لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

درمان آنلاین برای اعتیاد

درمان آنلاین برای اعتیاد | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


درمان آنلاین برای اعتیاد، می تواند راهکار مناسبی برای معتادانی باشد که به هر دلیلی نمی  توانند درمان سنتی و حضوری را انتخاب کنند. اعتیاد به مواد مخدر و حتی اعتیاد به رفتار می تواند تأثیر جسمی، عاطفی، اجتماعی و مالی در زندگی فرد داشته باشد. خوشبختانه، درمان های موثر از جمله گزینه های آنلاین و مشاوره آنلاین برای اعتیاد در دسترس هستند. درمان آنلاین می تواند برای افرادی که با اعتیاد سر و کار دارند گزینه مناسبی باشد.

پژوهش ها نشان داده است افرادی که درمان آنلاین برای درمان اختلالات مصرف مواد را انتخاب کرده اند نسبت به افرادی که هیچ درمانی دریافت نمی کنند، بهبود یافته اند.

گزینه های آنلاین درمانی برای اعتیاد

برخی از گزینه های درمانی حضوری در مشاوره های آنلاین برای اعتیاد مورد استفاده قرار می گیرند، از جمله:

  • درمان شناختی رفتاری. (CBT) معمولاً بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. CBT به افراد کمک می کند تا افکار و اعمال منفی خودش را بشناسد و از بروز آنها جلوگیری کند. CBT ممکن است برای کمک به افراد در یادگیری تشخیص محرک هایی که منجر به مصرف مواد مخدر می شوند و نحوه مقابله با آنها موثر باشد.
  • مصاحبه انگیزشی. روش دیگری است که می تواند در قالب آنلاین برای اعتیاد موثر باشد. در این روش درمانی، درمانگران از یکسری مکالمات ساختاری استفاده کرده و به افراد کمک می کند یاد بگیرند که اگر مصرف مواد خود را متوقف کنند چگونه زندگی آنها متفاوت و بهتر می شود.

مزایای درمان آنلاین برای اعتیاد

درمان آنلاین برای اعتیاد | پزشکت

درمان آنلاین ممکن است در واقع مزایایی نسبت به درمان سنتی و حضوری داشته باشد. در زمینه درمان اعتیاد، درمان آنلاین ممکن است به شما کمک کند:

روند درمانی در آنلاین راحت تر است.

تحقیقات در مورد درمان های آنلاین اعتیاد نشان می دهد که این روش ممکن است به افراد کمک کند تا به درمان خود ادامه دهند. در برخی موارد، درمان های آنلاین حتی موثرتر نشان داده شده است. به عنوان مثال، درمان های متادون که از ابزارهای آنلاین استفاده می کنند، ممکن است در کاهش استفاده از مواد افیونی موثرتر از روش های سنتی باشند.

مصرف مواد خود را کاهش دهید.

راهنما و ابزارهای آنلاین ممکن است به شما در کاهش مصرف مواد یا الکل کمک کنند. به عنوان مثال، یک مطالعه نشان داد افرادی که از برنامه CBT آنلاین کمک به خود استفاده می کنند، می توانند مصرف الکل خود را به میزان قابل توجهی کاهش دهند.

به راحتی به درمان دسترسی پیدا کنید.

تخمین زده می شود که 10 تا 12 درصد از افراد مبتلا به مشکلات مصرف مواد هرگز کمک نمی گیرند. چون به درمان و گزینه های درمانی مناسب دسترسی ندارند. اما در دسترس بودن خدمات روانشناسی آنلاین توانسته این مشکل را برای افراد برطرف کرده و احتمال درمان را برای آنها افزایش دهد.

گزینه های آنلاین در هر زمان در دسترس هستند. در زمان احساس تمایل یا اشتیاق شدید، می توانید با درمانگر خود تماس بگیرید. روی گزینه های خودیاری کار کنید. مطالب آموزشی پیدا کنید یا برای ارائه پشتیبانی با دوستان خود ارتباط برقرار کنید.

درمان آنلاین می تواند به افرادی که ممکن است از نظر جسمی قادر به شرکت در درمان های فردی یا جلسات گروهی نباشند کمک موثری کند.

به عنوان مثال، بیماری همه گیر COVID-19 منجر به افزایش تقاضا برای مشاوره ها از راه دور و درمان آنلاین شده است. بسیاری از درمانگران حتی جلسات درمانی خود با بیماران را به گزینه های فقط آنلاین انتقال داده اند.

به شما گزینه های بیشتری می دهد.

درمان آنلاین گاهی اوقات می تواند به عنوان اولین گام مهم به سمت گزینه های درمانی عمل کند. در برخی موارد، افرادی که برای اولین بار درمان آنلاین را انجام می دهند ممکن است در آینده به دنبال خدمات درمانی حضوری و سنتی باشند.

مطالعات نشان داده است که در صورت تکمیل درمان های آنلاین، ممکن است افراد به درمان های حضوری علاقه مند و راضی شوند.

موانع درمان را برطرف می کند.

تحقیقات نشان داده است که افراد اغلب به دلیل مسائل مربوط به اعتیاد از جمله هزینه، زمان مورد نیاز و احساس شرم، در مراجعه به درمان موفق نمی شوند. درمان آنلاین می تواند گزینه مقرون به صرفه تری باشد.

بررسی ها نشان داده است که آمریکایی ها در درمان آنلاین قدرت بیشتری پیدا می کنند.

اشکالات احتمالی درمان آنلاین برای اعتیاد

درمان آنلاین برای اعتیاد | پزشکت

درمان آنلاین ممکن است گزینه مناسبی برای همه انواع اعتیاد نباشد. به عنوان مثال، برخی تحقیقات نشان داده است که درمان الکترونیکی هیچ فایده ای نسبت به درمان اعتیاد به قمار نشان نمی دهد. یک روش بالقوه برای حل این مسئله، ترکیب درمان آنلاین با یک گروه پشتیبانی حضوری است.

اگر نمی توانید در جلسات گروهی سنتی شرکت کنید، گروه های پشتیبانی آنلاین نیز یک گزینه هستند. این می تواند یک روش عالی برای دریافت حمایت و مشاوره از همسالانی باشد که در حال گذراندن آن هستند. یا همان مواردی را که با آنها روبرو هستید را تجربه کرده اند.

نکات و استراتژی ها در درمان آنلاین برای اعتیاد

چند روش وجود دارد که می تواند از تجربه آنلاین درمانی خود بیشتر بهره مند شود:

  • با درمانگر خود یک رابطه ایجاد کنید. بسیار مهم است که احساس کنید درمانگر شما دوست و همدل است، بنابراین احساس راحتی، امنیت و احترام می کنید. با درمانگر خود در مورد کارهایی که می توانید برای ایجاد این روابط در قالب آنلاین انجام دهید صحبت کنید.
  • اگر می خواهید جلسات درمانی حضوری خود را به درمان آنلاین تغییر دهید، در مورد چگونگی روند کار و نحوه برخورد با هر مسئله ای که پیش می آید با درمانگر خود مشورت کنید.

اگر در حال تغییر از یک گروه پشتیبانی سنتی به یک گروه آنلاین هستید، مدتی را صرف تحقیق در مورد آنچه در دسترس است کنید تا مشخص شود چه چیزی برای شما و نیازهای شما مناسب است.

  • چند نفر در گروه هستند؟
  • چه سطح مشارکت لازم است؟
  • نحوه دیدار گروه چگونه خواهد بود؟

همه این عوامل ممکن است در تعیین نتیجه جلسات درمانی شما نقش داشته باشند. بنابراین روی مسائلی که با آن احساس راحتی می کنید، تمرکز داشته باشید.

نتایج درمان آنلاین برای اعتیاد

درمان آنلاین برای اعتیاد | پزشکت

تعدادی از گزینه های مختلف درمان آنلاین برای درمان اعتیاد در دسترس است، از جمله:

  • درمان آنلاین تحت هدایت درمانگر. درمانگران می توانند از ویدئوها، تماس های تلفنی، ایمیل ها و چت آنلاین برای ملاقات با مشتریان به صورت مجازی استفاده كنند. جلسات درمانی ممکن است همانطور که در یک مطب معمولی انجام می شود، اما با استفاده از ابزارهای مختلف بصورت آنلاین برگزار می شود.
  • درمان با برنامه های آنلاین آموزشی. افراد همچنین می توانند برنامه های درسی تعاملی و آنلاین را دنبال کنند که آنها را از طریق یک فرآیند درمانی با تعامل کم و بدون هیچ گونه درمانگر راهنمایی می کند. در این شرایط، ممکن است محتوای آموزشی را تماشا کنید، ارزیابی رایانه ای انجام دهید، آموزش ها را دنبال کنید و تکالیف را خودتان به تنهایی تکمیل کنید.
  • درمان به کمک وب. این روش ممکن است با استفاده از برنامه های موبایل یا وب سایت های آنلاین درمانی برای راهنمایی افراد از طریق جلسات یا فعالیت ها صورت بگیرد.
  • درمان تکمیل شده با فناوری. این فرآیند ممکن است درمان چهره به چهره سنتی با فناوری مانند پیام کوتاه، تماس تلفنی، گفتگوی ویدیویی یا برنامه های تلفن همراه را ترکیب کند.
توجه!

رویکردی که برای شما بهتر کار کند به عوامل مختلفی بستگی دارد. نوع درمان به شدت علائم شما بستگی دارد. به عنوان مثال اگر به بستری شدن در بیمارستان، درمان طولانی مدت مسکونی یا سم زدایی تحت نظارت نیاز دارید، درمان آنلاین انتخاب مناسبی برای شما نخواهد بود.

از طرفی هم دسترسی شما به اینترنت و میزان ارتباط و راحتی شما با درمانگر نیز می تواند در انتخاب گزینه درمانی موثر باشد.

یک نکته مهم که باید به یاد داشته باشید این است که شما لزوماً فقط یک نوع راهکار درمانی را انتخاب نمی کنید. در بسیاری از موارد، ممکن است به ترکیبی از درمان با کمک درمانگر، رایانه و وب نیاز داشته باشید.

محدودیت های درمان آنلاین برای اعتیاد

درمان آنلاین برای اعتیاد | پزشکت

درمان آنلاین می تواند مقرون به صرفه و راحت باشد. اما این بدان معنا نیست که برای همه یا هر شرایطی مناسب شناخته شود.

برخی از محدودیت های احتمالی درمان آنلاین برای اعتیاد، عبارتند از:

  • ممکن است خواندن و تشخیص زبان بدن فرد معتاد برای درمانگران هنگام کار با افراد به صورت آنلاین دشوارتر باشد، به خصوص اگر فرد معتاد از کنفرانس ویدیویی استفاده نکنند.
  • ممکن است مردم احساس کنند که گزینه درمان آنلاین، محیطی امن و مناسبی برای آنها نیست.
  • اشکالات ناشی از اینترنت و موانع مربوط به آن گاهی اوقات می تواند روند کار را پیچیده کند.
  • درمان آنلاین ممکن است برای افرادی که افکار خودکشی یا خودزنی یا روان پریشی را تجربه می کنند، مناسب نباشد. با این حال، استفاده از مشاوره آنلاین می تواند برای کمک به این افراد و تماس آنها با متخصصانی که آموزش دیده و آماده کمک هستند، موثر باشد.

اثربخشی درمان آنلاین برای اعتیاد

درمان های سنتی اعتیاد معمولاً کمتر مورد استفاده قرار می گیرند. حتی احتمال ترک جلسات در آنها زیاد است. این نشان می دهد که به دلایل مختلف چنین گزینه هایی ممکن است پاسخگوی نیازهای مردم نباشد. درمان آنلاین ممکن است در افرادی که به دنبال روشهای درمانی سنتی نیستند و یا از آن پیروی نمی کنند، موثر باشد.

چقدر درمان آنلاین برای اعتیاد موثر است؟

درمان آنلاین برای اعتیاد | پزشکت

  • تحقیقات نشان داده است که رفتار درمانی شناختی آنلاین اثرات کوتاه مدت و ماندگارتری بر مصرف مواد مخدر دارد.
  • بررسی دیگر مطالعات نشان داد که درمان آنلاین بلافاصله پس از درمان و پیگیری طولانی مدت منجر به اثرات مثبتی می شود. با این حال، نویسندگان پیشنهاد می کنند که تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است.

یافته های گزارش شده در مجله روانپزشکی آمریکا نشان داد که شرکت کنندگان در یک درمان آنلاین، موفقیت بالاتری داشته و احتمال ترک تحصیل در این افراد نسبت به افرادی که با مشاوره فردی یا گروهی درمان می شوند، کمتر است.

سخن آخر

درمان آنلاین برای اعتیاد دقیقاً مانند درمان های سنتی نیست. اما می تواند ابزاری اساسی و موثر در درمان اعتیاد باشد. با پزشک یا درمانگر خود صحبت کنید که آیا این روش درمانی برای نیازهای شما مناسب است یا خیر.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز