لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

کاسنی و فواید آن

فواید کاسنی||پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


کاسنی ( Cichorium intybus ) گیاهی گلدار است که ریشه آن به عنوان جایگزین قهوه محبوب است. این گیاه چند ساله است و ریشه های آن سرشار از فیبر و سایر مواد مغذی مهم است. ریشه کاسنی سلامت دستگاه گوارش را تقویت، دیابت را درمان، به مبارزه با آرتریت التهابی، کمک به کاهش وزن و بهبود عملکرد سد پوستی کمک می کند. در این مقاله از پزشکت به فواید فراوان ریشه کاسنی و نحوه استفاده از آن در رژیم غذایی خود پرداخته ایم.

فواید ریشه کاسنی چیست؟

سلامت گوارش را تقویت می کند.

اینولین موجود در کاسنی به عنوان یک پری بیوتیک قوی عمل می کند و عملکرد روده را با ارتقای سلامت باکتری های روده بهبود می بخشد. همچنین توسط افرادی که علائم گوارشی دارند به خوبی تحمل می شود. اینولین همچنین به عنوان یک فیبر طبیعی عمل می کند و یبوست را کاهش می دهد.

دیابت و کاسنی||پزشکت

به درمان دیابت کمک می کند.

مطالعات نشان داده اند که عصاره ریشه کاسنی می تواند سطح آدیپونکتین، پروتئینی که سطح گلوکز خون را تنظیم می کند، افزایش دهد. این می تواند به تاخیر یا جلوگیری از شروع زودهنگام دیابت کمک کند.

به مبارزه با آرتریت التهابی کمک می کند.

اگر آرتریت التهابی دارید، ریشه کاسنی می تواند یکی از راه حل های درمانی باشد.

از آنجایی که مصرف کاسنی باعث افزایش جریان خون و عملکرد گلبول های قرمز خون می شود و در نهایت می تواند به مبارزه با التهاب کمک کند.

به کاهش وزن کمک می کند.

این را می توان به اینولین موجود در ریشه کاسنی نسبت داد. مطالعات نشان می دهد که اینولین می تواند به کاهش وزن به ویژه در افراد مبتلا به پیش دیابت کمک کند.

کاسنی و پوست||پزشکت

عملکرد پوست را بهبود می بخشد.

مطالعات نشان داده اند که عصاره این گیاه ممکن است عملکرد سد پوستی را بهبود بخشد. آنها همچنین ممکن است خشکی همراه با روند پیری را درمان کنند. عصاره ریشه کاسنی به عنوان یک ماده فعال عمل می کند و می تواند سد پوستی را بازسازی کند. این عصاره ها می توانند به طور موثری هموستاز را حفظ کرده و از تغییرات پوستی جلوگیری کنند.

استرس را کاهش می دهد.

اینکه آیا ریشه کاسنی به طور مستقیم استرس را کاهش می دهد یا خیر هنوز مورد مطالعه قرار نگرفته است. با این حال، به دلیل طعم آن، اغلب از آن برای تهیه نوشیدنی استفاده می شود که می تواند جایگزین قهوه شود. مطالعات نشان می دهد که مصرف بیش از حد قهوه (کافئین) می تواند استرس را تشدید کند. مصرف مکرر کافئین، همراه با استرس، می تواند سطح کورتیزول فرد را افزایش دهد و باعث مشکلات بیشتری شود.

سلامت کبد را تقویت می کند.

عصاره کاسنی می تواند از کبد در برابر آسیب اکسیداتیو محافظت کند. با این حال، مصرف بیش از حد باعث آسیب به کبد می شود. در یک مطالعه مصری، عصاره کاسنی برای کاهش استرس اکسیداتیو و جلوگیری از آسیب سلولی در کبد موش مشخص شد. هنگامی که این مخلوط همراه با برگ کرفس مصرف شود، می تواند علائم بیماری های کبدی را کاهش دهد.

به کاهش خطر سرطان کمک کند.

اگرچه ما به تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز داریم، اما منابع خاصی فعالیت های ضد سرطانی کاسنی را ترویج می کنند. عصاره ریشه این گیاه در مطالعات انجام شده فعالیت ضد تکثیری را روی سلول های سرطانی پوست نشان داده است.

به درمان اختلالات کلیوی کمک کند.

برخی تحقیقات بیان می کنند که این گیاه می تواند به جلوگیری از آسیب کلیوی کمک کند. کاسنی می تواند به عنوان جایگزینی برای کاهش آسیب کلیوی ناشی از سطوح بالای اسید اوریک خون استفاده شود.

اعتقاد بر این است که ریشه کاسنی همچنین دارای خواص ادرارآور است که ممکن است حجم ادرار را افزایش داده و سموم را از سیستم شما دفع کند. اگر مشکل کلیوی دارید، فقط پس از مشورت با پزشک از آن استفاده کنید. زیرا ریشه جایگزین داروها نیست.

اگزما و کاسنی||پزشکت

به درمان کاندیدا و اگزما کمک کند.

عصاره کاسنی دارای خواص ضد قارچی است که ممکن است در درمان اشکال خاصی از کاندیدا کمک کند. عصاره نیز عوارض کمتری را ایجاد می کند. جایگزینی قهوه معمولی با قهوه کاسنی نیز ممکن است به درمان کاندیدا کمک کند. کافئین می تواند به غدد فوق کلیوی شما فشار وارد کند، ایمنی شما را تضعیف و کاندیدا را تشدید کند. جایگزینی آن با قهوه کاسنی ممکن است کمک کند، اگرچه هیچ تحقیقی برای حمایت از آن وجود ندارد.

شواهد نشان می دهد که ریشه کاسنی ممکن است به درمان اگزما کمک کند. به دو قاشق چایخوری ریشه آسیاب شده و یک لیوان آب جوش نیاز دارید. این دو را به مدت 30 دقیقه به حمام بخار اضافه کنید و اجازه دهید مخلوط 30 دقیقه دیگر بماند. باندهای گازی را در مایع آغشته کنید و آنها را روی نواحی آسیب دیده بمالید. می توانید بانداژ را با یک پلاستیک بپوشانید و بگذارید حدود 30 دقیقه روی آن بماند. هر صبح و شب به مدت یک هفته این کار را تکرار کنید.

چگونه از ریشه کاسنی در رژیم غذایی خود استفاده کنیم؟

برخی از محبوب ترین روش های استفاده از ریشه کاسنی در رژیم غذایی عبارتند از:

قهوه کاسنی||پزشکت

قهوه کاسنی

ریشه ها را بشویید و برش دهید. آنها را تفت دهید سپس بپزید تا خشک و قهوه ای شوند. ریشه ها را در غذاساز آسیاب کنید. قوام باید مشابه قهوه آسیاب شده باشد. می توانید کاسنی آسیاب شده را به تنهایی یا با قهوه دم کنید. یک قاشق غذاخوری کاسنی آسیاب شده بردارید و با آب داغ مخلوط کنید.

کاسنی بخارپز

این روش شامل برگ ها نیز می شود. برگ ها را همراه با ریشه کاسنی در یک سبد بخارپز حدود 5 دقیقه بخارپز کنید. می توانید آنها را به سالاد یا پاستا اضافه کنید.

عوارض ریشه کاسنی چیست؟

  • بروز مشکلات در دوران بارداری و شیردهی
  • باعث قاعدگی و سقط جنین
  • ایجاد آلرژی
  • موجب سنگ کیسه صفرا

سوالات متداول

تفاوت ریشه کاسنی و پوسته پسیلیوم چیست؟

در حالی که کاسنی یک ریشه است، پوسته پسیلیوم یک دانه است. اما شباهت بین آنها این است که هر دو ویژگی های فیبری دارند.

آیا ریشه کاسنی باعث ایجاد نفخ شکم می شود؟

ریشه کاسنی ممکن است باعث ایجاد گاز و نفخ شود. فیبر موجود در ریشه احتمالاً توسط باکتری های روده تجزیه و منجر به نفخ و گاز می شود.

آیا ریشه کاسنی اشتها را افزایش می دهد؟

خیر. فیبر موجود در این ریشه ممکن است اشتها و کل کالری مصرفی را کاهش دهد. این به نوبه خود می تواند منجر به کاهش وزن شود.

آیا ریشه کاسنی فاقد گلوتن است؟

بله. اینولین، فیبر مشتق شده از این ریشه در بسیاری از کیک ها، نان و پاستا بدون گلوتن استفاده شده است.

سخن آخر

ریشه کاسنی سرشار از فیبر غذایی و بسیاری از ترکیبات دارویی دیگر است. این ریشه ها برای قرن ها به عنوان افزودنی های غذایی در آشپزی مورد استفاده قرار گرفته اند. فواید سلامتی ریشه این گیاه بسیار زیاد است و مصرف آن می تواند به بهبود سلامت گوارش، تنظیم سطح گلوکز خون و مبارزه با آرتریت التهابی کمک کند.

شما می توانید این ریشه را به طریق مختلف در رژیم غذایی خود بگنجانید. با این حال، مصرف بیش از حد آن ممکن است باعث سقط جنین و قاعدگی، آلرژی و سنگ کیسه صفرا در برخی افراد شود. بنابراین مصرف آن را محدود کنید و در هر مواقع اضطراری با پزشک خود مشورت کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

4

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

4 دیدگاه

  1. من هفته ای یکبار عرق کاسنی میخورم و تاثیرشو میبینم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز