لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

ترس از پرواز یا ایروفوبیا

ترس از پرواز یا ایروفوبیا || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


ایروفوبیا یا ترس از پرواز، نوعی فوبیای خاص شامل ترس از پرواز یا سفر هوایی است. در حالی که آمار نشان می دهد که سفر هوایی در واقع ایمن تر از سفر با وسایل دیگر از جمله ماشین و قطار است، پرواز همچنان منبع رایج ایجاد ترس است.

تحقیقات نشان می دهد که بین 2.5 تا 40 درصد از مردم هر سال اضطراب مربوط به پرواز را تجربه می کنند. تخمین‌ها در سطح پایین احتمالاً مواردی را نشان می‌دهند که این بیماری توسط یک متخصص بهداشت روان تشخیص داده می‌شود، در حالی که تخمین‌هایی که در انتهای بالاتر قرار دارند احتمالاً نتیجه علائم اضطراب پرواز هستند.

بنابراین در حالی که بسیاری از مردم تا حدی از پرواز می ترسند، تنها نسبت بسیار کمتری در واقع معیارهای تشخیص فوبیا را برآورده می کند. چه ترس شما از پرواز به یک فوبیا تبدیل شده باشد یا نه، می تواند تأثیرات جدی بر کیفیت زندگی شما داشته باشد.

علائم ترس از پرواز

افرادی که این ترس را دارند، هنگامی که به پرواز فکر می کنند یا زمانی که با هواپیما سفر می کنند، اضطراب شدید و مداوم را تجربه می کنند. علائم این ترس که به عنوان آویووفوبیا نیز شناخته می شود، مشابه علائم سایر فوبیاهای خاص است. علائم فیزیکی ترس از پرواز ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • لرز
  • سرگردانی
  • حالت تهوع
  • تنگی نفس
  • عرق کردن
  • احساس خفگی
  • تحریک پذیری
  • پوست برافروخته
  • افزایش ضربان قلب
  • ناراحتی دستگاه گوارش

در برخی موارد، افراد ممکن است حتی یک حمله پانیک تمام عیار را تجربه کنند. حمله پانیک دوره ای از ترس شدید است که می تواند با علائمی مانند تپش قلب، احساس جدایی از واقعیت و ترس از مردن همراه باشد.

برخی از افرادی که این ترس را دارند در فرودگاه راحت هستند، اما درست قبل از سوار شدن به هواپیما علائم را تجربه می کنند. برخی دیگر مشکلاتی دارند که به محض رسیدن به فرودگاه شروع می شود. اضطراب پیش بینی، که در آن ترس از پرواز را مدت ها قبل از پرواز برنامه ریزی شده تجربه می کنید، بسیار رایج است.

بیماری های مرتبط با ترس از پرواز

ترس از پرواز یا ایروفوبیا || پزشکت

در صورت داشتن فوبیاها و اختلالات اضطرابی دیگر، این ترس ممکن است ایجاد شود یا بدتر شود. برخی از این موارد عبارتند از:

  • کلاستروفوبیا: افراد مبتلا به کلاستروفوبیا اغلب به دلیل فضای محدود و کمبود فضای شخصی، ترس از پرواز را تجربه می کنند.
  • ترس از ارتفاع: ترس عمومی از ارتفاع (آکروفوبیا) نیز می تواند منجر به ترس از پرواز شود.
  • فوبیای اجتماعی یا میکروب: کسانی که دارای اختلال اضطراب اجتماعی یا ترس از میکروب هستند، اغلب دچار ترس از پرواز می شوند، زیرا مجبور می شوند مدت زمان طولانی را با غریبه ها بگذرانند.

در بسیاری از موارد، پرداختن به این شرایط زمینه ای می تواند به تسکین علائم هوا هراسی کمک کند. درمان‌های این ترس‌های مرتبط اغلب مانند درمان سایر انواع فوبیا است.

برخی از اختلالات جسمی می توانند به این ترس کمک کنند، از جمله:

  • انسداد سینوس یا گوش میانی که می تواند باعث درد یا سرگیجه در طول پرواز شود.
  • ابتلا به سرماخوردگی، مشکلات مزمن سینوسی یا شرایطی مانند سرگیجه یا اختلالات گوش می‌تواند باعث ایجاد ترس بسیار واقعی از ایجاد ناراحتی فیزیکی شود.
  • بیماری های قلبی عروقی یا سایر شرایطی که خطر لخته شدن خون را افزایش می دهد، که می تواند باعث ایجاد نگرانی در مورد ایجاد ترومبوز ورید عمقی در طول پرواز شود.
  • قبل از پرواز با پزشک خود در مورد هر گونه شرایط فیزیکی صحبت کنید تا یک برنامه اقدام برای به حداقل رساندن خطر و ناراحتی ایجاد کنید.

علل ترس از پرواز

ترس از پرواز یا ایروفوبیا || پزشکت

دلایل دقیق این ترس مشخص نیست، اما تعدادی از عوامل مختلف ممکن است نقش داشته باشند. یک بررسی نشان داد که ترس از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت است و تحت تأثیر مجموعه پیچیده ای از عوامل فیزیولوژیکی، روانی و اجتماعی است که برای هر فرد منحصر به فرد است. برخی از این عوامل ممکن است شامل موارد زیر باشد:

تجربه یک پرواز آسیب زا یا سقوط هواپیما: حتی تماشای پوشش خبری گسترده از بلایای خطوط هوایی می تواند برای ایجاد ترس از پرواز کافی باشد. به عنوان مثال، بسیاری از مردم در پی حملات 11 سپتامبر حداقل ترس از پرواز را تجربه کردند.

محیط: اگر والدین شما هم ترس از پرواز داشتند، ممکن است ترس آنها را درونی کرده باشید. این یک علت شایع هوافوبیا در کودکان است اما بسیاری از بزرگسالان را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. ممکن است ترس از پرواز را از خویشاوند یا دوست دیگری دریافت کنید، اما به نظر می رسد والدین بیشترین تأثیر را بر فوبیا دارند.

سایر شرایط مرتبط: هوا هراسی شما نیز ممکن است ریشه در یک درگیری کاملاً متفاوت داشته باشد. به عنوان مثال، ترس از پرواز که بلافاصله پس از ارتقای شغلی که مستلزم سفر است ایجاد می شود، می تواند ناشی از نگرانی در مورد خود شغل یا تأثیر آن بر زندگی روزمره شما باشد. به همین ترتیب، کودکانی که باید مرتباً برای ملاقات والدین مطلقه پرواز کنند، گاهی اوقات به هواهراسی به عنوان مکانیزم مقابله با آسیب طلاق مبتلا می شوند.

تحقیقات همچنین نشان می دهد که محرک هایی مانند آب و هوای بد، برخاستن از زمین و تلاطم، اضطراب آورترین جنبه های پرواز هستند. تأخیر در سفر، که هنگام پرواز در زمان‌های محبوب رایج است، ممکن است ترس از پرواز را بدتر کند.

ترس از پرواز چگونه درمان می شود؟

ترس از پرواز یا ایروفوبیا || پزشکت

خوشبختانه، ترس از پرواز یک بیماری قابل درمان است، حتی بدون دانستن علت اصلی. برخی از درمان های رایج عبارتند از:

روان درمانی

درمان شناختی رفتاری (CBT): معمولا خط اول درمان برای فوبیا از جمله ترس از پرواز است. CBT رویکردی است که بر تغییر افکار منفی که به رفتارهای ترسناک کمک می کنند تمرکز دارد. بسیاری از درمان‌های خاص فوبیا مبتنی بر CBT هستند، اما گاهی اوقات از گزینه‌های درمانی دیگر نیز استفاده می‌شود. برخی از متداول ترین رویکردها عبارتند از:

قرار گرفتن در معرض: کارشناسان موافق هستند که بهترین راه برای غلبه بر ترس از پرواز، قرار گرفتن در معرض کنترل شده است، چه از طریق واقعیت مجازی، شبیه سازی پرواز یا در واقع پرواز باشد.

حساسیت زدایی سیستماتیک: این شامل قرار گرفتن تدریجی پیشرونده با یک شی یا موقعیت ترس است که اغلب برای درمان فوبیایی مانند ترس از پرواز استفاده می شود.

درمان فردی: CBT فردی، هیپنوتیزم، و تکنیک های واقعیت مجازی نیز می تواند ترس شما از پرواز را بهبود بخشد. یک مطالعه نشان داد که یک برنامه قرار گرفتن در معرض مبتنی بر اینترنت در درمان فوبیای پرواز مؤثر است.

کلاس های گروهی: اگر سایر اختلالات جسمی یا روانی ندارید، ممکن است کاندیدای خوبی برای ترس از پرواز باشید. این کلاس ها معمولاً دو یا سه روز طول می کشد، اغلب در یک آخر هفته، و گاهی اوقات توسط خطوط هوایی ارائه می شود. در طول کلاس ها، ممکن است خلبانان را ملاقات کنید، در مورد ایمنی خطوط هوایی صحبت کنید، و حتی فرصتی برای سوار شدن به یک هواپیمای واقعی پیدا کنید. گاهی اوقات فقط آشنایی بیشتر با فرآیند و محیط می تواند به شما کمک کند احساس راحتی بیشتری داشته باشید.

دارو

گاهی اوقات ممکن است داروهایی برای کمک به کاهش علائم خاص مرتبط با ترس از پرواز مانند حالت تهوع یا اضطراب تجویز شود. به عنوان مثال، پزشک ممکن است توصیه کند که قبل از پرواز از دارویی استفاده کنید که برای کاهش بیماری حرکتی طراحی شده است. آنها همچنین ممکن است یک داروی ضد اضطراب مانند زاناکس (آلپرازولام) یا والیوم (دیازپام) را تجویز کنند.

در حالی که داروها می توانند مفید باشند، آنها معمولا یک راه حل کوتاه مدت هستند. آنها ممکن است همراه با روان درمانی استفاده شوند.

چگونه با ترس از پرواز مقابله کنیم؟

ترس از پرواز یا ایروفوبیا || پزشکت

علاوه بر درمان فوبیای خود، کارهایی نیز وجود دارد که می توانید به تنهایی برای مقابله با ترس از پرواز انجام دهید. خود را در مورد فرآیند پرواز آموزش دهید. یادگیری در مورد نحوه کار هواپیماها، چرایی تلاطم و معنی صداها و ضربه های مختلف می تواند به کاهش ترسناک پرواز کمک کند.

افکار غیر منطقی را شناسایی کنید. تفکر منفی و فاجعه آمیز می تواند باعث ترس شما از پرواز شود. یاد بگیرید که چگونه این افکار منفی را زمانی که اتفاق می‌افتند تشخیص دهید، سپس تمرین کنید که آنها را با افکار واقعی‌تر و مفیدتر جایگزین کنید.

یاد بگیرید که محرک ها را تشخیص دهید. وقتی به پرواز فکر می کنید یا در طول پرواز دچار اضطراب می شوید، به افکار یا موقعیت هایی که قبل از ترس شما بوده اند توجه کنید. اگر متوجه شدید که جنبه‌های خاصی از پرواز باعث ایجاد احساس اضطراب می‌شود، بهتر می‌توانید برای نحوه برخورد با آن موقعیت‌ها در زمان بروز آنها برنامه‌ریزی کنید.

تکنیک های تمدد اعصاب را تمرین کنید. ساختن یک «مجموعه ابزار آرامش» یا مجموعه‌ای از استراتژی‌های آرام‌سازی می‌تواند مفید باشد که می‌توانید در هنگام شروع احساس ترس از آن استفاده کنید. از تکنیک هایی مانند تنفس عمیق، تجسم، و آرام سازی پیشرونده عضلانی با چیزهایی که باعث اضطراب شما می شود استفاده کنید. با گذشت زمان، این تکنیک ها ممکن است به کاهش ترس شما از پرواز کمک کند.

سخن آخر

اگر ترس از پرواز را تجربه می کنید، بهتر است با یک متخصص بهداشت روانی واجد شرایط قرار ملاقات بگذارید. آنها می توانند فوبیا را تشخیص دهند، تشخیص دهند که آیا شما هر گونه اختلال همزمان دارید یا خیر، و یک برنامه درمانی فردی ایجاد کنند. ترس از پرواز می تواند تاثیر زیادی بر کیفیت زندگی شما داشته باشد. با این حال، با درمان مناسب، می توانید یاد بگیرید که این فوبیای رایج را مدیریت کرده و حتی بر آن غلبه کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز