لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

روانشناسی و روانپزشکی

بیماری های روانی چگونه تشخیص داده می شود؟

بیماری های روانی چگونه تشخیص داده می شود؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

در مورد تشخیص بیماری های روانی ، باید بگوییم که متاسفانه هیچ آزمایش خاصی برای اینکه بتواند تشخیص دهد شما به یک بیماری روانی مبتلا هستید یا 100٪ از نظر روانی سالم می باشید، وجود ندارد. در عوض، تشخیص بیماری روانی توسط یک متخصص پزشکی یا روان پزشک انجام می شود.

در برخی شرایط و بیماری ها، شما برای تشخیص بیماری های روانی و احتمال ابتلا به آن، باید به یک روان پزشک مراجعه کنید. برخی از این شرایط، عبارتند از:

  • مشکل در تمرکز
  • کمبود انرژی یا خستگی
  • روحیه کم یا احساس غم و اندوه
  • مشکل کنار آمدن با استرس روزانه
  • احساس اضطراب، نگرانی یا ترس
  • دور شدن از موقعیت های اجتماعی یا فعالیت های عادی روز مره زندگی خود
  • تغییر در خلق و خو یا تغییرات خلق و خوی چشمگیر که زندگی روزمره شما را مختل کرده است.
  • احساس بی ارزشی، تحریک پذیری، عصبانیت، ناامیدی
  • افکار خودآزاری یا خودکشی که یکی از جدی ترین نشانه های یک بیماری روانی است.

راه های تشخیص بیماری های روانی کدامند؟

بیماری های روانی چگونه تشخیص داده می شود؟ | پزشکت

اگر نگران وضعیت بهداشت و سلامت روان خود هستید، اولین قدم این است که برای ارزیابی سلامت روان با پزشک خود صحبت کنید. این ارزیابی اغلب شامل مواردی از جمله معاینه بدنی، تست های آزمایشگاهی، پرسشنامه و مصاحبه است.

معاینات فیزیکی و تست های آزمایشگاهی

در بیشتر موارد، ابتدا پزشک مراقبت های اولیه یا پزشک عمومی، مسائل بهداشت جسمی فرد را بررسی می کند. برخی از بیماری ها می توانند باعث بروز علائمی شبیه به مشکلات روانی شوند. بنابراین ممکن است تشخیص علت اصلی بروز علائم شما نیاز به انجام آزمایشات آزمایشگاهی یا معاینه کامل بدنی داشته باشد. به عنوان مثال علائم کم کاری تیروئید ممکن است شبیه به علائم افسردگی باشد. در این صورت، درمان بیماری تیروئید ممکن است در تسکین علائم روانی شما موثر باشد.

شرح حال

همچنین ممکن است پزشک در مورد سوابق شخصی شما سوالاتی بپرسد. این سوالات شامل جنبه های مختلف زندگی  از جمله وضعیت تاهل، روابط خانوادگی، شغل و منابع استرس شما خواهد بود.

غربالگری سلامت روان

بیماری های روانی چگونه تشخیص داده می شود؟ | پزشکت

پزشک  همچنین ممکن است ارزیابی سلامت روان را انجام دهد که شامل پرسیدن سوالاتی در مورد احساسات، رفتارها و افکار شما باشد. از شما خواسته می شود علائمی را که تجربه کرده اید، از جمله زمان بروز این علائم، تعداد دفعات ابتلا به آنها و میزان تأثیر آنها بر زندگی تان را شرح دهید. به عنوان بخشی از این غربالگری، ممکن است از شما خواسته شود که پرسشنامه های مختلف غربالگری را پر کنید.

پس از رد موارد بهداشت جسمی، پزشک می تواند بیماری روانی را تشخیص دهد. وی باید برای تشخیص بیماری های روانی، مانند افسردگی اساسی و اختلال اضطراب عمومی تجربه کافی را داشته باشد. بعضی اوقات، آنها برای درمان بیماری های روانی، دارو تجویز می کنند. با این حال، اغلب اوقات، پزشکان مراقبت های اولیه، بیماران مشکوک به بیماری روانی را به یک متخصص روان پزشک ارجاع می دهند.

پزشک ممکن است به بیمار توصیه کند برای مدیریت دارو به روانپزشک و یا برای گفتگو درمانی به روان درمانگر مراجعه کند. قبل از شروع درمان، یک روان پزشک، از بیمار سوالاتی می پرسد. سوالات اغلب بر روی علائم، سابقه علائم و اختلال آنها در زندگی روزمره بیمار، متمرکز هستند. علاوه بر آن، با اعضای خانواده بیمار نیز ممکن است مصاحبه شود. این امر به ویژه در مواردی که فرد به بیماری روانی مبتلا می شود یا فردی که بینش ضعیفی دارد، بیشتر صدق می کند.

 روان پزشک نیز بیمار را در مطب معاینه می کند. برخی از علائم مانند کمبود انرژی یا بیش فعالی ممکن است در مصاحبه و جلسه پرسش و پاسخ مشخص باشند. یک روان پزشک از راهنمای تشخیصی و آماری یا DSM-5برای تشخیص استفاده می کند. DSM-5 معیارهای هر بیماری روانی را مشخص کرده کرده است.

تست های روانشناختی

بیماری های روانی چگونه تشخیص داده می شود؟ | پزشکت

ممکن است مواردی از بیماری وجود داشته باشد که تشخیص آنها به تست های روانشناختی نیاز داشته باشد. آزمون ها یا تست های روانشناختی، ابزارهای ارزیابی هستند که توسط روانشناسان اجرا می شوند. انواع مختلفی از آزمایش های روانشناختی که  برای تشخیص بیماری های روانی کاربرد دارند، عبارتند از:

  • مقیاس تجارب تجزیه
  • پرسشنامه افسردگی بک
  • مقیاس اضطراب همیلتون
  • مقیاس وسواسی اجباری ییل-براون
  • پرسشنامه غربالگری طیف دو قطبی Goldberg
  • آزمون اسکیزوفرنی و اندیکاتور روان پریشی اولیه

تست های دیگر ممکن است به شناسایی ضریب هوشی یا هر گونه اختلال یادگیری در فرد کمک کند. آزمایش های روانشناختی همچنین می تواند آسیب های مغزی و زوال عقل را تشخیص دهد.

آزمایش های روانشناختی می توانند از طریق رایانه انجام شوند، یا ممکن است به صورت شفاهی نوشته شود . این تست ها احتمال دارد شامل یکسری سوالات باشد که در آن از فرد خواسته می شود تا اطلاعاتی را در مورد اینکه هر چند وقت یکبار علائم خاصی را تجربه می کنند ارائه دهد یا  از آنها خواسته شود عباراتی را انتخاب کنند که نحوه تفکر، احساس و رفتار آنها را به بهترین وجه توصیف کند.

تست های غربالگری

بیماری های روانی چگونه تشخیص داده می شود؟ | پزشکت

از آزمون های غربالگری سلامت روان، می توان برای جستجوی علائم برخی از شایعترین اختلالات روانی استفاده کرد، از جمله:

آزمایش های غربالگری، بیماری روانی را تشخیص نمی دهند اما. در صورت نیاز به ارزیابی بیشتر می توانند کمک کننده و موثر باشند. برخی از پزشکان، آزمایشات غربالگری را در طی آزمایشات سالانه انجام می دهند تا وضعیت اضطراب و افسردگی فرد را مورد بررسی قرار دهند.

نمونه سوالاتی که ممکن است در یک ابزار غربالگری مشاهده کنید، عبارتند از:
  • آیا خوابیدن برای شما دشوار است؟
  • آیا کنترل احساس خشم برایتان دشوار است؟
  • آیا تا به حال فکر آسیب زدن به خود یا دیگران را داشته اید؟
  • آیا بعد از اینکه خواب کافی داشتید احساس خستگی می کنید؟
  • آیا بیشتر اوقات احساس ناراحتی، تحریک پذیری یا اضطراب می کنید؟
  • آیا در لذت بردن از چیزهایی که قبلاً برایتان لذت بخش بود مشکلی دارید؟
  • آیا هیچ وقت برای کنترل احساسات خود به مواد مخدر یا الکل روی می آورید؟

یک تست غربالگری، ممکن است به صورت یک پرسشنامه ساده انجام شود. یا یک پزشک یا پرستار یک لیست ساده از سوالات را ارائه کند. آزمایشات غربالگری همچنین می توانند توسط پزشکان و سایر متخصصان بهداشت روان برای تعیین نیاز به ارزیابی بیشتر در مورد  مصرف مواد مخدر استفاده شود. چند سوال ساده می تواند تعیین کند که آیا کسی مثلاً مشروبات الکلی مصرف کرد است یا خیر.

چگونه می توان یک تست غربالگری را در خانه انجام داد؟

بیماری های روانی چگونه تشخیص داده می شود؟ | پزشکت

تست های غربالگری بصورت آنلاین وجود دارد که می توانید به آنها دسترسی پیدا کنید. وب سایت Mental Health America ابزارهای غربالگری را ارائه می دهد که می تواند در تعیین اینکه آیا شما باید در مورد افسردگی، اضطراب، دو قطبی، روان پریشی، اختلالات خوردن، PTSD و اعتیاد با پزشک صحبت کنید یا نه، کمک می کند. همچنین یک ابزار غربالگری برای کودکان وجود دارد. به عنوان والدین می توانید یک پرسشنامه را پر کنید و همچنین از فرزند خود بخواهید پرسشنامه دیگری را پر کند.

تکمیل پرسشنامه ابزار غربالگری Mental Health America فقط چند دقیقه طول می کشد و شما نتایج را فوری مشاهده خواهید کرد. به شما نمره و مشاوره داده می شود که در ادامه چه اقدامی باید انجام دهید.

به عنوان مثال، ممکن است به شما توصیه شود یک آزمایش غربالگری دیگر انجام دهید، زیرا شرایطی مانند اضطراب و افسردگی اغلب با هم رخ  می دهند. ابزار غربالگری حتی ممکن است به شما پیشنهاد دهد که باید نتایج را به پزشک خود نشان دهید تا در مورد تشخیص بهتر، با شما مشورت کند.

اگر شک دارید که شما یا یکی از عزیزانتان بیماری روانی دارید، با یک پزشک مشورت کنید. یا برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد علائم خود، یک آزمایش ابزار غربالگری آنلاین انجام دهید. بیماری های روانی قابل درمان هستند و مداخلات زودهنگام می توانند برای کمک به شما یا یکی از عزیزان شما در مدیریت بهتر علائم موثر باشند.

به یاد داشته باشید که نتیجه یک ابزار غربالگری آنلاین به هیچ عنوان نمی تواند جایگزین مناسبی برای بررسی وضعیت شما با یک روان پزشک با تجربه باشد.

سخن آخر

بیماری روانی، که به آن اختلالات سلامت روان و یا اختلالات روانپزشکی نیز گفته می شود، به طیف وسیعی از شرایط سلامت روان اشاره دارد. نمونه هایی از بیماری های روانی شامل افسردگی، اختلالات اضطرابی، اسکیزوفرنی، اختلالات خوردن و اعتیاد هستند. بسیاری از افراد هر از گاهی نگرانی های مربوط به سلامت روان خودشان دارند. اما وقتی نگرانی ها و علائم باعث استرس زیاد و اختلال در زندگی روزمره فرد می شود، این نگران به یک بیماری روانی تبدیل می شود.

درمان بستگی به نوع بیماری روانی، شدت آن و اولویت بیمار دارد. در بسیاری موارد، ترکیبی از درمان ها به بهترین وجه تاثیر بیشتری خواهند داشت. اگر شما یک بیماری روانی خفیف با علائم کنترل شده داشته باشید، ممکن است درمان با مراجعه به یک روان شناس کافی باشد. با این وجود، در بیماری های شدید روانی مانند اسکیزوفرنی اغلب یک رویکرد تیمی بهتر می تواند روند درمانی را کنترل کند.

 اگر شما یک اختلال روانی دارید، بهتر است به دنبال درمان وضعیت خودتان باشید. برای ارزیابی بالینی و تشخیص رسمی با یک روان پزشک با تجربه مشورت کنید. در مورد تردید به اینکه به روان پزشک مراجعه کنم یا روان شناس حتما، تصمیم درستی بگیرید و به دنبال درمان وضعیت خودتان باشید.

منبع:

https://www.verywellmind.com/is-there-a-mental-illness-test-4587967

[advisers limit=3 online =true skill=”11″]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز