لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

بواسیر یا هموروئید خارجی

بواسیر || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

احتمالاً در مورد بواسیر شنیده اید که به آن هموروئید نیز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گویند. آنها وریدهای ملتهبی هستند که باعث ایجاد توده در اطراف مقعد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند و ممکن است بسیار دردناک باشند. بواسیر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند داخلی یا خارجی باشد. حتی امکان ابتلا به هر دو نوع به طور همزمان وجود دارد. هموروئید خارجی در زیر پوست اطراف مقعد و هموروئید داخلی در داخل مقعد و راست روده اتفاق می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌افتد.

هر دو نوع اغلب خود به خود از بین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌روند، اما گاهی اوقات نیاز به درمان دارند. بواسیر شایع است و تقریباً یک نفر از هر 20 نفر در ایالات متحده و حدود نیمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از افراد بالای 50 سال را مبتلا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. همچنین بیشتر در افراد خاصی از جمله زنان باردار و کسانی که اغلب هنگام مدفوع فشار می‌آورند، اتفاق می‌افتد.

اضافه وزن || پزشکت

علت هموروئید خارجی چیست؟

هموروئید خارجی زمانی که یک یا چند برجستگی حساس در زیر پوست اطراف مقعد ایجاد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود، رخ می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد. اینها رگهای خونی گشاد شده ای هستند که بزرگ شده و به سمت بیرون راه پیدا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند. خون ممکن است در داخل رگ خونی بیرون زده لخته یا ترومبوز شود. این وضعیت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند یک توده سخت تشکیل دهد و در برخی موارد باعث درد شدید و قابل توجهی شود.

هموروئیدهای خارجی و داخلی در اثر بسیاری از عوامل مشابه ایجاد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند، از جمله:

  • داشتن وزن اضافی با ابتلا به هموروئید مرتبط است.
  • رژیم غذایی کم فیبر ممکن است منجر به یبوست و در نهایت هموروئید شود.
  • نشستن طولانی مدت روی توالت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به بافت های اطراف راست روده و مقعد فشار وارد کند.
  • اگر مرتباً اجسام سنگین را بلند می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنید، ممکن است بیشتر در معرض خطر ابتلا به هموروئید قرار داشته باشید.
  • با افزایش سن، بافت های اطراف مقعد و راست روده ضعیف می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند و ممکن است منجر به بروز هموروئید شوند.
  • همچنین زنان در دوران بارداری ممکن است به دلیل افزایش فشار شکم بر روی این وریدها در معرض خطر ابتلا به هموروئید باشند.
  • زور زدن هنگام اجابت مزاج شایع ترین علت بواسیر خارجی است. این وضعیت اغلب به دلیل موارد شدید یبوست یا اسهال ایجاد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. زور زدن باعث تجمع خون در ناحیه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

شناخت علائم هموروئید خارجی

طیف وسیعی از علائم می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند فرد مبتلا به هموروئید خارجی را تحت تاثیر قرار دهد. علائم بسته به شدت بیماری متفاوت است. برخی از علائمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ که ممکن است در این شرایط داشته باشید، عبارتند از:

  • خارش در اطراف مقعد یا ناحیه رکتوم
  • یک یا چند توده حساس به رنگ آبی روی پوست نزدیک دهانه مقعد
  • درد در اطراف مقعد، به ویژه در عرض 24 تا 48 ساعت پس از شروع و زمانی که در حالت نشسته هستید.

ممکن است هنگام استفاده از توالت متوجه خونریزی از رکتوم خود شوید. این شامل دیدن خون روی دستمال توالت یا در توالت است. حتی در موارد شدید و هموروئید خارجی بزرگتر ممکن است تمیز نگه داشتن ناحیه مقعد را دشوار کند. در این شرایط بهتر است به پزشک مراجعه کنید. علائم هموروئید خارجی ممکن است پس از چند روز از بین بروند. بدن معمولاً به مرور زمان بواسیر را دوباره جذب می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند.

هموروئید خارجی اغلب خارش و تحریک کننده است و همچنین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند باعث درد و ناراحتی شود. با این حال، همه افراد علائم را تجربه نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند. در واقع، دریک مطالعه قدیمی از سال 2021 نشان می دهد بیش از نیمی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌از مبتلایان به هموروئید هیچ علامتی را گزارش نکردند. افراد مبتلا به هموروئید خارجی اغلب در ناحیه اطراف مقعد ممکن است یک توده حساس را احساس کنند.

خون در مدفوع

افراد مبتلا به هموروئید خارجی نیز ممکن است هنگام دفع مدفوع متوجه مقداری خون شوند که معمولاً در سطح بیرونی مدفوع است. خون تمایل به قرمز روشن دارد زیرا معمولا مستقیماً از هموروئید خارج می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود نه هر جای دیگری در دستگاه گوارش.

خون ناشی از هموروئید باید کم باشد. هرکسی که هموروئید خارجی دارد و متوجه مقدار زیاد خون می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود باید با پزشک تماس بگیرد.

لخته شدن خون در هموروئید

هموروئید خارجی در صورت ترومبوز شدن می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند بسیار دردناک باشد. هموروئیدهای ترومبوز معمولاً در پوست روشن به رنگ آبی مایل به بنفش و در پوست تیره به رنگ خاکستری، سیاه یا قهوه ای تیره ظاهر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند.

چه کسانی در معرض خطر هموروئید خارجی هستند؟

اگر والدین شما هموروئید داشته اند، ممکن است شما نیز به آن مبتلا شوید. احتمال بروز هموروئید در دوران بارداری زیاد است. با افزایش سن، بواسیر ممکن است به دلیل افزایش فشار ناشی از نشستن زیاد ایجاد شود. به طور کلی هر چیزی که باعث شود در حین اجابت مزاج فشار بیاورید می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند منجر به هموروئید خارجی شود. یک متخصص مراقبت های بهداشتی ممکن است بتواند علت اصلی بروز علائم شما را تشخیص دهد.

کولونوسکوپی|| پزشکت

هموروئید خارجی چگونه تشخیص داده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود؟

برای تشخیص هموروئید خارجی، پزشک در مورد سابقه سلامتی و علائم شما سوالاتی را می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌پرسد. آنها همچنین احتمالا یک معاینه فیزیکی انجام می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهند. در مورد هموروئید خارجی، عموماً با بررسی ناحیه اطراف مقعد شما می‌توانند هموروئید را ببینند.

  • آنها همچنین ممکن است یک معاینه دیجیتالی رکتوم و آنوسکوپی برای بررسی مشکلات داخل کانال مقعد و راست روده شما، از جمله هموروئید داخلی انجام دهند.
  • در طول یک معاینه دیجیتال رکتوم، پزشک انگشت دستکش و روغن کاری شده خود را وارد مقعد شما می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. آنها می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند ناهنجاری های درونی را احساس کنند.
  • در طی آنوسکوپی، پزشک دستگاهی به نام آنوسکوپ را در رکتوم شما قرار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد که به آنها اجازه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد تا ناهنجاری ها را ببینند.
  • اگر خونریزی مقعدی نیز دارید، پزشک احتمالاً از شما درخواست می‌کند که سیگموئیدوسکوپی یا کولونوسکوپی برای رد سرطان کولورکتال انجام دهید. این روش ها هر گونه بواسیر داخلی را نیز تشخیص خواهند داد.

درمان هموروئید خارجی

در بیشتر موارد، افراد بواسیر خارجی را در خانه درمان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند و یا این وضعیت خود به خود از بین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌روند. آنها معمولاً به درمان پزشکی نیاز ندارند، مگر اینکه درد زیادی برای شما ایجاد کنند یا بسیار بزرگ شده باشند. اگر درد دارید، پزشک ممکن است استفاده از داروهای مسکن بدون نسخه (OTC) مانند ایبوپروفن، اسید استیل سالیسیلیک (ASA) یا استامینوفن را توصیه کند.

درمان های خانگی هموروئید خارجی

برای کمک به هموروئید می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید از درمان های خانگی استفاده کنید. در اینجا چند درمان خانگی بی خطر برای هموروئید وجود دارد که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید برای تسکین علائم خود امتحان کنید:

  • کمپرس سرد. یخ را در پارچه ای بپیچید و هر بار آن را به مدت بیش از 15 دقیقه روی هموروئید قرار دهید. این می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند تورم و درد را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.
  • حمام سیتز. این در اصل خیس کردن لگن در آب گرم است. برخی از افراد از وان کوچکی استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند که برای قرار گرفتن روی توالت شما طراحی شده است، که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید آن را با کمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ آب گرم پر کنید و چندین بار در روز در آن بنشینید تا به تسکین هموروئید کمک کند. برخی از افراد نمک اپسوم بدون عطر را به آب اضافه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند.
  • پماد یا دستمال مرطوب موضعی. برخی از افراد برای کمک به کاهش تورم و درد بواسیر از پمادها یا دستمال‌های تسکین‌دهنده ساخته شده با مواد طبیعی مانند فندق جادوگر و آلوئه ورا استفاده می‌کنند. با این حال، بسیاری از این محصولات به تحقیقات بیشتری در مورد اثربخشی آنها نیاز دارند.

کرم های OTC و سایر داروهای موضعی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند موثر باشند. اگر درد زیادی دارید، اگر علائم بعد از 1 هفته درمان در خانه از بین نرفته است، یا اگر خونریزی از رکتوم خود را تجربه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنید، با متخصص داخلی تماس بگیرید.

درمان های پزشکی

اگر مورد شدیدتری از هموروئید خارجی دارید، پزشک ممکن است یک روش جراحی به نام هموروئیدکتومی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ را پیشنهاد کند که جراحی حذف بواسیر خارجی با استفاده از لیزر، اسکالپل یا دستگاه کوتر است. جراح بسته به موقعیت و نیاز شما احتمالاً از بی حس کننده موضعی برای این روش استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند.

اگر هموروئید داخلی دارید، متخصصان مراقبت های بهداشتی ممکن است از روش های بیشتر یا متفاوت برای درمان جراحی استفاده کنند. پزشکان گاهی اوقات داروهای تجویزی را برای هموروئید خارجی توصیه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند، از جمله:

  • نیفدیپین موضعی
  • نیتروگلیسیرین موضعی، پماد 0.4٪
  • تزریق سم بوتولینوم (بوتاکس) به اسفنکتر مقعد

نوشیدن آب || پزشکت

چگونه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانم از ایجاد هموروئید خارجی جلوگیری کنم؟

در اینجا اقداماتی وجود دارد که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید برای جلوگیری از هموروئید انجام دهید:

از زور زدن در هنگام اجابت مزاج خودداری کنید. این شامل پرهیز از نشستن طولانی مدت در توالت است.

  • از بلند کردن وسایل سنگین خودداری کنید. سعی کنید به خودتان فشار نیاورید.
  • اگر در معرض خطر یبوست یا بواسیر هستید، مثلاً اگر باردار هستید، سیستم ایمنی ضعیفی دارید یا داروهایی برای کاهش لخته شدن خون مصرف می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنید، با یک متخصص پزشکی مشورت کنید.
  • اقداماتی را برای پیشگیری از یبوست انجام دهید. این شامل خوردن غذاهای با فیبر بالا ، نوشیدن مقدار زیادی آب، و مصرف مکمل های فیبر، نرم کننده مدفوع، یا ملین ها است.

پیش آگهی هموروئید خارجی چیست؟

هموروئید خارجی یک بیماری شایع است. آنها اغلب در عرض چند روز یا چند هفته خود به خود از بین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌روند زیرا بدن لخته خون را در داخل رگ خونی بیرون زده دوباره جذب می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. در موارد شدید هموروئید خارجی، پزشک ممکن است جراحی را توصیه کنند. اگر هموروئید خارجی خود به خود از بین برود، ممکن است لکه‌های پوستی باقی بماند، که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید آن را نیز از بین ببرید.

سوالات متداول

آیا هموروئید خارجی دردناک است؟ هموروئید خارجی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند دردناک باشد. آنها معمولاً بلافاصله پس از اجابت مزاج یا پس از زور زدن یا بلند کردن دردناک هستند.

در صورت ایجاد لخته خون، که به عنوان هموروئید ترومبوز شناخته می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود، ممکن است دردناک باشند. اگر متخصصان پزشکی بتوانند لخته را در داخل تخلیه کنند درد بلافاصله کاهش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یابد. در غیر این صورت، لخته احتمالاً خود به خود حل می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود و درد به مرور زمان کاهش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یابد.

آیا هموروئید خارجی خطرناک است؟ هموروئید خارجی به ندرت خطرناک است. آنها می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند لخته خونی ایجاد کنند که ممکن است بترکند.

هرکسی که خونریزی منظم مقعدی را تجربه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند باید از تصور اینکه این خونریزی ناشی از هموروئید است اجتناب کند. خونریزی مقعدی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند نشان دهنده بیماری های زمینه ای دیگری از جمله سرطان کولورکتال یا سرطان مقعد باشد. فرد باید خونریزی منظم مقعدی و هرگونه علائم دیگر را با پزشک در میان بگذارد.

آیا هموروئید خارجی خود به خود از بین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رود؟ بله، بیشتر هموروئیدهای خارجی در عرض چند هفته حتی بدون درمان خود به خود از بین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌روند. با این حال، بواسیر خارجی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند عود کند، به این معنی که اگر فرد اقداماتی برای پیشگیری از آن انجام ندهد، ممکن است به طور منظم آن را تجربه کند.

آیا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید هموروئید خارجی را دوباره به داخل هل دهید؟ نه، هموروئید خارجی در خارج از مقعد ایجاد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود، بنابراین فرد نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند آنها را به داخل هل دهد.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز