لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

بد خطی در کودکان

بد خطی در کودکان | پزشکت

فهرست مطالب

بد خطی در کودکان

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


بد خطی در کودکان، باعث می شود تا تصحیح کردن امتحان برای معلمان سخت شود. از طرف دیگر، خط خوب می تواند بر نمرات کودکان تأثیر مثبت بگذارد. با وجود ظهور عصر دیجیتال، دست خط خوب هنوز هم در سیستم آموزش و پرورش نقش دارد.

اگر شما از آندسته والدینی هستید که نگران دست خط نوجوان خود بوده و می خواهید آن را بهبود ببخشید، این مقاله به شما کمک می کند تا دلیل بد خطی در کودکان را درک کرده و با برخی نکات مفید به بهبود آن کمک می کنید.

فهمیدن دلیل بد خطی در کودکان به ما کمک می کند که چطور با این مسئله کنار بیاییم. برخی از علت های بدخطی در کودکان، عبارتند از:

اشتباه مداد به دست گرفتن

درست به دست گرفتن مداد نقش بسزایی در رشد دست خط خوب دارد. نگه داشتن مداد بین انگشت شست، انگشت اشاره و انگشت میانی، روش صحیح نگه داشتن مداد است. گرفتن نادرست مداد ممکن است باعث خستگی سریع عضلات دست در مقایسه با گرفتن صحیح آن شود.

عدم راهنمائی

بد خطی در کودکان | پزشکت

پرورش مهارت نوشتن با پشتیبانی مناسب معلمان و والدین می تواند در دست خط خوب تاثیر گذار باشد. باید به کودکان آموزش داد که چگونه خوانا بنویسند. متأسفانه، در این عصر تکنولوژی، این مهارت اغلب بی اهمیت تلقی می شود و مورد غفلت قرار می گیرد. غالباً، معلمان و والدین نیز آموزش نمی بینند تا مهارت نوشتن را به کودکان بیاموزند، بنابراین نمی توانند آنها را به درستی راهنمایی کنند.

تمرین ناکافی

برای دستیابی به دست خطی تمیز و خوانا، نیاز به تمرین مداوم دارید. کودکان باید برای یادگیری حروف الفبا وقت بگذارند و سپس به نوشتن کلمات، عبارات و جملات روی آورند. این کار باید به طور منظم و تحت راهنمایی مناسب انجام شود.

نوشتن روی دفاتر با تک خط یا بدون خط

باید کودکان را تشویق کرد که نوشتن روی برگه های خط دار را تمرین کنند. این ورق ها دارای یک خط بالا و پایین و یک خط میانی هستند تا به کودکان کمک کنند هر حرف را از کجا شروع کنند و پایان دهند. استفاده از یک خط، دو خط یا ورق خالی ممکن است نوشتن در یک خط مستقیم را برای آنها دشوار کند.

کسب عادت ها و فنون بد

کودکان بسیاری از عادت های خود را از همسالان شان یاد می گیرند. این عادت ها اگر به طور مکرر تکرار شوند، در بزرگسالی نیز همراه آنها خواهد بود. اگر کودکان ببینند که همسالان خود در حال خم شدن هستند، هنگام نوشتن سر خود را روی میز می گذارند یا با پیچاندن انگشت شست به دور آن، مداد را اشتباه در دست می گیرند، این عادت را همیشه تکرار می کنند.

گاهی اوقات، موارد نادرستی به شما آموزش داده می شود که بعداً باعث بروز مشکلاتی خواهد شد. به عنوان مثال، به بیشتر کودکان آموزش داده می شود که یک نامه را از خط پایین به بالای صفحه در یک صفحه آویز بنویسند. اما این باعث می شود که حروف از خط بالا با حروف از خط پایین پیوند داشته باشند و باعث می شود دست خط نامرتب به نظر برسد.

دیسگرافی

بد خطی در کودکان | پزشکت

دیسگرافی، اختلال در یادگیری است که بر مهارت های حرکتی خوب و توانایی نوشتن فرد تأثیر می گذارد. همچنین در هنگام نوشتن بر هجی، خوانایی، بیان، فاصله کلمات و اندازه آنها تأثیر می گذارد. کودکان مبتلا به دیس گرافی در بیان افکار روی کاغذ، شکل دادن حروف و ماندن در حاشیه با مشکل روبرو می شوند. این شرایط عصبی می تواند دلیل اصلی دست خط بد کودک شما باشد.

دیس پراکسی

دیس پراکسی، همچنین به عنوان اختلال هماهنگی رشد (DCD) شناخته می شود، یک اختلال عصبی است که بر مهارت های حرکتی خوب، ناخوشایند، درک، حافظه، توجه و مهارت های اجتماعی تأثیر می گذارد. کودکان مبتلا به این بیماری معمولا دست خط ضعیف دارند. آنها همچنین در کپی برداری از تخته سیاه با مشکل روبرو می شوند.

نارساخوانی

نارساخوانی نوعی اختلال یادگیری است که مناطقی از مغز را که زبان را پردازش می کنند تحت تأثیر قرار می دهد. کودکان با اتصال کلمات روی برگه و صداهایی که این کلمات تولید می کنند، خواندن را یاد می گیرند. سپس آنها حین نوشتن الگوهای حروف را در کلمات بازسازی می کنند. با این حال، افراد مبتلا به نارساخوانی به سختی می توانند این الگوها را رمزگشایی و پیوند دهند. بنابراین، ممکن است دستیابی به جریان موزون یا حرکت هنگام نوشتن برای آنها دشوار باشد، که این باعث دشواری های نوشتاری می شود.

سندرم بیش فعالی مفصلی

سندرم بیش فعالی مفصلی وضعیتی است که در آن مفاصل، انعطاف پذیری بیشتری دارند و می توانند بیش از حد طبیعی حرکت کنند، بنابراین به تلاش بیشتری برای حفظ موقعیت نیاز دارند. این ممکن است باعث شود آنها از خستگی و درد عضلانی و همچنین عدم هماهنگی و تعادل ضعیف رنج ببرند. کودکان مبتلا به این بیماری ممکن است با مشکل گرفتن قلم روبرو شوند و این بر روی دست خط آنها تأثیر می گذارد.

اگر فرزند شما هر یک از شرایط ذکر شده در بالا را دارد، به او کمک کنید تا با سرعت یاد بگیرد همچنین پیشرفت او را با سایر کودکان مقایسه نکنید.

نکاتی برای بهبود بد خطی در کودکان

بد خطی در کودکان | پزشکت

اکنون که به علل نوشتن دست خط در نوجوانان پی برده اید، در اینجا چند نکته آورده شده است که می تواند به نوجوان شما در بهبود این مهارت کمک کند.

مشکل را مشخص کنید.

قبل از برداشتن گام هایی در جهت بهبود خط، بسیار مهم است که دلیل دقیق خط نادرست نوجوان خود را درک کنید. به این ترتیب، نوجوان شما می تواند تلاش های مداوم و در مسیر درست را انجام دهد. برای پی بردن به مسائل، از آنها بخواهید که افکار خود را بنویسند یا یک متن از هر کتابی را کپی کنند. نوشتن را به صورت عینی بررسی کنید.

  • آیا حروف بیش از حد مورب است؟
  • آیا دست خط خیلی بزرگ است یا خیلی کوچک؟
  • آیا فاصله بین حروف یا کلمات خیلی کم است یا زیاد؟
  • آیا حروف به گونه ای با هم مخلوط می شوند که تشخیص آنها از یکدیگر دشوار باشد؟

ارزیابی همه اینها به شما کمک می کند مشکل اصلی خط نادرست آنها را متوجه شوید. سپس می توانید آنها را به سمت بهبودی راهنمایی کنید.

مداد به دست گرفتن آنها را چک کنید.

اغلب، اشتباه گرفتن مداد، دلیل اصلی ضعف در خط نوجوان شماست. بررسی کنید که آیا نوجوان شما قلم یا مداد را در سه پایه پیشنهادی نگه داشته است، یعنی با انگشت شست، انگشت میانی و انگشت اشاره. انگشت شست باید کمی خم شود، انگشت اشاره در جلوی مداد و انگشت میانی در کنار قرار بگیرد.

به وضعیت قرارگرفتن بدن آنها توجه کنید.

وضعیت صحیح بدن می تواند به طور قابل توجهی به بهبود دست خط کمک کند. وضعیت نوجوان خود را هنگام نوشتن بررسی کنید. پشت آنها باید صاف باشد. پاها باید به خوبی حمایت شوند لگن، زانو و مچ پا باید با زاویه 90 درجه متمایل شوند. و میز باید در ارتفاع کمر باشد.

علاوه بر این، کاغذ باید توسط دست غیر غالب محکم و کمی به سمت دست غالب متمایل شود. وضعیت مناسب بدن به توزیع کشیدگی عضله به طور مساوی در بدن کمک کرده و از خستگی و درد مفصل پیشگیری می کند.

ابزار نوشتن صحیح را انتخاب کنید.

بد خطی در کودکان | پزشکت

انتخاب ابزار نوشتن مناسب برای نوشتن دست خط بسیار مهم است. نوجوانان عموماً برای نوشتن باید از قلم استفاده کنند. شما می توانید قلم های بسیاری با یک دستگیره مخصوص لاستیکی پیدا کنید که به کاهش فشار کمک می کند. چندین قلم را بررسی کرده و موردی را که برای نوشتن راحت ترید انتخاب کنید.

از کاغذهای خط دار استفاده کنید.

با استفاده از کاربرگ نوشتاری خط شکسته می توان دست خط را به میزان قابل توجهی بهبود بخشید. این موارد به راحتی در دسترس هستند و می توان از آنها برای تمرین منظم نوشتن استفاده کرد.

یکی دیگر از ابزارهای مفید، کاغذ های خط دار است. یک کاغذ خط دار به حفظ اندازه ثابت نامه کمک می کند و کودک شما را به خط مستقیم نوشتن اطمینان می دهد. حاشیه های موجود در طرفین به نوشتن منظم کمک می کند. یک کاغذ خط دار می تواند به عنوان راهنما حتی هنگام نوشتن روی یک کاغذ خالی استفاده شود. کاغذهای خط دار را زیر کاغذ خالی نگه دارید و از خطوط قابل مشاهده برای نوشتن استفاده کنید.

قوانین نوشتن را به آنها یاد دهید.

گاهی اوقات، نوجوانان در مدرسه، قوانین دست خط را به خوبی یاد نمی گیرند و نادرست می نویسند. این منجر به یک سبک نوشتاری نادرست می شود. به كودك خود كمك كنيد تا قوانين اساسي نوشتن را یاد بگیرد و او را به عمل کردن ترغيب كنيد. معرفی کتاب های کار برای بهبود خط می تواند به نوجوانتان کمک کند.

عضلات دست را تقویت کنید.

بد خطی در کودکان | پزشکت

هنگام نوشتن از عضلات دست، انگشتان، کف دست و مچ دست استفاده می کنیم. تقویت این عضلات باعث افزایش قدرت نوشتن می شود و از خستگی زودرس عضلات پیشگیری می کند. آنها را تشویق کنید تا روی مهارتهای حرکتی ظریف خود کار کنند. فعالیت های ساده مانند خیاطی، بافندگی، رنگ آمیزی، انجام بازی های رومیزی، هماهنگی چشم و دست، ورز دادن یا بازی با خمیر می تواند مهارت های حرکتی آنها را بهبود بخشد.

ابزار خاصی مانند قیچی یا پیچ گوشتی نیز به بهبود چابکی انگشتان کمک می کند. ایجاد قدرت بالاتنه، به خصوص شانه ها و بازوها، نیز در ایجاد دست خط خوب نقش اساسی دارد. بنابراین، نوجوان خود را به شرکت در فعالیت هایی مانند شنا و کوهنوردی ترغیب کنید.

آنها را تشویق کنید تا آرام و هدفمند بنویسند.

هنگام نوشتن سریع، تمام تمرکز شما روی سرعت است که باعث می شود از دست خط غافل شوید. آرام نوشتن به نوجوان شما کمک می کند تا به حرکت دست خود توجه کند و هر حرف را آگاهانه بنویسد. هنگامی که آنها شروع به نوشتن می کنند، به آنها بیاموزید که چگونه سرعتشان را بدون تأثیر بر کیفیت دست خط آرام آرام افزایش دهند. با گذشت زمان و تمرین، کودک شما می تواند با سرعت قابل توجهی بنویسد.

این فعالیت را می توان با اجازه دادن به آنها برای نوشتن در موضوعات مورد علاقه خود، با نوشتن لوازم جانبی مناسب برای نوشتن و تشویق آنها برای انجام جدول کلمات متقاطع یا الگوها، بیشتر سرگرم کرد.

آنها را وادار کنید هر روز تمرین کنند.

به نوجوان خود بیاموزید که هر روز در نوشتن تمرین داشته باشد. با آنها بنشینید و به آنها کمک کنید تا مسائل نوشتاری را که باید روی آنها کار کنند درک کنند.

همچنین می توانید با هدیه دادن دفترچه یادداشت به فرزند خود انگیزه دهید. نوجوان خود را تشویق کنید تا به طور منظم و هدفمند در این دفتر خاطرات، افکار و فعالیتهای خود را نادیده بگیرد، در حالی که اطمینان حاصل کنید که از قوانین نوشتن استفاده می کند. این امر می تواند پیشرفت دست خط را هیجان انگیز کند.

روحیه آنها را حفظ کنید.

بهبود دست خط به زمان و تلاش قابل توجهی نیاز دارد. گاهی اوقات، این ممکن است روحیه نوجوان شما را تحت تأثیر قرار دهد. از این رو، داشتن ملایمت و قدردانی از زحمات آنها بسیار مهم است.

سرزنش نوجوان خود یا فشار آوردن به او به طور مکرر می تواند او را تحت فشار قرار دهد و در پیشرفت او تأثیر منفی بگذارد. حفظ یک فضای مثبت برای تقویت یادگیری مهم است. هر زمان که نوجوان شما خسته شد، به آنها کمی استراحت بدهید. این وقفه ها باعث کمک به آنها می شود تا با اشتیاق بیشتری به تمرین برگردند.

حرف آخر

دست خط خوب باعث افزایش اعتماد به نفس و موفقیت در زندگی می شود. این نکات را به آنها یاد دهید و به نوجوان خود کمک کنید تا دست خط خود را بهبود بخشد.

منبع:

https://www.momjunction.com/articles/how-to-improve-handwriting-for-teenagers_00700123

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز