لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

مزایا و عوارض چای ارل گری

چای ارل گری || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


چای ارل گری جدا از طعم منحصر به فرد و خوشمزه اش مزایایی زیادی برای بدن و سلامتی دارد. این چای سرشار از آنتی اکسیدان ها و سایر ترکیبات زیستی فعال و مفید بوده و ممکن است از دندان های شما محافظت کند و علائم سرماخوردگی را کاهش دهد. البته در کنار مزایا، مصرف چای ارل گری ممکن است با بروز برخی عوارض همراه باشد. پس بهتر است برای شناخت مزایا و عوارض آن، ادامه این مقاله از پزشکت را تا انتها بخوانید.

مزایای چای ارل گری

یک چای در حین تولید و در اواخر فرآوری، معمولاً پس از خشک شدن برگ‌های چای، طعم‌دار یا معطر می‌شود. یکی از راه‌های طعم‌دهی چای این است که چای آماده را با گل‌ها، گیاهان و ادویه‌ها مخلوط کنید تا ترکیبات ترکیب شده از نظر بصری جذاب باشند و به آرامی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ عطر و طعم برگ‌های چای را القا کنند.

یکی دیگر از روش‌های طعم‌دهی چای، اسپری کردن یا پوشاندن چای تمام شده با عصاره‌ها، اسانس‌ها یا مواد طعم‌دهنده در طول یا بعد از فرآیند خشک کردن است. این عطر و طعم بسیار قوی تری به چای می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد و از مواد کمتری استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. نسبت طعم دهنده به چای کاملاً به سازنده چای بستگی دارد و طعم هایی که به یک فنجان چای طعم دار دم می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود بسته به مارک آن متفاوت است.

ارل گری به طور گسترده به عنوان چای سیاهی که با روغن ترنج طعم دار شده است، تعریف می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. با این حال، هیچ راه مشخصیی برای تهیه چای ارل گری وجود ندارد، به همین دلیل است که طعم هر چای ارل گری که تا به حال امتحان کرده اید، احتمالاً کمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ متفاوت است.

چای ارل گری یک ترکیب چای است که اغلب با روغن ترنج طعم دار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. این عطر و طعم تند شبیه به لیمو دارد و گمان می‌رود که به نام ارل چارلز گری، نخست ‌وزیر سابق بریتانیا در دهه 1830، نامگذاری شده است. در زمان های اخیر، محبوبیت چای ارل گری به علت مزایای فوق العاده آن در حال افزایش است. برخی از مزایای استفاده از چای ارل گری، عبارتند از:

سلامت دندان || پزشکت

تقویت سلامت دندان ها

برخی بر این باورند که کاتچین موجود در چای ارل گری (یا هر چای دیگری) می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند برای سلامت دندان های شما مفید باشد. اگرچه تحقیقات مستقیم در مورد چای ارل گری انجام نشده است، اما بررسی ها نشان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد که کاتچین های چای به طور کلی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند سلامت دهان و دندان را افزایش دهند. همچنین به نظر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رسد مصرف عصاره چای در پیشگیری از پوسیدگی دندان مفید است. مهم تر از آن، فلوراید موجود در ارل گری همچنین ممکن است از خراب شدن و پوسیدگی دندان کمک کند.

کاهش و تسکین دهنده علائم افسردگی

روغن ترنج موجود در چای دارای اثر آرام بخشی بر روی افراد است. این خاصیت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند خلق و خوی فرد را تقویت کرده و به تسکین علائم افسردگی و اضطراب و حتی استرس کمک کند. خواص آروماتراپی طبیعی ترنج در اینجا نقش دارد.

تقویت سلامت قلب

این خاصیت از چای ارل گری را می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توان دوباره به ترنج موجود در چای نسبت داد. طبق مطالعات انجام شده، این ماده کلیدی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند کلسترول خون را کاهش داده و در نتیجه از بیماری قلبی جلوگیری کند. ترنج حاوی آنزیم های ضروری مانند HMGF (هیدروکسی متیل گلوتاریل فلاونون ها) است که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به پروتئین هایی که باعث بیماری قلبی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند، حمله کنند. در واقع، ترنج به اندازه استاتین ها (گروهی از داروهایی که برای کاهش چربی تجویز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند) در بهبود سلامت قلب مفید است.

مطالعات همچنین نشان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد که مصرف چای ارل گری حتی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند سطح کلسترول خوب را بهبود بخشد، که یکی دیگر از عوامل اصلی برای سلامت قلب است.

تقویت سیستم گوارشی

چای ارل گری به دلیل خواص ضدالتهابی خود می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند مشکلات شکمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مانند گرفتگی عضلات، یبوست و هموروئید را کاهش و تسکین دهد. در طب سنتی، چای برای درمان قولنج و حالت تهوع نیز استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

چای ارل گری همچنین حاوی آنتی اکسیدان هایی به نام تافلاوین است که رادیکال های آزاد را که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند باعث سوء هاضمه و سایر مشکلات گوارشی شود را از بین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌برد. تحقیقات نشان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد که مصرف حداقل سه فنجان چای ارل گری در هفته می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند خطر ابتلا به سرطان دستگاه گوارش را کاهش دهد.  اگرچه تحقیقات بیشتری در این موارد باید صورت بگیرد.

کاهش خطر ابتلا به سرطان

آنتی اکسیدان های موجود در چای می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند با رادیکال های آزاد مبارزه کنند. این رادیکال ها در دراز مدت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند منجر به بروز سرطان شوند. یافته‌های جالبی در مورد سرطان تخمدان نیز وجود دارد. زنانی که فلاونوئیدها، آنتی‌اکسیدان‌های فراوان در چای ارل گری (و سایر چای‌ها نیز) مصرف می‌کنند، در معرض خطر کمتری برای ابتلا به سرطان تخمدان هستند.

خاصیت ضدالتهابی

بررسی ها خواص ضد التهابی شگفت انگیز روغن ترنج را نشان داده اند. از آنجایی که چای ارل گری حاوی روغن ترنج است، این فرضیه وجود دارد که ممکن است به مبارزه با التهاب نیز کمک کند.

چای و کاهش وزن || پزشکت

کاهش وزن

ترنج موجود در چای ارل گری دارای عصاره مرکبات است که به افزایش متابولیسم معروف است و در نتیجه به کاهش وزن کمک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. کافئین در چای وجود دارد که چربی سوزی را نیز افزایش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد و به کاهش وزن مناسب کمک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. با این حال، هیچ تحقیقی برای حمایت از این موضوع وجود ندارد. شواهدی که وجود دارد فقط تجربی هستند.

تقویت سیستم ایمنی بدن

آنتی اکسیدان های موجود در روغن ترنج با رادیکال های آزاد مبارزه کرده و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. آنها همچنین با استرس اکسیداتیو مبارزه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند، که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند عملکرد سیستم ایمنی را مختل سازد. برخی تحقیقات نشان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد که ترنج ممکن است به عنوان یک عامل باکتری کش و ضد ویروسی عمل کرده و در نتیجه سیستم ایمنی بدن را تقویت کند.

اگر از علائم سرماخوردگی و تب رنج می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌برید، این چای می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند نوشیدنی ایده آلی برای شما باشد. این چای همچنین ممکن است گلودرد را درمان کند.

درمان آفتاب سوختگی

اگرچه تحقیقات بسیار کمتری در این مورد انجام شده است، برخی شواهد حکایتی نشان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد که آنتی اکسیدان های موجود در چای ارل گری می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به درمان آفتاب سوختگی کمک کند. فقط باید هر روز صبح و شب چای را روی ناحیه آسیب دیده ماساژ دهید.

طرز تهیه چای ارل گری

فرآیند تهیه چای ارل گری ساده است. شما فقط به چند قاشق چایخوری چای ارل گری و مقداری آب نیاز دارید. آب را گرم کنید. اجازه دهید تا بجوشد. چند قاشق چای خوری از برگ های چای را به یک فنجان اضافه کنید. آب جوشیده را داخل فنجان بریزید و بگذارید دم بکشد.

اگر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خواهید چای را با شیر درست کنید، به سادگی آب را با شیر جایگزین کنید. اگر می‌خواهید چای سبز ارل گری بخورید، می‌توانید برگ‌های هر دو چای را مخلوط کرده و روندی که در بالا توضیح داده شد را دنبال کنید.

برای چای سرد ارل گری، به سادگی اجازه دهید برگ ها در آب داغ خیس بخورند. مایع را صاف کنید و بگذارید چای خنک شود. می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید چند تکه یخ به آن اضافه کنید و چای سرد خود را میل کنید.

عوارض چای || پزشکت

عوارض مصرف چای ارل گری

مانند بسیاری از چای های دیگر، چای ارل گری حاوی کافئین بوده و برهمین اساس ممکن است برای زنانی که در دوران شیردهی یا بارداری قرار دارند ایمن نباشد. برخی تحقیقات نشان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد که مصرف بیش از حد کافئین در دوران بارداری می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند خطر سقط جنین را افزایش دهد. در زنان شیرده، کافئین موجود در چای ممکن است باعث تحریک پذیری در نوزاد شود.

مشکلات کافئین

کافئین بیش از حد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند منجر به اضطراب، لرزش، تپش قلب و حتی بی خوابی شود. اگر با مصرف کافئین مشکل دارید، مصرف چای را کاهش دهید.

لکه دار شدن دندان

چای حاوی تانن است که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به مینای دندان شما منتقل شود و در نتیجه دندان های شما را لکه دار کند. برای جلوگیری از این امر می‌توانید پس از نوشیدن دهان خود را بشویید. به افرادی که تحت عمل سفید کردن دندان قرار گرفته‌اند نیز توصیه می‌شود برای جلوگیری از لکه‌شدن از چای اجتناب کنند.

مشکلات جذب آهن

اسیدهای تانیک و گالیک موجود در چای می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند در جذب آهن از سبزیجات سبز رنگ اختلال ایجاد کنند. بنابراین، در صورت کمبود آهن، مصرف چای را کاهش دهید. همچنین چای را در بین وعده های غذایی بنوشید و نه با آنها.

سمیت ترنج

مصرف بیش از حد چای می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند منجر به سمیت ترنج شود که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند در جذب پتاسیم اختلال ایجاد کند. شواهد حکایتی نشان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد که سایر علائم سمیت ترنج ممکن است شامل گرفتگی در دست ها و پاها، احساس سوزش، انقباضات عضلانی و حتی تاری دید باشد.

چای ارل گری خوش طعم ترین چای با طعم تند لیمویی است. اغلب با روغن ترنج دم کرده و کاربردهای درمانی زیادی دارد. ترکیبات زیست فعال و آنتی اکسیدان های موجود در چای ارل گری به طرق مختلف برای سلامتی شما مفید است.

این چای ممکن است به تقویت سلامت دندان ها، تسکین علائم افسردگی، کاهش سطح کلسترول و بهبود عملکرد سیستم گوارش کمک کند. با این حال، مصرف بیش از حد این چای ممکن است خطر سقط جنین و اضطراب را افزایش دهد و حتی دندان های شما را لکه دار کند. از این رو، چای را در حد اعتدال مصرف کنید تا حداکثر فواید آن را ببرید.

سوالات متداول

آیا چای سبز بهتر از چای ارل گری است؟ بله، چای سبز در مقایسه با چای ارل گری انتخاب بهتری است. چای ارل گری تقریباً 30 تا 65 میلی گرم کافئین دارد، در حالی که چای سبز حدود 10 تا 25 میلی گرم کافئین دارد. با این حال، هر دوی اینها مزایای سلامتی خاص خود را دارند و این به خود فرد بستگی دارد که چه چیزی را انتخاب کند.

چای ارل گری اسیدی است یا قلیایی؟ چای ارل گری اسیدی است. PH آن تقریباً در حدود 4.5 است.

آیا چای ارل گری چای سیاه محسوب می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود؟ بله، چای ارل گری معمولاً چای سیاه است که با اسانس ترنج طعم‌دار می‌شود.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

3 / 5. تعداد رای ها: 4

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز