه یا ناگهان در مدرسه کار ضعیف.
  • وقتی از مدرسه به خانه می آیند، غمگین، بدخلق، اشک آور، مضطرب یا افسرده به نظر می رسند.
  • بهانه جویی برای اجتناب از مدرسه یا مقاومت در برابر مدرسه رفتن یا سوار شدن بر اتوبوس مدرسه.
  • شکایت از سردردهای مکرر، معده درد، یا سایر بیماری های جسمی، داشتن اختلالات خواب یا خواب های مکرر بد.

اگر مشکوک هستید که نوجوان شما مورد آزار و اذیت قرار گرفته است، می تواند با سوال از دوستان یا بحث در مورد قلدری در اخبار، به طور غیرمستقیم موضوع را مطرح کنید. مهمترین نکته این است که خطوط ارتباطی را باز نگه دارید و یک محیط پشتیبانی را فراهم کنید.

رابطه جنسی، بارداری و STI

خطرات تهدید کننده سلامت نوجوانان | پزشکت

داشتن مکالمه جنسی با فرزندتان می تواند ناراحت کننده باشد، اما مطمئن شوید که نوجوان شما خطرات ناشی از فعالیت جنسی، نحوه تمرین رابطه جنسی ایمن و اهمیت رضایت را درک می کند. پیامدهای سلامتی جنسیت نوجوانان یعنی بارداری در نوجوانان و عفونت های مقاربتی، می تواند تأثیرات مادام العمر داشته باشد.

نوجوانان بیشتر از بزرگسالان در معرض خطر ابتلا به عفونت آمیزشی قرار دارند. تخمین زده می شود که یک پنجم تشخیص های جدید HIV هر ساله در بزرگسالان جوان بین 13 تا 24 سال است. علاوه بر این، 46٪ از نوجوانان فعال جنسی، از کاندوم استفاده نکرده اند.

مصرف دخانیات

مصرف دخانیات دلیل اصلی مرگ قابل پیشگیری در ایالات متحده است و تقریباً تمام اعتیاد به نیكوتین در بزرگسالان جوان شروع می شود.  تا سال آخر دبیرستان، بیش از دو سوم بچه ها محصولات دخانیات را امتحان کرده اند و یا به طور منظم استفاده می کنند.

در حالی که استفاده از سیگار و محصولات دخانیات بدون دود طی 25 سال گذشته به شدت کاهش یافته است، اما استفاده از سیگارهای الکترونیکی نیکوتین رشد چشمگیری داشته است. در ابتدا، اعتقاد بر این بود که سیگارهای الکترونیکی از سیگار کشیدن مطمئن تر هستند. با این حال، یک بیماری ریوی جدید معروف به سیگار الکترونیکی، یا vaping، آسیب ریه ناشی از استفاده از محصول (EVALI) در سال 2019 شناسایی شد.

بر اساس اطلاعات حاصل از نظرسنجی ملی دخانیات جوانان در سال 2018، 1/27٪ از دانش آموزان دبیرستان و 2/7٪ از دانش آموزان دوره راهنمایی گزارش داده اند كه در 30 روز گذشته از هرگونه محصول دخانیات استفاده كرده اند كه نسبت به سال قبل افزایش داشته است. در آن دوره، استفاده از سیگار الکترونیکی توسط جوانان 77.8٪ افزایش یافته است که هر 5 دانش آموز دبیرستانی اعتراف می کنند که مرتباً از آن استفاده کرده است.

انجمن ریه آمریکا را پیشنهاد داده است برای صحبت کردن به بچه های خود را در مورد سیگار کشیدن و صادقانه و مستقیماً به نوجوان خود بگویید که نمی خواهید سیگار بکشد، یا تنباکو مصرف کند.

مصرف الکل

خطرات تهدید کننده سلامت نوجوانان | پزشکت

نوشیدن الکل در افراد زیر سن قانونی می تواند منجر به مشکلات زیادی شود، از جمله مشکل در مدرسه با دانشگاهیان و همسالان، قضاوت و تصمیم گیری ضعیف، مشکلات حقوقی و مشکلات بهداشتی شود. گزارش داده شده است که بیش از 4000 نوجوان خردسال هر ساله در اثر مصرف زیاد الکل می میرند و نزدیک به 120،000 مراجعه به مراکز اورژانس در بین افراد 12 تا 21 ساله در رابطه با مصرف الکل وجود دارد. گفتگوی دو طرفه را با نوجوان خود تشویق کنید و انتظارات خود را به روشنی بیان کنید. سوالاتی را به صورت پایان باز بپرسید که کودک شما را ترغیب می کند بدون طفره رفتن به شما بگوید چه احساسی دارد.

الکل یک داروی ضد افسردگی است که بدن و ذهن را کاهش می شود. الکل هماهنگی، بینایی، تفکر و قضاوت را مختل می کند.

سوء مصرف مواد مخدر

مصرف مواد مخدر یک خطر جدی برای نوجوانان برای سلامتی است. تقریباً نیمی از دانش آموزان دبیرستانی گزارش کرده اند که ماری جوانا امتحان کرده اند، یک پنجم آنها داروهای تجویزی را که برای آنها تجویز نشده است، 6٪ کوکائین و 3٪ مردان نوجوان از استروئیدهای تقویت کننده کار استفاده کرده اند.

افیون بیشترین خطر سلامتی مربوط به دارو را برای نوجوانان به همراه دارد .بیش از 4000 جوان بزرگسال در سنین 15 تا 25 سال بیش از حد دوز مصرف می کنند و می میرند. مواد مخدر شامل داروهای ضد درد OxyContin و Percocet (اکسی کدون)، ویکودین (هیدروکدون) و کدئین و داروهای خیابانی هروئین و فنتانیل است. هرکسی می تواند به این داروها اعتیاد پیدا کند.

اعتیاد به مواد افیونی می تواند عواقب خطرناک و جدی داشته باشد. بسیاری از افراد شروع به خوردن قرص های تجویزی می کنند، معتاد می شوند و به هروئین روی می آورند زیرا هزینه کمتری دارد. اداره سوء مصرف مواد و بهداشت روان توصیه می کند که با نوجوان خود غالباً درباره مضرات مواد افیونی و سایر داروها صحبت کنید.

اگر مشکوک هستید کودک شما به مواد افیونی یا سوء مصرف مواد مخدر اعتیاد دارد، از مشاوران کمک بگیرید. با پزشک یا مشاور مدرسه کودک خود صحبت کنید.

اختلالات اشتها

خطرات تهدید کننده سلامت نوجوانان | پزشکت

اختلالات خوردن غالباً در دوران بلوغ ظاهر می شود. اختلالات خوردن مانند بی اشتهایی عصبی، پرخوری عصبی و اختلال پرخوری که اغلب به عنوان انتخاب شیوه زندگی اشتباه گرفته می شود، در واقع بیماری های جدی و گاه کشنده ای هستند که رفتارها، افکار و احساسات غذایی را تغییر می دهند.

هر دو جنس می توانند به اختلالات خوردن مبتلا شوند، با این حال، میزان آن در دختران بیشتر از پسران است. اگر به نظر می رسد فرزند شما درگیر نوع رژیم غذایی، وزن و فرم بدن خودش است، این می تواند نشان دهنده یک اختلال در خوردن باشد. علائم دیگر برای تشخیص این موارد عبارتند از:

  • محدود کردن مصرف غذا
  • دزدکی یا مخفیانه غذا خوردن
  • کاهش شدید وزن یا افزایش وزن
  • خوردن وعده های بزرگ غذایی
  • اضطراب، افسردگی و تغییرات خلقی
  • گلودرد مزمن، صدای گرفتگی صدا، یا تورم غدد گردن در اثر استفراغ
  • صرف وقت اضافی در دستشویی به دلیل دفع کردن بعد از غذا یا مصرف ملین یا ادرار آور

اگر نوجوان شما علائمی از اختلال در خوردن دارد، بهتر است که به دنبال درمان باشید. درمان ممکن است شامل روان درمانی، داروها و کلاس های تغذیه ای به صورت سرپایی یا بستری باشد.

چاقی

خطرات تهدید کننده سلامت نوجوانان | پزشکت

حدود 20٪ نوجوانان در ایالات متحده تعریف پزشکی چاق را دارند. پیامدهای سلامتی چاقی کودکان جدی است. حتی شامل مواردی مانند دیابت نوع 2، بیماری قلبی، آسم و بیماری کبد چرب می شود. همچنین می تواند منجر به مشکلات روانی از جمله اضطراب، افسردگی، اعتماد به نفس پایین و قلدری شود. چاقی کودکان همچنین زمینه چاقی و مشکلات سلامتی در بزرگسالی را فراهم می کند.

عوامل مرتبط با افزایش وزن بیش از حد در نوجوانان شامل مصرف غذاها و نوشیدنی های پرکالری، کم مواد مغذی، کمبود فعالیت بدنی، فعالیت های کم تحرک مانند تماشای تلویزیون یا بازی های ویدیویی و روال خواب هستند. در واقع، حدود 87٪ دانش آموزان دبیرستان 5 وعده توصیه شده میوه و سبزیجات در روز نمی خورند. بیش از 25٪ بیش از دو وعده محصولات پرچرب در روز می خورند. حدود 33٪ دانش آموزان دبیرستان ورزش کافی ندارند. فقط 36٪ از دانشجویان در برنامه های تربیت بدنی روزانه ثبت نام می کنند.

مشکلات مربوط به وزن در طی سالهای نوجوانی ممکن است پیچیده باشد. بیشتر نوجوانان در این سال ها جهشی رشد می کنند. نوجوانان اغلب قبل از بلندتر شدن وزن خود را افزایش می دهند. بسیاری از نوجوانان در بدن جدید خود احساس ناراحتی می کنند. حتی می توانند نسبت به بحث در مورد وزن حساس باشند.

درمان چاقی، کاهش وزن است و ابتدا تغییر سبک زندگی از جمله رژیم غذایی و ورزش توصیه می شود. تمرکز بر تغذیه سالم به عنوان یک خانواده می تواند به حمایت از نوجوان شما کمک کند بدون اینکه احساس کند او جدا است.

حرف آخر

سالهای نوجوانی می تواند برای بسیاری از والدین یک چالش باشد. هرچه آنها استقلال بیشتری پیدا کرده و روابط دوستی جدیدی برقرار می کنند، نظارت بر رفتار آنها دشوارتر خواهد بود. در عین حال، نوجوانان برای هدایت فشار همسالان و انتخاب هوشمندانه به راهنمایی احتیاج دارند. بنابراین حفظ خطوط ارتباطی والدین با نوجوانان ضروری است.

منبع:

https://www.verywellhealth.com/the-7-biggest-health-risks-teens-face-2611248

[advisers limit=3 online =true skill=”11 10″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز