لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

اضطراب کار چیست؟

اضطراب کار | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


اضطراب کار ، به استرس ناشی از کار کردن گفته می شود که منجر به اختلال اضطراب در محل کار می شود. اضطراب شغلی می تواند اثرات منفی داشته باشد اما پیشگیری از اضطراب کار  به عملکرد فرد کمک می کند.

علائم اضطراب کار چیست؟

علائم اضطراب کار عبارتند از:

  • تعریق
  • خستگی
  • تپش قلب
  • خشکی دهان
  • لرزش یا لرزیدن
  • احساس عصبانیت
  • مشکل خوابیدن یا خواب ماندن
  • واکنش حیرت انگیز اغراق آمیز
  • نگرانی بیش از حد یا غیر منطقی
  • احساس اینکه در گلوی شما یک توده وجود دارد.

علاوه بر علائم فوق، برخی علائم وجود دارد که باید مراقب آنها باشید و این  علائم ممکن است نشانگر این باشد که شخصی دچار اضطراب کاری شده است، از جمله:

  • گرفتن مرخصی غیرمعمول از کار
  • واکنش بیش از حد به موقعیت های شغلی
  • تمرکز بیش از حد روی جنبه های منفی شغل
  • تلاش برای تمرکز یا تکمیل وظایف در مهلت مقرر

فرد مبتلا به اضطراب کار،  ممکن است یکی از اختلالات اضطرابی زیر را همزمان داشته باشد.

  • فوبیای خاص
  • اختلال هراس
  • اختلال اضطراب کار
  • اختلال اضطراب عمومی
  • اختلال اضطراب اجتماعی
  • اختلال وسواس فکری عملی
  • اختلال استرس پس از سانحه

اضطراب کار ممکن است به دلیل ویژگیهای مختلف محیط کار ایجاد شود. معمولا برخی از وقایع مهم باعث عصبی شدن شما یا احساس اضطراب موقت می شود. به عنوان مثال، شروع یک کار جدید یا ترک یک کار قدیمی گاهی هر کسی را مضطرب می کند.

شما گاهی آنقدر وقت خود را در محل کار می گذرانید که اگر اوضاع به این روال پیش برود، گاهی اوقات احساس  ناراحتی می کنید. این ناراحتی همیشه منجر به  اضطراب کار نخواهد شد.

اگر اضطراب کار دارید، ممکن است از خود بپرسید که آیا باید این مورد را با کارفرما در میان بگذارید یا خیر. علاوه بر این، اگر شما یک اختلال اضطرابی دیگر دارید، نیازی به گفتن آن به کارفرما نیست.

اگر اضطراب شغلی دارید، بعید است که این مسئله خود به خود برطرف شود.

ممکن است ترس داشته باشید که به اشتراک گذاشتن احساسی که دارید منجر به ضعیف بودن و یا برچسب زدن بر روی شما یا رفتار نامناسب با شما می شود، اما اکثر کارفرمایان پاسخگو خواهند بود و به شما کمک می کنند.

چگونگی کمک به کارمندان با اضطراب کار

اضطراب کار | پزشکت

  • کنار آمدن با اضطراب کار در کارمند
  • با همه کارکنان با احترام رفتار کنید و ارتباط شفاف و همراه با بازخورد مناسب نمایید.
  • با کارمندان در مورد امور خصوصی پشت درهای بسته دفتر کار صحبت کنید.
  • به کارمند خود فرصت دهید تا پاسخ دهد و سعی کنید همه چیز را از دیدگاه او ببینید.
  • به جای مقابله با اضطراب کار، بپرسید که اوضاع چگونه پیش می رود.

برخی از راهکارهایی وجود دارد که می توانند برای کنترل اضطراب در مورد کار به شما کمک کنند. بدانید که اضطراب در محل کار می تواند مسری باشد و سعی کنید تا آنجا که ممکن است از افرادی که باعث بدتر شدن شما می شوند دوری کنید.

روش های ساده برای کنار آمدن با استرس در محل کار

استرس کاری، پیامدهای قابل توجهی در سلامتی دارد که از نسبتاً خوش خیم (مانند سرماخوردگی) تا بدخیم (مانند بیماری قلبی و سندرم متابولیک) متغیر است.

در حالی که استرس در محل کار طبیعی است، یافتن یک شغل کم استرس بسیار سخت است. یک رویکرد واقع بینانه تر، راهکارهای مقابله ای موثر برای کاهش استرس در شغل فعلی خود است. در اینجا برخی از تکنیک های کنترل استرس وجود دارد که به شما کمک خواهد کرد.

روزتان را  درست شروع کنید.

بسیاری از افراد پس از کشمکش با بچه ها، صرف وقت در ترافیک و قهوه خوردن به جای یک صبحانه سالم، سر کار می آیند و از قبل تحت فشار قرار دارند. عوامل مذکور باعث می شود آنها در محیط کار واکنش بیشتری نسبت به استرس نشان دهند.

ممکن است وقتی یک صبح پر فشار دارید تحت تأثیر استرس محیط کار قرار بگیرید تعجب کنید. وقتی روز خود را با برنامه ریزی، تغذیه مناسب و نگرش مثبت شروع می کنید بهتر می توانید استرس را کنترل کنید.

وظایف کاری خود را مشخص کنید.

اضطراب کار | پزشکت

عاملی که در فرسودگی شغلی موثر است، وظایف نامشخص کارمندان است. اگر دقیقاً نمی دانید از شما چه انتظاری می رود، یا اگر نقش شما با کم توجهی روبرو شد، ممکن است دچار استرس شدید شوید.

اگر متوجه شدید که هرگز نمی دانید کاری که انجام می دهید کافی است یا خیر، گفتگو با سرپرست خود به شما کمک کند. می توانید برای انجام انتظارات وقت بگذارید و در مورد راهکارهای پاسخگویی با آنها صحبت کنید. این می تواند استرس شما را تسکین دهد!

از درگیری در محل کار خودداری کنید.

درگیری بین فردی، به سلامتی جسمی و روحی شما آسیب می زند. فرار از درگیری میان همکاران ممکن است دشوار باشد، بنابراین بهتر است تا آنجا که می توانید از درگیری در محل کار خودداری کنید. شایعه نکنید، بسیاری از نظرات شخصی خود را در مورد دین و سیاست به اشتراک نگذارید.

در صورت امکان سعی کنید از افرادی که با دیگران رابطه خوبی ندارند اجتناب کنید. اگر به هر حال درگیری پیدا کردید، مطمئن شوید که می دانید چگونه به درستی از پس آن برآیید.

همیشه منظم باشید.

حتی اگر به طور طبیعی فرد بی نظمی هستید، برنامه ریزی از قبل برای منظم ماندن می تواند استرس شما را در محل کار بسیار کاهش دهد. منظم بودن در وقت، به معنای عجله کمتر صبح برای پیشگیری از تأخیر است.

در محل کار راحت و آرام باشید.

یکی دیگر از عوامل استرس آور در محل کار، ناراحتی جسمی است که اغلب مربوط به مکانی است که بیشتر کارهای روزانه خود را انجام می دهید(مانند میز کار). اگر فقط چند دقیقه روی صندلی ناراحت کننده ای بنشینید ممکن است متوجه استرس خود نشوید، اما ممکن است دچار کمر درد شوید و نسبت به استرس واکنش نشان دهید.

حتی موارد کوچک مانند سر و صدای دفتر می توانند باعث حواس پرتی شوند. برای ایجاد یک فضای کاری آرام، راحت و آرامش بخش، هرآنچه می توانید انجام دهید.

فقط یک وظیفه مشخص را بر عهده بگیرید.

اضطراب کار | پزشکت

چند وظیفه ای یک بار به عنوان یک روش خارق العاده برای به حداکثر رساندن وقت و انجام کارهای بیشتر در یک روز اعلام شد. با این حال، سرانجام مردم دریافتند که اگر تلفن به گوششان باشد و همزمان محاسبات انجام دهند، سرعت و دقت آنها اغلب کاهش می یابد.

یک احساس گیج کننده خاص وجود دارد که ناشی از تقسیم تمرکز شما است و برای اکثر مردم خوب نیست. به جای اینکه چند وظیفه ای را انجام دهید تا در بالای وظایف خود باقی بمانید، یک استراتژی شناختی دیگر مانند تکه تکه کردن کار را امتحان کنید.

در وقت ناهار کمی قدم بزنید.

بسیاری از افراد اثرات سو در زندگی کم تحرک را احساس می کنند. با انجام برخی ورزش ها در استراحت زمان ناهار می توانید با اثرات جسمی و روحی استرس کار مبارزه کنید.

اگر برنامه شما این اجازه را می دهد، ممکن است در طول روز کوتاه استراحت کنید. این می تواند به شما کمک کند تا خستگی ناشی از کار زیاد را از بدن خارج کنید، روحیه خود را بالا ببرید و به شکل بهتری کار کنید.

کمال گرایی را مدیریت کنید.

یک فرد با مهارت بالا ممکن است احساس خوبی در مورد خود ایجاد کند و به شما کمک کند در کار خود سرآمد باشید، اما کمال گرا بودن می تواند مشکلاتی را برای شما و اطرافیان ایجاد کند.

شاید هر بار نتوانید همه کارها را به خوبی انجام دهید، به خصوص در یک کار شلوغ و سریع. یک راهکار خوب برای پیشگیری از دام کمال گرایی همیشه این است که فقط تلاش خود را انجام دهید و وقت خود را برای تبریک گفتن به تلاش خود اختصاص دهید ممکن است دریابید که نتایج شما بهتر است و در کار کمتر استرس خواهید داشت.

 به موسیقی گوش دهید.

اضطراب کار | پزشکت

گوش دادن به موسیقی مزایای زیادی به همراه دارد و می تواند روشی موثر برای از بین بردن فشار روانی قبل، حین و بعد از کار باشد. پخش یک آهنگ نشاط آور هنگام صبحانه می تواند به شما کمک کند روز تعطیل را برای تعامل بهتر آماده کنید. به همین ترتیب، مقابله با استرس با موسیقی مورد علاقه خود در خانه یا موقع رانندگی می تواند به شما کمک کند تا وقتی به محل کار می روید، استرس کمتری داشته باشید.

به نقاط قوت خود فکر کنید.

بهتر است در مواردی که در آنها قدرتمند هستید و به طور طبیعی در آنها برتری دارید، بیشتر تمرکز کنید. با کارفرمای خود در مورد تنظیم مسئولیت های خود برای مطابقت با نقاط قوت خود صحبت کنید. پیشنهاد کنید که چالش های جدیدی را به شما ارائه دهد که می تواند به شرکت کمک کند.

راه های برای مقابله با فرسودگی شغلی

اضطراب کار | پزشکت

شناسایی علت

ابتدا سعی کنید درک بهتری از آنچه پشت این احساس من از کارم متنفرم بدست آورید. افراد مختلف چیزهای مختلفی را پیدا می کنند که از شغلشان متنفرند.

عدم تطابق مهارت ها

اگر بیش از حد صلاحیت داشته باشید، ممکن است احساس کسالت کنید. اگر انتظارات از شما خیلی زیاد باشد، ممکن است احساس ضعف کنید. در هر صورت، این احساسات می توانند استرس قابل توجهی ایجاد کنند.

کنترل کم

افراد باید احساس كنند كه به طور كلی كنترل زندگی خود را دارند و این مطمئناً مربوط به مشاغل است. اگر احساس می کنید نمی توانید آنچه را که در کارتان برای شما اتفاق می افتد کنترل کنید، ممکن است دریابید که استرس بیشتر است. داشتن حتی احساس کنترل کمی می تواند احساس شما را در مورد عوامل استرس زای طبیعی و روزمره تغییر دهد.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز