لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

عوارض نخوردن صبحانه

صبحانه|| پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


صبحانه به دلایل بسیار زیادی مهم ترین وعده غذایی در روز محسوب می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. در حالی که برخی از یک صبحانه مقوی در صبح لذت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌برند، برخی از افراد صبحانه خود را به دلیل دیر بیدار شدن یا نداشتن زمان کافی حذف می کنند، فارغ از اینکه حذف آن ممکن است با بروز برخی عوارض احتمالی همراه باشد که در برخی شرایط می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند خطرناک و جدی باشند. بر همین اساس ما سعی کرده ایم در این مقاله از پزشکت به بررسی شایع ترین عوارض حذف صبحانه بپردازیم تا شما با خواندن این مقاله از مضرات و عوارض نخوردن صبحانه خود مطلع شوید و این عادت بد را ترک کنید. آنها عبارتند از:

حمله قلبی|| پزشکت

خطر حمله قلبی

یک صبحانه مقوی و مغذی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند خطر بروز حمله قلبی را کاهش دهد. مردانی که صبحانه نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خورند، در مقایسه با افرادی که صبحانه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خورند، حدود 27 درصد بیشتر احتمال دارد که دچار حمله قلبی شوند.

افرادی که از خوردن صبحانه اجتناب می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند مستعد ابتلا به فشار خون بالا هستند که به نوبه خود منجر به گرفتگی عروق می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. از سوی دیگر، افزایش فشار خون آنها را در معرض افزایش خطر ابتلا به بیماری های مزمن قلبی عروقی، از جمله سکته مغزی قرار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد.

خطر دیابت نوع 2

نخوردن صبحانه بر ژن های دخیل در ساعت شبانه روزی و متابولیسم تأثیر می گذارد و منجر به افزایش قند خون پس از خوردن غذا می شود. تحقیقات نشان داده است زنانی که وعده‌های غذایی صبحگاهی خود را حذف می‌کنند، 54 درصد بیشتر در معرض ابتلا به دیابت نوع 2 هستند.

نخوردن صبحانه و افزایش وزن|| پزشکت

افزایش وزن

اگر رژیم لاغری و عادت به حذف صبحانه دارید، همین حالا به آن فکر کنید. کسانی که صبحانه را حذف می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند، در طول ناهار و شام، کالری، چربی اشباع شده و قندهای ساده بیشتری مصرف می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند. نخوردن صبحانه میل به مصرف غذاهای شیرین و چرب را افزایش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد. به علاوه، از آنجایی که گرسنگی شما کاملاً شدید خواهد بود، در نهایت هر چیزی را که در طول روز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بینید، میل می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنید.

هر چه میزان گرسنگی شما بالاتر باشد، مقدار غذای دریافتی شما بیشتر خواهد بود. حذف مداوم صبحانه در نهایت منجر به افزایش وزن می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود، نه کاهش وزن.

تاثیر منفی بر خلق و خو

پرهیز از خوردن صبحانه می‌تواند تأثیرات منفی بر انرژی و خلق و خوی داشته باشد. تیم تحقیقاتی بریتانیایی بر روی 144 فرد سالم که یک شبه روزه گرفته بودند، مطالعه ای انجام دادند. این گروه به سه دسته تقسیم شد. به یک گروه صبحانه مغذی و متوسط، به گروه دوم فقط قهوه داده شد و به گروه سوم صبحانه داده نشد.

سپس گروه ها به مدت چند ساعت تحت نظر قرار گرفتند. طبق این مطالعه، گروهی که صبحانه نمی‌خوردند ضعیف‌ترین مهارت‌های حافظه و بالاترین میزان خستگی را نشان دادند. بین دو گروه دیگر تفاوت معناداری وجود نداشت. در واقع پرهیز از صبحانه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند سطح انرژی شما را کاهش دهد و بر حافظه شما تأثیر منفی بگذارد.

خطر ابتلا به سرطان

نخوردن صبحانه باعث می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود در طول روز در خوردن غذاهای مضر زیاده روی کنید. این به نوبه خود راه را برای افزایش شیوع چاقی هموار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. فردی که دارای اضافه وزن یا چاقی است در معرض افزایش خطر ابتلا به سرطان قرار دارد.

تاثیر بر عملکرد شناختی

گنجاندن صبحانه در رژیم غذایی روزانه به شما عملکرد شناختی بهتری می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد. مطالعه ای بر روی گروهی از نوجوانان 12 تا 15 ساله در دو کارآزمایی انجام شد. در یکی از آزمایش‌ها، به گروه اجازه داده شد صبحانه بخورند و در آزمایش دوم، از گروه خواسته شد از وعده غذایی صبح خودداری کنند.

نتایج این تحقیقات نشان داد گروهی که رژیم صبحانه داشتند، دقت بهتری را در یک آزمایش جستجوی بصری نشان دادند، در حالی که کمبود صبحانه مانع از این نتایج شد. گنجاندن صبحانه عملکرد شناختی را تقویت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. در حالی که این مطالعه بر روی نوجوانان انجام شد، به راحتی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توان آن را به بزرگسالان نیز تعمیم داد.

میگرن و نخوردن صبحانه|| پزشکت

میگرن

هیپوگلیسمی، اصطلاح پزشکی است که برای نشان دادن سطح پایین قند خون استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. حذف وعده های غذایی باعث کاهش شدید سطح قند و به نوبه خود باعث ترشح هورمون هایی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند سطوح پایین گلوکز را جبران کنند. از سوی دیگر، سطح فشار خون را افزایش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد و باعث میگرن و سردرد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

میزان بروز و شدت سردردهای میگرنی با حذف صبحانه بیشتر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود، زیرا احتمال دارد اولین وعده غذایی در روز پس از نزدیک به 12 ساعت ناشتا بودن مصرف شود. بنابراین، اگر می‌خواهید این سردردها را از بین ببرید، حتماً صبحانه خود را کامل بخورید.

افزایش ریزش مو

یکی از عوارض مهم حذف صبحانه، ریزش مو است. یک وعده غذایی که حاوی سطوح کم پروتئین خطرناکی است می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند بر سطوح کراتین تأثیر بگذارد، از رشد مو جلوگیری کرده و باعث ریزش مو شود. صبحانه، وعده غذای اصلی هر روز است و نقش مهمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در رشد فولیکول های مو دارد. بنابراین، اگر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خواهید از موهای شاداب و قوی با ریزش موی صفر لذت ببرید، باید روزانه یک صبحانه غنی از پروتئین بخورید.

تاثیر منفی بر متابولیسم

آیا در صورت عدم وجود سوخت خودروی شما هرگز روشن می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود؟ خیر، این برای انسان نیز صادق است به طور مشابه، شما به صبحانه نیاز دارید تا متابولیسم خود را شروع کنید. این اولین وعده غذایی در روز است که بدن خود را پس از حدود 12 ساعت استراحت با آن تغذیه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنید،. افرادی که این وعده غذایی را می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خورند، متابولیسم در حالت استراحت بالاتری دارند.

تاثیر منفی بر خماری

اگر یک شب در مصرف الکل خود افراط کرده باشید، می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید از یک صبحانه مقوی در روز بعد برای جلوگیری از خماری خود استفاده کنید. یک صبحانه مقوی سرشار از آهن ، فولات و سایر مواد معدنی و ویتامین ها است و به بدن شما کمک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند تا مواد مغذی از دست رفته را جبران کند. همچنین سطح انرژی شما را بالا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌برد.

لازم به ذکر است که نخوردن صبحانه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند با کاهش سطح قند، ایجاد سردرد و حالت تهوع، خماری را بدتر کند. بنابراین، فقط یک صبحانه مقوی بخورید تا بر خماری خود غلبه کنید.

فواید خوردن صبحانه|| پزشکت

فواید صبحانه

صبحانه، کالری مورد نیاز برای شروع متابولیسم بدن و تامین انرژی مورد نیاز برای گذراندن روز فراهم می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند.

مطالعات نشان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد بین نخوردن صبحانه و عوامل خطر بیماری های قلبی عروقی، مانند فشار خون بالا، چاقی و استعمال دخانیات ارتباط وجود دارد. این مطالعه در ارتباط با مرگ قلبی عروقی قانع کننده است.

صبحانه کالری دریافتی روزانه را کاهش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد، احساس سیری را افزایش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد، کیفیت رژیم غذایی و حساسیت به انسولین را در وعده های غذایی بهبود می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بخشد.

صبحانه خورها سالم تر هستند و احتمال ابتلا به اضافه وزن/چاقی در آنها کمتر است. افرادی که صبحانه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خورند عادات سبک زندگی سالم دیگری مانند، تمایل به خوردن یک رژیم غذایی مفید تر، با فیبر و ریزمغذی های بیشتری دارند.

از سوی دیگر، افرادی که صبحانه نمی‌خورند بیشتر سیگار می‌کشند، الکل بیشتری می‌نوشند و کمتر ورزش می‌کنند.

شاید این ها دلایلی باشد که صبحانه خورها به طور متوسط ​​سالم تر هستند. اما ممکن است ربطی به خود صبحانه نداشته باشد.

سوالات متداول

آیا نخوردن صبحانه باعث آسیب مغزی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود؟

بله. مصرف صبحانه با کیفیت پایین یا نخوردن آن ممکن است بر عملکرد شناختی تأثیر منفی بگذارد و در نتیجه منجر به آسیب مغزی شود. با این حال، اطلاعات محدودی برای اثبات این ادعا در دسترس است.

آیا واقعاً صبحانه برای بدن نیاز است؟

بله. صبحانه مهم ترین وعده غذایی روز است. وعده صبحانه به افزایش متابولیسم شما کمک می کند. همچنین شما را در طول روز متمرکزتر و هوشیارتر نگه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دارد.

سخن آخر

صبحانه مهمترین وعده غذایی در روز است. با این حال، بسیاری از افراد آن را جدی نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیرند و مطالعات نشان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد که اثرات حذف صبحانه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند جدی باشد. به عنوان مثال، افرادی که صبحانه را حذف می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند، در معرض خطر حمله قلبی، دیابت نوع 2، افزایش وزن، سرطان، زوال شناختی، میگرن، ریزش مو و مشکلات متابولیک قرار دارند. همچنین ممکن است منجر به سطوح پایین انرژی و تغییرات خلقی شود که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند بر فعالیت‌های شما در بقیه روز تأثیر منفی و مخربی بگذارد. بنابراین، صبحانه‌ای بخورید که تا حد امکان غنی از مواد مغذی باشد تا انرژی مورد نیاز بدنتان را تامین کند تا بتوانید در طول روز فعال بمانید.

 

 

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز