لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

فهرست مطالب

تجاوز جنسی

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

بهبودی فرد در تجاوز جنسی زمان می برد و روند بهبودی می تواند تا حدودی دردناک باشد. اما افرادی که مورد تجاوز قرار گرفته اند می توانند دوباره کنترل خود را به دست گیرند و بعد از تجاوز و آسیب جنسی بهبود یابند.

شیوع تجاوز جنسی

خشونت جنسی به طور تکان دهنده ای در جوامع مختلف شایع است. طبق مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC)، تقریباً از هر 5 زن در ایالات متحده غالباً توسط کسی که او را می شناسد و مورد اعتماد او است مورد تجاوز جنسی قرار گرفته است. در برخی از کشورهای آسیایی، آفریقایی و خاورمیانه این رقم حتی بیشتر است. تجاوز جنسی فقط به زنان محدود نمی شود. بسیاری از مردان و پسران هر سال از تجاوز و آسیب جنسی رنج می برند.

پیامدهای تجاوز و آسیب جنسی

تجاوز جنسی | پزشکت

صرف نظر از سن و جنسیت، پیامد های تجاوز جنسی فراتر از آسیب جسمی است. تجاوز جنسی می تواند باعث خرد شدن شخصیت فرد و ایجاد احساس ترس، شرم و تنهایی و یا بروز انواع کابوس ها، فلاش بک ها و سایر خاطرات ناخوشایند در زندگی فرد شود. نا امنی، بی اعتمادی وکاهش اعتماد به نفس افراد ممکن است باعث شود که فرد حتی ارزش و منطق خودش را زیر سوال ببرد. فردی که مورد تجاوز قرار گرفته است خودش را به خاطر اتفاقی که رخ داده است مقصر می داند و در برقراری روابط های بعدی خود احساس خطر می کند و صمیمی شدن برای او دیگر سخت و غیرممکن خواهد بود. بسیار از افرادی که مورد تجاوز قرار گرفته اند ممکن است دچار PTSD، اضطراب و افسردگی شوند. اما آنچه که فرد بعد از تجاوز تجربه می کند یک واکنش طبیعی در برابر آسیب است.

احساس ناتوانی، شرم و سرزنش علائم تجاوز و آسیب جنسی هستند نه واقعیت. علائم هر چقدر هم که شدید باشند فرد می تواند با راهکارها و تکنیک ها، احساس امنیت و اعتماد به نفس خود را دوباره به دست آورد و یاد بگیرد که از آسیب های جنسی و جسمی بعد از تجاوز بهبود یابد.

باور های غلط و حقایق تجاوز جنسی

تجاوز جنسی | پزشکت

آگاهی و شناخت واقعیت ها و مقصر قربانی در خشونت جنسی می تواند در شروع روند بهبودی به فرد کمک کند تا بتواند بعد از این اتفاق تلخ بهبودی خود را پیدا کند.

باور غلط

شما می توانید متجاوز کننده را از روی رفتار و عملکردش تشخیص دهید.

واقعیت
  • هیچ راهی مطمئن برای شناسایی یک متجاوز وجود ندارد.
  • خیلی از متجاوزین جنسی کاملاً رفتار طبیعی و رفتار دوستانه دارند جذاب و مطمئن به نظر می رسند.
باور غلط

تجاوز جنسی آنقدر هم که فکر می کنید بد نیست!

واقعیت
  • در پی یك تجاوز جنسی، شوک بسیار رایج است.
  • مغز و بدن در اثر شوک خاموش می شود و حرکت، صحبت یا فکر کردن را دشوار می کند.
باور غلط

افرادی که مورد تجاوز قرار می گیرند ” نوع لباس پوشیدن یا رفتار های زننده خاصی” دارند.

مردان
سلامت بانوان
واقعیت
  • تجاوز جنسی یک فرصت است.
  • تحقیقات نشان می دهد كه متجاوزین قربانیان خودشان را بر اساس میزان آسیب پذیری فردی انتخاب می كنند، نه براساس اینكه آن ها چقدر سکسی لباس می پوشند یا چقدر باهوش هستندو یا چه رفتارهای دارند.
باور غلط

تجاوز به عنف اغلب یک سوء استفاده است.

واقعیت
  • متجاوزان اغلب با عنوان سوء استفاده سعی می کنند از خودشان دفاع کنند.
  • اما تحقیقات نشان می دهد که اکثریت متجاوزان خودشان تا حدودی مقصر و مجرم هستند.
باور غلط

برقراری رابطه جنسی با کسی که قبلا با او رابطه داشته اید به عنوان تجاوز شناخته نمی شود.

واقعیت
  • صرف رابطه داشتن با یک فرد به این معنی نیست که شما به او حق داده اید که به طور دائم می تواند با شما رابطه برقرار کند.
  • اگر همسر، دوست پسر یا معشوق، بر خلاف میل باطنی شما بخواهد رابطه برقرار کند، در اصل تجاوز کرده است.

بهبودی تجاوز یا آسیب جنسی

تجاوز جنسی | پزشکت

با فرد مورد اعتماد خود صحبت کنید.

باید اعتراف کرد که مورد تجاوز جنسی قرار گرفتن تا حدودی یک ننگ است که باعث می شود فرد احساس کثیف و ضعیف بودن کند. فردی که مورد تجاو قرار گرفته است به شدت از واکنش و قضاوت اطرافیان می ترسد. برای همین سعی می کند راحت ترین راه را انتخاب کرده و سعی می کند واقعیت را مخفی نگه دارد. اما هنگامی که فرد سعی دارد از حقیقت فرار کند، بهبود نمی یابد و پنهان کردن فقط باعث احساس شرم بیشتر می شود. بنابراین بهتر است فرد یک دوست قابل اعتماد، حامی، همدل و مطمئن داشته باشد که بتواند در مورد اتفاقی که برای او رخ داده است صحبت کند. در غیر این صورت فرد تجاوز قرار گرفته می تواند با یک درمانگر یا مشاور صحبت کند یا حتی به صورت غیرحضوری و تلفنی با مشاورین تماس بگیرد.

احساس ناتوانی و انزوا را به چالش بکشید.

اندوه و احساس ناتوانی باعث آسیب پذیری بیشتر فرد می شود. اما باید این نکته را یادآوری کنید که شما از نقاط قوت و مهارت های بالایی برخوردار هستید که می تواند با شرایط و بحران های سخت مقابله کنید. یكی از بهترین راه ها برای به دست آوردن احساس قدرت كمك به دیگران است. وقت خود را صرف کمک به دیگران كنید.

با احساس گناه و شرم مقابله کنید.

حتی اگر از نظر فکری به این نتیجه برسید که شما در این تجاوز و حمله جنسی تقصیری نداشته اید باز هم، ممکن است احساس گناه یا شرم کنید. این احساسات می توانند بلافاصله پس از حمله و یا سال ها پس از آن ظاهر شوند. اما هرچه اتفاقی را که رخ داده است را قبول کنید، بهتر می توانید با واقعیت کنار بیایید و راحت تر بهبودی خود را به دست اورید.

احساس گناه و شرم اغلب از تصورات غلط ناشی می شود که چرا:

  • شما جلوی این حمله را نگرفتید.

بعد از هر اتفاقی فرد راحت می تواند حدس بزند که چه چیزی اتفاق افتاده است. اما وقتی شما در معرض حمله قرار دارید به مغز و بدن شوک وارد می شود. شما نمی توانید به درستی فکر کنید تصمیم بگیرید. بسیاری از افرادی که مورد تجاوز قرار گرفته اند، می گویند که احساس “یخ زدگی” به آن ها دست داده است. خود را در برابر آسیبی که دیده اید سرزنش نکنید.

  • به کسی اعتماد کردید که “نباید” می کردید.

یکی از سخت ترین آسیب بعد از تجاوز به وسیله شخصی که او را می شناسید، نقض اعتماد است. طبیعی است که بعد از حمله و تجاوز توسط کسی که از قبل او را می شناخته اید اعتماد خودتان را زیر سوال می برید وخودتان را سرزنش می کنید. فقط به یاد داشته باشید که مهاجم شما تنها کسی است که مقصر اصلی حادثه بوده و از اعتماد شما سوءاستفاده کرده است و او کسی است که باید احساس گناه و شرم کند، نه شما.

  • شما مست بودید یا به اندازه کافی محتاط نبودید.

صرف نظر از شرایط، تنها کسی که مسئولیت این حمله را باید بر عهده بگیرد کسی است که مرتکب این جرم شده است.

برای فلاش بک ها و خاطرات ناراحت کننده آماده شوید.

تجاوز جنسی | پزشکت

وقتی چیزی استرس زا را پشت سر می گذارید، بدن به طور موقت وارد حالت “مبارزه یا پرواز” می شود. بعد از هر آسیب و حادثه ، بدن شما آرام می شود. اما تجربیات آسیب زا مانند تجاوز جنسی می تواند باعث شود سیستم عصبی شما در حالت هشدار قرار بگیرد و شما را وادار می کند که نسبت به کوچکترین محرک ها، بسیار حساس شوید. این موضوع برای بسیاری از افرادی که مورد تجاوز قرار گرفته اند پیش می آید. فلاش بک ها، کابوس ها و خاطرات مزاحم به خصوص در چند ماه اول پس از حمله بسیار رایج هستند اما اگر سیستم عصبی شما در درازمدت “روی این موضوع گیر ” کند ممکن است دچار اختلال استرس پس از ضربه (PTSD) شوید، که در طولانی مدت می تواند مخرب باشد.

راه کار های برخورد با فلاش بک

همیشه نمی توان از بروز فلاش بک ها جلوگیری کرد.

اما اگر احساس می کنید که تجاوز جنسی ممکن است دوباره رخ دهد راهکارهای زیر را در نظر بگیرید:

این یک فلاش بک است، نه واقعیت

خودتان را بپذیرید و به خودتان اطمینان دهید که این یک فلاش بک است.

واقعیت این است که حادثه هر چند تلخ و ناگوار تمام شده است و شما از آن جان سالم به دربرده اید و زنده مانده اید و قرار نیست دوباره اتفاق بیفتد و شما واقعاً در معرض خطر نیستید. “

به بدن و احساسات خود توجه کنید.

از آنجا که سیستم عصبی شما بعد از آسیب و تجاوز در وضعیت حساسی قرار دارد، ممکن است بخواهید از بروز احساسات خود جلوگیری کنید. اما سرکوب کردن احساسات می تواند تا حدودی ناخوشایند باشد و باعث آسیب های جسمی و روانی زیادی شود. علائم جسمی و روانی ناشی از آسیب جنسی را بشناسید و در صورت بروز، با آن ها مقابله کنید.

برخی از این علائم عبارتند از:

  • درد
  • افسردگی
  • اختلال در تمرکز
  • خستگی بیش از حد
  • جدا شدن از اطرافیان و تنهایی
  • تمایل به انجام رفتارهای پرخطر
  • تحریک به استفاده از مخدرها و الکل

مواجه شدن با احساسات شدید بعد از حمله و آسیب جنسی، ترسناک است. اما احساسات، در عین قدرتمند بودن، واقعیت نیستند. احساسات به شما آسیب نمی رسانند و جلوگیری از بروز آن ها می تواند خطرناک باشد و سلامت جسمی و روانی شما از در معرض خطر جدی قرار می دهد. صددرصد بعد از بروز آن ها، شما احساس امنیت، اطمینان و قدرت بیشتری خواهید کرد.

برای بروز احساسات خود راهکارهای زیر را در نظر بگیرید:

حرکت ریتمیک
  • ریتم می تواند بسیار شفابخش باشد.
  • ریتم به شما کمک می کند تا آرامش داشته باشید و بتوانید کنترل بدن خود به دست آورید.
  • هر چیزی که ریتم و حرکت را با هم ترکیب کند، می تواند در بروز احساسات مفید باشد.
  • برای انجام حرکات ریتمیک می توانید رقصیدن، ورزش و پیاده روی را در برنامه روزانه خود قرار دهید.
مراقبه ذهن آگاهی

شما می توانید مراقبه ذهن آگاهی را در هر نقطه، حتی در حالی که پیاده روی می کنید و یا غذا می خورید، انجام دهید. به سادگی روی احساسات خودتان تمرکز کنید.

یوگا و تای چی و مدیتیشن

این فعالیت ها آگاهی بدن را با حرکت آرامش بخش و متمرکز همراه می کند و می تواند به تسکین علائم PTSD و آسیب های جنسی کمک کند.

ماساژ

ممکن است بعد از تجاوز، از برقراری تماس با انسان ها به شدت احساس ناراحتی کنید.

اما لمس و ماساژ، روش های مهمی هستند که می توانند باعث آسایش و آرامش شما شوند. از طریق یادگیری ماساژ درمانی می توانید خودتان را در تماس با انسان ها قرار دهید.

راهکارهای کاهش استرس

تجاوز جنسی | پزشکت

برای کاهش استرس و پیشگیری از خاطرات ناراحت کننده راهکارهای زیر را در نظر بگیرید:

سعی کنید با عوامل تحریک زا مقابله کنید. محرک های رایج شامل تاریخ های سالگرد بروز حادثه، افراد، مکان، مناظر، صداها و یا بوهای مربوط به حادثه، می باشند. اگر بتوانید  عوامل تحریک کننده که باعث بروز حادثه شده اند شناسایی کنید در یک وضعیت بهتری قرار خواهید گرفت و بهبودی شما سریعتر و راحت تر خواهد بود.

به علائم خطرناک بدن خود توجه کنید. بدن و احساسات هر فردی هنگام شروع احساس استرس و ناامنی بودن علائمی را بروز می دهد. این علائم شامل احساس تنش، تنگی نفس، افکار منفی و مزاحم، گرگرفتگی، سرگیجه و حالت تهوع می شود. این علائم را بشناسید و در صورت بروز آن ها سریعا به پزشک مراجعه کنید. یکی از سریعترین و موثرترین راه های کاهش اضطراب و هراس، کند کردن میزان تنفس است.

با این تمرین ساده تنفس، وحشت را تسکین دهید:

  • با پشت خود صاف بنشینید یا بایستید.
  • یک دست را روی سینه و دیگری را روی شکم خود قرار دهید.
  • از طریق بینی خود یک نفس آرام بکشید و تا چهار بشمارید.
  • دست روی شکم شما باید به سمت بالا حرکت کند و دست روی سینه شما باید خیلی کم حرکت کند.
  • نفس خود را برای چند ثانیه نگه دارید و از طریق دهان بازدم کنید و در حین آن، عضلات شکم خود را منقبض کنید.
  • این مراحل را تا زمانی که احساس بهتر شدن به شما دست بدهد، تکرار کنید.

با دیگران ارتباط برقرار کنید.

تجاوز جنسی | پزشکت

احساس گوشه گیری، انزوا و دور شدن از دیگران در پی تجاوز جنسی تا حدودی طبیعی است. اما بهتر است که با افرادی که به شما اهمیت می دهند در ارتباط باشید. برقراری ارتباط با دیگران برای بهبودی شما بسیار مهم است. اما به یاد داشته باشید که حمایت و برقراری ارتباط دوستانه به این معنی نیست که دائما باید درباره آنچه اتفاق افتاده است صحبت کنید سرگرمی و خندیدن با افرادی که به شما اهمیت می دهند می تواند در بهبودی بعد تجاوز و آسیب جنسی موثر باشد.

در فعالیت های اجتماعی شرکت کنید.

حتی اگر علاقه ای به فعالیت های اجتماعی ندارید سعی کنید در فعالیت های اجتماعی معمولی که هیچ ارتباطی با آسیب جنسی ندارند شرکت کنید.

خودتان را پرورش دهید.

بهبودی از آسیب های جنسی یک روند تدریجی است و یک شبه اتفاق نمیفتد، و هیچ وقت آن حادثه به طور فراموش نمی شوند. فکر کردن به حادثه می تواند بعضی اوقات زندگی را برای شما دشوار کند. اما اقدامات بسیاری وجود دارد که می توانید برای مقابله با افکار مزاحم و کاهش اضطراب و ترس خود از آن ها استفاده کنید.

  • به اندازه کافی استراحت کنید و برای تقویت سیستم ایمنی بدن خود وقت بگذرانید.
  • از تماشای فیلم و یا هر چیزی که می تواند خاطرات بد و یا فلاش بک را یادآوری کند، بپرهیزید. این موارد می تواند مشاهده اخبار از رسانه های جمعی در مورد خشونت جنسی و فیلم های تلویزیونی و تصاویر جنسی باشد.
  • از خودتان مراقبت کنید. درست غذا بخورید، به طور منظم ورزش کنید و به مقدار کافی بخوابید.
  • ورزش به طور خاص می تواند سیستم عصبی آسیب دیده و استرس را تسکین دهد و به شما کمک کند احساس قدرت بیشتری داشته باشید و بدن خود را کنترل کنید.
  • از مصرف الکل و داروهای غیرمجاز خودداری کنید. از خود درمانی با الکل یا مواد مخدر خودداری کنید.
  • مصرف مواد باعث تشدید بسیاری از علائم، از جمله بی حسی، احساس انزوا اجتماعی، عصبانیت و افسردگی می شود. اما درمان مناسب می تواند به مشکلات در خانه و روابط شما کمک کند.

کمک به بهود به فرد آسیب دیده

تجاوز جنسی | پزشکت

هنگامی که همسر، شریک زندگی، خواهر و برادر و یا دیگر اطرافیان شما مورد تجاوز جنسی قرار گرفته اند، می تواند باعث بروز احساسات دردناک شوند و عواقب سنگینی را در رابطه شما ایجاد کند. ممکن است نسبت به برقراری با رابطه خودتان با دیگران احساس عصبانیت و بی اعتمادی کنید و حتی بخواهید فرد حمله کننده را قصاص کنید. اما فرد مورد تجاوز قرار گرفته نیاز به درک و حمایت شما دارد. سعی کنید به فرد نشان دهید که هنوز هم آن ها را دوست دارید.

برای بعضی از قربانیان تجاوز جنسی، صحبت کردن در مورد آنچه اتفاق افتاده بسیار دشوار است، برخی دیگر دوست دارند بارها و بارها در مورد حمله حرف بزنند. این می تواند باعث احساس ناامیدی یا ناراحتی بیشتر شود. به هر حال فرد را وادار به حرف زدن نکنید. درعوض، به آن ها بگویید که شما هر وقت خواستید می توانید در این مورد صحبت کنید، و فقط به حرف های آن ها گوش دهید. اگر از شنیدن، صحبت های فرد ناراحت می شوید می توانید او را تشویق کنید با یک مشاور صحبت کند.

کسی که مورد تجاوز جنسی قرار گرفته، طبیعی است که از لمس جسمی خودداری کند. اما شما می توانید به دنبال ابراز محبت به صورت کلامی و یا لمس فرد باشید. این را در نظر داشته باشید که هر چه خودتان آرام تر باشید بهتر می توانید به فرد کمک کنید. استرس خودتان را مدیریت کنید و برای کاهش استرس فرد آسیب دیده قدم بردارید.

صبور باشید.

  • بهبودی از آسیب های تجاوز جنسی زمان می برد.
  • فلش بک، کابوس، ترس ناتوان کننده و سایر علائم PTSD می تواند تا مدت ها پس از بهبودی جراحات جسمی ادامه یابد.

منبع:

https://www.helpguide.org/articles/ptsd-trauma/recovering-from-rape-and-sexual-trauma.htm

[advisers limit=3 online =true skill=”11 10″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

2

مقالات مرتبط

2 دیدگاه

  1. سلام من ۵سال از یک شخص قریبه مورد تجاوز جنسی مقعدی قرار گرفتم
    منی آن فرد روی پوست یا احتمالامقعدم ریخته شد به نظر شما انتقالی hiv یا…ممکنه صورت گرفته شده باشه ،تب شدیدواستفراغ هم داشتم ۲ هفته بعدش
    درضمن یادم نیست که محل رو تمیز کردم.
    الان بدنم مدام عفونتی وقارچی شده

    دهنم از شدت قارچ خونریزی کرده پوستم هم اگزما وپسوریازیس زده
    به نظر شما چه آزمایشاتی انجام بدم
    معلوم بشه چه بیماری مقاربتی هست
    اگه جواب بدید ممنون

    1. سلام شما باید در اسرع وقت به متخصص عفونی مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز