لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

مصرف طالبی، از خواص تا عوارض آن

مصرف طالبی، از خواص تا عوارض آن || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


مصرف طالبی در تابستان یک میان وعده با طراوت درست می کند و حاوی مواد مغذی است که می تواند برای سلامتی فرد مفید باشد. طالبی که در بین کودکان و بزرگسالان محبوب است، می تواند یک دسر تابستانی با طراوت، سالم و آسان درست کند، در حالی که محتوای بالای آب آن به جلوگیری از کم آبی بدن کمک می کند. این نوع میوه همچنین حاوی انواع ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها است.

نام های دیگر طالبی شامل خربزه مشک، خربزه خربزه، خربزه سنگی و خربزه ایرانی. آنها به همراه خربزه عسلک، هندوانه و خیار از خانواده Cucurbitaceae هستند.

حقایق تغذیه ای طالبی

طالبی سرشار از مواد مغذی زیادی است و 90 درصد طالبی را آب تشکیل می دهد، بنابراین بار گلیسمی آن کم است و به هیدراته نگه داشتن شما کمک می کند. 1 فنجان طالبی معمولاً حاوی 54 کالری است. سایر مواد مغذی عبارتند از:

  • سدیم: 26 گرم
  • پروتئین: 1 گرم
  • کربوهیدرات: 14 گرم
  • فیبر: 1 گرم
  • شکر: 13 گرم
  • کلسترول: 0 میلی گرم

همچنین حاوی مقادیر زیادی مواد معدنی دیگر مانند کلسیم، منگنز، منیزیم، مس، پتاسیم، آهن، سلنیوم، روی و فسفر است. و همچنین ویتامین هایی مانند؛ ویتامین های گروه B، ویتامین K، ویتامین C، ویتامین D، ویتامین E، فولات، که به عملکرد صحیح بدن و حفظ سلامت کمک می کنند.

مصرف طالبی چه فوایدی برای سلامتی دارد؟

آنتی اکسیدان های موجود در طالبی می توانند به جلوگیری از آسیب سلولی کمک کند. آب، آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در طالبی می‌توانند فواید سلامتی مختلفی داشته باشند. به عنوان مثال، آنتی اکسیدان ها می توانند از آسیب سلولی که می تواند منجر به سرطان و سایر شرایط سلامتی شود، جلوگیری کند.

در طول متابولیسم، بدن مولکول های ناپایداری به نام رادیکال های آزاد تولید می کند که می توانند در بدن جمع شوند و به سلول ها آسیب برسانند. این آسیب به عنوان استرس اکسیداتیو شناخته می شود. آنتی اکسیدان ها به حذف رادیکال های آزاد از بدن و جلوگیری از استرس اکسیداتیو کمک می کنند.

طالبی حاوی طیف وسیعی از آنتی اکسیدان ها است، از جمله:

  • سلنیوم
  • بتاکاروتن
  • ویتامین سی
  • لوتئین
  • زآگزانتین
  • کولین

شایان ذکر است که در حالی که مواد مغذی موجود در غذا برای حفظ بدنی سالم ضروری هستند، تحقیقات علمی در مورد اثرات این مواد مغذی اغلب به جای منابع غذایی با مکمل ها سروکار دارند و نتایج ممکن است تا حدودی متفاوت باشد.

فواید طالبی برای دیابتی ها

 مصرف طالبی، از خواص تا عوارض آن || پزشکت

احتمالاً شنیده اید که برخی می گویند میوه ها برای افراد مبتلا به دیابت مضر هستند زیرا شیرین هستند و همچنین منابع کربوهیدرات هستند، اما این کاملاً درست نیست. در حالی که درست است که علیرغم فواید بسیاری که میوه ها برای سلامتی دارند، برخی از آنها قند بالایی دارند، اما نه همه آنها. برخی از میوه ها دارای محتوای قند پایینی هستند، در حالی که برخی از میوه ها نسبت به سایرین میزان قند کمتری دارند. این میوه ها هر دو دارای فواید تغذیه ای هستند در حالی که شیرینی شما را راضی می کنند. یکی از این میوه ها طالبی است.

بسیاری از بررسی نشان داده اند که طالبی دارای فواید فوری و بلندمدت زیادی با مواد مغذی فراوان برای افراد مبتلا به دیابت است. البته این بدان معنا نیست که دیابت را درمان می کند.

مصرف طالبی ممکن است به کاهش فشار خون کمک کند.

افراد مبتلا به دیابت در معرض خطر فشار خون بالا هستند زیرا گلوکز معمولاً در جریان خون تجمع می یابد. این می تواند باعث آسیب به رگ های خونی و کلیه ها شود و هر دو نقش حیاتی در حفظ فشار خون دارند. ممکن است به شریان‌ها آسیب وارد شود که باعث تصلب شرایین می‌شود، که آن‌ها را سفت می‌کند و باعث می‌شود به راحتی نتوانند کشیده شوند و بار غیرضروری بر رگ‌های خونی وارد می‌کند که باعث افزایش فشار خون می‌شود.

این افزایش فشار خون در افراد مبتلا به دیابت معمولاً منجر به عوارض زیادی مانند رتینوپاتی، نفروپاتی و نوروپاتی می شود که به ترتیب بیماری های دیابتی چشم، کلیه و نورون ها هستند. طالبی سدیم کمی دارد و پتاسیم بالایی دارد و مطالعات نشان داده است که غذاهای کم سدیم و پتاسیم بالا به تنظیم فشار خون کمک می کنند.

مصرف طالبی به بهبود سلامت قلب کمک می کند.

خوردن طالبی می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی، حملات قلبی یا سکته را کاهش دهد. محتوای فیبر، پتاسیم و کولین همگی از سلامت قلب حمایت می کنند. هنگامی که سطح گلوکز خون بسیار بالا باشد، می تواند به رگ های خونی و اعصاب کنترل کننده قلب آسیب برساند و منجر به تصلب شرایین شود که به معنای سخت شدن شریان ها است. سرعت جریان خون به قلب و مغز را کاهش می دهد که معمولاً علت حمله قلبی و سکته است.

حملات قلبی همچنین می تواند ناشی از افزایش سطح LDL باشد که به عنوان کلسترول بد و تری گلیسیرید در خون نیز شناخته می شود. طالبی کلسترول ندارد، بنابراین هیچ خطری برای افزایش سطح کلسترول وجود ندارد. و اگرچه به حفظ سطح قند خون کمک می کند و از آسیب بیشتر به رگ های خونی جلوگیری می کند و خطر ابتلا به بیماری های قلبی در افراد مبتلا به دیابت را کاهش می دهد.

شما را هیدراته نگه می دارد.

مصرف طالبی، از خواص تا عوارض آن || پزشکت

افراد مبتلا به دیابت اغلب دچار کم آبی می شوند زیرا کلیه ادرار اضافی را دفع می کند تا بدن از شر قند اضافی خلاص شود. اگر بدن دچار کم آبی شود و آب از منابع دیگری مانند بزاق و اشک گرفته شود. افزایش مصرف روزانه آب می تواند با این مشکل مقابله کند، و از آنجایی که طالبی دارای 90 درصد آب است، گنجاندن آن در رژیم غذایی به شما کمک می کند هیدراته بمانید.

گذشته از آن، هم افراد سالم و هم افراد مبتلا به دیابت باید دائماً هیدراته شوند. طالبی دارای محتوای آب بالایی است که به شما کمک می کند هیدراته بمانید. و در افراد غیر دیابتی، مطالعات نشان داده است که افزایش مصرف آب می تواند خطر ابتلا به هیپرگلیسمی و متعاقب آن دیابت را کاهش دهد. هیدراته بودن خطر عوارضی که معمولاً با دیابت مرتبط است، مانند فشار خون بالا و مشکلات قلبی را کاهش می دهد.

به شما کمک می کند سطح قند خون را کنترل کنید.

محتوای بالای آب طالبی باعث افزایش محتوای آب در بدن ما می شود و به بدن کمک می کند تا گلوکز اضافی را دفع کند و در نتیجه سطح گلوکز خون افراد دیابتی را کاهش دهد. اگرچه طالبی حاوی کربوهیدرات است و هنگام خوردن می تواند باعث افزایش لحظه ای سطح گلوکز خون شود، اما حاوی فیبر و سایر مواد مغذی است که در طول زمان سطح قند خون را کنترل می کند. همچنین، طالبی دارای شاخص گلیسمی پایین 4 است که باعث می شود بدن آن را به آرامی هضم کند و از افزایش ناگهانی سطح قند خون جلوگیری می کند.

سرشار از آنتی اکسیدان است.

طالبی سرشار از آنتی اکسیدان هایی است که برای سلامت عمومی بدن مفید است. عملکرد سیستم ایمنی بدن انسان را تقویت می کند و به درمان طیف گسترده ای از بیماری ها و عفونت ها کمک می کند. طالبی حاوی ویتامین C است، یک ویتامین ضروری برای فعال کردن پردازش سیستم ایمنی و عملکرد صحیح آن.

همچنین حاوی ترکیباتی به نام فیتونوترینت ها است که ایمنی را تقویت کرده و به حمله در برابر بیماری های عفونی کمک می کند. و همچنین ویتامین A که نه تنها ایمنی را تقویت می کند، بلکه در تولید گلبول های سفید خون نقش دارد. آنتی اکسیدان ها همچنین با رادیکال های آزاد مبارزه می کنند، رادیکال های آزاد به DNA در سلول ها آسیب می رسانند که اغلب منجر به التهاب مزمن می شود که می تواند از نظر سلامتی برای افراد مبتلا به دیابت مشکل زیادی ایجاد کند. خوردن یک رژیم غذایی غنی از آنتی اکسیدان به جلوگیری از آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد کمک می کند.

مصرف طالبی و حفظ وزن مناسب

طالبی حاوی فیبر است، فیبرها هورمون هایی را فعال می کنند که به شما احساس سیری می دهند، بنابراین وقتی طالبی می خورید سیر کننده است و از پرخوری افراد جلوگیری می کند که گاهی اوقات باعث افزایش وزن نادرست می شود. جدای از آن، طالبی فاقد کلسترول است که یکی دیگر از دلایل افزایش وزن است.

بنابراین خوردن طالبی خطر افزایش وزن را کاهش می دهد. چاقی چیزی است که افراد دیابتی باید سعی کنند به هر قیمتی از آن اجتناب کنند زیرا یک عامل خطر برای بسیاری از عوارض دیابت از جمله فشار خون بالا و بیماری قلبی است.

دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن

لوتئین و زآگزانتین دو آنتی اکسیدان و رنگدانه گیاهی مشابه هستند که به میوه ها و سبزیجات رنگ زرد تا قرمز می دهند. این ترکیب می تواند به فیلتر کردن پرتوهای مضر نور آبی کمک کند. پزشکان معتقدند که نقش محافظتی در سلامت چشم ایفا می کند و ممکن است به جلوگیری از آسیب ناشی از دژنراسیون ماکولا (AMD) مرتبط با سن کمک کند.

همچنین، نویسندگان مطالعه‌ای که در سال 2009 منتشر شد، پیشنهاد کردند که ترکیب لوتئین و زآگزانتین که در طالبی وجود دارد، ممکن است به محافظت از چشم در برابر آسیب‌هایی که منجر به AMD می‌شود، کمک کند.

مصرف طالبی و آسم

مطالعات روی حیوانات نشان داده است که مصرف مقدار زیادی از آنتی اکسیدان بتا کاروتن، نوعی ویتامین A، ممکن است به پیشگیری از ابتلا به آسم در آینده در زندگی فرد کمک کند. بتا کاروتن در میوه های زرد و نارنجی مانند طالبی وجود دارد. یک فنجان یا 177 گرم توپ طالبی حاوی3580 میکروگرم بتاکاروتن است.

برخی از متخصصان استفاده از مکمل های ویتامین C را برای درمان آسم پیشنهاد کرده اند. همچنین، طبق یک مطالعه در سال 2010، افراد مبتلا به آسم که کولین – آنتی اکسیدان دیگری در طالبی – را به عنوان درمان دریافت کردند، کاهش سطح التهاب را تجربه کردند. با این حال، اکثر مطالعات بر روی مکمل های آنتی اکسیدانی تمرکز دارند که دوزهای بسیار قوی تری نسبت به منابع غذایی مواد مغذی ارائه می دهند.

فشار خون

فیبر، پتاسیم، ویتامین C و کولین موجود در طالبی همگی از سلامت قلب حمایت می کنند. مصرف غذاهای غنی از پتاسیم می تواند به کاهش فشار خون کمک کند . انجمن قلب آمریکا (AHA) توصیه می کند که یک بزرگسال به طور متوسط ​​4700 میلی گرم پتاسیم در روز برای حفظ سلامت سیستم قلبی عروقی مصرف کند.

یک فنجان طالبی حدود 473 میلی گرم پتاسیم یا 10 درصد از مصرف روزانه توصیه شده یک فرد را فراهم می کند.

مصرف طالبی و کاهش خطر سرطان

بتا کاروتن، توکوفرول و سایر آنتی اکسیدان های موجود در طالبی ممکن است به جلوگیری از آسیب سلولی ناشی از استرس اکسیداتیو کمک کنند. بررسی ها نشان می دهد مصرف مکمل های حاوی این آنتی اکسیدان ها و سایر آنتی اکسیدان ها ممکن است خطر ابتلا به سرطان ریه، پروستات و سایر انواع سرطان را کاهش دهد.

به نظر می رسد فیبر غذایی نیز از سرطان روده بزرگ محافظت می کند. یک فنجان طالبی حاوی 1.6 گرم از فیبر است.

مصرف طالبی و دستگاه گوارش

طالبی محتوای آب بالایی دارد و فیبر را تامین می کند. فیبر و آب می تواند به جلوگیری از یبوست، ترویج منظم و سالم دستگاه گوارش کمک کند.

آیا مصرف طالبی عوارض هم دارد؟

مصرف طالبی، از خواص تا عوارض آن || پزشکت

اگرچه طالبی فواید زیادی دارد، اما باید آن را هر چند وقت یک بار و در حد اعتدال مصرف کنید. خطرات مرتبط با خوردن طالبی عبارتند از:

افزایش احتمالی سطح قند خون: اگرچه طالبی ها دارای بار گلیسمی پایین 4 هستن. اما دارای شاخص گلیسمی 64 هستند و در محدوده شاخص گلیسمی متوسط ​​قرار می گیرند. پرخوری طالبی احتمال افزایش سطح قند خون را افزایش می دهد. همچنین کربوهیدرات دارد، بنابراین سعی کنید تعداد کربوهیدرات های موجود در آن را به همراه بقیه مواد غذایی دریافتی در روز محاسبه کنید تا بیشتر از کالری مورد نیاز روزانه یک روز نخورید.

مشکلات کلیوی: طالبی محتوای پتاسیم بالایی دارد و اگرچه پتاسیم برای بدن مفید است. حتی به حفظ فشار خون کمک می کند. بدن نمی تواند سطوح بالای پتاسیم را مدیریت کند و می تواند منجر به آسیب کلیه شود.

واکنش های آلرژیک: افرادی که از آلرژی به گرده ابروسیا رنج می برند نمی توانند طالبی بخورند. اگر طالبی بخورند، ممکن است گلو و لب‌هایشان احساس خارش کنند یا در لب‌ها، زبان و گلو ورم کنند.

آلودگی: طالبی ها مستعد آلودگی هستند زیرا در نزدیکی زمین رشد می کنند. قبل از برداشت، ممکن است توسط باکتری های خاک، آب یا حیواناتی مانند سالمونلا یا E.coli آلوده شده باشند. پوست خشن طالبی نیز خطر ابتلا به آن را افزایش می دهد زیرا می تواند باکتری ها را به دام بیندازد.

فرض کنید پوست طالبی قبلاً آلوده شده است. در این صورت، زمانی که پوست آن را با چاقو جدا می کنید، چاقو نیز ممکن است آلوده شود و اگر همچنان از چاقوی آلوده استفاده کنید، امکان انتقال باکتری به گوشت میوه وجود دارد.

چگونه یک طالبی خوب انتخاب کنیم؟

طالبی ها در تمام طول سال در دسترس هستند اما در فصلی که تابستان است شیرین ترین هستند. هنگامی که در حال چیدن طالبی هستید، به دنبال طالبی هایی باشید که متقارن و همچنین کمی سنگین هستند. آنها همچنین باید سفت و کرمی، زرد مایل به نارنجی روشن باشند. سعی کنید آنهایی را انتخاب کنید که سبزی ندارند. طالبی های رسیده این بوی تابستان مانند، شیرین و کمی مشک دار دارند. همچنین سعی کنید تا 3 روز پس از خرید آن را در حالی که هنوز تازه است بخورید.

سخن آخر

طالبی میوه‌ای بسیار مغذی است و جدای از فواید ذکر شده در بالا برای مو، پوست، چشم و استخوان‌ها مفید است. افراد مبتلا به دیابت می توانند طالبی بخورند زیرا فواید زیادی برای سلامتی دارند که می توانند از آن دریافت کنند، اما باید در مصرف آن متعادل باشند زیرا پرخوری با خطراتی همراه است.

نه تنها طالبی ها، بلکه میوه ها به طور کلی مملو از مواد مغذی مفید برای بدن هستند که نمی خواهید آنها را از دست بدهید. حاوی آب و طیف وسیعی از مواد معدنی، ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها است که می تواند به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متنوع مفید باشد.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز