لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

قهوه و افزایش وزن

قهوه و افزایش وزن || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

آیا قهوه و افزایش وزن با هم ارتباطی دارند؟ آیا کافئین بر وزن بدن تأثیر دارد؟ باید مصرف قهوه را متوقف کنید و مصرف کافئین خود را برای کاهش وزن خود محدود کنید؟  اگر به دنبال پاسخ این دسته از سوالات خود هستید ادامه مقاله از پزشکت را تا انتها بخوانید. اما به طور کلی باید بدانید که مصرف زیاد قهوه ممکن است منجر به افزایش وزن شود. این در درجه اول به دلیل محتوای کافئین آن است. یک فرد به طور متوسط ​​هر روز حدود 300 میلی گرم کافئین عمدتاً از طریق قهوه، شکلات، نوشابه، چای و نوشیدنی های انرژی زا  مصرف می کند.

این مصرف کافئین با وعده های بزرگتر و انواع قوی تر افزایش می یابد. مطالعات نشان می دهد که مصرف حاد کافئین ممکن است سطح قند خون را افزایش دهد و دوره افزایش سطح قند را طولانی کند. افزایش قند خون همچنین می تواند سطح انسولین و کورتیزول را افزایش دهد و در نتیجه فعالیت متابولیک پایین و افزایش وزن را کاهش دهد.

انسولین هورمونی است که کربوهیدرات ها و متابولیسم چربی را در بدن شما تنظیم می کند. سطوح بالا انسولین می تواند سلول ها را نسبت به سیگنال های آن کمتر حساس کند و منجر به مقاومت به انسولین شود. اگر می خواهید وزن کم کنید یا از تجمع کالری جلوگیری کنید، مهم است که سلول ها به انسولین حساس باشند. قهوه می تواند حساسیت به انسولین را کاهش دهد، باعث افزایش وزن و افزایش خطر دیابت شود.

آیا برای کاهش وزن باید قهوه ننوشید؟

نه. مصرف قهوه تا زمانی خوب است که در آن زیاده روی نکنید. مصرف آن را به حدود 2 تا 3 فنجان در روز محدود کنید. اما مصرف بیش از حد قهوه می تواند مسیر کاهش وزن شما را متوقف کند.

نحوه واکنش بدن به کافئین به سلامت، توده بدن و متابولیسم فرد بستگی دارد. هر فردی کافئین را با سرعت متفاوتی متابولیزه می کند.

افرادی که متابولیسم سریع تری دارند، آنتی اکسیدان های موجود در قهوه را به سرعت جذب کرده و آن را از سیستم خارج می کنند. اما کسانی که متابولیسم آهسته دارند کافئین را برای مدت طولانی تری در سیستم نگه می دارند. این می تواند سطح قند خون را افزایش داده و ممکن است چربی شکم را افزایش دهد.

با این حال، صرف نظر از اینکه بدن شما چقدر سریع یا کند کافئین را متابولیسم می کند، قهوه بیش از حد می تواند اهداف کاهش وزن شما را از مسیر خارج کند.

علاوه بر کافئین، سایر مواد موجود در قهوه نیز می تواند منجر به افزایش وزن شود. در بخش بعدی، این مواد و دلایل دیگری که قهوه شما می‌تواند باعث افزایش وزن شما شود را بررسی خواهیم کرد.

آیا قهوه سیاه بر وزن تأثیر می گذارد؟

قهوه و افزایش وزن || پزشکت

اگر قهوه سیاه می نوشید (یعنی بدون شیر و شکر) دیگر لازم نیست نگران چاق شدن قهوه باشید. قهوه سیاه عملاً کالری ندارد و بنابراین باعث افزایش وزن شما نمی شود. در واقع، برخی مطالعات نشان می دهد که مصرف قهوه به لطف کافئین می تواند به کاهش وزن کمک کند. کافئین موجود در قهوه می تواند اشتهای شما را سرکوب کند و به شما کمک کند کمتر غذا بخورید. کافئین همچنین می تواند متابولیسم شما را افزایش دهد و به شما کمک کند حتی زمانی که ورزش نمی کنید کالری بیشتری بسوزانید. یک فنجان قهوه سیاه معمولی کمتر از 5 کالری دارد که در یک رژیم غذایی استاندارد 2000 کالری کاملاً ناچیز است.

آیا شیر و شکر موجود در قهوه باعث افزایش وزن می شود؟

اگر قهوه خود را با شیر و شکر (یا بدتر از آن، خامه و شکر) مصرف می کنید، باید مراقب میزان قهوه ای که در روز می نوشید باشید. در شرایطی که روزانه دو فنجان 8 اونس قهوه با 2 اونس خامه و 2 قاشق چایخوری شکر بنوشید، 300 کالری اضافی فقط از قهوه مصرف می کنید! اگر از شیر استفاده کنید، متاسفانه وضعیت خیلی بهتر نیست.

چرا قهوه باعث افزایش وزن می شود؟

  • شیر و شکر پرچرب. قهوه ای که با شیر پرچرب و شکر درست می شود، کالری بیشتری دارد.
  • خامه زده شده. خامه فرم گرفته می تواند طعم قهوه را افزایش دهد، اما باعث افزایش کالری نیز می شود.
  • شربت شکر و مواد افزودنی. لذت بردن از قهوه با شربت شکر اضافی یا هر ماده شیرین دیگری می تواند کالری بیشتری اضافه کند.
  • سرویس دهی بزرگتر. یک وعده بزرگ قهوه مملو از مواد شیرین اگر هر روز مصرف شود می تواند باعث افزایش وزن شود.
  • شیر شیرین. قهوه غنی شده با شیر بادام، شیر جو دوسر و غیره سرشار از قند است. علاوه بر این، شیر طعم‌دار ممکن است حاوی شکر افزوده باشد.
  • قهوه بطری شده. قهوه بطری ممکن است گزینه مناسبی برای لذت بردن از یک نوشیدنی سریع باشد، اما سرشار از شکر است.
  • توجه: نه فقط قندها، حتی مقدار کافئین دریافتی نیز ممکن است بر تلاش های کاهش وزن شما تأثیر بگذارد.

دانستن حد بالای مصرف کافئین به شما کمک می کند از قهوه خود بدون نگرانی در مورد افزایش وزن، لذت ببرید. برای دانستن دوز ایده آل کافئین به خواندن مقاله ادامه دهید.

حد بالایی: دوز ایده آل کافئین در کاهش وزن

تحقیقات نشان می دهد که 400 میلی گرم یا کمتر کافئین در روز یک دوز قابل قبول برای بزرگسالان سالم است. یک وعده (180 میلی لیتر) قهوه دم شده به طور معمول حاوی حدود 100 میلی گرم کافئین است. بهتر است قبل از انتخاب فنجان قهوه بعدی خود، این ارزش ها را در ذهن داشته باشید.

فواید مصرف قهوه

قهوه و افزایش وزن || پزشکت

مطالعات نشان می دهد که افرادی که قهوه می نوشند، خطر کمتری برای ابتلا به دیابت نوع 2 دارند. علاوه بر این، محتوای کافئین آن علاوه بر افزایش سطح آدرنالین و کورتیزول در بدن، سیستم عصبی را تحریک می کند.

مصرف کافئین در دوزهای کم نیز ممکن است به بهبود حواس، کاهش اضطراب و افزایش خلق و خو کمک کند. پلی فنول های موجود در قهوه دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند. این ترکیبات گیاهی ممکن است التهاب و استرس اکسیداتیو را کاهش دهند. دو عاملی که مسئول ایجاد بسیاری از بیماری‌ها از جمله چاقی هستند.

مطالعات نشان می دهد که مصرف طولانی مدت قهوه ممکن است خطر سکته مغزی (به میزان متوسط)، بیماری قلبی و برخی سرطان ها را کاهش دهد. علاوه بر این، این نوشیدنی همچنین برای کاهش سطح استروژن شناخته شده است، که ممکن است به کاهش خطر سرطان سینه در زنان یائسه کمک کند.

مصرف قهوه همچنین با کاهش خطر سنگ کیسه صفرا در بدن شما همراه است. علاوه بر این، مطالعات نشان می دهد که کافئین همچنین ممکن است بروز بیماری پارکینسون را در افراد سالم کاهش دهد. همچنین ممکن است پیشرفت علائم حرکتی را در افرادی که قبلاً تحت تأثیر قرار گرفته اند کند کند. تحقیقات همچنین نشان می دهد که مصرف بیشتر قهوه ممکن است خطر مرگ و میر ناشی از همه علل را کاهش دهد. به طور مشابه، مصرف قهوه به طور متوسط ​​(3 فنجان در روز) نیز ممکن است خطر مرگ و میر CVD را کاهش دهد.

چگونه بدون چاق شدن قهوه بنوشیم؟

قهوه و افزایش وزن || پزشکت

راه های زیادی برای لذت بردن از فنجان قهوه روزانه بدون افزایش وزن وجود دارد. مهمترین نکته این است که از افزودن شکر اضافی به قهوه خودداری کنید. شکر در بسیاری از خامه‌های طعم‌دار و قهوه های از پیش آماده‌شده وجود دارد و بسیاری از مردم شکر رومیزی یا شیرین‌کننده‌های مایع مانند شربت آگاو را مستقیماً به فنجان خود اضافه می‌کنند.

در اینجا چند راه برای کاهش مصرف شکر و در عین حال افزودن طعم به قهوه شما وجود دارد:

  • مقداری دارچین بپاشید.
  • چند قطره عصاره وانیل اضافه کنید.
  • در یک مربع کوچک شکلات تلخ با کیفیت بالا ذوب کنید.
  • از شیر بادام شیرین نشده، شیر نارگیل یا نصف و نیم استفاده کنید.
  • از مقدار کمی شیرین کننده طبیعی و بدون کالری استفاده کنید.

اگرچه شیر نارگیل و نصف آن قند کمی دارند، اما نسبت به سایر مواد افزودنی کالری بیشتری دارند. بهتر است از مقادیر کمی از این محصولات در قهوه خود استفاده کنید تا از دریافت کالری اضافی جلوگیری کنید.

قهوه به طور طبیعی طعم تلخی دارد، بنابراین ممکن است لازم باشد به تدریج مقدار شیرین کننده اضافه شده را کاهش دهید تا جوانه های چشایی خود را تنظیم کنید.

بهتر است قهوه خود را در خانه تهیه کنید. این به شما این امکان را می دهد که نه تنها میزان شیرین کننده را کنترل کنید بلکه در هزینه خود نیز صرفه جویی کنید.

سخن آخر

قهوه یک نوشیدنی با طراوت با چندین فواید سلامتی است. با این حال، می تواند باعث شود کالری های ناخواسته را به دست آورید. اگر به قهوه سیاه ساده افراط می کنید و مصرف خود را کمتر از 3 فنجان در روز نگه می دارید، می توانید بدون نگرانی در مورد افزایش وزن از آن لذت ببرید. مصرف بیش از حد قهوه یا مملو از خامه زده شده، شیر شیرین یا شربت قند می تواند خطر افزایش وزن را افزایش دهد. مراقب نحوه (و میزان) مصرف قهوه خود باشید و می توانید در آرامش از نوشیدنی مورد علاقه خود لذت ببرید.

مصرف بیش از حد قهوه به دلیل داشتن کافئین ممکن است منجر به افزایش وزن شود. با این حال، برای کاهش وزن، مصرف قهوه خود را به ۲ تا ۳ فنجان در روز کاهش دهید. کافئین در سیستم های متابولیسم آهسته باقی می ماند، قند خون، انسولین و چربی شکم را افزایش می دهد. کافئین در حد اعتدال سیستم عصبی را تحریک می کند، اضطراب را کاهش می دهد و احتمال برخی مسائل پزشکی و بیماری ها را کاهش می دهد.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز