لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

چگونه خودشیفتگی نوجوان را مدیریت کنیم؟

چگونه خودشیفتگی نوجوان را مدیریت کنیم؟ | پزشکت

فهرست مطالب

چگونه خودشیفتگی نوجوان را مدیریت کنیم؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


نوجوانی، مرحله سختی است که می توانید با آن کنار بیایید زیرا بچه های شما بزرگ می شوند و از خودشان توقعات بالایی دارند. اگر رفتار نوجوان شما تا حدودی خودشیفته شده است نگران نباشید شما می توانید با مدیریت خودشیفتگی نوجوان، مانع بروز عوارض در فرزندتان شوید.

خودشیفتگی نوجوانان چیست؟

خودشیفتگی به نوعی روحیه گفته می شود که نوجوان شما شروع به فکر کردن عالی درباره خودش و ظاهر فیزیکی خودش می کند. نوجوان شما ممکن است خودمحور شود و همیشه در مورد استعدادها، ظاهر و توانایی های خودش صحبت کند.

کارشناسان بر این باورند که نوجوانان امروز بیش از آنچه در نسل های گذشته بوده علاقه مند به چیزهای خوب هستند. محققان همچنین دریافتند که در حالی که نوجوانان تمایل به داشتن یک زندگی لوکس را دارند، اما آنها حاضر نیستند برای رسیدن به این آرزوها، سخت کار کنند. در بیشتر موارد، این احساس کاملا سطحی است.

نوجوانان آرزو دارند برای حفظ یک سبک زندگی لوکس، پول هنگفتی کسب کنند، اما آنها نمی خواهند برای آن سخت کار کنند. بین رویاهای یک نوجوان و تمایل او برای کار در جهت رسیدن به آنها فاصله زیادی وجود دارد.

گفته می شود که این گرایش در حال افزایش، روند خودشیفتگی در نوجوانان است.

علائم خودشیفتگی نوجوان کدامند؟

چگونه خودشیفتگی نوجوان را مدیریت کنیم؟ | پزشکت

در اینجا چند مورد از رایج ترین علائم وجود دارد که به شما نشان می دهد آیا نوجوان شما به خودشیفته تبدیل می شود یا نه. یک نوجوان خودشیفته تا رفتار ها و علائم زیر خودش را نشان می دهد:

احساس می کند که بهتر از دیگران است.

این یک نشانه کلاسیک است که به خودشیفتگی مربوط می شود. ممکن است نوجوان شما صادقانه اعتقاد داشته باشد که از دیگران بهتر است. در بسیاری از موارد، این احساس به دلیل عوامل زندگی مانند محلی که در آن زندگی می کنید، اتومبیلی که شما یا نوجوانتان رانندگی می کنید، نوع لباس یا مارک هایی که نوجوان شما می پوشد و چیزهایی که نوجوان شما در اختیار دارد، احساس می شود.

در توانایی های خود اغراق می کند.

نوجوان شما ممکن است شروع به لاف زدن به دوستان در مورد استعدادها یا هدیه های زیادی که دارد داشته باشد. به عنوان مثال، آنها ممکن است به دوستان بگویند که هیچ کس نمی تواند به اندازه او آواز بخواند. ممکن است نوجوان شما در مورد توانایی هایش زیادی اغراق کند.

از همه انتظار ستایش دارد.

خواه نوجوان شما واقعاً شایسته افتخار باشد یا نه، آنها از همه افراد انتظار ستایش دارند. ممکن است نوجوان شما کاری غیرعادی انجام نداده که جای تقدیر داشته باشد اما اگر کسی از آنها ستایش و تعریف نکند ممکن است آزرده خاطر شود.

به احساسات دیگران اهمیت نمی دهد.

در حالی که نوجوان شما دائما به دنبال ستایش و تعریف و تمجید است، اما ممکن است احساسات دیگران را نادیده بگیرد و به آنها اهمیتی ندهد. این وضعیت می تواند به شرایطی تبدیل شود که نوجوان شما خودخواه شده و فقط نگران خود باشد. هر چیزی که مستقیماً با او ارتباط نداشته باشد، بی اهمیت می شود.

به افراد با دید بد نگاه می کند.

نوجوان شما ممکن است با یک دید منفی به دیگران نگاه کند و کاملاً با آنها بی ادب باشد. حتی احتمال دارد در حفظ روابط با دیگران مشکل داشته باشد.

اگر نوجوان شما مرتبا دوستان یا شریک زندگی خود را تغییر می دهد، این می تواند به دلیل خودشیفتگی او باشد. وقتی نوجوان شما با دیگران به یک دید حقارت رفتار می کند. اما انتظار تحسین و تمجید دارد، ممکن است هر گونه رابطه خودش با دیگران را خراب کند.

فکر می کنند همه چیز را می دانند.

نوجوان شما از یادگیری چیز جدید امتناع خواهد کرد زیرا احساس و فکر می کند چیز جدیدی برای یادگیری وجود ندارد و همه چیز را می داند. نوجوان شما از هوش و خرد تحریف شده ای برخوردار است و نمی خواهد از کسی چیزی یاد بگیرد.

نحوه برخورد با نوجوان خودشیفته چیست؟

چگونه خودشیفتگی نوجوان را مدیریت کنیم؟ | پزشکت

اگر این علائم خودشیفتگی را در نوجوانان مشاهده می کنید، در اینجا چند نکته برای کنار آمدن با شرایط ذکر شده است:

به نوجوان خود توجه کنید.

ممکن است تصور کنید که وقتی نوجوان شما چنین دیدگاه بالایی نسبت به خود دارد، نباید کاری را انجام دهید. اما اغلب، نگرش کودک شما می تواند ناشی از کم توجهی باشد. به نوجوان خود بگویید که چقدر مهم و ارزشمند است و چرا آنها برای شما خاص هستند. برای نوجوان شما بسیار خوب خواهد بود که درک کند خانواده همیشه آنها را دوست دارند. حتی برای آنها ارزش قائل هستند.

رسانه های اجتماعی نوجوان خود را بررسی کنید.

صفحات رسانه های اجتماعی نوجوان خود و تعاملات آنها با دوستان و مخاطبان را کنترل کنید. اگر احساس می کنید نوجوان شما نسبت به دیگران بی ادب یا بی احساس است، مطمئن شوید که در این باره با او صحبت کرده و دلیل غیرقابل یادآوری چنین رفتاری را توضیح دهید. به توانایی رفتار نوجوان خود ایمان داشته باشید.

به آنها نشان دهید که همه چیز، ظاهر نیست.

بر این واقعیت تأکید کنید که زیبا به نظر رسیدن یا پوشیدن بهترین مارک ها نمایانگر درونیات او نیست. به آنها بگویید که حداقل هفته ای یک بار باید کارهای مادی و سطحی را کنار بگذارند و ببینند دنیا هیچ تغییری در برابر آنها نمی کند.

به دخترتان اجازه دهید آرایش را پاک کند و لباس های ساده منزل بپوشد. همین کار را خودتان انجام دهید و به یک فروشگاه مواد غذایی محلی بروید. از او سوال کنید آیا احساس می کند طرز فکر افراد نبست به او به خاطر طرز لباسی که انتخاب کرده تغییر پیدا کرده است. یا کسی به دلیل ظاهر ساده نوجوان شما با او رفتار بی ادبی دارد. اگر پسر نوجوانی دارید، بگذارید هفته ای یک بار به جای ماشین سوار اتوبوس شود. از او در مورد احساس خودش در این باره سوال کنید و آیا کسی به دلیل سوار شدن به اتوبوس به او بد نگاه کرد.

خودستایی آنها را نادیده بگیرید.

اگر نوجوان شما دائماً در مورد خودش صحبت می کند، بی توجهی کنید. انتقاد نکنید و سعی نکنید مدام آنها را اصلاح کنید. اگر هیچ توجهی نکنید، ممکن است روند آنها برای همیشه تغییر کند.

چگونه با رفتار نوجوانان خودشیفته خود درست رفتار کنیم؟

چگونه خودشیفتگی نوجوان را مدیریت کنیم؟ | پزشکت

خودشیفتگی بیماری نیست و مطمئناً می توانید به نوجوان خود کمک کنید تا از شر آن خلاص شود. در اینجا نحوه انجام این کار آورده شده است:

  • نوجوان خود را نزد یک درمانگر ببرید، که به او کمک می کند تا با احساسات مختلف مانند عصبانیت، افسردگی، شرم، احساس گناه، عدم کفایت، خودآگاهی، ناامنی یا هرگونه احساس منفی دیگر مقابله کند.
  • درمانگر با نوجوان شما صحبت خواهد کرد و می داند که هنگام گذر نوجوان شما از این احساسات چگونه باید رفتار می کند. او به کودک شما کمک می کند تا نگرش خود را نسبت به مسائلش تغییر دهد.
  • این متخصص همچنین برای نوجوان شما توضیح خواهد داد که چگونه ایجاد تغییر در زندگی بر روی او تأثیر می گذارد. حتی روابط محکم تری با دیگران ایجاد می کند.
  • در حالی که به آنها می آموزد رفتار متفاوتی داشته باشند، ارزشهای همدلی را در فرزند شما القا می کند. در نتیجه، آنها درک خواهند کرد که چگونه رفتار آنها می تواند به کسی آسیب برساند.
  • اگر نوجوان شما از اضطراب، استرس یا افسردگی رنج می برد. ممکن است درمانگر برای کاهش علائم دوره ای از دارو را پیشنهاد کند. این داروها در درمان رفتار خودشیفتگی نوجوان شما کمکی نمی کنند. اما به عصبانیت، احساس گناه، افسردگی یا شرمساری که باعث خودشیفتگی در آنها می شود کمک می کنند.

توصیه کارشناسان برای نوجوانان خودشیفته

چگونه خودشیفتگی نوجوان را مدیریت کنیم؟ | پزشکت

در اینجا چند راهنما و نکته وجود دارد که کارشناسان برای مواجهه با نوجوانان خودشیفته شما پیشنهاد می کنند:

کمک هزینه ای را که به نوجوان خود می دهید تا عادت های خرج خود را کنترل کند را مشخص کنید. این به نوجوان شما کمک می کند تا اهمیت پس انداز و صرف هزینه هوشمند را درک کند.

مهم نیست که نوجوان شما چگونه رفتاری را انتخاب می کند، از اصرار برای کمک به آنها و اوضاع پیچیده پرهیز کنید. به عنوان مثال، اگر نوجوان شما در حال رانندگی با اتومبیل بوده و آن را به جایی برده است. مطمئن شوید که با عواقب آن روبرو هستند. همچنین با استفاده از پول خود نوجوانتان، خسارت احتمالی را برطرف کنید.

او باید عذر خواهی کند.

اطمینان حاصل کنید که نوجوان شما هنگامی که نسبت به دیگران بی ادب یا بی احساس بوده است، نیاز به عذرخواهی دارد. اگر او پس از رفتار بد با شخصی عذرخواهی نکرد، به آن اشاره کنید و او را وادار کنید که بلافاصله این کار را انجام دهد.

دستاورد ها را به موارد خاص محدود کنید.

هر زمان که نوجوان خود را تحسین کردید یا از تلاش او قدردانی کنید، آن را به جای دستاوردی عمومی، به آن دستاورد خاص محدود کنید. به عنوان مثال، اگر پسرتان نقاشی زیبایی ساخته است، به جای اینکه بگویید: “من فکر می کنم شما یک نقاش فوق العاده ای هستید” جمله ای از این موارد را بگویید: “من فکر می کنم شما اینجا یک عکس واقعاً زیبا ساخته اید”. این قدردانی دقیق به نوجوان شما می فهمد که شما به کار انجام شده در مورد نقاشی اشاره می کنید.

بسیاری از نوجوانان به سمت خودشیفتگی گرایش پیدا می کنند اما در نهایت از آن خلاص می شوند. شما به عنوان والدین باید اطمینان حاصل کنید که از فرزندان خود به طور مداوم پشتیبانی می کنید و راهنمایی های صحیحی را برای جلوگیری از هرگونه مشکل رفتاری ارائه می دهید.

منبع:

https://www.momjunction.com/articles/how-to-handle-a-narcissistic-teenager_00392938/

[advisers limit=3 online =true skill=”11 10″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

5 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز