لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

مزایا و معایب گیاه خواری

رژیم گیاه خواری || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


تصمیم به تغییر رژیم غذایی مبتنی بر گوشت به رژیم غذایی گیاهی هرگز انتخاب سریعی نیست، زیرا گیاهخوار بودن طیف وسیعی از مزایا و معایب بالقوه را به همراه دارد. هر فردی باید هنگام بررسی فواید گیاه خواری و مضرات گیاه خواری، انتخاب شخصی خود را انجام دهد، زیرا رژیم غذایی گیاهی می تواند به طریق مختلف بر سلامت و سبک زندگی شما تأثیر بگذارد.

گیاهخوار شدن می تواند به کاهش وزن کمک کند، همچنین می تواند تغذیه شما را در صورت درست انجام دادن بهبود بخشد. اما لازم به ذکر است که گیاهخوار شدن می تواند منجر به کمبودهای تغذیه ای بالقوه در برخی افراد شود، تغییر رژیم غذایی پس از یک عمر مصرف گوشت می تواند دشوار باشد و اگر خلاق نباشید می تواند منوی شام شما را محدود کند.

گیاه خواری مزایا و معایب خاص خود را دارد، که در این مقاله از پزشکت تصمیم گرفتیم آنها را به تفصیل بررسی کنیم.

رژیم گیاه خواری چیست؟

رژیمی است که در درجه اول شامل عدم مصرف کامل گوشت می شود. با این حال، درجات یا سطوح مختلفی از گیاه خواری وجود دارد، برخی از افراد به رژیم‌های سخت گیاهی (وگان) پایبند هستند و برخی دیگر رژیم غذایی «انعطاف‌پذیر» را انتخاب می‌کنند که در آن مصرف گوشت به طور کامل قطع نمی‌شود، اما کاهش می یابد.

هدف رژیم گیاه خواری حذف گوشت و حرکت به سمت یک رژیم غذایی گیاهی است. گیاه خواری در جامعه غربی رایج تر است، زیرا مردم مزایای بالقوه گیاهخوار بودن را بهتر درک می کنند. با این حال، برخلاف تصور رایج، این روش غذایی مناسب نیست، زیرا جوامع در سراسر جهان در طول تاریخ نوعی گیاه خواری را دنبال کرده اند.

افراد می توانند «سطح» گیاه خواری را متناسب با سبک زندگی، ذائقه و نیازهای سلامتی خود انتخاب کنند، اما نکات مثبت گیاه خواری واضح زیادی وجود دارد که بعداً با جزئیات بیشتر به آنها خواهیم پرداخت. البته مانند هر رژیم دیگری، گیاهخوار بودن نیز دارای نکات منفی است.

رژیم گیاهخواری || پزشکت

انواع رژیم های گیاه خواری

قبل از اینکه مزایا و معایب گیاهخواری را بررسی کنیم، بیایید نگاهی به انواع مختلف رژیم های غذایی گیاه خواری بیندازیم که امروزه رایج هستند. با این حال، مهم است که به خاطر داشته باشید که لازم نیست یکی از این رژیم‌ها را انتخاب کنید و به شدت به آن پایبند باشید تا فواید گیاه‌خواری را ببینید. ممکن است گوشت قرمز را حذف کنید، اما همچنان از کمی مرغ، یا سالاد میگو لذت استفاده کنید و لذت ببرید.

رژیم لاکتو-اوو-گیاه خوار

رایج ترین راه برای شروع گیاه خواری است. رژیم غذایی لاکتو-اوو انواع گوشت و ماهی را حذف می کند، اما همچنان تخم مرغ و محصولات لبنی (مانند پنیر و شیر) را مجاز می داند.

رژیم لاکتو

این رژیم یک گام فراتر می رود و تمام گوشت، ماهی و تخم مرغ را از منو حذف می کند. با این حال، محصولات لبنی مانند پنیر و شیر هنوز مجاز هستند.

رژیم غذایی گیاهی تخم مرغی

این رژیم غذایی استفاده از تمام گوشت، ماهی و محصولات لبنی را حذف می کند. با این حال، یک رژیم غذایی گیاهی تخم مرغی هنوز به شما اجازه می دهد تخم مرغ بخورید.

رژیم PESCETARIAN || پزشکت

رژیم غذایی PESCETARIAN

یکی دیگر از رژیم های غذایی محبوب برای سهولت در گیاه خواری است، زیرا این رژیم فقط گوشت را حذف می‌کند. اما شما در این رژیم هنوز هم می توانید ماهی، تخم مرغ و محصولات لبنی بخورید.

رژیم غذایی انعطاف پذیر

این رژیم راهی عالی برای کاهش مصرف گوشت و در عین حال شروع به دیدن مزایای برنامه های رژیم گیاه خواری است. رژیم های غذایی انعطاف پذیر مصرف گوشت، ماهی، لبنیات و تخم مرغ را کاهش می دهند اما به طور کامل آنها را حذف نمی کنند. به عنوان مثال، یک فردی که رژیم انعطاف پذیر را دنبال می کند ممکن است فقط یک بار در هفته مرغ بخورد و بقیه هفته گیاهخوار باشد.

رژیم وگان

رژیم های وگان همه چیز را به جز محصولات گیاهی حذف می کند. بسیاری از وگان ها تمام محصولات مرتبط با حیوانات مانند عسل یا آنزیم های حیوانی را حذف می کنند. همانطور که می توانید تصور کنید، یکی از استدلال های اصلی علیه وگانیسم این است که پایبندی به آن دشوار است.

مزایا و معایب گیاهخوار بودن

مزایا و معایب زیادی برای گیاه خواری وجود دارد، و اینکه چه مقدار از این مزایا و معایب را تجربه می کنید بستگی به سخت گیری یا انعطاف پذیری رژیم غذایی شما دارد.

کاهش وزن || پزشکت

کاهش وزن

یک رژیم غذایی سبزیجات به طور مداوم کالری و چربی های اشباع شده کمتری نسبت به رژیم غذایی مبتنی بر گوشت دارد. حتی محدود کردن مصرف گوشت یک یا دو بار در هفته می تواند به کاهش وزن کمک شایانی کند، اما به یاد داشته باشید که هنوز در حد اعتدال باید آنرا مصرف کنید.

کاهش خطر ابتلا به بیماری مزمن

یکی از مهمترین مزایای برنامه های رژیم گیاه خواری کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن مرتبط با خوردن گوشت کمتر و سبزیجات بیشتر است. رژیم های غذایی سنگین اغلب فاقد مواد مغذی ضروری و مواد معدنی هستند که در میوه ها و سبزیجات یافت می شوند.

افزایش تنوع میوه ها و سبزیجات (حبوبات، لوبیا، آجیل و غیره بیشتر) که در رژیم غذایی خود قرار می دهید می تواند به کاهش کلسترول، پیشگیری از دیابت، پیشگیری از بیماری قلبی و به طور بالقوه کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان ها با بهبود تغذیه کمک کند.

به طور کلی، کاهش خطر بیماری به این معنی است که فواید گیاه خواری برای سلامتی اساساً می تواند منجر به افزایش عمر شود.

علاوه بر آن، رعایت رژیم گیاه خواری تاثیر مثبت محیطی و اخلاقی دارد. یکی دیگر از دلایل کاهش مصرف گوشت و اتخاذ رژیم گیاه خواری، تأثیر مثبت آن بر محیط زیست است. بسیاری از گیاهخواران به دلیل مخالفت با رفتار منفی و کشتار حیوانات، خوردن گوشت را متوقف می کنند.که در این صورت گیاه خواری به یک انتخاب اخلاقی تبدیل می شود.

کاهش هزینه های مواد غذایی

گیاهخوار شدن یک مزیت مالی نیز دارد. احتمالاً متوجه شده اید که محصولات گوشتی در سوپرمارکت ها گران تر از سبزیجات هستند. گوشت قرمز، مانند استیک، به ویژه انواع خاصی از غذاهای دریایی گران هستند. محصولات گوشتی ارزان‌تر (مثلاً سوسیس‌ها) معمولاً کیفیت پایین‌تری دارند یا به اندازه‌ی کافی مفید نیستند (گوشت چرخ‌کرده‌ی چرب گران‌تر از گوشت چرخ‌کرده گاو بدون چربی است).

شکی نیست که سبزیجات ارزان تر از گوشت هستند و تغییر به رژیم گیاه خواری می تواند به شما کمک کند تا در صورت حساب خرید هفتگی خود به میزان قابل توجهی صرفه جویی کنید.

اما در کنار تمام مزایای گفته شده از گیاه خواری، معایبی هم در این روش وجود دارد، از جمله:

وگان || پزشکت

کمبود برخی مواد مغذی

وقتی به مزایا و معایب رژیم های گیاه خواری نگاه می کنید، مهم است که به کمبود بالقوه مواد مغذی ناشی از آن هم توجه کنید، به خصوص اگر در تهیه وعده های غذایی گیاهی تازه کار هستید.

رعایت رژیم‌های گیاه‌خواری می‌توانند پروتئین کمتری را برای بدن شما تامین کند، در حالی که حذف لبنیات ممکن است منجر به کاهش سطح کلسیم در بدن شما شود. با این حال، می توانید با افزودن محصولات جدید در رژیم غذایی خود، مانند لوبیاهای غنی از پروتئین و توفو، این مشکل را جبران کنید.

عدم انتخاب و راحتی

یکی از بحث های اصلی علیه گیاهخوار شدن این است که انتخاب آنها راحت نیست. این تا حدودی درست است، اما با تغییر سبک زندگی، رژیم غذایی و محصولات، این استدلال در نهایت نادرست می شود. رستوران‌ها و فروشگاه‌ها طیف وسیع‌تری از محصولات گیاهی و وگان (مثلاً بیشتر توفو، پنیر گیاهی و سوسیس‌های گیاهی) را در اختیار دارند و اکنون انتخاب‌های بیشتری نسبت به گذشته وجود دارد.

البته، اتخاذ یک روش جدید غذا خوردن آسان نیست، به خصوص اگر شما به خوردن گوشت عادت کرده باشید. با این حال، گیاه خواری به طور مداوم به عنوان یک انتخاب مثبت زندگی هم برای سلامتی و هم برای محیط زیست در نظر گرفته می شود. در حال حاضر، ساده تر از همیشه می توانید یک سبک زندگی گیاهی یا وگان را اتخاذ کنید.

سخن آخر

واضح است که گیاهخوار شدن فواید بسیار خوبی برای سلامتی، سبک زندگی و محیط زیست دارد. اما با رعایت رژیم غذایی و وعده های غذایی مناسب، می توانید از کمبودهای تغذیه ای جلوگیری کنید و مصرف مواد مغذی خود را بهبود بخشید، در حالی که گیاهخواران نیز می توانند خطر ابتلا به بیماری های مزمن کشنده مانند بیماری قلبی را کاهش دهند.

با این حال، مانند هر رژیم دیگری، افراد باید معایب برنامه های رژیم گیاه خواری را نیز بررسی کنند. برای برخی از افراد، جایگزینی برخی مواد مغذی دشوار است، در حالی که برای برخی دیگر، این موضوع آسان است.

امروزه می‌توانید دستور العمل‌ها و آموزش‌های زیادی در مورد نحوه طبخ یک غذای گیاهی خوشمزه پیدا کنید. قبل از اینکه رژیم غذایی را انتخاب کنید، آن را بررسی کنید. بروید و یک شام گیاهی بپزید. یا دفعه بعد که می‌خواهید گوشت گاو را بخورید، به سادگی یک سالاد میوه انتخاب کنید. اگر می توانید در دراز مدت این روند را تحمل کنید، به احتمال زیاد، می‌توانید آن را درازمدت انجام دهید.

با این حال، به طور کلی، مزایای واضحی از نظر سلامتی و شاید مهمتر از آن از نظر عوامل محیطی وجود دارد که گیاه خواری (وگانیسم) را به یک رژیم غذایی و سبک زندگی به طور فزاینده ای محبوب تبدیل می کند. حتی گیاه خواری در حال تبدیل شدن به رژیم غذایی اصلی است و حتی پایبند بودن به آن در دراز مدت می تواند آسان باشد.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز