لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

ارگاسم و انواع اختلالات آن را بشناسید.

ارگاسم و انواع اختلالات آن را بشناسید. | پزشکت

فهرست مطالب

ارگاسم

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


ارگاسم (orgasm) به طور گسترده ای به عنوان اوج هیجان جنسی در نظر گرفته می شود. این یک احساس قدرتمند از لذت و احساس جسمی است که شامل تخلیه تنش اروتیک انباشته شده است.

به طور کلی، اطلاعات زیادی در مورد orgasm در دست نیست، و در طول قرن گذشته، نظریه های مربوط به orgasm و ماهیت آن به طرز چشمگیری تغییر کرده است. به عنوان مثال، کارشناسان مراقبت های بهداشتی به تازگی به ایده ارگاسم زنان رسیده اند. به طوری که بسیاری از پزشکان تا دهه 1970 ادعا می کنند که طبیعی است که زنان آن را تجربه کنند.

  • orgasm فقط در هنگام تحریک جنسی اتفاق نمیفتد.
  • افراد از هر جنسیتی می توانند اختلالات مربوط به آن را تجربه کنند.
  • افراد ترانس پس از جراحی تغییر جنسیت قادر به ارگاسم هستند.
  • متخصصان پزشکی و روان پزشکان ارگاسم ها را متفاوت تعریف می کنند.
  • تخمین زده می شود از هر 3 نفر 1 نفر انزال زودرس را تجربه می کنند.
  • orgasm به دلیل هورمون ها و سایر مواد شیمیایی که توسط بدن در طی آن آزاد می شود، دارای مزایای بالقوه متعددی برای سلامتی است.

ارگاسم چیست؟

ارگاسم را می توان به روش های مختلف و با استفاده از معیارهای مختلف تعریف کرد. متخصصان پزشکی از تغییرات فیزیولوژیکی بدن به عنوان مبنایی برای تعریف آن استفاده کرده اند. در حالی که روانشناسان و روانپزشکان از تغییرات عاطفی و شناختی استفاده می کنند. در حال حاضر یک توضیح جامع و کامل از ارگاسم وجود ندارد.

مدل های ارگاسم

ارگاسم و انواع اختلالات آن را بشناسید. | پزشکت

سکس تراپ ها ارگاسم را در مدل های مرحله ای پاسخ جنسی تعریف کرده اند. اگرچه روند ارگاسم می تواند در افراد بسیار متفاوت باشد. اما مشخص شده است چندین تغییر اساسی فیزیولوژیکی در اکثر موارد اتفاق میفتد. مدل های زیر الگویی است که مشخص شده در همه اشکال پاسخ جنسی وجود دارد. این مراحل فقط به رابطه آلت تناسلی واژن محدود نمی شود.

مدل چهار فاز استاد و جانسون در مورد ارگاسم، عبارتند از: 

  • هیجان
  • فلات
  • ارگاسم
  • وضوح

این در حالی است که مدل کاپلان با بیشتر مدلهای پاسخ جنسی متفاوت است زیرا شامل میل می شود. بر اساس این مدل بیشتر مدل ها تمایل دارند از ایجاد تغییرات غیر دستگاه تناسلی جلوگیری کنند. یادآوری این نکته نیز مهم است که میل جنسی مقدم بر همه فعالیت های جنسی، است. سه مرحله کاپلان، عبارتند از:

  • میل
  • هیجان
  • ارگاسم

مزایای سلامتی ارگاسم

orgasm مرد ممکن است از فرد در برابر سرطان پروستات محافظت کند. بررسی ها نشان داده است که خطر مرگ و میر در مردان با فرکانس زیاد orgasm نسبت به مردان با فرکانس ارگاسم پایین، به میزان قابل توجهی کمتر است.

برخی شواهد نشان می دهد که انزال مکرر ممکن است خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش دهد. گروهی از محققان دریافتند که خطر ابتلا به سرطان پروستات در مردانی که حداقل 21 بار در ماه انزال می کنند 20 درصد کمتر از مردان 4 تا 7 بار در ماه است.

چندین هورمون آزاد شده مانند اکسی توسین و DHEA در هنگام ارگاسم شناسایی شده است. برخی مطالعات نشان می دهد که این هورمون ها می توانند دارای ویژگی های محافظتی در برابر سرطان ها و بیماری های قلبی باشند. همچنین مشخص شده است که اکسی توسین و سایر اندورفین های آزاد شده در زمان ارگاسم زن و مرد به عنوان شل کننده عمل می کنند.

انواع ارگاسم

جای تعجب نیست، با توجه به اینکه کارشناسان هنوز در مورد تعریف ارگاسم به اجماع نرسیده اند، چندین دسته بندی مختلف برای ارگاسم وجود دارد.

سیگموند فروید، روانکاو، ارگاسم های زنانه را در جوان و نابالغ به عنوان کلیتورال و در افرادی که پاسخ جنسی سالم دارند، واژن تشخیص داده است. در مقابل، بتی دودسون، محقق جنسی، بر اساس تحقیقات خود حداقل 9 شکل مختلف ارگاسم را تعریف کرده است، آنها عبارتند از:

  • ارگاسم ترکیبی: انواع مختلفی از تجربیات ارگاسم با هم ترکیب شده است.
  • ارگاسم چندگانه: مجموعه ای از ارگاسم ها در یک دوره کوتاه مدت و نه منفرد.
  • ارگاسم ریلکسیشن: ارگاسم ناشی از آرامش عمیق هنگام تحریک جنسی است.
  • ارگاسم تنشی: نوع متداول ارگاسم که از تحریک مستقیم اغلب هنگام تنش بدن و عضلات رخ می هد. 
  • ارگاسم تحت فشار: ارگاسم هایی که از تحریک غیر مستقیم فشار وارد شده ناشی می شوند. نوعی تحریک نفس که بیشتر در کودکان دیده می شود.

اشکال دیگری از ارگاسم وجود دارد که سایر روان شناسان به آنها اشاره کرده اند، از جمله:

  • ارگاسم فانتزی: ارگاسم ناشی از تحریک ذهنی به تنهایی.
  • ارگاسم در نقطه G: ارگاسم حاصل از تحریک یک منطقه اروتیک در حین مقاربت نفوذی، احساس کاملاً متفاوت با ارگاسم از انواع تحریک دیگر.

به طور کلی، روند فیزیولوژیکی ارگاسم زنان در دستگاه تناسلی، از مدل چهار فاز Masters و Johnson، عبارتند از:

هیجان در زنان

ارگاسم و انواع اختلالات آن را بشناسید. | پزشکت

هنگامی که یک زن از نظر جسمی یا روانی تحریک می شود، رگ های خونی داخل دستگاه تناسلی او گشاد خواهند شد. افزایش خونرسانی باعث متورم شدن مجرا، و عبور مایعات از دیواره های واژن و ورم و مرطوب شدن آن می شود. از نظر داخلی، قسمت بالای واژن منبسط می شود.

ضربان قلب و تنفس سریع شده و فشار خون افزایش می یابد. گشاد شدن رگ های خونی می تواند منجر به برافروختگی زن، به ویژه در گردن و سینه شود.

فلات در زنان

با رسیدن جریان خون به داخل رحم – ناحیه تحتانی واژن – به حد نهایی خود می رسد، سفت می شود. اندازه پستانها می تواند تا 25 درصد افزایش یابد و افزایش جریان خون در آرئولا – منطقه پیرامون پستانک – باعث می شود تا نوک سینه ها از حالت قائم تری برخوردار شوند. کلیتوریس به سمت استخوان شرم عقب می رود و ظاهراً ناپدید می شود.

عضلات دستگاه تناسلی، از جمله رحم و داخل رحم، انقباضات ریتمیک را با فاصله حدود 0.8 ثانیه تجربه می کنند. orgasm زن به طور معمول بیشتر از مرد با میانگین حدود 13-51 ثانیه طول می کشد.

برخلاف مردان، اکثر زنان دوره مقاومت (بهبودی) ندارند و در صورت تحریک مجدد، می توانند orgasm بیشتری داشته باشند.

orgasm در مردان

ارگاسم و انواع اختلالات آن را بشناسید. | پزشکت

هیجان در مردان

وقتی مرد از نظر جسمی یا روانی تحریک می شود، نعوظ پیدا می کند. خون به قسمت های مختلف بدن می رود و باعث می شود آلت تناسلی بزرگتر و سفت شود. با سفت شدن بیضه ها به سمت بدن کشیده خواهند شد.

فلت در مردان

با پر شدن رگهای خونی در آلت تناسلی مرد، اندازه غدد و بیضه ها افزایش می یابد. علاوه بر این، عضلات ران و باسن متشنج می شوند، فشار خون بالا می رود، نبض سریع می شود و سرعت تنفس افزایش می یابد.

مایع منی – مخلوطی از اسپرم (5 درصد) و مایع (95 درصد) – توسط مجموعه ای از انقباضات در عضلات کف لگن، غده پروستات، وزیکول های منی و مجاری دفع به مجرای ادرار وارد می شود.

انقباضات در عضلات کف لگن و غده پروستات نیز باعث می شود که منی در فرآیندی به نام انزال از آلت تناسلی خارج شود. orgasm مردانه به طور متوسط 10-30 ثانیه طول می کشد.

دوره مقاومت

اکنون مرد وارد مرحله بهبودی موقتی می شود که امکان orgasm بیشتر وجود ندارد. این دوره به عنوان دوره مقاومت شناخته می شود و طول آن در افراد مختلف متفاوت است. ممکن است از چند دقیقه تا چند روز طول بکشد و این دوره به طور کلی با افزایش سن مرد بیشتر می شود.

در این مرحله آلت تناسلی مرد و بیضه ها به اندازه اصلی خود بر می گردند. میزان تنفس سنگین و سریع و نبض سریع خواهد بود.

فیزیولوژی orgasm

معمولاً تصور می شود که orgasm یک تجربه جنسی است که معمولاً به عنوان بخشی از چرخه پاسخ جنسی تجربه می شود. آنها اغلب به دنبال تحریک مداوم مناطق فرسایشی مانند دستگاه تناسلی، مقعد، نوک سینه ها و پرینه ایجاد می شوند.

از نظر فیزیولوژیکی، orgasm به دنبال دو پاسخ اساسی به تحریک مداوم رخ می دهد:

  • احتقان vazocongestion: فرایندی که به موجب آن بافت های بدن با خون پر می شوند و در نتیجه اندازه آن افزایش می یابد.
  • میوتونی: فرآیندی که ماهیچه ها از جمله انعطاف پذیری ارادی و انقباض غیرارادی را منقبض می کند. 

افرادی که از کمر به پایین فلج شده اند، می توانند orgasm داشته باشند، این نشان می دهد که سیستم عصبی مرکزی عامل اصلی تجربه orgasm است نه دستگاه تناسلی.

اختلالات مرتبط با orgasm

ارگاسم و انواع اختلالات آن را بشناسید. | پزشکت

تعدادی از اختلالات با orgasm همراه است. آنها می توانند هم برای شخص و هم برای شریک زندگی او، منجر به پریشانی، ناامیدی و احساس شرم شوند.

اگرچه ارگاسم در همه جنسیت ها یکسان در نظر گرفته می شود. اما متخصصان مراقبت های بهداشتی تمایل دارند اختلالات ارگاسم را به صورت جنسیتی توصیف کنند.

اختلالات orgasm زنان

اختلالات orgasm زنان، در صورت عدم وجود یا تاخیر قابل توجه ارگاسم بدنبال تحریک کافی ایجاد می شود.

عدم وجود orgasm به عنوان آنورگاسمیا نیز نامیده می شود. این اصطلاح را می توان به آنورگاسمیا اولیه تقسیم کرد که در آن زن هرگز تجربه ارگاسم نکرده و آنورگاسمیا ثانویه، در صورتی که زنی که قبلاً orgasm را تجربه کرده دیگر قادر به انجام آن نیست، اشاره دارد. این شرایط می تواند به شرایط خاص محدود شود یا به طور کلی رخ دهد.

اختلال orgasm زنان می تواند در نتیجه دلایل جسمی مانند بیماری های زنان و یا استفاده از برخی داروها یا دلایل روانی مانند اضطراب یا افسردگی رخ دهد.

اختلالات orgasm مردانه

این اختلالات به عنوان orgasm مهار شده مردانه شناخته می شود، اختلال orgasm مردانه شامل یک تاخیر مداوم و مکرر یا عدم وجود orgasm بدنبال تحریک کافی است.

اختلال ارگاسم مردانه می تواند یک بیماری مادام العمر یا یک بیماری باشد که پس از یک دوره عملکرد منظم جنسی رخ می دهد. این شرایط می تواند به شرایط خاص محدود شود یا به طور کلی رخ دهد. حتی می تواند در نتیجه سایر شرایط جسمی مانند بیماری قلبی، دلایل روانی مانند اضطراب یا از طریق استفاده از برخی داروها مانند داروهای ضد افسردگی رخ دهد.

انزال زودرس

ارگاسم و انواع اختلالات آن را بشناسید. | پزشکت

انزال در مردان ارتباط نزدیکی با ارگاسم دارد. انزال زودرس یک شکایت جنسی معمول است، به موجب آن مرد در عرض 1 دقیقه از نفوذ، انزال می کند.

انزال زودرس احتمالاً به دلیل ترکیبی از عوامل روانشناختی مانند احساس گناه یا اضطراب و عوامل بیولوژیکی مانند سطح هورمون یا آسیب عصبی ایجاد می شود.

شیوع ارگاسم

با این حال، ارگاسم به همان سادگی که معمولاً خیلی ها پیشنهاد می کنند، ساده و معمول نیست.

تخمین زده می شود که حدود 10-15 درصد از زنان هرگز ارگاسم نداشته اند. در مردان، از هر 3 گزارش 1 در بعضی از دوره های زندگی خود دچار انزال زودرس شده اند.

تحقیقات نشان داده است که ارگاسم مهمترین جنبه تجربه جنسی نیز در نظر گرفته نمی شود. یک مطالعه گزارش داد که بسیاری از خانم ها رضایت بخش ترین تجارب جنسی خود را شامل احساس ارتباط با شخص دیگر می دانند، نه اینکه رضایت خود را فقط بر اساس ارگاسم قرار دهند.

تصور غلط دیگر این است که تحریک واژن و آلت تناسلی مرد روش اصلی برای رسیدن به ارگاسم است. اگرچه این ممکن است در مورد بسیاری از مردان و برخی از زنان صادق باشد. اما تعداد بیشتری از زنان بدنبال تحریک کلیتوریس دچار ارگاسم می شوند.

تجزیه و تحلیل جامع از 33 مطالعه بیش از 80 سال پیدا شده است که در رابطه جنسی واژینال فقط 25 درصد از زنان به طور مداوم تجربه اوج لذت جنسی، حدود نیمی از زنان گاهی اوقات به اوج لذت جنسی دارند. 20 درصد به ندرت و یا هرگز لذت جنسی داشته باشند. 

در حقیقت، ارگاسم ها لزوماً نباید شامل اندام های تناسلی باشند. 

ارگاسم در افراد تراجنسیتی

تصور غلط رایج دیگر این است که افراد تراجنسیتی پس از جراحی تغییر جنسیت قادر به orgasm نیستند.

در مطالعه در سال 2005 از افراد تراجنسیتی که تحت عمل جراحی تغییر جنسیت قرار گرفته اند همه مردان فراجنسیتی و 85 درصد از زنان فراجنسیتی قادر به ارگاسم بودند.

مطالعه دیگری در سال 2014 نشان داد که 82.4٪ از زنان تراجنسی که شرکت کرده بودند می توانند پس از جراحی به اوج خود برسند. 55.8٪ از افراد دیگر نیز گزارش کردند که پس از جراحی، ارگاسم شدیدتری را تجربه کرده اند.

منبع:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/232318

 

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز