لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

تیرگی زیر چشم چیست؟

تیرگی دور چشم | پزشکت

فهرست مطالب

تیرگی زیر چشم چیست؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


تیرگی زیر چشم چیست؟ مردم فکر می کنند این حالت فقط به دلیل خستگی و کمبود خواب است. این علت فقط یکی از دلایل متعدد تیرگی دور چشم می باشد. اگرچه این می تواند یکی از دلایل باشد، دلایل دیگری نیز برای تیرگی زیر حلقه های چشم، مانند آلرژی ها یا روند طبیعی پیری وجود دارد. سیاهی زیر چشم بسته به رنگ پوست ممکن است بنفش یا آبی تا قهوه ای تیره یا سیاه به نظر برسد. در برخی موارد، سیاهی زیر چشم می تواند نیاز به تغییر سبک زندگی، مانند بهبود عادت های خواب یا رژیم غذایی را نشان دهد.

علت تیرگی دور چشم چیست؟

برای از بین بردن حلقه های تیرگی چشم به طور دائمی، افراد باید علت آنها را شناسایی کنند.

به دلایل مختلفی افراد ممکن است دچار تیرگی چشم شوند ، از جمله:

  • کم خونی
  • تورم چشم
  • عوامل ژنتیکی
  • اگزما یا آلرژی
  • عادت های زندگی
  • هایپرپیگمانتاسیون پس از التهاب
  • وجود ملانین در لایه پوستی پوست
  • سایه زدن به دلیل نازک بودن پوست
  • وجود رگ های خونی در سطح پوست

برخی از عوامل سبک زندگی که ممکن است در ایجاد تیرگی چشم موثر باشند، عبارتند از:

افراد می توانند برخی فاکتورهای سبک زندگی را برای بهبود سلامتی و کاهش ظاهر سیاهی چشم تغییر دهند. با این حال، فرد نمی تواند برخی از عوامل دیگر مانند ژنتیک را اصلاح کند.

افراد می توانند از محصولات یا روش هایی برای کاهش تیرگی چشم استفاده کنند اما ممکن است نتوانند به طور کامل یا دائمی آنها را از بین ببرند.

برای تیرگی چشم چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

تیرگی دور چشم | پزشکت

سیاهی دور و زیر چشم برای سلامتی فرد مضر نیست، اما ممکن است برخی از افراد برای اهداف آرایشی ترجیح دهند با پزشک یا متخصص پوست مشورت کنند. افرادی که به دلیل تیرگی چشم، اعتماد به نفس پایین یا کیفیت زندگی پایین دارند، بهتر است به پزشک مراجعه کنند.

یک پزشک یا متخصص پوست می تواند به تشخیص و طبقه بندی سیاهی چشم کمک کند که در انتخاب مناسب ترین روش درمانی یا تغییر سبک زندگی موثر است. پزشکان همچنین می توانند به افراد کمک کنند تا انتظارات خود را در مورد اثر بخشی هر روش درمانی مدیریت کنند.

به خاطر داشته باشید که بیشتر روش های درمانی قبل از اینکه شخص متوجه تغییر قابل توجهی شود، به ماهها استفاده روزانه نیاز دارد.

چشم پزشک

چه عواملی خطر بروز تیرگی چشم را بیشتر می کند؟

تیرگی دور چشم | پزشکت

برخی از عوامل خطر برای سیاهی تیرگی زیر چشم وجود دارد، مانند:

سن بالا

پیری طبیعی یکی دیگر از دلایل عمده سیاهی تیرگی زیر چشم شما است. هرچه پیرتر می شوید، پوست نازک می شود. همچنین چربی و کلاژن مورد نیاز برای حفظ قابلیت ارتجاعی پوست را از دست می دهید. با وقوع این امر، رگهای خونی تیره در زیر پوست بیشتر و باعث تیرگی ناحیه زیر چشم می شوند.

کمبود آب بدن

کمبود آب بدن یکی از دلایل عمده سیاهی تیرگی زیر چشم است. وقتی بدن به میزان مناسب آب دریافت نمی کند، پوست زیر چشم کدر به نظر می رسد و چشمان فرورفته به نظر می رسد. این به دلیل نزدیکی آنها با استخوان زیرین است.

ژنتیک

سابقه خانوادگی همچنین در ایجاد تیرگی زیر چشم نقش دارد. این می تواند یک ویژگی ارثی باشد که در اوایل کودکی دیده می شود و ممکن است با افزایش سن یا به تدریج ناپدید شود. استعدادها برای سایر شرایط پزشکی – مانند بیماری تیروئید – همچنین می تواند منجر به تیرگی زیر چشم شود.

قومیت

حلقه های تیره بیشتر در افراد با رنگ پوست تیره دیده می شود و بیشتر از افراد سفید پوست بر افراد رنگی تأثیر می گذارد. تصور می شود این عامل خطر به دلیل تغییر در رنگدانه ها باشد.

ژنتیک

سیاهی حلقه ها می توانند ارثی باشند. تحقیقات نشان داده است که اگر کسی زیر چشمانش تیرگی داشته باشد، این موارد در برخی دیگر از اعضای خانواده نیز دیده می شود.

خستگی چشم

خیره شدن به صفحه تلویزیون یا رایانه می تواند فشار چشمگیری در چشم ایجاد کند. این فشار می تواند باعث بزرگ شدن رگ های خونی اطراف چشم شود. در نتیجه، پوست اطراف چشم ممکن است، تیره شود.

آلرژی

واکنش های آلرژیک و خشکی چشم می تواند باعث ایجاد تیرگی شود. هنگامی که شما یک واکنش آلرژیک دارید، بدن هیستامین ها را به عنوان پاسخی به باکتری های مضر آزاد می کند. به غیر از ایجاد علائم ناخوشایند – از جمله خارش، قرمزی و پف کردگی چشم – هیستامین همچنین باعث گشاد شدن رگ های خونی و دیده شدن آن در زیر پوست می شود.

آلرژی همچنین می تواند اشتیاق شما به مالش و خاراندن پوست خارش دور چشم را افزایش دهد. این اقدامات می توانند علائم را بدتر کنند، باعث التهاب، تورم و پاره شدن رگ های خونی شوند. این می تواند سایه های تیره زیر چشم شما ایجاد کند.

درمان های پزشکی برای تیرگی چشم کدامند؟

تیرگی دور چشم | پزشکت

اگر درمان های خانگی برای تیرگی زیر چشم مناسب نباشد، فرد می تواند برای مشاوره در مورد درمان پزشکی به پزشک یا متخصص پوست خود مراجعه کند.

گزینه های درمانی پزشکی شامل موارد زیر است:

کرم های موضعی

کرم های سفید کننده می توانند به کاهش تیرگی کمک کنند. اینها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • هیدروکینون
  • ترتینوئین
  • ترکیبی از هر دو

ممکن است لازم باشد افراد حداقل 3 ماه از هیدروکینون استفاده کنند تا تاثیر آن مشخص شود.

اسید آزالیک

افراد ممکن است برای درمان هایپرپیگمانتاسیون زیر چشم از آزلاییک اسید استفاده کنند و استفاده از آن برای دوره های طولانی بی خطر است.

ویتامین C موضعی

یک مطالعه اثرات 10٪ لوسیون ویتامین C در درمان سیاهی تیرگی بیش از 6 ماه را بررسی کرد. لوسیون در روشن شدن تیرگی زیر چشم موثر بود.

لایه برداری شیمیایی

لایه برداری شیمیایی، با استفاده از اسیدهای هیدروکسی آلفا، مانند اسید گلیکولیک، می تواند به تیرگی هیپرپیگمانتاسیون در زیر چشم کمک کند. همچنین ممکن است افراد برای اثر بهتر، از لایه بردارهای شیمیایی در ترکیب با کرم های موضعی استفاده کنند.

لیزر

لیزر درمانی می تواند یک درمان موثر برای سیاهی حلقه باشد. روش های کمتر تهاجمی لیزر، مانند لیزرهای رنگی یا دیود، ممکن است خطر ایجاد زخم یا سایر عوارض جانبی احتمالی را کاهش دهد.

پرکننده ها

اگر نازک شدن پوست یا از بین رفتن بافت چربی باعث تیرگی زیر چشم می شود، ممکن است مواد پرکننده گزینه مناسبی باشد. افراد می توانند از ناحیه زیر چشم از پلاسمای غنی از پلاکت یا ژل هیالورونیک اسید تزریق کنند.

عمل جراحی

نوعی جراحی به نام بلفاروپلاستی می تواند سیاهی حلقه ها را که به دلیل رسوب چربی یا پوست اضافی اطراف ناحیه چشم است، از بین ببرد. ناحیه زیر چشم بسیار ظریف است و افراد باید همیشه درباره عوارض جانبی احتمالی آن مشورت کنند.

اگر افراد داروهای خاصی مانند bimatoprost را برای گلوکوم مصرف می کنند، پس از قطع مصرف دارو، سیاهی دور چشم از بین می رود.

چگونه می توان حلقه های تیرگی چشم را از بین برد؟

تیرگی دور چشم | پزشکت

تیرگی زیر چشم، زیاد خطرناک نیست، اما بسیاری از افراد به دنبال روش هایی برای درمان یا پنهان کردن آن هستند. با این حال، درمان کامل تیرگی زیر چشم ممکن است امکان پذیر نباشد. برخی از افراد ممکن است فکر کنند تیرگی زیر چشم باعث خستگی و پیرتر شدن آنها می شود، بنابراین به دنبال درمان های خانگی و روش های درمانی هستند که می تواند ظاهر آنها را به حداقل برساند.

برخی از افراد عادت های زندگی خود را تغییر می دهند، در حالی که دیگران به درمان ها و محصولاتی روی می آورند که در فروشگاه های زیبایی پیدا می شود. گرچه این محصولات بی خطر هستند، اما بیشتر این درمان های خانگی ممکن است بی نتیجه باشند. انتخاب گزینه مناسب درمانی برای تیرگی دور چشم به علت و تشخیص درست آن بستگی دارد.

برخی از راهکارهای خانگی برای درمان تیرگی زیر چشم، عبارتند از:

خواب کافی

بعضی از افراد وقتی دوره هایی از خواب با کیفیت پایین را تجربه می کنند، متوجه تیرگی چشم می شوند. کمبود خواب ممکن است تیرگی چشم را تشدید کند. مطالعات محدود نشان داده است که استراحت و سلامت عمومی خوب، تیرگی حلقه های چشم را کاهش می دهد.

بالا بردن سر در هنگام خواب

افرادی که صبح تیرگی پوست زیر چشم را تجربه می کنند و در طول روز این تیرگی کمی محو می شود، ممکن است رگ های خونی یا عروق اطراف چشم آنها افزایش یابد. رنگ تیره نیز می تواند نتیجه تورم باشد. این افراد می توانند با بالا بردن سر در هنگام خواب، تورم و رنگ تیره زیر چشم را کاهش دهند.

استفاده از کمپرس سرد

تیرگی دور چشم | پزشکت

استفاده از کمپرس سرد در افراد باعث افزایش عروق زیر چشم می شود. کمپرس سرد می تواند رگ های خونی اطراف چشم را منقبض کند و ظاهر آنها را در سطح پوست کاهش دهد. کمپرس همچنین می تواند تورم دور چشم را کاهش داده و رنگ تیره را کاهش دهد.

به حداقل رساندن آفتاب

افراد می توانند با محافظت از پوست در برابر آفتاب، تیرگی چشم را کاهش دهند. اشعه ماوراء بنفش می تواند تیرگی چشم در برخی افراد را بدتر کند. محافظت با عینک آفتابی، مرطوب کننده های ضد آفتاب و کلاه می تواند از پوست در برابر آفتاب محافظت کرده و از بدتر شدن تیرگی چشم جلوگیری کند.

 برش های خیار و کیسه های چای

گاهی  مردم برای کاهش ظاهر سیاهی حلقه چشم، برش های خیار را به چشم خود می مالند. اگرچه مکانیسم تأثیر آن ناشناخته است، اما درجه حرارت سرد برش های خیار ممکن است تورم ناشی از خواب، اگزما یا آلرژی را بهبود بخشد. استفاده از برش های خیار روی چشم ها ممکن است چشم های خسته را تسکین داده و تورم را کاهش دهد. مقدار زیاد آب و ویتامین C خیار ممکن است به تغذیه و مرطوب سازی پوست کمک کند. خیار همچنین حاوی سیلیس است که برای بافت سالم ضروری است.

برخی افراد از کیسه های چای نیز استفاده می کنند. تی بگ های چای را در یخچال بگذارید تا آنها خنک شوند و سپس آنها را روی چشم قرار دهید. برخی پیشنهاد می کنند از کیسه های چای کافئین دار استفاده کنید زیرا کافئین همچنین می تواند رگ های خونی را منقبض کرده و ظاهر آنها را در سطح پوست کاهش دهد.

کافئین همچنین می تواند جریان خون را از طریق رگ های خونی اطراف چشم تسریع کرده و ظاهری جوان و شاداب را به پوست ببخشد. توجه به این نکته مهم است که محققان اثرات استفاده از برش های خیار یا کیسه های چای سرد بر روی چشم ها را برای جلوگیری یا درمان تیرگی چشم مطالعه نکرده اند.

ویتامین C

ویتامین C می تواند تولید کلاژن را افزایش دهد. افزایش تولید کلاژن در زیر چشم می تواند تجمع خون را کاهش دهد که ممکن است باعث تغییر رنگ شود. افراد هنگام استفاده از محصولات زیبایی با غلظت زیاد ویتامین C ممکن است متوجه بهبود سیاهی تیرگی زیر چشم خود شوند.

محصولات مراقبت از پوست آنتی اکسیدان

تیرگی دور چشم | پزشکت

کرم های صورت و محصولات زیر چشم که حاوی آنتی اکسیدان هستند ممکن است به کاهش ظاهر سیاهی چشم کمک کنند. ویتامین های E و C آنتی اکسیدان هایی هستند که ممکن است به درمان سیاهی چشم کمک کنند.

ویتامین K

در یک مطالعه ، محققان کارایی یک پد ضد چروک و حلقه چشم تیره را که حاوی 3٪ کافئین و 1٪ ویتامینK بود ارزیابی کردند. شرکت کنندگان به مدت 4 هفته هر شب به مدت 1 ساعت از پد چشم استفاده می کردند. محققان در پایان مطالعه متوجه کاهش ظاهر تیرگی چشم شدند. برای تأیید کارآیی بالشتک های حاوی ویتامین K و کافئین برای کاهش حلقه های تیرگی چشم، مطالعات بیشتری لازم است.

کانسیلر و آرایش

برخی از افراد برای پنهان نگه داشتن سیاهی دور چشم خود، آرایش را انتخاب می کنند.  مواد های آرایشی می تواند لکه های تیره زیر چشم را پنهان کند.

کانسیلر، نوعی مواد آرایشی هستند که نور دور از پوست را منعکس می کنند و می توانند ظاهر سیاهی چشم را بهبود بخشند. این تکنیک ها تیرگی چشم را درمان یا از آن جلوگیری نمی کنند.

سخن آخر

سیاهی دور چشم، یکی از دلیل رایجی است که مردم برای آن مجبور می شوند به یک متخصص پوست مراجعه کنند. بعضی از افراد ممکن است ظاهر سیاهی تیرگی در زیر چشم خود را دوست نداشته باشند و در نتیجه اعتماد به نفس پایین و کیفیت زندگی پایین را تجربه کنند، اما لازم به یادآوری است که آنها بی ضرر هستند. چندین روش درمانی پزشکی و درمان های خانگی می توانند به کاهش تیرگی چشم کمک کنند.  اگرچه استفاده از بیشتر این روشهای درمانی بی خطر است، اما محققان تأثیر آنها را در کاهش تیرگی چشم تایید نکرده اند.

منابع:

https://www.healthline.com/health/dark-circle-under-eyes#outlook

https://www.medicalnewstoday.com/articles/325989#summary

https://www.medicalnewstoday.com/articles/how-to-remove-dark-circles-under-eyes-permanently#removal

 

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز