لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

ازدواج، مزایا و معایب آن

ازدواج، مزایا و معایب آن | پزشکت

فهرست مطالب

ازدواج، مزایا و معایب آن

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


بررسی ازدواج، مزایا و معایب آن برای افرادی که قصد تشکیل خانواده و زندگی مشترک دارند، می تواند موثر و حیاتی باشد. ازدواج معانی مختلفی در مناطق مختلف جهان، سنت های مذهبی مختلف و فرهنگ های مختلف دارد. اما در ابتدایی ترین و گسترده ترین سطح آن، ازدواج یک توافق نامه رسمی بین دو نفر است که به عنوان یک قرارداد قانونی الزام آور عمل می کند. این قرارداد حقوقی تقریباً از هر جنبه زندگی دو فرد را به هم نزدیک می کند. این دو فرد از نظر قانونی، عاطفی و اقتصادی با هم ادغام و به چیزی تبدیل می شوند که جامعه به عنوان یک واحد اصلی خانواده آنها را تشخیص می دهد.

ازدواج همچنین به رشد و تقویت روابط بین افراد کمک می کند. بنابراین، در بیشتر مناطق جهان، در درجه اول، ازدواج به معنای به عهده گرفتن حقوق و مسئولیت های تشکیل خانواده جدید است.

در طول سنت های مختلف در مناطق مختلف جهان، ازدواج معمولاً با یک مراسم عروسی آغاز می شود.

عروسی همراه با سند ازدواج یا سند رسمی دیگر، آغاز زندگی مشترک زوجین متاهل است. در برخی موارد ازدواج عرفی، زوجین بدون ازدواج با هم نامزد می شوند. اما پس از شناخت کافی هم و گذشت مدت زمانی معین، مراسم عروسی گرفته می شود که این مراسم به عنوان آغاز زندگی زناشویی است.

هدف از ازدواج چیست؟

ازدواج، مزایا و معایب آن | پزشکت

هدف از ازدواج می تواند برای افراد مختلف، متفاوت باشد. تنها راه برای تعریف هدف کلی از ازدواج  این است که ازدواج از نظر کل جامعه بررسی می شود شود.

در بسیاری از نقاط جهان، ازدواج رکن اساسی یک خانواده و خانواده واحد اصلی جامعه تلقی می شود. پس هدف واقعی از ازدواج تحکیم خانواده و جامعه در نظر گرفته می شود.

مزایای واقعی ازدواج چیست؟

مزایای ازدواج از نظر مزایای شخصی، اجتماعی و حقوقی بسیار است. از نظر منافع شخصی ازدواج، زن و مردی که ازدواج کرده اند از روابط جنسی برخوردار هستند. یک زوج متأهل معمولاً از رابطه جنسی خود بیشتر لذت می برند. مزایای شخصی زن و شوهر بودن به حوزه احساسی آنها نیز مربوط می شود. ازدواج به یک زوج متاهل این امکان را می دهد تا یک فضایی صمیمی برای به اشتراک گذاشتن و رشد عاطفی همدیگر داشته باشند.

تحقیقات نشان می دهد که این امر می تواند برای سلامت روان و طول عمر زنان و مردان نیز مفید باشد.

علاوه بر عشق زناشویی که در یک ازدواج حاصل می شود، در بسیاری از نقاط جهان، زن و شوهر از جایگاه ویژه ای در جامعه برخوردار هستند.

چه عاملی باعث ازدواج شاد می شود؟

ازدواج شاد اغلب با احساسات مثبت بین زن و شوهر تعریف می شود. داشتن یک ازدواج سعادتمندانه به این معنی نیست که در بین زوجین درگیری زناشویی وجود نخواهد داشت.

افرادی که ادعا می کنند در ازدواج های خود خوشبخت هستند، موارد زیر را عوامل مهمی در حفظ رابطه خود معرفی کرده اند:

  • بخشش
  • تعهد در هنگام سختی
  • تلاش مداوم برای بهبود رابطه

اگرچه ممکن است از همان ابتدا یک کار دشوار – یا حتی غیرممکن – به نظر برسد. اما ایجاد و حفظ یک ازدواج سعادتمندانه کاری است که باید مدام برای آن تلاش کنید.

سخت ترین سال ازدواج چه سالی است؟

ازدواج، مزایا و معایب آن | پزشکت

سخت ترین دوران در ازدواج برای هر زن و شوهر متفاوت خواهد بود. برای برخی از زوج ها، ممکن است سخت ترین سال ازدواج، شروع آن باشد. برای دیگران، سخت ترین سال ممکن است بعد از بزرگ شدن بچه ها، و یا حتی دوران پیری باشد.

حتی شرایط پیش بینی نشده مانند بیماری ها یا مشکلات مالی می تواند سخت ترین نقطه در سال های ازدواج تلقی شوند.

بنابراین، در یک ازدواج سنتی، نمی توان سخت ترین سال ازدواج را پیش از موعد، پیش بینی کرد. در عوض، هر یک از زوجین باید به یکدیگر و تعهدی که به همدیگر داده اند، برای گذراندن سخت ترین شرایط در ازدواج اعتماد کنند.

عشق در ازدواج چیست؟

عشق فراتر از احساسات موزون یا حتی رابطه جنسی است. عشق در ازدواج را می توان به عنوان یک احساس و یک عمل تعریف کرد. به عنوان یک احساس، عشق پیوند عاطفی است که بین زن و شوهر شکل می گیرد. این احساس عشق با برقراری رابطه جنسی و اوقات خوبی که در ازدواج دارید تأمین و تأیید می شود. این احساس نزدیکی و صمیمیت است که با ازدواج پرورش می یابد.

از طرفی هم عشق را می توان به عنوان یک عمل در نظر گرفت که فراتر از فقط رابطه جنسی است. در ازدواج، وقتی زن و شوهر عاشق یکدیگر هستند، آنها به نیازهای همسر خود بیشتر اهمیت داده و شریک زندگی خود را در اولویت قرار می دهند. این نوع عشق فعال ممکن است گاهی ناشی از احساس وظیفه یا تعهد باشد تا احساس عشق یا وابستگی عاطفی.

ازدواج چه مدت طول می کشد؟

برای اکثر مردم، آنها می خواهند یک ازدواج ابدی برقرار کنند. یک ازدواج باید تا زمانی که مرگ، زن و شوهر را از هم جدا کند ادامه داشته باشد.

در حالی که متعهد بودن به وفادار ماندن به یک شخص تا آخر عمر هدفی والا و ارزشمند است، اما حدود پنجاه درصد از ازدواج ها به طلاق منجر می شود.

این آمار باعث شده است که بسیار از افراد مجرد، به فکر ازدواج نباشند. بررسی ها نشان می دهد که به طور متوسط ، یک ازدواج در ایالات متحده حدود هشت سال طول می کشد.

پاسخ مشخصی درمورد اینکه ازدواج افراد چه مدت دوام می آورد، وجود ندارد. زیرا این امر به عوامل مختلفی بستگی دارد.

به عنوان مثال، سن ازدواج یک زوج همچنین وضعیت اقتصادی-اجتماعی زن و شوهر می تواند در مدت زمان دوام یک ازدواج موثر باشد. با این حال، حتی وقتی همه این عوامل در نظر گرفته شوند. نمی توان دقیقاً مشخص کرد که ازدواج بین دو فرد چه مدت دوام می آورد.

آیا ازدواج معایب و مضراتی هم دارد؟

ازدواج، مزایا و معایب آن | پزشکت

برخی افراد معتقدند که ازدواج می تواند معایب و مضراتی برای آنها داشته باشد، از جمله:

عدم آزادی

ازدواج های اجباری یا ازدواج های توافقی، معمولاً برای زوج هایی که در دوران مجردی خود را به آزادی عادت داده اند، می تواند تا حدودی دست و پاگیر تلقی شود. در حالی که افراد می توانند با برنامه ریزی و توافق های اولیه این مشکل را برطرف کنند. اما ازدواج های اجباری تا حدودی ممکن است مشکل ساز باشند. زیرا زوجین معمولاً یکدیگر را دوست ندارند.

خیانت

هر ازدواجی ممکن است با خطر خیانت یکی از زوجین همراه باشد. برخی از زوجین با بروز برخی مشکلات مانند نارضایتی از روابط جنسی ممکن است خارج از روابط زناشویی خود دست به خیانت  بزنند.

درگیری در خانواده ها

ازدواج های اجباری و حتی اختیاری بیشتر با درگیری های مکرر بین زوجین و افراد خانواده همراه هستند. در موارد طلاق و ازدواج مجدد، افراد ممکن است درگیری ها و مشکلات ناشی از ازدواج ناموفق قلبی خود را در ازدواج و زندگی جدید خود را همراه داشته باشند و حتی  ممکن است شریک زندگی جدید را با چالش روبرو کند.

احساس گیر افتادن

بعضی از ازدواج ها ممکن است باعث گیر افتادن افراد و اسیر شدن آنها در یک رابطه ناخواسته شود. ممکن است فردی بدون اینکه واقعاً قصد ازدواج داشته باشد، دست به این اقدام بزند و یا یا سالها بعد از ازدواج  به این نتیجه برسد که در یک رابطه اسیر شده است که دیگر نمی خواهد به آن ادامه بدهد. آنها ممکن است ناراضی باشند، از رابطه جنسی خود احساس رضایت نداشته باشند یا خودشان را بدبخت بدانند. با این حال، آنها ممکن است مجبور باشند به زندگی خود همچنان ادامه دهند.

معایب ازدواج دیر هنگام چیست؟

ازدواج، مزایا و معایب آن | پزشکت

دلایل مختلفی وجود دارد که بر اساس آنها افراد، ازدواج خودشان را به تأخیر می اندازند. این ممکن است به دلیل دیدگاه های آنها در مورد ازدواج، ترس از طلاق و ازدواج مجدد، تعهد مالی ناشی از مراسم ازدواج یا شکل ازدواج رایج در فرهنگ آنها باشد.

اما ازدواج دیرهنگام می تواند با معایبی همراه باشد. برخی از افرادی که مدت طولانی مجرد هستند ممکن است در تنظیم زندگی خود متناسب با نیازها، علاقه ها و خواسته های شریک زندگی خود با مشکل روبرو شوند.

به همین ترتیب، برخی از افرادی که دیر ازدواج می کنند، به احتمال زیاد سالهای طولانی را صرف ساختن امور مالی خود کرده اند و در چنین مواردی، ممکن است مسائل مالی برای آنها اهمیت بیشتری داشته باشد و زندگی زناشویی آنها به طور مداوم دچار مشکلات مالی زیادی شود.

همچنین در خانمها، اما نه همه خانمها، کسانی که دیر ازدواج می کنند ممکن است قبل از یائسگی شروع به بچه دار شدن کنند و این عجله آنها را از لذت بردن از مرحله “نامزدی” منصرف می کند.

تحقیقات نشان می دهد که یکی دیگر از معایب مشترک ازدواج دیر هنگام این است که ازدواج دیرهنگام ممکن است با عوارضی در مورد فرزندآوری همراه باشد. به عنوان مثال زنانی که دیر ازدواج می کنند، ممکن است از بچه دار شدن وحشت داشته یا مضطرب باشند و چنین اضطراب هایی در واقع باعث تأخیر در بارداری می شود.

سخن آخر

با توجه به تمام موضوعات عنوان شده در مورد بحث ازدواج، باید در مورد تصمیم نهایی برای شروع زندگی متاهلی خود با عقل و منطق، تصمیمی درست و عاقلانه گرفته شود. شاید برخی افراد برای تصمیم گیری در این زمینه با مشکلات و اختلاف نظراتی مواجهه شوند. ما توصیه می کنیم در صورت لزوم برای تصمیمی آگاهانه و موثر و تداوم زندگی مشترک خود، قبل از هر اقدام حتما با مشاورین در مورد باید و نباید های قبل از ازدواج مشورت کنید.

منبع:

https://www.regain.us/advice/marriage/

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز