لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

رنگ چشم ها و خطر بروز بیماری ها

رنگ چشم ها و خطر بروز بیماری ها | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


رنگ چشم ها با خطر بروز بیماری ها ارتباط دارد و بروز برخی از بیماری ها در افراد با رنگ چشم های خاص، خطر بیشتری دارد. به طور کلی، شما نمی توانید سلامت فرد را با توجه به رنگ چشم او قضاوت کنید. اما حقایقی درباره رنگ چشم ها و سلامتی وجود دارد که می تواند تعجب آور باشد. به عنوان مثال، چشمان آبی نسبت به نور حساسیت بیشتری دارند. درباره رنگ چشم ها و خطرات سلامتی بیشتر بدانید.

شاعران چشم ها را به عنوان دریچه روح عاشقانه می کنند. اما با دقت بیشتری می توان آنها را به عنوان پنجره هایی برای سلامتی ما دید. چشم های سبز جذاب می توانند نشانه ای از خطر بیشتر سرطان چشم باشند. طبق تحقیقی که از کنتاکی انجام شده است، ممکن است فرد با چشمان شکلاتی، واکنش سریع تری نسبت به کسی با چشم آبی داشته باشد. این در حالی که بسیاری از مردم داشتن چشم آبی را نوعی زیبایی می دانند، فقط  8-10٪ از جمعیت جهان چشم آبی دارند. 79 درصد  مردم جهان دارای چشم های قهوه ای هستند که رایج ترین رنگ چشم محسوب می شود.

خطرات سلامتی یا برخی توانایی های جسمی ممکن است به رنگ چشم مربوط باشد. شما واقعاً نمی توانید نتایج سلامتی یا کیفیت بینایی را فقط بر اساس رنگ پیش بینی کنید.

چشم های خاکستری، سبز یا آبی

همانند پوست روشن، عنبیه های روشن تر نشان دهنده کمبود رنگدانه محافظ ملانین است که به نوبه خود منجر به حساسیت بیشتر به نور خورشید می شود. این بدان معناست که افراد با این رنگ چشم علاوه بر اینکه بیشتر در معرض آسیب دید از خورشید هستید، بیشتر در معرض سرطان پوست و دژنراسیون ماکولا هم خواهند بود. دژنراسیون ماکولا، نوعی از بینایی که تمایل به وابستگی به سن دارد. برای این منظور، سرمایه گذاری در عینک های آفتابی محافظت در برابر اشعه ماورا UV بنفش برای جلوگیری از احتمال آسیب دیدن، عاقلانه خواهد بود.

از طرف دیگر، تحقیقات همچنین نشان می دهد افرادی که چشمان روشنی دارند در برابر درد تحمل بیشتری خواهند داشت. دانشمندان دانشکده پزشکی دانشگاه پیتسبورگ هنگام مطالعه بر روی 58 زن باردار، متذکر شدند که کسانی که  چشم روشن هستند، در مقایسه با همتایان چشم تیره خود،  میزان درد کمتر و همچنین کاهش بیشتر اضطراب و افسردگی پس از زایمان را گزارش کردند.

خطر سرطان با چشم های روشن

رنگ چشم ها و خطر بروز بیماری ها | پزشکت

چشم های روشن تر ممکن است به معنای افزایش خطر ابتلا به سرطان باشد. از آنجا که رنگ چشم های روشن برای محافظت در برابر اشعه ماورا بنفش مضر از رنگدانه کمتری برخوردار هستند. افراد دارای  چشم روشن در طول زندگی خطر بیشتری برای ابتلا به ملانوم یووا دارند.

دکتر ویلیامز توصیه می کند: افرادی که رنگ عنبیه روشن دارند باید در استفاده از عینک آفتابی محافظت شده در برابر اشعه ماورا UV بنفش مراقب باشند. ملانوم یووا، یک سرطان بسیار نادر است که سالانه در هر شش نفر از بزرگسالان در ایالات متحده چشم را تحت تأثیر قرار می دهد. تخمین زده می شود که بروز این بیماری در سیاه پوستان آمریکایی، که معمولاً دارای چشم های قهوه ای هستند، کمتر است. بعلاوه، اگرچه این ارتباط مستقیمی با بینایی ندارد. اما افرادی که دارای چشم های خاکستری، سبز یا آبی هستند پوستی روشن دارند. بطور کلی آنها در معرض خطر بیشتری برای سرطان پوست قرار دارند.

چشمان قهوه ای یا تیره

افراد با چشمان قهوه ای یا تیره، بیشتر در معرض آب مروارید قرار دارند که این افراد می توانند با محافظت از چشم در برابر آفتاب از آن پیشگیری کنند. این افراد همچنین نسبت به افرادی که چشمان روشن تری دارند کمی حساس به بیماری ویتیلیگو رنگدانه پوست هستند.

همچنین این افراد احتمال دارد به الکل حساس باشند، البته احتمال وابستگی به آن کمتر است. در تحقیقی که در سال 2015 روی بیش از 1200 نفر انجام شد، محققان دریافتند که کسانی که چشمانشان روشن است 54٪ بیشتر از کسانی که چشمانشان تیره است احتمال دارد به الکل وابستگی پیدا کنند. از طرف دیگر، یک مطالعه در سال 2001 نشان داد که افرادی که دارای چشمان تیره هستند، اثرات مستی ناشی از مصرف الکل را سریعتر از همتایان چشم روشن نشان می دهند.

چشم پزشک

 در یک مطالعه، دانشمندان دریافتند که افراد به کسانی که چشمان قهوه ای دارند بیش از کسانی که رنگ چشم دیگری دارند اعتماد می کنند. محققان متذکر می شوند که این یافته ها ممکن است با ویژگی های صورت مشترک در کسانی که چشمان قهوه ای دارند، توضیح داده شود که ممکن است اعتماد را به همراه داشته باشد.

رنگ آبی چشم و خطر بروز بیماری ها

رنگ چشم ها و خطر بروز بیماری ها | پزشکت

رنگ چشم  می تواند نشانه ای از عوامل خطر در مورد بیماری های مختلف باشد. داشتن چشمان آبی، در مقایسه با هر رنگ چشم، خطر ابتلا به برخی از بیماری ها را افزایش می دهد. این وضعیت به دلیل کمبود ملانین در عنبیه چشم افراد آبی است. محققان در حال بررسی ارتباط بین چشم های آبی و افزایش موارد زیر هستند:

  • دیابت
  • سرطان چشم
  • دژنراسیون ماکولا
  • از دست دادن شنوایی

چشم پزشکان تقریباً به همه افراد چشم آبی یادآوری می کنند که از عینک آفتابی استفاده کنند. تا خطر ابتلا به سرطان های چشم مانند ملانوم چشم را کاهش دهند.

بررسی ها نشان می دهد که ملانومای چشم بیشتر در کسانی که پوستی روشن و چشم هایی با رنگ روشن دارند شایع است. در حالی که ملانومای چشمی ممکن است در هر سنی رخ دهد، با افزایش سن خطر بروز آن بیشتر می شود.

روت ویلیامز، پزشک منتخب آکادمی چشم پزشکی آمریکا و چشم پزشک در کلینیک چشم ویتون در شیکاگو، می گوید: از نظر بالینی، افرادی که عنبیه به رنگ آبی یا رنگ روشن دارند حساسیت بیشتری به نور دارند. این وضعیت احتمالاً به دلیل کمبود رنگدانه جاذب نور در چشم است. هرچه رنگدانه چشم بیشتر باشد، نور کمتری از عنبیه عبور می کند.

بر اساس نتایج یک مطالعه منتشر شده در سال 2015، افراد چشم آبی احتمالاً الکل می نوشند و به آن اعتیاد می کنند. محققان فکر می کنند ارتباطات ژنتیکی و سایر متغیرهای بالقوه ممکن است در تمایل به نوشیدن الکل و احتمال اعتیاد نقش داشته باشد.

دیابت نوع 1 و رنگ چشم آبی

در حالی که هنوز سوالات زیادی برای بررسی و توضیحات برای یافتن وجود دارد. محققان در اروپا متوجه شده اند که بخش قابل توجهی از افراد مبتلا به دیابت نوع 1 دارای چشم آبی نیز هستند.

آندومتریوز و رنگ چشم آبی

آندومتریوز وضعیتی است که در آن بافت پوششی بافت رحم در مکان های دیگر بدن خارج از رحم رشد می کند. آندومتریوز وضعیتی است که در آن بافت پوششی بافت رحم در مکان های دیگر بدن خارج از رحم رشد می کند. بافت اضافی ممکن است اعضای دیگر مانند روده و مثانه را نقض کند. به این عمل آندومتریوز نفوذ عمیق (DIE) می گویند. زنان چشم آبی نسبت به زنانی که چشمان آنها به هر رنگ دیگری است، بیشتر دچار DIE می شوند. محققان فکر می کنند ژن هایی که رنگ چشم را کنترل می کنند ممکن است با افرادی که مسئول DIE هستند مرتبط باشند.

کنده شدن ماکولا و رنگ چشم آبی

ماکولا، که در مرکز شبکیه چشم است، با افزایش سن مستعد آسیب دیدگی بیشتر قرار می گیرد. این آسیب منجر به تار و مخدوش شدن بینایی می شود. در حالی که محققان هنوز علت دقیق آن را مشخص نکرده اند، آنها از دو واقعیت اطلاع دارند:

  • دژنراسیون ماکولا وابسته به سن مربوط می شود. هر چه سن شما بیشتر باشد احتمال خطر بروز دژنراسیون ماکولا بیشتر است.
  • زنانی که پوستی روشن، موهای بلوند و چشم های آبی دارند، به طور قابل توجهی بیشتر در معرض ابتلا به تحلیل زوال ماکولا قرار دارند.
کاهش شنوایی و رنگ چشم آبی

رنگ چشم ها و خطر بروز بیماری ها | پزشکت

طبق مطالعه ای که در سال 2015 انجام شد، دانشمندان در حال بررسی این احتمال هستند که افرادی که چشم های آبی دارند در معرض خطر بیشتری برای کاهش شنوایی حسی-عصبی قرار دارند.

این شکل از کاهش شنوایی در اثر آسیب به گوش داخلی یا عصبی است که از گوش به مغز منتقل می شود. از آنجا که گوش داخلی از ملانین استفاده می کند و چشم های آبی ناشی از کمبود ملانین است، برخی از محققان فرض می کنند که ممکن است بین رنگ چشم و کاهش شنوایی اکتسابی ارتباطی وجود داشته باشد.

در حالی که محققان هنوز نمی توانند ثابت كنند كه رنگ چشم نشان دهنده مشكل شنوایی است، آنها دریافتند كه پس از قرار گرفتن در معرض صداهای بلند، كاهش شنوایی قابل توجهی در افراد با چشم های روشن تر دیده می شود.

چرا برخی چشم ها آبی می شوند؟

به طور کلی، چشم های آبی بی رنگ هستند. عنبیه قسمت رنگی چشم شما است که دارای چندین لایه است. لایه بالایی که اپیتلیوم نامیده می شود جایی است که ملانین منجر به رنگی شدن چشم ها می شود. هنگامی که در آن لایه بالایی ملانین یا رنگدانه وجود نداشته باشد، چشم ها حالت آبی به خود می گیرند. رنگ آبی از نوری که در آب چشم شما و از طریق لایه های زیری منعکس می شود، ناشی می شود.

تغییرات چشمی و بیماری ها

رنگ چشم ها و خطر بروز بیماری ها | پزشکت

برخی تغییرات خاص در ظاهر چشمان شما ممکن است نشان دهنده بیماری های چشمی باشد که باید توسط پزشک بررسی شود. برخی از این تغییرات عبارتند از:

قرمز شدن سفیدی چشم. چشم های سالم دارای سفیدی نسبتاً روشن هستند. بنابراین وقتی سفیدی چشم های شما قرمز می شود، می تواند نشان دهنده علائم جدی باشد. دکتر مژیا می گوید: قرمز شدن سفیدی چشم نشانه خشکی، عفونت یا آلرژی است. اگرچه برخی از این مشکلات را می توانید با داروهای بدون نسخه مانند داروهای آلرژی یا قطره چشم کنترل کنید. اما در صورت ادامه قرمزی و تحریک، به چشم پزشک مراجعه شود.

زرد شدن سفیدی چشم. زرد شدن سفیدی چشم که به عنوان زردی شناخته می شود می توانند نشان دهنده  اختلال کبدی باشد. در صورت بروز این علائم حتما به پزشک مراجعه کنید.

مردمک های مبهم. بروز آب مروارید  می تواند مه آلودی سفید / آبی را بر روی مردمک چشم ایجاد کند.

حلقه سفید در قرنیه. هر گونه تغییر در چشم می تواند با اختلال در قرنیه مرتبط باشد. برای مثال رسوب کلسترول در قرنیه (پوشش گنبدی شکل چشم) می تواند ظاهر یک حلقه سفید جدید را ایجاد کند. در صورت مشاهده تغییر رنگ حلقه در اطراف چشم با پزشک خود مشورت کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز